De Site / Algemeen / Het grote opmerkingen / feedback topic

In De Site > Algemeen > welke informatie tonen we? waar stemmen we op?:

een discussiepuntje zal zijn, waar gaan we eigenlijk op stemmen? op afleveringen, seizoenen en/of hele series?

Ik neig er naar om alleen op afleveringen te gaan stemmen. Vooral bij lopende series is dat toch wat je elke week wil doen, nadat je een afleveringen hebt gezien.

Een serie heeft een gemiddelde dat wordt gebaseerd op de stemmen op de individuele afleveringen. Heel soms zijn er series waar de seizoenen een afgerond geheel vormen, waar een seizoen "meer is" dan een som van de afleveringen, maar volgens mij is dat slechts af en toe het geval.

Stemmen op een hele serie heeft, in ieder geval voor lopende series, geen zin lijkt me. Anders krijg je dat mensen een serie in het goede eerste of tweede seizoen hoge cijfers geven, en deze nooit aanpassen als de latere seizoenen een stuk minder zijn.

avatar van Jordy
Op de Meter sites geldt: we tonen wat beperkte informatie over een film/game/album/boek, en voor verdere gedetailleerde informatie bieden we links naar externe sites aan.

Dat geeft dus twee vragen
1. welke informatie vinden we belangrijk om te tonen
2. welke links willen we tonen bij series en afleveringen

om met punt 1 te beginnen, vind ik themoviedb een goed voorbeeld
- een serie heeft een omschrijving, afbeeldingen, created by, en een paar hoofdrolspelers

bij een afleveringen tonen we in ieder geval een titel + plot + seizoen + episode nummer
en optioneel? gast acteurs, een afwijkende afbeelding specifiek voor die aflevering, schrijvers

Aandachtspunt is nog, hoe gaan we om met een cast die in seizoen x anders in dan in seizoen y. Wellicht moeten we acteurs per seizoen registreren, ipv per serie

In De Site > Algemeen > Welkom op TvMeter!:

Welkom allemaal,

In deze topics wil ik de komende maanden met jullie na gaan denken over hoe we deze site kunnen inrichten. Bedankt alvast voor alle medewerking

Veel succes!

avatar van Inland Rabbit
Stemmen lijkt me zowel op afleveringen en op seizoen leuk. Enkel op de hele serie is niet zo nuttig, aangezien veel series moeilijker in zijn geheel te beoordelen zijn.

avatar van Metalfist
Ga je dan eigenlijk echt aparte afleveringen toevoegen? Je zou eigenlijk gewoon hetzelfde principe als Musicmeter kunnen toepassen. Neem nu bijvoorbeeld Friends, daar zijn 10 seizoenen van dus voeg je elk seizoen toe met een cover van het seizoen en waar op Musicmeter de tracks staan, zet je gewoon de namen van de episodes (TV.com is hier een goede site voor). Zo kun je het seizoen een bepaalde ster geven en kun je een favoriete aflevering aanduiden.

Ik zou inderdaad per seizoen acteurs gaan registreren. Praktisch elke serie heeft toch wel zijn regulars die in de openingscredits verschijnen.

avatar van Inland Rabbit
een IMDB link lijkt me nog steeds gewoon prima, al zijn er misschien sites die het beter registreren dan IMDB?

Acteurs moet je inderdaad per seizoen registreren, maar misschien zelfs plot per seizoen. Kijkend naar iets als True Detective heeft seizoen 2 gelijk een heel ander plot, haha

avatar van Xander
Vooral met anthologie dingen(zoals black mirror) kan dit moeilijk worden. Daar verschilt de cast iedere aflevering van het sezioen. Maar nog steeds is het handigste per sezioen te doen.

avatar van Inland Rabbit
Het "alle series die vandaag in Nederland op tv zijn" is voor mij niet relevant. In die zin zou je er aan kunnen denken dat nieuwe Engelse/Amerikaanse/whatever series die worden toegevoegd en in het land van herkomst lopen daar gewoon de uitzendtijd van het betreffende land aan te houden en in de gids op te nemen.

In De Site > Algemeen > categorieën:

zoals op de "mock up" van de homepagina kunt zien, denk ik aan de volgende categoriën op de site

- wat is er vanavond/morgen etc op de Nederlandse televisie, voor mensen die diverse series "gewoon" op tv kijken

- wat was er gisteren/onlangs in het buitenland nieuw, voor mensen die series bv gelijk mer amerika volgen

- nieuwe series op dvd/blu-ray

- en eventueel een netflix overzicht zoals op MovieMeter

avatar van mjk87
Mooie kleur oranje ook.

avatar van Apollinisch
Jordy schreef:
Voor lopende series niet nee, maar voor series die al ten einde zijn vind ik dat eigenlijk de enige serieus te nemen mogelijkheid. Van series die ik een tijd geleden heb gezien kan ik nauwelijks nog de verschillende seizoenen onderscheiden, laat staan verschillende afleveringen.

avatar van DonOswaldo
Het lijkt mij handig als je ten minste ook op seizoenen dan wel de gehele serie kan stemmen. Ik ken veel mensen, waaronder ikzelf, die het niet fijn vinden om een serie per aflevering te beoordelen en enkel bij een seizoen of de gehele serie een goede stem kunnen vormen. Ik weet dat er ook veel mensen zijn die wel graag op afleveringen stemmen, dus die optie is niet per se verkeerd, maar ik zou het in dat geval wel 'en en' maken.

En wat hierboven al aangegeven was, zou alleen op afleveringen kunnen stemmen een probleem vormen voor series die je lang geleden hebt gezien, maar ook totaal geen neiging voor voelt te herbekijken.

avatar van Dievegge
Leuk om bij de oprichting van een nieuwe site te zijn. Misschien een avatar zoeken.

avatar van The Oceanic Six
Geweldig dat deze site er is!

Ik hoop wel dat je ook op volledige seizoenen kan stemmen. Ik heb niet meer in mijn hoofd hoe elke aflevering was destijds. Dan stem ik graag op een vol seizoen.
En ergens zou het ook fijn zijn als je gewoon 1 stem aan een hele serie kunt geven. Genoeg series waar ik een gevoel bij heb, maar wat ik niet per seizoen kan beschrijven.

Geen idee of het technisch haalbaar is, maar op 3 manieren (per aflevering, seizoen en algeheel) zou ik mooi vinden. Moet ik kiezen, dan per seizoen.

avatar van The Oceanic Six
Mooie vormgeving. Enorm benieuwd naar wat er de komende maanden met deze site zal worden gedaan.

Bedankt dat je deze site hebt gemaakt Jordy

Metalfist schreef:

Helemaal met deze post eens. Ik hoop niet dat elke aflevering een toevoeging krijgt. Dan heb je sowieso een flinke crew nodig, maar het is voor overzicht en discussie ook verwarrend. Want een aflevering eindigt een cliffhanger, ga je dan de discussie over een verhaallijn elke week in een ander topic voeren?

Ik zou ook per seizoen een plaatsing doen. Dan blijft het ook een beetje leuk om discussies te lezen.

avatar van Jordy
De hoeveelheid werk vind ik geen argument, ik denk dat we alles behalve de plotomschrijving wel van andere sites af kunnen halen.

Ik ben er nog niet helemaal over uit. Misschien kan de rating / discussie inderdaad beter per seizoen lopen, omdat je anders allemaal kleine stukjes discussie krijgt. Wel wil je denk ik per aflevering "release dates" gaan bijhouden, omdat je daarmee de overzichten aanmaakt, wat me een belangrijk onderdeel van de site lijkt. Je wil gewoon zien wat je moet pindakazen, of wat je vanavond op tv kunt zien. Een homepage zoals je nu ziet (als mock up) wil ik bv. wel kunnen maken.

avatar van Jordy
Het verschilt ook wel per serie, of iets een doorlopend verhaal heeft of niet. Voor een Big Bang Theory (die wat mij betreft constant "mwah" is) zou een stem op een seizoen weer niet zo logisch voelen, omdat de seizoenen vrij inwisselbaar zijn. Maar ja de afleveringen ook eigenlijk. Dan krijg je bij elke aflevering 3 berichten "het was wel weer aardig"

een voorbeeld als True Detective is natuurlijk iets wat je bij uitstek wel per seizoen wil beoordelen

avatar van Inland Rabbit
Ja, je zou een centrale discussie moeten hebben (zoals Moviemeter), dus reageren op aflevering of seizoen kun je dan beter niet doen. Dat komt gewoon allemaal centraal, enkel beoordelingen is "los"

avatar van Spetie
Ziet er leuk uit!

avatar van Jordy
Een centrale pagina/discussie per serie, is dan weer lastig bij series die halverwege ineens van cast of onderwerp veranderen, zoals True Detective of in mindere mate Homeland. Wat is dan "het" plot van zo'n hele serie, en welke 2 of 3 acteurs worden genoemd?

avatar van Inland Rabbit
Dan zou je per seizoen een discussie moeten doen, maar dat maakt het ook weer ingewikkeld. Misschien toch de beste oplossing. Dan zou je het zo moeten doen dat elke serie een mini-forum krijgt, maar dat is ook weer zo groots....

AHWA
Awesome! Ik doe mee!

AHWA
Wel lastig om nog op elke aflevering te stemmen van een serie die je maanden/jaren geleden een keer gezien hebt. Misschien dat je zowel op losse afleveringen als op 1 seizoen kunt stemmen, of dat de stemmen per aflevering een gemiddelde vormen voor het hele seizoen?

Interessant om aan mee te werken. Ik ben erbij!

avatar van Kondoro
Ben van de partij, leuk idee kan ik het eindelijk combineren!

avatar van Kondoro
Een Netflix tap lijkt me handig aangezien Netflix ook wel een goed aanbod heeft in series.

avatar van Kondoro
Ik denk dat het leuk is om op een serie algemeen te stemmen maar je lieveling seizoenen er bij aan te geven en dat er dan ergens komt te staan welk seizoen het populairst is oid.

Kiriyama
Geweldig dat dit er eindelijk is! Bedankt Jordy.