• 11.461 nieuwsartikelen
  • 163.677 films
  • 10.471 series
  • 30.454 seizoenen
  • 618.656 acteurs
  • 194.146 gebruikers
  • 9.038.945 stemmen
Avatar
 
Hans Zimmer maakt langere versie van kenmerkend Netflix-geluid
Foto: © ANP

Hans Zimmer maakt langere versie van kenmerkend Netflix-geluid
Foto: © ANP

De welbekende Netflix-theme krijgt een langere versie en deze wordt gemaakt door niemand minder dan de wereldberoemde componist Hans Zimmer. Het kenmerkende geluid wordt langer gemaakt voor de films van de streamingdienst, omdat het geluid nu te abdrupt zou eindigen. 

Het geluid van de rode N is uit duizenden te herkennen. Het fragment, dat slechts twee seconden duurt, heeft een minimalistische sound die perfect werkt voor televisie. Voor films is het echter een ander verhaal en daar wil Netflix verandering in brengen. De themes van andere filmstudio's duren ongeveer 8 tot 20 seconden. Een lengte waar Netflix ook naar toe wil en waarvoor het bedrijf de deskundigheid van Hans Zimmer heeft ingeschakeld. 

'Klassieke Ta-Dum'

De Duitser is gevraagd om een uitgebreidere versie van het kenmerkende 'Ta-Dum' te maken. Het is een klassiek orkestwerk worden, waarin de tweetonige bas vormt van een wervelende intro die 16 seconden duurt. Een eerste versie van de nieuwe Netflix-theme is al verspreid op het internet en is hieronder te beluisteren. Het is nog wachten op een officiële release van de verlengde tune. Hoe het typerende deuntje ooit totstand is gekomen lees je hier

De opdracht van Netflix komt bovenop de stapel van project waarvoor Zimmer reeds gecontracteerd is. Hij werkt momenteel aan de soundtrack van de film Dune van regisseur Denis Villeneuve. Een productie waar de componist zich al lyrisch over uit liet. Daarnaast zal het werk van Zimmer ook te horen zijn in de Tenet-blockbusters No Time to Die en Wonder Woman 1984. Hij zal zich ook gaan bezighouden met de soundtracks voor The Spongebob Movie: Sponge on the Run, Top Gun: Maverick en Space Jam: A New Legacy in 2021.

Reacties (3)


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Arri

Arri

  • 897 berichten
  • 318 stemmen

'In de Tenet-blockbusters'??


avatar van missl

missl

  • 3867 berichten
  • 5371 stemmen

Heel mooi gedaan, duurt het nog langer voor de film begint.


avatar van neo

neo

  • 15405 berichten
  • 9622 stemmen

Bovendien heeft Zimmer niet eens de muziek voor Tenet gecomponeerd, maar Ludwig Göransson. Opvallend dat dat over het hoofd is gezien na de absurde hoeveelheid Tenet gerelateerde nieuwsberichten op Moviemeter. Media is heel makkelijk in het interviewen en ´promoten´ van Zimmer over Tenet, maar als hij afhaakt en een andere, mindere populaire componist het overneemt, is er onder hen vrijwel geen vervolging of rectificatie. Dit nieuwsbericht draagt hier sterk aan, al zal het vast letterlijk zijn gekopieerd van een andere bron. Maar daardoor niet minder schaamtevol.

Netflix en Tenet krijgen überhaupt belachelijk veel aandacht. Dank daarvoor.

Het is ook geen klassiek orkestwerk, maar een hybride met door elektronische middelen ´´gefilterd.´.

Ook is allang bekend dat bij bv. No Time to Die feitelijk ook nog andere componisten muziek hebben geschreven. Tamelijk absurd om daar geen melding van te maken.

Een Space Jam noemen... Tja, daar kun je überhaupt nog niks over zeggen , alleen de aanname dat Zimmer muziek wil schrijven. Dat terwijl enkele scores van films, die zijn afgerond, maar samen met de film nog niet uitgebracht, ik noem een Harry Haft, niet worden genoemd. Onderzoek, onderzoek.

Bovendien is Zimmer altijd lyrisch over elk project, waarom dat specifiek in relatie tot Dune wordt genoemd. Geen enkel idee, misschien meer op persoonlijke titel. Hij is verreweg de beste componist in zijn manier om elk nieuw project aan te prijzen als een nieuw, innovatief werk en weet altijd de niet kritische media compleet in te pakken. Daar blinkt hij in uit, maar fijn is het niet. Het is vooral promotionele gebakken lucht, nog los van of het werkelijk goed of interessant is. Dat hij lyrisch is over Dune zegt echt compleet niks. Deze context mis ik compleet.

Dit is echt een nieuwsbericht kenmerkend voor vrijwel alle nieuwsberichten. Dank voor de vervlakking, dank voor het kopiëren en vertalen van een ander nieuwsbericht, zonder enige vorm van onderzoek, dank voor het gebrek aan context en dank voor de prominente plek die het inneemt. Als dit ergens bij een film of op het forum geplaatst zou worden zou ik er weinig problemen mee hebben, hooguit zou ik zeggen wat er mis mee is, maar ik zou niet een boosheid ervaren die ik nu wel ervaar. Ik denk dat ik werkelijke boosheid in geen 20 jaar heb ervaren, alleen sinds deze nieuwsberichten zijn verschenen. Ook daarvoor dank. Ik zou zeggen plaats dit soort berichten op een persoonlijke blog maar niet hier. Schaamtevol. De pretentieuze, prominente plek is het niet waardig. Het suggereert zelfs een journalistiek waarde te hebben, maar de ontelbare fouten en algehele vrijwel kritiekloze inhoud, veel gekopieerd van elders, strookt compleet niet met de opzet van deze site.

Ik waardeer het idee om andere gebruikers, in de toekomst, nieuwsberichten te laten toevoegen, maar daarmee wordt nog steeds de algemene opzet van de site gemist: iedere mening, ongeacht wat je er persoonlijk van vind, is gelijkwaardig aan die van andere. Zelfs gebruikers die ik zeer waardeer, zal ik bij enige contributie in deze prominente sectie van de site niet serieus kunnen nemen. Wederom alvast dank.

Dan nog de vervaldatum van dit nieuwsbericht. Nu gaat het nieuwsarchief slechts twee maanden terug. Uiteraard ben ik het er mee eens dat nieuws slechts tijdelijk relevant is, maar elke reactie op zo´n nieuwsbericht, is dat niet, zo ook dit bericht van mijzelf. Over twee maanden is dit bericht, waar ik moeite voor heb gedaan, niet meer terug te lezen. Absurd. Wellicht onbewust, maar dit is een vorm van censuur. Ik lees soms discussies terug van 2002 en ik zou niet willen dat die ineens weg zijn.

Ik heb de moeite genomen om uitgebreid uit te leggen wat er mis is met een specifiek nieuwsbericht, maar ook in algemene zin. Als ik dit alles moet samenvatten is simpelweg een willekeurig scheldwoord toepasselijk, , maar laat ik het netjes meuk noemen. Ik ben het, nog meer als voorheen, het compleet zat en het blijft zelfs groeien tot proporties die eigenlijk nier meer beschrijven zijn. Nogmaals een cynische dank.

Als laatste, mijn mening over de verandering van de Netflix logo muziek. Geen idee wat ze dachten, maar de meerwaarde is 0,0. Het is saaie, onnodige verlenging van een muzikaal herkenbare,korte intro. Mensen zullen vast gewend raken aan de nieuwe intro bij films, maar de essentiële en oorspronkelijke intentie is hetgeen wat voor iedereen zal blijven Of je verandert het compleet, of je laat het hetzelfde. Veilige meuk en de nieuwswaardigheid is ook nihil.