- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14440 stemmen
Heb je foto's van de binnenzijde? Ben wel benieuwd!
Op Amazon kan je een kijkje nemen in het boek!
Edit: Blijkbaar niet, want je kan daar alleen de introductie lezen!
Hier een plaatje...

dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Een tijdje terug heb ik de 6de editie van Robert Hofman's Speelfilmencyclopedie kado gekregen.
Deel 1: A -L Deel 2: M-Z, totaal 1856 pag.
Gebonden, stofomslag, linnen(met goedkleurige opdruk)
Het grootste naslagwerk ter wereld met standaardgegevens en korte besprekingen van bioscoop, TV en
videofilms.
Meer dan 1800 foto's!! Meer dan 60.000 films worden besproken!!
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Van m'n VVV-bonnen uit het kerstpakket o.a. '1001 Movies You Must See Before You Die'
Vond het er wel gelikt uitzien, leuk om zo nu en dan doorheen te bladeren 
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
Ik koop voornamenlijk boeken over James Bond, de films en alles wat er betrekking tot heeft (bv over acteurs als Connery, Moore, Brosnan, Craig etc) en in mindere maten ook nog over favorieten als Eastwood en McQueen.
Vroeger kocht ik ook altijd de Speelfilm Encyclopedie, maar helaas wordt die niet meer uitgebracht. De laatste is geloof ik uit '95.
ToNe
-
- 2865 berichten
- 2336 stemmen
Aanrader voor de liefhebbers van de 'klassieke' Hollywood:

In het Ned. uitgegeven als: Hollywood: Het Machtige Web
Episodes en anekdotes over de tumultueuze periode in Hollywood.
Fijn geschreven proza die beschrijft over de begindagen, waarin filmmakers naar Californië vluchten vanuit New York om uit handen van de 'Trust' te blijven. En daarna uit de kavels in Hollywood een imperium bouwden.
De grote figuren Schenk, Mayer en Goldwyn die als vorsten regeerden over hun studio's. Ene Howard Hughes die met jongensachtige 'drive' zich stortte op films en vliegtuigen. Vakbondrellen, heksenjacht naar communisten en opvallend veel Bertold Brecht. En het tragische verhaal van de manisch-depressieve Robert Walker, wiens vrouw Jennifer Jones, wordt gekaapt door David O. Selznick.
Geleend uit de bibliotheek, maar ik ga het zeker nog aanshaffen in het Engels.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Jurgen Muller: Films van de jaren 50
Jurgen Muller: Films van de jaren 70
BenicioDelToro
-
- 4178 berichten
- 1391 stemmen
Aanrader voor de liefhebbers van de 'klassieke' Hollywood:
[afbeelding]
Lijkt me heel interessant! Bedankt voor de tip!
s0062423
-
- 682 berichten
- 1739 stemmen

Interessant boek & zeker de moeite waard om eens gelezen te hebben.
Verstraten schrijft vlot, soms iets te archaïsch, en komt in dit boek tot een paar rake inzichten. Toch lijkt hij bij momenten eerder een zo compleet mogelijk overzicht na te streven, in plaats van gedetailleerde omschrijvingen van de desbetreffende technieken aan te bieden. Geheel blijft dan ook vooral theoretisch, en soms eerder aan de droge kant. Een casestudy of twee had leuk geweest.
Kanttekening; Verstraten neemt als uitgangspunt een splitsing tussen beeld & geluid, maar concentreert zich toch voornamelijk op het visuele aspect. Slechts één van de acht/negen hoofdstukken handelt over geluid. Brug tussen beiden wordt vreemd genoeg zelfs niet gesmeed. Wat wel een kleine domper was.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Zesde editie alweer (2009):
Out:
Meet the Parents (2000)
Lantana (2001)
The Royal Tenenbaums (2001)
Rabbit-Proof Fence (2002)
3-Iron (2004)
The Passion of the Christ (2004)
Va, Vis et Deviens (2004)
Apocalypto (2006)
The Queen (2006)
Into the Wild (2007)
In:
Surfwise (2007)
The Bourne Ultimatum (2007)
Wall-E (2008)
The Good, the Bad, the Weird (2008)
The Dark Knight (2008)
The Wrestler (2008)
The Curious Case of Benjamin Button (2008)
Gomorra (2008)
The Class (2008)
Slumdog Millionaire (2008)
:
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Volledig vernieuwde en bijgewerkte uitgave van het boek '1001 films die je moet gezien hebben'.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Is daar ook een Nederlandse uitgave van?
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
In:
The Good, the Bad, the Weird (2008)

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
In Londen gevonden in de Waterstones:

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Daarstraks gevonden op het boekenfestijn:

dimi303
-
- 3418 berichten
- 3663 stemmen
Akira Kurosawa - Master of cinema van Peter Cowie (Rizzoli New York)
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Gisteren gekocht in de Fnac:

Features include:
- Introduction by Erland Josephson
- Over 1000 scenes from the movies, shots of the director at work, film posters, and photos of Bergman's workbooks and scripts, with explanatory captions
- Rare and previously unseen images
- Rare texts by Bergman as well as interviews, many of which have never been published outside of Sweden
- Informative texts by Bergman's collaborators
- Texts by acknowledged Bergman experts Ulla Ã…berg, Peter Cowie, Bengt Forslund, and Birgitta Steene
- A chronology, filmography, and bibliography
- Special bonuses
a film strip from a copy of Fanny and Alexander (1982) that has been played on Bergmans own film projector in each book
a DVD containing over 110 minutes of new and rare documentary footage:
Bergman s On Set Home Movies (18 mins, with commentary by Marie Nyreröd); Behind the scenes of Autumn Sonata (20 mins); An Image Maker (32 mins), behind the scenes of The Image Makers by Bengt Wanselius; and A Video Diary (44 mins) assistant director Torbjörn Ehrnvall s video diary from Bergmans last film, Saraband, in which Bergman talks about his life and work.
Brix
-
- 19675 berichten
- 5113 stemmen
Onlangs weten te bemachtigen, een must voor (vooral) westernliefhebbers:

Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Ziet er inderdaad leuk uit. Ga binnenkort ook eens op zoek naar een boek dat wat met films te maken heeft.
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Heb laatst de Pacific gekocht
Of 'With the old breed' zoals die in het engels heeft. Hierop is de tv serie the pacific deels gebaseerd, wordt gezien als een van de beste oorlogsmemoirs ooit. Ik wilde eigen Band of Brothers kopen van Ambrose maar kwam deze tegen en koop die later wel

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Is het wat een interessant boek? Hier in de Fnac ligt het ook maar het is nogal duur en ingepakt dus ik kan niet goed zien welke films worden besproken...
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Het is ook een prijzig boek, maar ik kon het als Kurosawa liefhebber onmogelijk laten liggen. Het is een prachtig boek ter ere van zijn honderdste verjaardag. Boordevol foto's uit de films en ook foto's van Kurosawa's jeugdjaren. Ook heel wat schilderijen van de hand van grootmeester Kurosawa zelf die ook een begaafd kunstenaar was.
Uiteraard ook heel wat tekst. Volgens mij worden er alle films in besproken. Ik heb helaas nog niet de kans gehad om er veel in te lezen.
Duidelijk is wel dat dit boek een absolute aanrader is voor de Kurosawa liefhebbers.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Bedankt, misschien wel eens achter gaan.
yeyo
-
- 6351 berichten
- 4613 stemmen
In Overigen > Algemeen > Boeken (centraal topic):
Kan er iemand me goede boeken over film aanraden? Bij voorkeur boeken die handelen over filmtaal of boeken met een kritische insteek (zoals Real Bad Arabs van Jack Shaneen).