Netflix gaat de door haar gereduceerde streamingssnelheid binnenkort weer opschroeven. De streamingdienst paste op verzoek van de Europese Unie de bitrate aan om de internetcapaciteit te ontlasten, maar nu blijkt dat het Europese netwerk sterk genoeg is, is dat niet langer nodig.
Begin maart draaide Netflix op verzoek van de Europese Unie de bitrate van haar videocontent terug om op die manier de drukte van het Europese netwerk enigszins te compenseren. Dit resulteerde in een gedeeltelijke vermindering van kwaliteit, zeker in donkere scènes. Nu echter is gebleken dat de afname van snelheid helemaal niet nodig was en het Europese netwerk makkelijk in staat is om het internetverkeer te verwerken, heeft Netflix besloten de reductie terug te draaien. Een aanpassing die in Duitsland inmiddels al is doorgevoerd, aldus Forbes Magazine.
Andere landen
In Duitsland draait Netflix ondertussen weer op de gebruikelijke streamingssnelheid van 15,25 Mb per seconde voor 4K-abonnees, zoals ook het geval was voor de coronacrisis. Andere landen moeten het echter nog even doen met de gereduceerde snelheid van 7,62 Mb per seconde. Netflix wil per land bekijken of de beperkingen opgeheven kunnen worden en onderwerpt het netwerk daarbij aan specifieke criteria. Welke criteria dit zijn is onbekend, maar alles zal in overleg gebeuren met specifieke internetproviders. Daarover liet de dienst zich in april al uit in een persbericht. "In de laatste maand hebben we vier keer de normale capaciteit toegevoegd. Als de omstandigheden verbeteren gaan we de restricties weer opheffen," zo meldde Netflix toen.
Wanneer in de streamingdienst in Nederland weer op de volle capaciteit draait, is vooralsnog onbekend. Dat geldt ook voor andere streamingdiensten als Disney+ en Amazon Prime.
Gelukkig, want in de donkere scenes kan je wel héél goed zien hoeveel compressie er is toegepast. Zodanig zelfs dat ik een aantal films gewoon voortijdig heb afgezet omdat het me zo erg irriteerde dat ik het niet meer aan wou gluren.
Nagenoeg alle Europeesche providers zeiden bij voorbaat al dat hun netwerken genoeg capaciteit hebben voor wat er kon komen. Daarbovenop is iedereen gewoon dezelfde abonnementsprijs blijven betalen, terwijl de cap twee keer zo lang heeft geduurd als vooraf was aangekondigd en velen malen groter was dan 25%. Alle klanten die hier vragen over stelde worden keihard genegeerd of van het kastje naar de muur gestuurd.
De kwaliteit was behoorlijk ruk. Heb me kapot geërgerd bij enkele films. Bij films met veel donkere scènes, of vele kleuren op een klein oppervlakte was het écht slecht.
Grappig dat ik over de kwaliteit heb gechat met een medewerker van Netflix. Ze zei dat je het verschil in kwaliteit niet met het blote oog kon zien...Nou dus echt wel.
Reacties (5)