• 480.660 acteurs
  • 286.341 gebruikers
  • 8.224.701 stemmen
Avatar

Recensies komen complimenten tekort voor Nicolas Cage in nieuwe film 'Pig'

Vrijdag 23 juli 2021 om 19:50, door Thijs van der Wel

We schreven al eerder dat Nicolas Cage veel liever kleine films blijft maken dan terug te keren naar Hollywood, maar ook de filmcritici zien Cage graag in dit soort rollen, als we de recensies van Pig mogen geloven. In de recensies wordt gesproken van een geweldige acteerprestatie van Nicolas Cage, die in plaats van over-the-top nu juist acteert met ingehoudenheid, wat volgens de critici de film alleen maar ten goede komt.

Eén van de recensies die zeer lovende woorden heeft voor Nicolas Cage is die van The Guardian. Volgens de recensent "krijgt Cage de tijd en ruimte om weer oprecht te zijn",  wat volgens de schrijver voor zowel de acteur als het publiek zeer goed werkt. "Het is effectief genoeg dat we meer van dit soort uitdagingen voor Cage willen, waarbij we hem horen fluisteren in plaats van schreeuwen." Ook volgens The Atlantic is Pig "het beste en meest genuanceerde werk van de acteur in jaren." Over waarom Cage juist in deze film zo boeiend is, schrijft de recensent dat het karakter van Cage "kalm is, maar met een diepe passie voor eten. Cage speelt hem als een slapende vulkaan, hij begrijpt dat het publiek verwacht dat hij gaat exploderen. Dat hij dit nooit doet maakt Pig alleen maar boeiender."

Toch geen meesterwerk

Ondanks dat Nicolas Cage dus de sterren van de hemel acteert, scoort de film slechts een voldoende. The New Yorker gaat zelfs zo ver dat het stelt dat Nicolas Cage de enige reden is om naar de film te gaan kijken. De recensent noemt de film bijvoorbeeld "pijnlijk gewoontjes", en stelt dat de film "het verhaal vertelt om een zo simplistische manier dat het een TV-commercial zou kunnen zijn," en dat de film de "plotpunten aan elkaar plakt zonder te weten hoe de karakters er tussenin bestaan." Ook The Hollywood Reporter is niet altijd even positief, en zegt bijvoorbeeld dat door de regiekeuzes Nicolas Cage op een climax van de film niet goed uit de verf komt. Daarnaast hekelt THR, net als The New Yorker, de simpele pogingen tot diepgang in de film, die te goedkoop zijn om goed te landen. Desalniettemin is de film, juist dankzij Nicolas Cage, volgens nagenoeg elke recensent zeker geen slechte film, en scoort de film maar liefst 97% op Rotten Tomatoes.

De trailer voor Pig is hieronder te bewonderen. Sinds vorige week vrijdag is de film internationaal uitgebracht.