menu

Film / Algemeen / Wallace & Gromit (Shorts)

zoeken in:
Jeugdsentiment van de bovenste plank!

Volgens mij was hier nog geen topic van, vreemd eigenlijk, aangezien het toch vrij bekend is en er wat jaartjes terug nog een speelfilm van gemaakt is. Misschien wel het beste ooit op animatie gebied! Geweldig gemaakt, leuke verhaaltjes en bovendien ontzettend grappig. Er zijn drie korte fimpjes van elk 25/30 minuten gemaakt, deze hebben allen wel belangrijke filmprijzen gewonnen, waaronder Oscars.

A Grand Day Out with Wallace and Gromit (1989)

Wallace & Gromit in The Wrong Trousers (1993)

Wallace & Gromit in A Close Shave (1995)

Er is een dvd waar ze alledrie opstaan. Maar ook op het net zal je ze vast wel ergens kunnen bekijken, al kon ik zo één, twee, drie even geen linkjes vinden...

Meer mensen die dit kennen, zal vast wel toch?

kos
Yup, al vaak gezien. Standaard elke Kerst op de BBC. Wrong Trousers is wel veruit de leukste.

Er is er trouwens nog eentje: Wallace and Gromit in 'A Matter of Loaf and Death' (2008) (TV) - imdb.com

ook erg grappig.

Zeker erg leuk. Heb de DVD van de korte films. Toevallig was die met de reis naar de maan (die van kaas is) laatst nog op de BBC.

Naar die nieuwe van 2008 ben ik heengeweest met me susje, normaal kiest ze egt ....films maar deze was wel leuk en vooral mooi gemaakt

Daarnet 'A Matter of Loaf and Death' gezien. Dat was mijn eerste kortfilm en net zoals 'The Curse of the Were-Rabbit: leuk en luchtig.

Idd vrij briljant allemaal, vooral het einde van The Wrong Trousers met het speelgoedtreintje is fe-no-me-naal!

A Grand Day Out 4*
The Wrong Trousers 5*
A Close Shave 3,5*
Matter of Load and Death 2,5*

(Cracking Contraptions 4*)

Na eergisteren heb ik deze intussen ook allemaal gezien:

- The Wrong Trousers: 4*
- A Close Shave: 4*
- A Grand Day Out: 3,5*
- A Matter of Loaf and Death: 3*

Zeker leuk entertainment, maar na enkele afleveringen heb je het allemaal wel een beetje gezien.
A Matter of Loaf and Death is trouwens niet zo slecht als m'n score doet vermoeden, maar gezien de grote tijdspanne die tussen de 3de en deze was, had ik net iets meer verwacht.

The Wrong Trousers en a Close Shave zijn inderdaad het leukst. Shaun the Sheep en de pinquin met zijn handschoen vermomming, zijn echt geweldige personages. Sowieso zijn de shorts (en met name deze twee, kan niet kiezen welke ik beter vind) geweldig gemaakt, veel ontzettend geestige details en heel veel vaart. Allebei dikke 4 sterren. A Grand Day Out krijgt er 3,5 en A Matter of Loaf and Death (de minste) ook, zij het nipt.

Hoor van veel mensen dat ze de shorts oneindig veel beter vinden dan de Curse of the Were-Rabbit, maar dat vind ik een beetje onzin. Van hetzelde laken een pak. Zou hem op 3 in de top 5 zetten.

Wallace & Gromit is Werkenlijk Briljant! Wellicht het beste van animatie dat ooit is gemaakt!

zijn er nog mensen die ook naar andere Aardman filmpjes/TV Series kijken? ik vind Not Without My handbag (1993) heel erg goed!

Geweldig!

Ja leuk! Jeugdsentiment!

Dick2008
Wel een stuk leuker dan The curse of the were-rabbitt. Allemaal erg mooi gemaakt, dat wel. Vind bij de korte films dat ze ook wel wat te lang mee doorgaan en op sommige momenten traag.

Van die drie op dvd

Op 1, veruit de beste A Close Shave (Op een haartje na)(30 min.). Grappige verwijzingen o.a. The Thunderbirds...al die schapen op de motor (dat zie je wel eens bij stunts).... met die uitvindingen, en het treintje door de woonkamer en wat romantiek.

2 The Wrong Trousers (De verkeerde broek)(30 min.)

3 A Grand Day Out (Een heerlijk dagje uit)(23 min.)

Dick2008

Erg leuke film, jammer dat hij ook niet op die dvd staat. Ik had hem al deels gezien. Heeft iets weg van Roald Dahl. Het begin met het brood bakken en bezorgen is ook erg leuk.

1 A Close Shave / Matter of Load and Death

2 The Wrong Trousers

3 A Grand Day Out

Staat wel op 'de' dvd hoor (tenzij je een dvd release hebt die ouder is dan die film, maar ja das logisch).

Dick2008
Dat is correct. Op een recentere release zag ik dat die erop staat.

Recent heb ik de short movies van het heerlijke duo Wallace & Gromit maar eens gezien. Ik had de film Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005) jaren terug al wel gezien, beviel erg goed. Heb de film nu opnieuw gekeken en verhoogd naar 4*.

De short movies zijn ieder geval ook erg de moeite. Ze bevatten de typische W&G humor die ook in de film zit. Dat was dan ook mijn enige referentiekader. Bij de korte films ligt het tempo hoger, maar het niveau heeft er zeker niet onder te lijden. Geweldige films. Hopelijk komt er in de toekomst nog nieuw materiaal van uit.

1. A grand day out 3,5*
2. The wrong trousers 4*
3. A close shave 3,5*
4. A matter of loaf and death 4,5*

5. Cracking Contraptions 3,5*
Een serie korte filmpjes waarin Gromit reageert op uitvindingen van Wallace. Vermakelijke onzin.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:20 uur

geplaatst: vandaag om 15:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.