Sergio Leone, une Amérique de Légende (2018)

Alternatieve titel: Sergio Leone - Portret van een Outlaw

Frankrijk
Documentaire / Biografie
70 minuten / 53 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Jean-François Giré

Documentaire over Sergio Leone (1929-1989), de regisseur van westernklassiekers als "Once upon a Time in the West". Leone werd geboren als zoon van de experimentele filmmaker Vincenzo Leone en actrice Francesca Bertini. Hij begon met het schrijven van scenario's in de jaren vijftig en ging voor de filmstudio Cinecittà in Rome werken. Begin jaren 60 regisseerde Leone zijn eerste film.

21 maart te zien op NPO 2!

avatar van des1
Ik ga 'm zien! Jammer dat Leone amper 60 is geworden. Overigens kun je op wikipedia lezen dat Eastwood wiens ster in de jaren 60 rees als een komeet als gevolg van de Dollars trilogie, geen zin had om in Once Upon a Time te spelen (rol ging naar Bronson) omdat ie een pesthekel had aan perfectionist Leone die scenes vanuit verschillende hoeken wilde doen.

pop
Was Leone maar wat perfectionistischer geweest in het synchroniseren van zijn oude westerns. Want dat slaat werkelijk nergens op. Hopelijk komt dat ook aan bod vanavond. Ik heb me altijd al af gevraagd waarom dat zo tenenkrommend slecht is.

avatar van des1
Daar had wel 2 uur docu in kunnen zitten. Jammer. je krijgt toch een beperkt beeld van Leone. Ik had de acteurs ook wel wat willen horen zeggen. Dat was zeer beperkt. Maar goed, veel is op youtube te vinden.

avatar van Lakte
Mooie documentaire over Leone de regisseur van The Good, The Bad and The Ugly wat ik misschien wel de beste film ooit gemaakt vind. Had hem gezien in de ingekorte versie van Het Uur van de Wolf. Had van mij veel langer mogen duren!

avatar van Metalfist
Once upon a time in het hoofd van Sergio Leone

Er zijn weinig regisseurs die met zo'n beperkt oeuvre toch zo'n invloed in het wel en wee van cinema hebben gehad. Sergio Leone maakte in zijn carrière maar 7 films waarvan sommige titels de beste aller tijden worden genoemd. Ik ben zelf niet meteen de grootste fan van de regisseur, al ben ik hem voor eeuwig en altijd dankbaar voor C'era una Volta il West, maar het is wel een figuur die tot de verbeelding spreekt. Een figuur waar ik eigenlijk bitter weinig van wist, dus deze documentaire kwam op het perfecte moment.

Het gaat jammer genoeg wel om de verknipte versie van de documentaire (zou het nu echt zo lastig zijn om die resterende 20 minuten ook uit te zenden, ik blijf het vreemd vinden hoe ze het genre zo'n dolk in de rug steken) maar regisseur Jean-François Giré levert een interessant document af. Veel trivia (ik wist bijvoorbeeld niet dat Leone uit een heuse cinema-familie kwam met Roberto Roberti - regisseur - als vader en Bice Valerian - actrice - als moeder) en ook weinig floating heads die niet veel nut hebben. Giré maakt voor het merendeel van de documentaire gebruik van archiefinterviews met Leone zelf en dat blijf ik persoonlijk toch de beste aanpak vinden. Grappig ook om eens een gedubte Clint Eastwood te horen en kun je volgens mij eigenlijk al een volwaardige documentaire maken over de vriendschap tussen Leone en componist Ennio Morricone. Nooit geweten dat die twee ooit bij elkaar in de klas hebben gezeten! De gemaakte films komen in ieder geval netjes aan bod en er is zelfs nog even aandacht voor onafgemaakte projecten.

En dat maakt dit soort documentaires echt tof natuurlijk. Niet te droog, veel leuke trivia en gewoon veel archiefmateriaal. Dit had voor mij echt gerust wat langer mogen duren aangezien de films nu wel redelijk snel passeren. Ook de familie van Leone blijft een beetje onderbelicht, maar dat valt dan weer misschien buiten de scope van de documentaire.

Op Canvas-TV op 17/12/19 23.20 u

avatar van Noodless
Once upon a time SERGIO LEONE ......3 X in de top 10 Aller Tijden bij mij ...dat zegt genoeg.
Hij heeft niet veel films gemaakt, maar wat hij heeft gemaakt kan wel tellen.
Deze docu heb ik gezien in de ingekorte versie van Het Uur van de Wolf. Heerlijke docu met veel archiefinterviews van Leone zelf. Maar ook Eastwood en heel wat andere bekende passeren hier. Vooral het interview met Claudia Cardinale blijft wel hangen. Een prachtige elegante vrouw die nostalgisch over de periode van Leone praat. Natuurlijk Ennio niet vergeten, zijn makker, die heel belangrijk voor Leone was.
Twee goede vrienden...dat wist ik wel...maar niet dat ze samen in de klas hebben gezeten. Geweldig moet dat geweest zijn voor de leerkrachten die dat in die tijd hebben kunnen zeggen dat Ennio en Sergio hun leerlingen waren. Mooie documentaire die voor mij zeker langer mocht duren. 7/10

Korte maar goede documentaire met veel weetjes over de opvattingen en voorkeuren van de cineast, achtergronden en een bondige schets over zijn familiaal leven. Vast interessant was te vernemen over zijn periode van assistent-regisseur.
Sergio Leone heeft niet lang geleefd en heeft ook weinig films gemaakt maar wat hij creëerde vormt ook een apart hoofdstuk in de filmgeschiedenis en is vaak voor anderen de bron van inspiratie geweest.

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Iets te korte documentaire over Sergio Leone, alleszins toch de tv-versie. Volgens mij was hij niet de gemakkelijkste mens, maar wel iemand met een sterke visie en die er uiteindelijk toch in geslaagd is om met heel weinig films heel veel indruk na te laten.

De documentaire belicht wat achterliggende informatie over hoe Leone de regisseur is geworden die hij uiteindelijk was, maar het mocht mij net allemaal wat dieper gaan. De getoonde interviews met hem zijn wel interessant.