Voor Omroep Max waren de druiven al zuur toen naast een gigantische hoeveelheid kritiek ook nog de kijkcijfers voor Showcolade bedroevend waren. Nu blijkt uit openbaar gemaakte documenten dat de omroep heel hoog inzette op het programma, waardoor de flop van het programma alleen nog maar pijnlijker geworden is. De ambitie van een 'wauw-factor' van het programma lijkt achteraf lachwekkend.
Shownieuws vroeg een WOB-verzoek aan bij de NPO, en heeft daarmee mailwisselingen tussen de NPO en Omroep Max openbaar weten te krijgen. Hoewel het uiteindelijke begrote bedrag niet openbaar is gemaakt, blijkt wel uit de documenten dat het een groot bedrag was. Omroep Max stelt in de mail dat na een kritische lezing van het budget door de producent dit bedrag eruit is gerold om een 'wauw-factor' te halen met het programma. De NPO vond het op zijn beurt veel te duur, waarna Omroep Max voorstelde het bedrag tussen de twee partijen op te splitsen. Daarnaast was Edsilia Rombley niet de eerste keus voor het presenteren van het programma, aangezien de eerste keus met 'hij' wordt aangeduid. De identiteit van deze persoon is echter niet bekend gemaakt. Het zou goed kunnen dat het Remco Veldhuis of Richard Kemper was, aangezien uit hetzelfde document blijkt dat er voorgesteld wordt dat 'hij' team-captain zou kunnen zijn, wat met het duo uiteindelijk gebeurd is.
Een enorme bak aan kritiek
Toen Showcolade in het afgelopen voorjaar op zondagavond op NPO1 te zien was, kwam al snel de kritiek op het programma op gang. Zo kwam Frank Heinen van De Volkskrant na de eerste aflevering met een vernietigende column. Ruim een maand later gaf omroepbaas Jan Slagter toe dat het programma "te mager" was. Extra pijnlijk voor Omroep Max was dat het programma juist onder de vijftigplussers enorm slecht scoorde. "Het is het laagst scorende programma onder vijftigplussers bij Omroep MAX in zijn vijftienjarige geschiedenis," zei Slagter zelf tijdens een radioprogramma. Een tweede seizoen van het programma is logischerwijs dan ook niet in de maak.
Reacties (0)