- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmboeken
Filmboeken
Sol-
-
- 216 berichten
- 87 stemmen
Ik heb de volgende boeken gelezen
Film Art
Film History (alleen leuk voor de weetjes)
Momenteel lees ik:
Documentary Storytelling: Making Stronger and More Dramatic Nonfiction Films / Sheila Curran Bernard
Die is erg goed.
Andere boeken die nog op het lijstje staan:
Making Documentary Films and Videos by Barry Hampe
Directing the Documentary by Michael Rabiger
Films Maken van Lievaard (laatste editie, met docu toevoeging) ligt hier ook, maar dat vlot niet zo met lezen. Ik vind hem niet super boeiend.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Met kerst Mes' boek over Miike gekregen. Vooral het interview op het einde is heerlijk ontnuchterend.
Daaruit blijkt vooral dat Miike nooit echt de intentie heeft gehad om regisseur te worden, het een alles behalve speciaal beroep vindt en dat vooral zijn nuchtere kijk op het beroep (=werk) ervoor zorgt dat er voor hem zo weinig regeltjes lijken te zijn.
Wel een beetje jammer dat de filmbesprekingen stoppen wanneer de Miike films echt interessant beginnen worden, maar da's vast materiaal voor een tweede deel.
Fijn boek inderdaad. Je opmerking over het interessant worden onderschrijf ik maar ten dele. De films die hier worden besproken worden juist interessant door deze verdieping. Vooral juist het oider werk, neem bijvoorbeeld Fudoh. Neemt niet weg dat ik ook uitzie naar Mes' bevindigen over recenter werk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Mijn filmbibliotheek voor wat betreft Japanse cinema bestaat sinds kort uit deze titels.
Algemeen:
A One Hundred Years of Japanese Cinema van Donald Richie:

The Midnight Eye Guide to New Japanese Film van Tom Mes en Jesper Sharp:

Revival van de Japanse Film van Luk van Haute:

Versus - Japanse Cinema van Christian Metz
Regisseurs:
Ozu van Donald Richie:

The Films of Nagisa Oshima van Maureen Turim:

Shohei Imamura van James Quandt:

The Films of Kiyoshi Kurosawa – Master of Fear van Jerry White:

The Films of Akira Kurosawa van Donald Richie:

Agitator – The Cinema of Takashi Miiike van Tom Mes:

Kawashima Yuzo en Mori Issei - Japanse Meesters van de B-Film van IFFR/NFM (ed.)
Suzuki Seijun - De Woestijn onder de Kersebloesem van IFFR/NFM (ed.)
Overige personen:
Producer of Directors: Kido Shiro - In Celebration of Shochiku Cnetennial van Marianne ELwinsky en Peter Delpeut
The Power of Silence - The Film Music of Toru Takemitsu van René Wolf en Ruud Visschedijk
Genre werk:
Japanese Cinema Encyclopedia - Horror, Fantasy, Science Fiction van Thomas Weisser:

Tha Yakuza Movie Book – A Guide to Japanese Gangster Films van Mark Schilling:

500 Essential Anime Movies – The Ultimate Guide van Helen McCarthy:

Outlaw Masters of Japanese Film van Chris D.

Deze zoek ik nog:
Iron Man – The Cinema of Shinya Tsukamoto van Tom Mes:

En sinds kort is er (snel amar eens bestellen):
A Critical Handbook of Japanese Film Driectors from the Silent Era tot the Present Day van Alexander Jacoby:

Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Mij filmbibliotheek bestaat daarentegen dan weer bijna alleen uit een aantal boeken over oude sterren van vroeger

Taschen vind ik echt geweldig op dit gebied (4/6 is dan ook uitgegeven door Taschen) Ze hebben altijd mooie en grote foto's erin staan en vaak is de randinformatie ook nog heel interessant.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
@Mochizuki Rokuro:
Is het dunne boekje van Luk van Haute de moeite waard?
Laatste wat ik aangeschaft heb naast Richies Japanese Cinema is:
Desser, David - Eros Plus Massacre: An Introduction to the Japanese New Wave Cinema.

Edit: jammer eigenlijk dat filmboeken op MM zo'n ondergeschikte plaats innemen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Is het dunne boekje van Luk van Haute de moeite waard?
Het is al even terug dat ik het las. In mijn herinnering was het best leuk geschreven en was duidelijk een liefhebber aan het woord. Las in diezelfde periode een boek over de Japanse jeugd (fascinerend, zal de titels thuis eens opzoeken). Was toen een fijne combinatie.
Dat klinkt interessant. Is dat het ook?
Dat ben ik met je eens. Ik moest ook even grasduinen voordat ik het vond.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
(Desser) Dat klinkt interessant. Is dat het ook?
Ik ben er nog niet echt aan begonnen, maar het lijkt me interessant. Thematische (jeugd, identiteit, seksualiteit en vrouwen) en contextuele benadering, met zo op het eerste oog vrij veel gebruik van primaire bronnen. Alleen lijkt Desser op stilistische en filmische aspecten niet echt in te gaan. Gedegen filmanalyses lijken er ook niet in te zitten. In de stukjes over een paar films die ik pas gezien heb, vliegt hij erg snel door het plot heen. Maar het lijkt me verder een prima inleiding om de jaren '60 films beter te plaatsen.
Midnight Eye heeft trouwens een recensie van de Jacoby op haar site.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Net mijn bestelling gaan ophalen.

Wat een prachtig boek!
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
Toevallig vandaag boek over zijn naamgenoot binnengekregen: The Films of Kiyoshi Kurosawa: Master of Fear , samen met A Critical Handbook of Japanese Film Directors: From the Silent Era to the Present Day.
Beide van amazon.de dat goedkoper was dan UK, mede omdat ze nu ook naar Nederland en België films en boeken zonder verzendkosten versturen.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
Het deel over en met Sang-soo Hong uit de serie Korean Film Directors, een Zuid-Koreaanse uitgave, compleet in het Engels en buiten Korea volgens mij alleen bij YesAsia te bestellen. Ziet er wat uit als een uitgebreid programmaboek met artikelen, interviews en z/w foto's. (154 blz.)

stephan73
-
- 6269 berichten
- 14440 stemmen
Vandaag het boek van Taschen aangeschaft over Japanse Cinema!

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
@Stephan73: Nieuw boek toch? Zie dat ze bij Taschen weer wat fijne nieuwe titels uitbrengen de laatste tijd.
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14440 stemmen
Volgens mij wel, had hem nog niet eerder gezien.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2290 stemmen
Boek is pas een paar weken uit, ook Duitstalig te krijgen trouwens met dezelfde Engelstalige titel..
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Dit boek vandaag besteld bij Cosmox (15,-).

Nu maar hopen dat Uwe Boll er ook in staat. 
jordybeukeboom
-
- 6797 berichten
- 2423 stemmen
Klinkt als n mooi boek zeg tegen redelijk prijs, maar ben wel bang dat elke regisseur er met een karig paginaatje vanaf al komen. Was niet heel erg onder de indruk van 1001 films, slechte keuzes soms
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen
Dat er veel films instaan waar ook ik mijn vragen bijzet is heel normaal. Met Big, De Vierde Man, Broback Mountain (etc) kan ik bijvoorbeeld dus helemaal niets. Maar ik heb daarentegen wel veel regisseurs en films ontdekt die ik waarschijnlijk zonder dat boek nooit ontdekt had. Neem bijvoorbeeld Cria Cuervos, O Thiassos of Onibus 174 (etc).
En ik hoop dus met dit boek genoeg reggiseurs te ontdekken waar ik nog nooit van gehoord heb. Dat is volgens mij ook de bedoeling van dat soort (film)boeken. Een hele (film)wereld gaat voor je open.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Ik heb dat boek (1001 Movies You Must See Before You Die) onlangs ontdekt en vind het erg goed. OK, het is erg Amerikaans georienteerd en de keuzes van de latere jaren vind ik ook niet zo sterk, maar vooral voor oude klassiekers is het echt heel handig. De stukjes zijn ook informatief en leuk geschreven meestal.
Ik ben de laatste tijd bezig een hoop oude klassiekers te kijken (in chronologische volgorde, ongeveer dan, ben nu bij begin jaren '30
) en heb echt veel aan dit boek.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Dat er veel films instaan waar ook ik mijn vragen bijzet is heel normaal. Met Big, De Vierde Man, Broback Mountain (etc) kan ik bijvoorbeeld dus helemaal niets. Maar ik heb daarentegen wel veel regisseurs en films ontdekt die ik waarschijnlijk zonder dat boek nooit ontdekt had. Neem bijvoorbeeld Cria Cuervos, O Thiassos of Onibus 174 (etc).
Mee eens. In tegenstelling tot Zavo vind ik het nog wel meevallen met dat het te Amerikaans gericht zou zijn. Tuurlijk, de VS heeft de meeste films, maar met een eerlijke blik op de filmgeschiedenis kan dit niet anders. Ik vind wel dat de films van de afgelopen jaren soms wat twijfelachtig gekozen zijn.
[/quote]En ik hoop dus met dit boek genoeg reggiseurs te ontdekken waar ik nog nooit van gehoord heb. Dat is volgens mij ook de bedoeling van dat soort (film)boeken. Een hele (film)wereld gaat voor je open. [/quote]
Ik heb dat boek ook en het is best informatief, met soms wat tips voor obscure of vergeten films van bekende regisseurs. Hetzelfde boek over acteurs is zeker even goed.
Malick
-
- 9142 berichten
- 640 stemmen

Ik ben momenteel het Wel, en ook het grote Jaap Knasterhuis filmwoordenboek aan het lezen. Verscheen eind jaren ''80 en ik kon het laatst meenemen bij ons in het filmhuis. Een oud, muf boekje die me al genoeg nieuwe inzichten gegeven heeft over de filmwereld. Het behandeld 368 begrippen uit film-, video- en de TV-wereld. Geschreven met de nodige droge en cynische humor. Van de mise en scene tot aan parodie.
FILM NOIR
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
(afbeelding)
Ik ben momenteel het Wel, en ook het grote Jaap Knasterhuis filmwoordenboek aan het lezen. Verscheen eind jaren ''80 en ik kon het laatst meenemen bij ons in het filmhuis. Een oud, muf boekje die me al genoeg nieuwe inzichten gegeven heeft over de filmwereld. Het behandeld 368 begrippen uit film-, video- en de TV-wereld. Geschreven met de nodige droge en cynische humor. Van de mise en scene tot aan parodie.
FILM NOIR
Cool! Waar is het boek te bestellen?
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
15 euro voor dit boek is niet heel duur, mischien iets op mijn surprise lijstje voor 5 december aangezien we voor 20 euro iets doen 
Maar ik heb ook al wat andere dvd's op mijn lijstje staan. 
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Nergens meer.
Jammer. Lijkt me 'n geweldig boek.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
ah jammer, dan word het mischien ff kijken in de lokale boekenhandel 
stephan73
-
- 6269 berichten
- 14440 stemmen

Net binnen gekregen. Een boek dat een overzicht laat zien van Amerikaanse VHS banden uit de jaren '80. Erg fijn boek! Verassing was de tape te zien van The Lift (jaahaa, inderdaad de Lift van Dick Maas)!
brucecampbell
-
- 3315 berichten
- 7360 stemmen
Heb je foto's van de binnenzijde? Ben wel benieuwd!