• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.589 films
  • 12.250 series
  • 34.039 seizoenen
  • 648.332 acteurs
  • 199.163 gebruikers
  • 9.382.042 stemmen
Avatar
 
Ennio Morricone

Rechten: tu Foto con el Presidente, CC BY 2.0, via Wikimedia Commons.

Ennio Morricone

Overleden op: 06-07-2020 (91)

Geboren: 10 november 1928 in Rome, Italië

Bekend van: Ennio, Sergio Leone, une Amérique de Légende en Sergio Leone - L'Italiano Che Inventò L'America

IMDb profiel: Ennio Morricone

Wikipedia: Ennio Morricone

61 reacties

Samengewerkt met

Reacties


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar

veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

Hoe kan het toch dat er nog geen topic van hem is. Zonder eenige twijfel de beste soundtrack componist die er is. Zijn Sergio Leone soundtracks zijn natuurlijk ongeëvenaard. Ik heb zelf 2 lp's en een cd van hem. Heel af en toe koop ik wel eens een film omdat het met zijn soundtrack is. Bijv. Mission to Mars en The Thing.

(afbeelding)


avatar

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Dit geldt jammer genoeg ook voor meneer Morricone. Iedereen kan bijvoorbeeld het deuntje van The Good, The Bad & The Ugly meefluiten, maar wat heeft de beste man in deze tijd nog gepresteerd? De beste componist? Neen, helaas. Wel een goeie, dat zeker.


avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

  • 10389 berichten
  • 2335 stemmen

Elke artiest kent zo zijn hoogte- en dieptepunten.

Of hij de beste componist is durf ik niet te zeggen, maar het mag een feit heten dat hij veel geweldige en herkenbare scores heeft afgeleverd in vooral de jaren '60 en '70.

De Dollar-trilogie, The Untouchables, Novecento, Once Upon a Time in America / the West, Giù la Testa, Il Mio Nome è Nessumo, Two Mules For Sister Sara, Casualties of War..

Ool die van The Thing, Nuovo Cinema Paradiso en Il Grande Silenzio schijnen sterk te zijn.

Ook zat scores afgeleverd, incluis redelijk grote films, die maar weinig voorstelden, maar uiteindelijk zijn het toch de beteren die herinnerd worden.


avatar

neo

  • 15387 berichten
  • 8145 stemmen

Pastichio Rocker schreef:

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Dit geldt jammer genoeg ook voor meneer Morricone. Iedereen kan bijvoorbeeld het deuntje van The Good, The Bad & The Ugly meefluiten, maar wat heeft de beste man in deze tijd nog gepresteerd? De beste componist? Neen, helaas. Wel een goeie, dat zeker.

Compleet niet mee eens. Welke scores van deze tijd ken je van hem? Zou ik eerst ook weleens willen weten wat je deze tijd noemt. Mij schieten zo even snel meesterwerken te binnen als Sorstalanság en La Sconosciuta (2006). Maar ook zijn muziek Karol, un Papa Rimasto Uomo (2006) en Karol - un Uomo Diventato Papa (2005).


avatar van W.M.J.M

W.M.J.M

  • 4041 berichten
  • 2797 stemmen

De muizek van Kill Bill komt toch ook van hem?


avatar

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Yep. Maar de muziek die Tarantino gebruikt heeft Morricone wel voor andere films geschreven. oa Death Rides a Horse, Navajo Joe en Il Mercenario.


avatar van W.M.J.M

W.M.J.M

  • 4041 berichten
  • 2797 stemmen

Aah, ok. Bedankt voor de info


avatar

neo

  • 15387 berichten
  • 8145 stemmen

En verder aangevuld met bestaande filmmuziek van andere, nieuwe composities van RZA en andere bestaande, normale muziek.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23767 berichten
  • 4598 stemmen

Zijn score voor The Mission is ook goed wat mij betreft, maar de besten zijn toch van Once upon a time in the West en The Good, The Bad and The Ugly vind ik.


avatar

Pastichio Rocker

  • 6344 berichten
  • 0 stemmen

neo schreef:

(quote)

Compleet niet mee eens. Welke scores van deze tijd ken je van hem? Zou ik eerst ook weleens willen weten wat je deze tijd noemt. Mij schieten zo even snel meesterwerken te binnen als Sorstalanság en La Sconosciuta (2006). Maar ook zijn muziek Karol, un Papa Rimasto Uomo (2006) en Karol - un Uomo Diventato Papa (2005).

Ik spreek hier natuurlijk namens mijzelf. Met recentere composities bedoel ik de jaren '90 tot heden. Ik ken bijvoorbeeld Lolita, U-Turn, Ripley's Game, The Legend of 1900, Malena, Mission To Mars en wat recentelijker Libertas, maar het is niet echt blijven hangen, terwijl zijn vroegere werk een stuk aanstekelijker was, en zich meteen in je geheugen groef. Als ik een componist zou moeten aanwijzen die naar mijn mening een beter repertoire heeft als Morricone en de titel beste componist verdient, dan ga ik voor Sakamoto. Maar ja, persoonlijke smaak he?


avatar

neo

  • 15387 berichten
  • 8145 stemmen

Uiteraard spreek je voor zelf. Net zoals ik dat doe. Kan zo nog een heleboel fantastische componisten opnoemen, van Eleni Karaindrou tot Zbigniew Preisner.

Die titels die jij noemt zijn ook niet allemaal de meest memorabele van de laatste 18 jaar. Geen idee hoeveel je er kent, maar over zijn carriere gezien vind ik de periode van de jaren 60 zo niet minder interessant als die van de jaren 90 of nog recenter. Mocht je eens zin hebben is het wellicht wel leuk om de volgende titels te leren kennen:

Il Secreto del Sahara (1988) (stiekem toch meepikken omdat het toch een overweldigend pre-90 werk is)

Jona Che Visse Nella Balena (1993)

What Dreams May Come (1998) (afgewezen score)

Il Papa Buono (2002)

72 Metra (2004)

Sorstalanság (2005)

Karol - un Uomo Diventato Papa (2005)

La Sconosciuta (2006)

Karol, un Papa Rimasto Uomo (2006)

Geheel vrijbijvend uiteraard, maar ik vermoed dat na deze scores je mening wellicht iets veranderen.


avatar

DaanvdB

  • 11 berichten
  • 7 stemmen

hoe komen mensen er toch op dat hij in het heden niet meer zon goeie muziek maakt als eerst. De oude is gewoon bekender, vooral omdat Morricone zelf de bewuste keuze gemaakt heeft om vooral voor Europeanen te werken, en als je eerlijk bent moet je wel toegeven dat de nederlandse markt (spijtig genoeg) voor nog geen 30% gericht is op europese films.

Maar recente topwerken:

Sorstalangsag

Malena

La Sconosciuta

E ridendo l'uccise (geweldige periode muziek)

Cefalonia

Musashi

Aida degli alberi (episch en toch tekenfilmachtig)

Gino Bartali

Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik hem met heel heeel ruime voorsprong de beste componist van de 20e en de 21e eeuw vind. Na 2000 is de filmmuziek toch meer van hetzelfde (althans het populaire werk). Morricone geeft altijd wel een geweldige draai aan zijn muziek. HIj is echt uniek, en niet uniek zoals de rest.

John Williams, James Horner, Elmer Bernstein, Hans Zimmer, Max Steiner en Miklos Rosza zijn allemaal net zo bekend, maar ik vraag me serieus af of hun muziek ook zo bekend zou zijn als het bijvoorbeeld voor kleinere films geschreven zou zijn (ik weet het; "als" is altijd makkelijk).

Ik had pas een lijstje gemaakt van muziek die Morricone geschreven had. Het leuke was dat van de 5 mensen die ik het heb laten horen (geen Morricone fans/kenners of zelfs maar mensen die ooit van hem gehoord hadden, maar wel filmkenners tot op zekere hoogte) er 4 alle muziek kenden, maar niemand wist waar het van was. Het ging over; Chi Mai(Come Maddalena), Come Maddalena, Here's to You(Sacco E Vanzetti), A Caccia Di Lei (niet voor iedereen bekend - A Night To Remember), The Family Of The Poor(City of Joy), L'Ultima Volta(Il Malamondo), La Moda (La Donna Invisibile) en Ad Ogni Costo. Allemaal muziek die op zichzelf staat en toch wel als bewijs erbij heeft dat ze bijna in alle gevallen de film waarvoor het geschreven is overleefd hebben.

ps...Morricone komt naar Amsterdam. Weet iemand waar de kaarten te halen zijn voor zoiets?


avatar

neo

  • 15387 berichten
  • 8145 stemmen

Eens. Veel Europese Morricone scores gaan compleet aan het merendeel van de mensen voorbij. Heb regelmatig de zowat eeuwen oude discussie met mensen die vinden dat ie tegenwoordig weinig boeiends meer componeert en haast altijd recente, mindere scores van Amerikaanse films kennen.

Cefalonia en Gino Bartali vond ik wel iets minder. Die andere titels ben ik het mee eens.


avatar van riesma

riesma

  • 3706 berichten
  • 3077 stemmen

Hier een mooie zesdelige compilatie van zijn scores. De overigen zijn binnen het eerste venster te bekijken of via een klik onderaan. Dat scheelt een overload aan youtube embeds.

Deel 2/6

Deel 3/6

Deel 4/6

Deel 5/6

Deel 6/6


avatar

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

Weet iemand waar of op welke site ik een mooie CD van Morricone kan kopen? Het liefst eentje met 2 discs.

Prachtige componist, van wie de muziek mij altijd doet ontroeren.


avatar

neo

  • 15387 berichten
  • 8145 stemmen

Wat voor soort uitgaven ben je naar op zoek? Een compilatie of een volledige score uitgaven?


avatar

Nomak

  • 11620 berichten
  • 0 stemmen

Zelf heb ik deze compilatie gekocht bij Media Markt. Drie cd's, staat heel wat prachtige muziek op. Een echte aanrader.


avatar

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

neo schreef:

Wat voor soort uitgaven ben je naar op zoek? Een compilatie of een volledige score uitgaven?

Die termen begrijp ik niet zo heel goed, maar gewoon een aantal cd's met de mooiste nummers uit een film. Zoals Nomak inderdaad aangeeft, is inderdaad een mooie.


avatar

neo

  • 15387 berichten
  • 8145 stemmen

Aha. Het probleem bij Morricone uitgaven is nog weleens dat het niet de originele muziekopname zijn. Ik weet niet hoe dat bij bovenstaande uitgaven zit,maar het is slim om dat even uit te zoeken. Een prima 3 cd (met originele opnames) is deze:

The Platinum Collection: Ennio Morricone: Amazon.co.uk: Music


avatar

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

Bedankt! Ziet er goed uit, Ik zal eens even kijken of ik hem bestel.


avatar

speranza

  • 24668 berichten
  • 0 stemmen

De onbetwiste meester. En dan heb ik het echt niet alleen over het bij iedereen bekende Céra una Volta il West. Ook in Sorstalanság zorgt hij ervoor dat deze film alles heeft wat een film moet hebben. Betoverend.


avatar

13woutie13

  • 4384 berichten
  • 0 stemmen

neo schreef:

Aha. Het probleem bij Morricone uitgaven is nog weleens dat het niet de originele muziekopname zijn. Ik weet niet hoe dat bij bovenstaande uitgaven zit,maar het is slim om dat even uit te zoeken. Een prima 3 cd (met originele opnames) is deze:

The Platinum Collection: Ennio Morricone: Amazon.co.uk: Music

Hele late reactie van me, maar ik heb zojuist vandaag de platinum collection besteld. Nomak en Neo bedankt nog! Krijg het als een laat verjaardagscadeau, top

speranza schreef:

De onbetwiste meester. En dan heb ik het echt niet alleen over het bij iedereen bekende Céra una Volta il West. Ook in Sorstalanság zorgt hij ervoor dat deze film alles heeft wat een film moet hebben. Betoverend.

Hier ben ik het volledig mee eens. De wat onbekendere werkjes zoals Sorstalansag en Baaria hebben ook prachtige muziek.


avatar van filmliefhebber92

filmliefhebber92

  • 1196 berichten
  • 2575 stemmen

In mijn ogen de beste op het gebied van filmmuziek die ik ken.



avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

  • 1195 berichten
  • 2138 stemmen

het zou leuk zijn als Ennio Morricone een keer in de Benelux kwam, maar ik zou er helaas niet op rekenen


avatar van WhoKnowZ

WhoKnowZ

  • 5336 berichten
  • 2097 stemmen

Lees het artikel eens

Ennio Morricone, de inmiddels 84-jarige legendarische Italiaanse filmcomponist, komt eind dit jaar naar België. Op zaterdag 22 december zal hij in het Antwerpse Sportpaleis een bloemlezing van zijn oeuvre dirigeren.

Mijn tickets zijn al besteld!


avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

  • 1195 berichten
  • 2138 stemmen

WhoKnowZ schreef:

Lees het artikel eens

Ennio Morricone, de inmiddels 84-jarige legendarische Italiaanse filmcomponist, komt eind dit jaar naar België. Op zaterdag 22 december zal hij in het Antwerpse Sportpaleis een bloemlezing van zijn oeuvre dirigeren.

Mijn tickets zijn al besteld!

had het artikel gelezen maar ik geloof er weinig van.

Ze hebben in Belgie sinds 2002 vaker een Morricone concert aangekondigd. meestal elke 3 of 4 jaar komt er een in Antwerpen of Brussels. Tot nu toe is er nooit een geweest!

Wat helaas wel gebeurt is dat ze verkopen elke keer veel kaartjes, maar Morricone, z'n management, etc weten er niks van.

Ik heb Morricone al 2x gezien in Londen, maar ik ken veel mensen in Nederland die in het verleden kaartjes hadden gekocht voor een concert in Belgie en sommige kregen hun geld terug zonder boekingskosten, en sommige kregen helemaal niks terug!

ik hoop voor jou dat het door gaat maar ik zal de risico niet nemen


avatar van WhoKnowZ

WhoKnowZ

  • 5336 berichten
  • 2097 stemmen

Bedankt voor de info. Laten we hopen van wel!


avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

  • 1195 berichten
  • 2138 stemmen

als voorbeeld kijk na de zogenaamde Morricone concert bij Vorst Nationaal in Brussels op 18 oktober 2002

Die concert heeft nooit plaatsgevonden, terwijl op de Vorst Nationaal website doen ze net of het wel was gebeurd. fotos zijn van Morricone over de jaren, en er bestaat geen recensies van die concert want die is nooit gebeurd!

Maar reken maar uit. Die promoters verkopen duizenden kaarten voor 50 of 60 euro per stuk. Dan komt er een bookingsfee ook nog boven op.

Worst case scenario: concert gaat niet door. De boekingsfee kan de promoters gewoon houden (ongeveer 10% per kaartje?) en je geeft een klein gedeelte van de kaartjes geld terug.

volgens mij was precies dezelfde sort stunt gebeurd een paar jaar geleden in Den Haag toen die lui van dat Jazzclub ongeveer 25000 kaartjes hadden verkocht voor een Duran Duran concert bij de ADO stadion dat natuurlijk niet door ging, hun BV ging failliet, en een paar weken later hadden ze met hun "geld" een nieuwe restaurant geopend in Delft?!


avatar van WhoKnowZ

WhoKnowZ

  • 5336 berichten
  • 2097 stemmen

Van de website van Ennio Morricone:

Ennio Morricone  will finally arrive in Belgium to conduct his most beautiful film music with its original orchestrations. Maestro will perform in the Antwerp Sportpaleis with a local symphony orchestra and choir on Saturday 22 December at 08.30 pm.

Het lijkt officieel dus. Mijn tickets zijn alvast besteld!