- Home
- Serieforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic
Het grote opmerkingen / feedback topic
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik merk dat stemmen niet goed zichtbaar worden. Ik zocht net op de serie Happy Endings en ging met de muis over de seizoenen heen, waar ik op heb gestemd, maar volgens het totale overzicht heb ik er geen stem geplaatst.
ga ik naar kijken, bedankt voor het melden
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Webisodes die zijn uitgezonden als losse serie zijn wel toegestaan, hiermee doel ik webisodes die als special zijn uitgezonden.
Als een special niet bij een los seizoen hoort, is het een kwestie van kijken waar het het beste bij past. Mocht dat geen uitsluitsel geven, moeten we kijken waar we dat willen hebben: standaard het seizoen daarvoor of daarna. Specials die niet apart tot een seizoen behoren, maar wel tussentijds aan een seizoen zijn uitgezonden (denk hierbij aan kerstspecials, halloween etc) moeten gewoon bij het seizoen waartussen het is uitgezonden.
Hoe vaak zal het voorkomen dat een special niet echt ergens thuishoort? Ik ben daar zelf namelijk niet zo bekend mee. Zou je enkele voorbeelden kunnen noemen, zodat de crew even kan kijken en overleggen wat we hiermee het beste kunnen doen?
Ik noemde met The Office al een goed voorbeeld he. Daar is er een seizoen 1, een seizoen 2 en een afsluitende kerstspecial. Die moet gewoon een eigen vermelding/topic krijgen en geen regeltje in een bestaand seizoen.
Toevallig kijk ik nu ook de serie Keeping Up Appereances, daar heb je naast 5 seizoenen ook diverse losse specials. Maak daar dan ook een nieuw topic/pagina voor aan lijkt me.
Ik ben vooral benieuwd naar specials die bij een seizoen horen. Ik ken ze niet. Heb jij daar voorbeelden van?
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Hotshot: ik heb ook enkele vragen voor de crew aangaande specials. Hoe kijkt de crew naar film(special)s? In sommige gevallen is het duidelijk een losstaande film (bijv Shooter en de gelijknamige serie). Maar bijv Prison Break: The Final Break lijkt me dan weer overduidelijk een special (ook nog als 2 losse afleveringen uitgezonden in Engeland). Enkele twijfelachtigere voorbeelden zouden zijn 24: redemption bij de serie 24, Serenity bij de serie Firefly, etc. Heeft de crew richtlijnen (makers, cast, continuiteit plot, uitzending od) om te bepalen of het een special is of losstaande film? Tevens vroeg ik me af of de crew 'unaired pilots' als specials ziet (al zullen deze ongeacht het antwoord waarschijnlijk niet toevoegbaar zijn zonder de eis van een zender los te laten. Zelfde zal wel gelden voor een aantal film(specials) die straight-to-dvd zijn)
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
aburefan, wij hebben als crew een keuze moeten maken: of specials gevoegd in de seizoenen, of specials op een aparte pagina. De meerderheid van de crewleden heeft toen gekozen voor het eerste. In het geval van The Office zou dat in seizoen 2 geplaatst moeten worden. Ik raad aan om epguides aan te houden. Voorbeeld The Office. Als er een goede reden is om dat niet te doen, is het natuurlijk ook prima om het in een ander seizoen te plaatsen. Zolang er bronnen worden gebruikt, zullen wij op dat moment beoordelen of het in het juiste seizoen staat. Ik begrijp heel goed dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten. Een door jou gevraagd voorbeeld is Scream seizoen 2, de Halloweenspecial. Dit is een aflevering bijbehorend aan seizoen 2, een soort afsluiter van het seizoen. Mogelijk dat het in de toekomst gaat veranderen, maar voor nu kunnen de specials dus alleen geplaatst worden in het seizoen, sorry.
Jerome-B, er zullen nog veel gevallen zijn waar nog over overlegd moet worden of we het wel of niet als special gaan zien. Prison Break: The Final Break is denk ik ook een twijfelgeval. Mijn inziens hoort dit er gewoon op en kan dit als special gezien worden, maar als de meerderheid IMDb wil hanteren, zal het niet geaccepteerd worden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor je andere voorbeelden. In het geval van 24 en Prison Break: The Final Break ziet epguides dit ook als special, bij Firefly zie ik het niet als special staan. Ik denk dat de genoemde voorbeelden vooral gevallen zijn van persoonlijk inzicht. De bronnen spreken elkaar allemaal tegen, de één spreekt over een special, terwijl een ander over een TV Film praat. Dit zijn dus met name gevallen van: 'meeste stemmen gelden'.
Echt richtlijnen zijn er momenteel nog niet. Het is voor ons ook nieuw en even aftasten wat er op ons pad komt. Uiteindelijk zullen er wel steeds meer richtlijnen komen. In principe geldt bij specials hetzelfde als bij reguliere toevoegingen: IMDb is bindend, tenzij er meerdere bronnen zijn die het tegenspreken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de unaired pilots en specials die alleen op dvd zijn verschenen. Unaired pilots zal niet toegestaan worden, tenzij het als special is bestempeld natuurlijk. In dat geval zou het wel bespreekbaar worden gemaakt. Specials die alleen op dvd zijn verschenen zal in overleg moeten gebeuren, hier kan ik nog geen duidelijk antwoord op geven.
Feedback nemen we uiteraard mee.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
aburefan, wij hebben als crew een keuze moeten maken: of specials gevoegd in de seizoenen, of specials op een aparte pagina. De meerderheid van de crewleden heeft toen gekozen voor het eerste. In het geval van The Office zou dat in seizoen 2 geplaatst moeten worden. Ik raad aan om epguides aan te houden. Voorbeeld The Office. Als er een goede reden is om dat niet te doen, is het natuurlijk ook prima om het in een ander seizoen te plaatsen. Zolang er bronnen worden gebruikt, zullen wij op dat moment beoordelen of het in het juiste seizoen staat. Ik begrijp heel goed dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten. Een door jou gevraagd voorbeeld is Scream seizoen 2, de Halloweenspecial. Dit is een aflevering bijbehorend aan seizoen 2, een soort afsluiter van het seizoen. Mogelijk dat het in de toekomst gaat veranderen, maar voor nu kunnen de specials dus alleen geplaatst worden in het seizoen, sorry.
Ik snap geen bal van je uitleg als ik eerlijk ben. Weet nog steeds niet waarom jullie voor het ene en niet het andere kiezen en ik weet al helemaal niet hoe ik nu een special als die van The Office kan toevoegen. Ik vind het maar moeilijk doen om moeilijk te kunnen doen, totaal niet in dienst van waar deze site voor zou moeten staan in mijn ogen. Ik wil los op de Office special kunnen stemmen, het is geen extra aflevering van seizoen 2. Het is een jaar later uitgekomen en staat qua verhaallijn los van seizoen 2. Maak gewoon in zulke gevallen een nieuwe pagina aan, noem 'm voor mijn part seizoen 2,5, maar geef het gewoon de ruimte.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Het uitgangspunt van deze site is (na veel wikken en wegen) geweest om een seizoen van een serie centraal te zetten. Zo'n fundamentele beslissing kunnen (en gaan) we nu niet meer terugdraaien. Het lijkt mij in het geval van een special heel logisch om het bij een seizoen te betrekken. Vaak is een special toch een vooruitblik op een seizoen, een terugblik of bv. een "speciale" kerstaflevering binnen een seizoen. Als dat bij The Office niet zo is, dan lijkt me dat een uitzondering, en geen regel. Voor zover ik de materie nu ken. Los op 1 special stemmen is in ieder geval niet iets wat mij wenselijk lijkt.
Op elke Meter-site vallen er wel eens dingen buiten de boot omdat een film net geen 45 minuten is, of omdat een album net niet genoeg nieuwe tracks bevat. Of een remake van een game die net te weinig onderscheidend is van het origineel om een eigen pagina te krijgen. Dat is inherent aan hoe de Meter-sites opgebouwd zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen input of discussie mogelijk is, want dat is altijd welkom. Maar het is nooit uitgangspunt van een Meter-site dat per se alles wat je kunt bedenken ook toegevoegd kan worden aan de site.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik snap het gewoon niet, je kan toch gewoon je uitgangspunt van een seizoen centraal zetten aanhouden en gewoon de specials die bij de series horen toelaten? Dan kom je bij The Office aan seizoen 1, seizoen 2 en aan een pagina voor de Christmas special.
Of bij een serie als Sherlock aan seizoen 1 tot 4 en eentje voor de special uit 2016. Enige wat er verandert is een extra pagina erbij.
Ik kan geen argument bedenken waarom dit negatief zou wezen of tegen de basisregels van de site in zou gaan.
Specials zijn helemaal niet meestal vooruitblikken op een seizoen, het zijn regelmatig aanvullingen op een serie, met bijvoorbeeld extra lange afleveringen of in een bepaald thema (kerst ofzo). Specials die je helemaal niet aan een seizoen vast kan maken.
ZAP!
-
- 5480 berichten
- 3627 stemmen
Zojuist Pitch (2016) toegevoegd. Zowel ik als het crewlid dat het accepteerde hebben die eerste regel (van het serieplot) niet zo geschreven / aangepast. Bug?
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Of bij een serie als Sherlock aan seizoen 1 tot 4 en eentje voor de special uit 2016. Enige wat er verandert is een extra pagina erbij.
Daarmee zou je die special dus gelijk stellen aan een seizoen. Komt er straks bv. een keer een top 100 van de "beste seizoenen", staat daar op positie 48 een of andere special.
Sorry dat ik het niet duidelijker kan maken
ZAP!
-
- 5480 berichten
- 3627 stemmen
Ik vermoed een menselijke fout.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Daarmee zou je die special dus gelijk stellen aan een seizoen. Komt er straks bv. een keer een top 100 van de "beste seizoenen", staat daar op positie 48 een of andere special.
Ik neem aan dat je toch wel de technische mogelijkheden hebt om specials in zo'n lijst uit te kunnen sluiten?
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Jerome-B, er zullen nog veel gevallen zijn waar nog over overlegd moet worden of we het wel of niet als special gaan zien. Prison Break: The Final Break is denk ik ook een twijfelgeval. Mijn inziens hoort dit er gewoon op en kan dit als special gezien worden, maar als de meerderheid IMDb wil hanteren, zal het niet geaccepteerd worden. Hetzelfde geldt eigenlijk voor je andere voorbeelden. In het geval van 24 en Prison Break: The Final Break ziet epguides dit ook als special, bij Firefly zie ik het niet als special staan. Ik denk dat de genoemde voorbeelden vooral gevallen zijn van persoonlijk inzicht. De bronnen spreken elkaar allemaal tegen, de één spreekt over een special, terwijl een ander over een TV Film praat. Dit zijn dus met name gevallen van: 'meeste stemmen gelden'.
Echt richtlijnen zijn er momenteel nog niet. Het is voor ons ook nieuw en even aftasten wat er op ons pad komt. Uiteindelijk zullen er wel steeds meer richtlijnen komen. In principe geldt bij specials hetzelfde als bij reguliere toevoegingen: IMDb is bindend, tenzij er meerdere bronnen zijn die het tegenspreken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de unaired pilots en specials die alleen op dvd zijn verschenen. Unaired pilots zal niet toegestaan worden, tenzij het als special is bestempeld natuurlijk. In dat geval zou het wel bespreekbaar worden gemaakt. Specials die alleen op dvd zijn verschenen zal in overleg moeten gebeuren, hier kan ik nog geen duidelijk antwoord op geven.
Feedback nemen we uiteraard mee.
Overigens bedoelde ik dat unaired pilots die als special zijn bestempeld en specials die straight-to-dvd zijn vooralsnog sowieso niet toevoegbaar zijn als ik het zo bekijk. Of 'dvd' / 'dvd-release' moet als mogelijke zender aan de lijst worden toegevoegd, maar in hoeverre dat wenselijk is..
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ja sorry ik kan me geen bug bedenken waardoor er een tekst aangepast zou worden. Dus tenzij dit vaker voorkomt, denk ik dat toevoeger of crewlid een foutje heeft gemaakt. Gebeurt mij nl. ook wel eens 
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik neem aan dat je toch wel de technische mogelijkheden hebt om specials in zo'n lijst uit te kunnen sluiten?
Het was slechts een voorbeeld. Mijn punt is dat binnen de opzet van de site 1 special niet gelijkwaardig kan zijn aan een heel seizoen, en ik dus ook niet vind dat je op 1 special los moet kunnen stemmen, of dat er voor die ene special een losse discussiepagina moet zijn.
Daarom kan ik goed leven met de (door de crew voorgestelde) oplossing om de specials zo goed mogelijk bij een seizoen onder te brengen. Al begrijp ik dat het vervelend is als net voor "jouw" serie dit niet als een goede oplossing voelt.
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13471 berichten
- 1309 stemmen
ZAP!
-
- 5480 berichten
- 3627 stemmen
Is de site bij meer mensen traag? Gisteravond ook al. Andere sites doen het prima.
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13471 berichten
- 1309 stemmen
Geen last van.
ZAP!
-
- 5480 berichten
- 3627 stemmen
Momenteel is het wisselend, ook na cookies dumpen. Maar er zal hier wel iets aan de hand zijn.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Jordy Ik heb twee bugjes ontdekt.
- Als er plotomschrijvingen ontbreken bij een seizoen waar er tijdstippen bij de originele uitzenddata zijn ingevuld, oftewel series uit NL / België, verschijnt deze niet in de lijst met correctieverzoekjes. Zie bijvoorbeeld: Goede Tijden, Slechte Tijden - Seizoen 26 (2015-2016)
- Bij een ander seizoen ontbraken er ook omschrijvingen en verscheen deze eveneens niet in de lijst met correctieverzoekjes. Uitzenddata stonden allemaal op 2016 (geen precieze datum) terwijl het al 2017 was, ik vermoed dat het daar mee te maken heeft. Ik heb het voorbeeld helaas al gecorrigeerd, dus hopelijk kan je dit nog nabootsen.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Bedankt voor de meldingen, zal er naar kijken
Shaky
-
- 3736 berichten
- 13066 stemmen
Jordy er blijken wat problemen te zijn met toevoegen. Bij het invoeren van een IMDB code en seizoensnummer komt er alleen een poster + serieomschrijving in beeld. Verder kan er niets.
Ik heb dit met een aantal series geprobeerd om te testen en aan Crazy D gevraagd of het bij hem ook speelt, en ook daar blijkt het niet te werken.
Hopelijk kun je terugvinden waar het mis gaat.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Same here, zowel in IE, Chrome als Firefox.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Jordy Als ik een serie via een seizoen toevoeg aan mijn volglijst / nog zien lijst, wordt het niet weergegeven in de map zelf. Als ik het via de seriepagina doe werkt het wel naar behoren.