menu

Film / Algemeen / Film vs toneel

zoeken in:
Bij Vita È Bella, La (1997):

chevy93 schreef:
(quote)

Je hebt net een perfecte definitie van film gegeven

De over-acting die je ziet in deze film, zie je normaal gesproken alleen op het toneel, dus begrijp zijn opmerking weldegelijk.

Reinbo
chevy93 schreef:
(quote)

Geloof dat je er weinig van begrepen hebt. Toneelregistraties zijn de vreselijkste vorm van TV. Meeste films spelen zich gelukkig ook niet op het toneel af..... Beetje treurig dat jij denkt dat film een medium is dat enkel toneelspel vastlegt.

Uh.. een film is toch gewoon geacteerd?
Oftewel.. toneelgespeeld?

Het enige verschil tussen toneel en film is dat film gefilmd wordt en meestal niet life, dus kan je het perfectioneren

trefwoord: acteren
synoniemen: toneelspelen

Reinbo
Je snapt er echt niets van... Geen wonder dat je deze film mooi vindt....

Toneel spelen is acteren op het TONEEL
Als je acteert op een locatie is het geen toneelspelen maar acteren. Bovendien kan je ook een film maken zonder acteurs.

Ik heb ook nog nooit een close up of craneshot gezien in een toneelstuk en je gaat ook nog eens voorbij aan montage en geluid(editing).

Uh.. acteren is een synoniem voor toneelspelen

Een synoniem wil zeggen dat het precies hetzelfde betekent.

Waarom doe je zo moeilijk?
Je weet dat ik gelijk heb, wees gewoon een vent en geef het toe

3015 stemmen, 4,02.
nr. 38 in de top 250.
Zegt genoeg..

Snappen 2500 mensen er niks van volgens jou?

Reinbo
chevy93 schreef:

Acteren voor film en toneelspelen, zijn verschillende zaken. Er is een groot verschil in het acteren voor de camera en het acteren op toneel (ook wel Toneelspelen genoemd).

Reinbo
chevy93 schreef:

3015 stemmen, 4,02.
nr. 38 in de top 250.
Zegt genoeg..

Snappen 2500 mensen er niks van volgens jou?

Ach 2500 mensen met een slechte smaak, en zo zullen er nog wel 100.000den zijn die zich niet om MM begeven.

Maar als jij toneelspelen voor de camera de perfecte definitie voor film vind moet je dat maar lekker zo houden.

Don Dijk
Laten we er maar over ophouden en concluderen dat ik gelijk heb.

chevy93 schreef:
Uh.. een film is toch gewoon geacteerd?
Oftewel.. toneelgespeeld?

Film draait natuurlijk om veel meer dan acteren, maar dat weet je zelf ook wel

Don Dijk schreef:

Nee, gewoon verder doen.

Don Dijk schreef:

Ik heb je nooit tegengesproken

JoeCabot schreef:
(quote)

Film draait natuurlijk om veel meer dan acteren, maar dat weet je zelf ook wel

Klopt, maar als je zegt dat dit net toneelspel is dan heb je gelijk, omdat elke film toneelspelen is!

chevy93 schreef:
(quote)

(quote)

Klopt, maar als je zegt dat dit net toneelspel is dan heb je gelijk, omdat elke film toneelspelen is!

Nope

Reinbo
chevy93 schreef:
(quote)

Ik heb je nooit tegengesproken

(quote)

Oh, je bent een kenner?

Koyaanisqatsi (1982)

Umfeld (2007)

Ice Age (2002)

Snow White (1995)

Nightmare before Christmas, The (1993)

Woodstock (1970)

Ours, L' (1988)

Text of Light, The (1974)

etc, etc,

oh mijn god.. gaan we zo flauw doen?

Laat ik het zo zeggen dan: Elke film met echte mensen.

Oh wacht.. dan kom je weer met een nog flauwer antwoord.
Laat dus maar zitten

chevy93 schreef:
oh mijn god.. gaan we zo flauw doen?

Laat ik het zo zeggen dan: Elke film met echte mensen.

Opnieuw mis

En verder was jij natuurlijk degene die flauw deed toen je zei dat film eigenlijk verfilmd toneel is. Het is verfilmd, maar met toneel hoeft het helemaal niets te maken hebben.

Nomak
Ik wou graag iets lezen over La Vita È Bella.
Dan zit ik hier zeker in het verkeerde topic?

Eigenlijk wel ja.

JoeCabot schreef:
En verder was jij natuurlijk degene die flauw deed toen je zei dat film eigenlijk verfilmd toneel is. Het is verfilmd, maar met toneel hoeft het helemaal niets te maken hebben.

Voor de laatste keer *zucht*...
Het synoniem van toneelspelen is acteren.
Acteurs acteren en wat wil het toeval.
Dit wordt in een film gedaan .

Geloof het of niet, maar ga niet met flauwe opmerkingen mijn ijzersterke argument onderuit halen.

Nomak schreef:
Ik wou graag iets lezen over La Vita È Bella.
Dan zit ik hier zeker in het verkeerde topic?

27 meningen -> genoeg leesvoer

Reinbo
chevy93 schreef:
(quote)

Geloof het of niet, maar ga niet met flauwe opmerkingen mijn ijzersterke argument onderuit halen.

Nogmaals als jij "een gefilmd toneelstukje" de perfecte definitie van film vindt, moet je dat maar lekker vinden. Persoonlijk vind ik dat kortzichtig omdat je aan heel veel facetten van het filmmaken en ook de diverse acteertechnieken voorbij gaat.

Acteren
Toneelspelen, zonder dat je ziet dat er toneel gespeeld wordt. Je speelt iemand anders dan jezelf.

acteren
[regelmatig werkwoord]
een rol spelen in een toneelstuk of in een film

Toneelspelen wil zeggen: Je voordoen als iets/iemand die je niet bent en dat is precies wat acteurs doen..

Tuurlijk is het geen perfecte definitie, maar jij zegt dat deze film net een toneelstuk is, terwijl (bijna!) iedere film, tot op zekere hoogte, een toneelstuk is...

chevy93 schreef:
(quote)

Toen Reinbo het volgende zei:
Reinbo schreef:
Ik had het idee naar een gefilmd toneelstukje te kijken.

Reageerde jij:
chevy93 schreef:
(quote)

Je zei dus wel dat film een gefilmd toneelstuk is, terwijl het veel meer is. Jij begon dus met flauw doen.

Oh, en Reinbo was me voor...

Ooit van een hyperbool gehoord? .
Je kan hier ook niks zeggen, zonder dat het tegen je gebruikt wordt.

Hebben jullie niks beters dan spelfouten (in dit geval niet relevant, maar wordt zo vaak gedaan) en dit soort opmerkingen eruit te halen?

Reinbo
Tja, wie de bal kaatst....

Cool.. een eigen topic

Madecineman (moderator)
Graag gedaan

Ik begin wel een enorm zwak (lee: obsessie) te krijgen voor acteurs/actrices die toneel doen. Een veel puurdere vorm van acteren en imho kan er hier pas echt capaciteiten goed ingeschat worden. Na vooral veel 'on tape' gezien te hebben, wordt het volgend jaar tijd voor de volgende stap. Ik zal bij mijn komende NYC trip een groot deel op Broadway doorbrengen.

Gepland tot nu staan in ieder geval Vanessa Hudgens (Gigi), Michelle Williams (Cabaret), Jake Gyllenhaal (Constellations) en Hugh Jackman (The River). James Franco is nog onder voorbehoud. Ik snap niet dat dit niet op grote schaal gebeurd, elke acteur/actrice zou toneel als ambitie moeten hebben. Psyched.

Dick2008
Wat een eigenaardige discussie hierboven. Ik ben het wel eens met Reinbo. Het gaat ook om de beleving. Als je in een theater zit en je kijkt naar een toneelstuk, kun je het prachtig vinden. Maar als hetzelfde verhaal (desnoods met dezelfde acteurs) op het filmdoek/tv vertoont wordt kan je er wel op afknappen. Dat is vooral bij oude films zo, is mijn ervaring.

Omgekeerd kan ook Dick. Hoe leuk ik de theatervoorstellingen van een Sound of Music en Annie ik in het verleden ook vond, ik kon er niet zo in opgaan als de verfilmingen. West Side Story on stage vond ik dan weer net zo genietbaar als de film zelf.

Dick2008
Jazeker dat kan ook. Bijvoorbeeld oude musicals kunnen erg mooi zijn, daarom kijk ze ook vaak. Daarin zie je dingen, zelfs al zijn ze in de studio opgenomen, dat lukt nooit op het toneel.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:38 uur

geplaatst: vandaag om 11:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.