menu

Film / Algemeen / Sequels: zijn jullie het ook zat?

zoeken in:
Chainsaw (moderator)
Leprechaun is dan ook wel een tikkeltje bekender in de VS dan hier, hoor. Hetzelfde geldt voor Pumpkinhead en de Tall Man; echte horroriconen, maar in Nederland nagenoeg onbekend gebleven.

Klopt wat chainsaw zegt.

Die spinoff was slechts een idee (was ook op verzoek van vele horrorfans), maar kon nooit uitgevoerd worden omdat beide franchises (die van child's play en leprechaun) door twee verschillende bedrijven worden beheert.

Dick2008
Dit is ook wel naar aanleiding van Film >> Genres en landen >> Remakes (sequels en remakes, het ligt soms wel dicht bij elkaar). En n.a.v. dit topic De Site >> Algemeen >> Verschil in stemaantal bij een trilogie reageer ik hier.

Antwoord op de vraag van dit topic: nee. Soms sla ik deel 1 over om eerst met een sequel te beginnen. De ene keer doe ik dat bewust. De andere keer is dat gewoon toeval. Ik kijk dan een film en dan is er al een deel 1 gemaakt.

Het financiële, van filmmaatschappijen, dat ze gemakkelijk willen cashen, zit ik niet mee. Zelf zie sequels meer als dat ze ideeën die ze in het eerste of vorige deel niet kwijt kunnen dan nu dit deel gaan gebruiken. Of ze gaan het nog wat meer perfectioneren, na het lezen van kritieken o.i.d.... zo zie ik het meer.

Als ik deel 1 of 2 niet leuk vind, ga ik zelden deel 3,4,5,6,7...... ook nog kijken. Ik ben eerst met Shrek 3 begonnen en toen 1,2 en toen kwam 4. Maar kijk ze nu door elkaar. (In volgorde van "goed" is 4 de beste, dan 3, dan 1 en dan 2)

American Pie 1, vind ik niet veel aan. 2 was al iets beter. Maar hield het eigenlijk voor gezien. Toen keek ik 3, die bevalt dan vrij goed. Toen heb ik ze allemaal gezien en werd het steeds beter. Alleen die laatste (deel 8, de reunion) vond ik echt ook niet veel aan.

kappeuter (crew)
Enorm zat ja.

Opnames John Wick 2 dit najaar van start - Filmblog - Film1.nl

Het is echt een virus geworden in Hollywood. Jammer dat het publiek de vervolgfilms niet boycot.

Dick2008
Sequels zijn ook niet van de laatste tijd What Was the First Movie Sequel? - livescience.com.
Al vanaf de 1970's ...

kappeuter schreef:
Enorm zat ja.

Opnames John Wick 2 dit najaar van start - Filmblog - Film1.nl

Het is echt een virus geworden in Hollywood. Jammer dat het publiek de vervolgfilms niet boycot.

Alsof een vervolgfilm per definitie slecht is. Het is ook in bepaalde gevallen meer uitdieping van een wereld of van personages. Zit natuurlijk wel verschil in een vervolgfilm van Lord of the Rings of een vervolgfilm van pakweg Resident Evil of Meet the Parents.

Het enige wat vervelend is, is dat maatschappijen nu wel erg veel op safe spelen door weer een nieuwe M:I, Pirates of Star Wars te maken. Anderzijds zie ik wel graag vervolgen, omdat ik waarde hecht aan meer van hetzelfde van bepaalde reeksen. Zolang ze ook maar met nieuwe ideeën komen, dan blijft er een leuke bioscoopbalans.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Zolang ze ook maar met nieuwe ideeën komen, dan blijft er een leuke bioscoopbalans.

Daar staat of valt het wel mee. Zo'n [Rec]3 (knipoog/middelvinger naar de voorgangers) is vele malen vermakelijker dan deel 2 uit dezelfde reeks (meer van hetzelfde, voegt weinig tot niets toe).

John Wick (1) is een heerlijke simpele revenge-knaller, dat moet prima naar meer delen te vertalen zijn. Deel 1 had ook wel een lichtelijk open einde, kan nog alle kanten op.

kappeuter (crew)
Ajax&Litmanen1 schreef:
Het enige wat vervelend is, is dat maatschappijen nu wel erg veel op safe spelen door weer een nieuwe M:I, Pirates of Star Wars te maken. Anderzijds zie ik wel graag vervolgen, omdat ik waarde hecht aan meer van hetzelfde van bepaalde reeksen.

Dat is precies de crux; meer van hetzelfde. Ik hoef niet zo nodig meer van hetzelfde. Als ik meer van hetzelfde wil zien herzie ik wel een goede film.

Zolang ze ook maar met nieuwe ideeën komen, dan blijft er een leuke bioscoopbalans.

Dat is nou ook exact waar het juist aan schort; goede nieuwe ideeën. Die hebben ze (meestal) niet.
Het is nu gewoon uitmelken tot in het oneindige.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Zit natuurlijk wel verschil in een vervolgfilm van Lord of the Rings .

Sterker, die zie ik helemaal niet als vervolgfilm.

Op de verdere discussie:
En een film als The Godfather Part II - grotendeels nieuw geschreven voor de film- is bij uitstek een voorbeeld dat een vervolg wel degelijk van meerwaarde kan zijn. Maar ook de Bond-reeks die weliswaar zijn draken kent maar ook absoluut enkele toppers, ondanks dat het originele materiaal al lang op is.

En bovenal, dit soort vervolgen zijn vaak best vermakelijk dus dat is prima. Niemand die zeurt dat Six Flags een stuk of wat achtbanen heeft, alles is net wat anders, zo ook met de meeste vervolgfilms. De laatste M:i? Uitstekend vermaakt met een aantal leuke frisse scènes. Het kan dus wel. En met de opbrengsten van al die vervolgfilms komt er weer geld vrij voor kleine, mooie, originele films.

Conclusie: die vervolgfilms zijn in wezen niet slecht, alleen als er luie mensen aan gaan werken om zo veel mogelijk te cashen, dan houdt het op. Maar ook met de zoveelste nieuwe film met Liam Neeson (alcoholverslaafd, uiteraard) kan dat gebeuren.

Dick2008
Ik denk niet dat het publiek sequels gaat boycotten, die kijkt er vaak eerder juist op uit. Alleen tegenstanders daarvan, maar denk niet dat die veel bereiken.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:39 uur

geplaatst: vandaag om 13:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.