Joshua Leonard maakte in 1999 zijn acteerdebuut in de inmiddels iconische Found Footage-film The Blair Witch Project. Hij is echter totaal niet blij met het nieuws dat Lionsgate en Blumhouse bezig zijn met een reboot van de iconische horrorfilm. Zijn gezicht stond zelfs in het persbericht waarin de reboot bekend werd gemaakt, maar de acteur wist zelf niets van het project af en deelde nog meer niet al te beste herinneringen aan de manier waarop hij en zijn Blair Witch-co-sterren behandeld zijn door de grote studio's.
"Dit is mijn gezicht op een persbericht voor een film die wordt gemaakt door twee grote studio’s," zo zei Leonard in een bericht op Facebook over de aangekondigde Blair Witch-reboot. "Voor beiden heb ik gewerkt, beiden respecteer ik. Het rare is dat ik er niets van wist totdat een vriend me gisteren een 'gefeliciteerd'-screenshot stuurde. Mijn frustratie werd vervolgens nog groter omdat ik Lionsgate al meer dan een maand probeer te betrekken bij een liefdadigheids-actie die ik aan het voorbereiden ben voor Opositivefest om geld in te zamelen voor artiesten zonder gezondheidszorg, en NIEMAND bij de studio wil met me praten."
Leonard voegde er vervolgens nog aan toe dat het nieuws van de reboot hem ertoe aanzette om weer veel na te denken over de opnames van The Blair Witch Project. "Zeker nadat ik recentelijk mijn co-sterren had gezien en herinneringen had gedeeld. De goede, maar ook de fucked up herinneringen," zo ging Leonard verder voordat hij een boekje open deed over de release van de iconische horrorfilm en de nasleep daarvan. "In 1999 beweerde de distributeur van de film dat ze de meest winstgevende onafhankelijke film ooit hadden uitgebracht. Gemaakt voor 1 miljoen met een brutowinst van meer dan 250 miljoen. Dit terwijl ze ons intern vertelden dat ze in principe verlies maakte door de marketingkosten, en dat het dus zou kunnen dat wij hen geld schuldig zouden zijn. Een Hollywood-insider vertelde de pers dat wij als acteurs 4 miljoen dollar kregen, terwijl we in werkelijkheid maar 300.000 verdienden en nooit ook maar een dubbeltje meer hebben gezien."
Complexe juridische kwesties
Leonard legde ook uit dat, aangezien de found-footagefilm de lijnen tussen het filmmaken en de realiteit vervaagde, er complexere juridische kwesties waren. "Omdat we in de eerste film onze echte namen gebruikten, claimde de studio het auteursrecht. We moesten ze voor de federale rechtbank dagen om onze eigen namen terug te winnen," zo schreef Leonard. "Er waren veel factoren die The Blair Witch Project tot een succes maakten: timing, marketing, enzovoort. Maar er was ook het feit dat wij gekken bij elkaar kwamen, vrijwel zonder middelen, en een film maakten die werkte! Kunnen we gewoon 'on the record' gaan en zeggen dat de film zelf een groot deel was van de reden waarom we er nu 25 jaar later nog steeds over praten? Ik ben heel trots op onze kleine punkrockfilm, en ik hou van de fans die de vlammen brandend houden," besloot Leonard. "Maar op dit moment is het 25 jaar van gebrek aan respect van de mensen die het leeuwendeel van de winst uit ons werk in hun zak hebben gestoken, en dat voelt vies en getuigt van weinig klasse."
Reacties (3)