• 29.662 seizoenen
  • 613.345 acteurs
  • 192.940 gebruikers
  • 8.966.623 stemmen
Avatar

Eerste recensies 'Silence of the Lambs'-serie 'Clarice' zijn binnen

Afgelopen week ging de eerste aflevering van de veelbesproken serie Clarice in première op de Amerikaanse televisiezender CBS en inmiddels zijn de eerste recensies binnen. Weet de studio met de serie een waardige sequel op The Silence of the Lambs neer te zetten? Het gros van de recensenten zegt volmondig nee.

Precies negen maanden nadat het eerste bericht naar buiten kwam dat CBS de rechten had gekocht van een vervolgserie op The Silence of the Lambs, ging vorige week donderdag de eerste aflevering van Clarice in première. Inmiddels zijn we een dag of vijf verder en hebben verschillende critici van prominente filmwebsites hun oordeel geveld. Toen de serie in mei van 2020 werd aangekondigd, waren de reacties wisselend, want hoe kan een netwerk-serie zo'n klassieker nou ooit eer aan doen? Niet, blijkt nu, want Clarice haalt zowel bij de pers als het grote publiek niet eens de 50%-score op Rotten Tomatoes. Het cijfer van de recensenten blijft zelfs steken op 33%.

Clarice maar geen Lecter

Afgelopen mei werd aangekondigd dat er een serie gemaakt zou worden rondom het personage van FBI-agente Clarice Starling, bedacht door schrijver Thomas Harris. Haar personage is bij het grote publiek vooral bekend door de verfilming van zijn boek, The Silence of the Lambs, dat wordt beschouwd als een ware klassieker. Terwijl de boeken en de bijbehorende films verder inzoomen op het leven van seriemoordenaar Hannibal Lecter, volgen we in de serie juist het pad van Clarice, die later niet meer in de boeken terugkomt. De FBI-agente keert terug in het veld om seriemoordenaars en seksuele roofdieren te achtervolgen. Tegelijkertijd probeert ze zich een weg te banen door de starre politieke wereld van Washington D.C. Daarin zien we een oude bekende voorbij komen. Buffalo Bill, de antagonist uit The Silence of the Lambs, maakt een korte verschijning.

Onvoldoende

Waar veel fans van de boeken en de films bang voor waren, lijkt werkelijkheid te zijn geworden. Clarice weet de hoge verwachtingen die er met de aankondiging en de daarop volgende trailers werden geschept absoluut niet waar te maken. Zo is Roxana Hadadi van RogerEbert.com van mening dat de serie de nachtmerrie-achtige sfeer van Hannibal succesvol weet na te bootsen, maar het uiteindelijk vooral op een sausje lijkt, dat over een dertien en een dozijn verhaal gegoten wordt. Dit terwijl Matthew Gilbert van The Boston Globe zich vooral stoort aan het feit dat er wederom voortgeborduurd wordt op een bestaand verhaal. "Het is een doorsnee netwerk-creepshow, die wederom bewijst dat de hedendaagse filmwereld zich te veel richt op het recyclen van franchises," zegt hij.

Is het dan alleen kommer en kwel? Nee. Dorothy Rabinowitz van The Wall Street Journal is wel enthousiast en richt haar pijlen daarbij vooral op hoofdrolspeler Rebecca Breeds. Ook Benjamin Lee van Guardian meldt dat hoewel het misschien niet het niveau van de film haalt, het zeker beter is dan verwacht en er achter het personage van Clarice genoeg verhalen schuilen.

Clarice wordt momenteel uitgezonden op de Amerikaanse zender CBS. Wanneer we in Nederland naar de serie kunnen kijken, is nog onbekend. Hieronder is de trailer te bekijken.