menu

Film / Algemeen / Wat bevat een topfilm?

zoeken in:
Hey,

Wat zijn volgens jullie de ingrediënten voor een top-film?
Wat bevat zo'n film?

Ik zal al een iets geven: een top cast

Thomas

Ik vind de cast niet eens heel belangrijk, acteerprestaties wel. Verder vind ik dat een film moet blijven boeien en niet saai moet worden. Ook helpt het voor mij als de film memorabele gedeeltes bevat die je bij blijven.

Moeilijke vraag eigenlijk...
Moeilijk te beschrijven maar ik ga het toch proberen.
Eigenlijk moet er gewoon een klik zijn tussen de film en jezelf.
Als die 'klik' er is moet de film gewoon sterk blijven in zijn geheel. Goed acteerwerk, sterk verhaal (dat blijft boeien!), eigenlijk moet het gehele plaatje gewoon kloppen. En natuurlijk is dat voor iedere persoon anders.

Kevin13
een goede regisseur en een goed verhaal vind ik zeer belangrijk. Moest de film Special effects bevatten moeten die niet spetterend goed zijn. Zoals bijvoorbeeld in Lost (de serie) zijn de special effects ondermaats maar het deert je niet door het ijzersterke verhaal. Ook de hoofdrolspelers moeten goed spelen natuurlijk.

Het beste ingrediënt voor een topfilm is dat hij niet aan een vast patroon ingrediënten doet, want dan gaan ze allemaal op elkaar lijken. En dat moeten we niet hebben he

de sfeer

geen een film die de afgelopen jaren is uitgekomen komt in de buurt van de oude klassiekers.. tot eind jaren 90 zijn die dus.

Een topfilm moet voor mij gewoon vette dialogen bevatten en een paar goede acteurs doen ook veel.

djelle
Arbil schreef:
de sfeer

Mee eens. Als de sfeer echt goed is maakt al de rest niet eens zoveel uit. Eén van de belangrijkste ingredienten om tot een unieke en geslaagde sfeer te komen voor mij is muziek (samen met de visuele stijl het hoofdingredient zelfs). Ik zou films als bijvoorbeeld Amelie of Face/Off kijken voor de geweldige filmmuziek alleen al.

een echte topfilm kijk je gewoon weer als die op tv komt terwijl je hem thuis al heb en 52895x gezien heb

Tomate schreef:
Wat zijn volgens jullie de ingrediënten voor een top-film?
Wat bevat zo'n film?

Alles. En nog iets meer.

djelle schreef:
(quote)

Mee eens. Als de sfeer echt goed is maakt al de rest niet eens zoveel uit.

Mwoah... weet ik zo net nog niet. Een tijdje geleden zag ik The City of Lost Children: veel mooie plaatjes, goede muziek en een heerlijk bizarre sfeer. Maar verhaaltechnisch was de film een zootje en ik had daarom moeite om 'm uit te kijken. Hetzelfde geldt trouwens voor The Proposition.

Goed acterende mensen, een goed verhaal, oprechte emoties, goede muziek, mooie beelden.

Mescaline (moderator)
De sfeer is zeer belangrijk! En natuurlijk realistische situaties en realistische personages.. en natuurlijk het acteer niveau!
Een top film houd je zijn volle speelduur in de film

Paris Hilton

Per genre verschillend! zo niet te beandwoorden.

Naakte vrouwen en jumpcuts.

Remi
Paris Hilton

Een herkenbaar verhaal, iets waarbij je kunt zeggen: Dat kan mij ook overkomen. Dat in de eerste plaats, want identificatie met de personages is belangrijk: Als je je niet kunt voorstellen dat het jou kan overkomen, heb je geen topfilm, natuurlijk.
Daarbij inderdaad de acteurs, want die zijn dragend voor het verhaal dat de regisseur wil vertellen. Een slechte acteur in een goede film levert toch geen topfilm op, het blijft een slechte acteur.. Dus zeker weten talentvolle mensen, die maken de film ook.

Dat zijn in mijn ogen de belangrijkste 2 'ingrediënten om een film tot een topfilm te maken..

Prachtig acteerwerk/verhaal. Geloofwaardig overkomen en zeer goede cinematografie. Eventueel prachtige filmlocaties. Ook goede verfilming, goed uitgewerkt, prachtige muziek. Geen clichés, niet voorspelbaar.

Een karakter waar je je helemaal in kan leven, goed geloofwaaridg acteerwerk, Muziek die de sfeer in de film versterkt, bijpassende locatie, tekst en uiteraard een (onvoorspelbaar) krachtig verhaal.

IcU
Ik vind muziek enorm belangrijk. Als een goeie film slechte muziek heeft vind ik het al gelijk minder. Ik kan een matige film ook zeker meer waarderen door goeie muziek.

speranza
Een topfilm moet gevoel overbrengen.

Dat ene geheime ingrediënt.

Pastichio Rocker
Helikopters die in slow-motion langs een grote ondergaande zon vliegen.

Michael Bay

ik denk dat dat afhangt van de film maar ook van de kijker. Je hebt mensen die kijken naar Transformers 1/2 en die hebben de tijd van hun leven en ze vinden het gewoon een topfilm, terwijl er mensen zijn die iets kritischer naar dezelfde film kunnen kijken. Die zeggen dan dingen zoals 'verhaal is flinterdun/zit geen verhaal in, cast heeft slecht geacteerd/kunnen niet acteren het enige goede van de film zijn de special effects, de CGI is te duidelijk en zo kan je nog wel door gaan.

Dus de vraag wat maakt een film een Topfilm?

De kijker!

Voor mij bestaat een goede film vooral uit een goed en boeiend verhaal en goed acteerwerk. Verder hecht ik ook veel waarde aan de muziek in films. Muziek is erg belangrijk bij films. Filmmuziek geeft bij mij soms net het extra zetje om iets een topfilm te vinden of juist niet.

Voor mij belangrijk is verhaal, interessante karakters en op de 2de plaats een thema dat me aanspreekt. Goede muziek, sfeer en acteerprestaties zijn leuk meegenomen natuurlijk maar niet mijn voornaamste drijfveer om film te kijken of het als een topfilm te bestempelen.

Voor mij zijn er een aantal ingrediënten die een film NIET moet bevatten om bij de categorie topfilms te kunnen behoren:

- geen grote fouten
- geen slechte acteerprestaties
- geen bordkartonnen personages
- geen overdosis aan clichés
- geen overdosis aan flauwe one-liners
- geen voorspelbaarheid
- geen voorgekauwde situaties
- geen afstandelijkheid richting de kijker
- geen stukken waar de film inzakt
- geen ongeloofwaardige situaties
- geen domme dialogen
- geen topprioriteit voor het commerciële aspect

Als het daaraan voldoet, dan moet het verder ook bevatten:

- een boeiend verhaal
- een fijne sfeer
- emoties oproepen
- voldoende diepgang
- en liefst ook iets vernieuwends

En dan is het voor mij een topfilm

Een goeie sfeer, bijzondere karakters , visueel goed eruitzien en diepgang.
Anders gezegd: een film moet zijn als een nieuwe jas, hij moet goed bij je passen.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:31 uur

geplaatst: vandaag om 13:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.