- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Kijkwijzer (leeftijd en films)
Kijkwijzer (leeftijd en films)
skinny_tie
-
- 1228 berichten
- 3648 stemmen
Ik hoor overal mensen afgeven over de klager, maar uiteindelijk is de film gewoon opnieuw langs de classificatie gelegd en is de aanbieder op een andere uitkomst uitgekomen dan eerst.
En de uitkomst is dat nog steeds iedereen die film mag zien. Heb ook zo vaak ouders peuters zien meenemen bij films gekeurd voor 6 jaar en ouder. Het zou leuk zijn als mensen eens naar zo'n leeftijdsaanduiding kijken en gewoon nadenken wat het betekent voor hun kind ipv te denken: animatiefilm, daar kan elke peuter naar kijken, live-action kinderfilm, prima voor elk basisschoolkind.
Lennert
-
- 2396 berichten
- 1397 stemmen
Ik hoor overal mensen afgeven over de klager, maar uiteindelijk is de film gewoon opnieuw langs de classificatie gelegd en is de aanbieder op een andere uitkomst uitgekomen dan eerst.
En de uitkomst is dat nog steeds iedereen die film mag zien. Heb ook zo vaak ouders peuters zien meenemen bij films gekeurd voor 6 jaar en ouder. Het zou leuk zijn als mensen eens naar zo'n leeftijdsaanduiding kijken en gewoon nadenken wat het betekent voor hun kind ipv te denken: animatiefilm, daar kan elke peuter naar kijken, live-action kinderfilm, prima voor elk basisschoolkind.
Dit is al een betere discussie. Ik zou in dit geval eerder denken 'hoe is de stap van 'AL' naar '12 jaar en ouder' ineens logisch als 'MG6' en '9' ook bestaan?'. Ik heb hier Alle Honden Gaan Naar De Hemel en Platvoetje nog steeds op dvd en vind die films ook flink enge en emotionele stukken hebben. Ik ben echter het type persoon die mijn kinderen (als ik ze zou hebben, maar gelukkig niet) er bewust mee zou traumatiseren
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Kijkwijzer van komedie Fijn Weekend aangepast vanwege seksscènes | Show | AD.nl
De leeftijdsclassificatie van de komedie Fijn Weekend is aangepast. De Kijkwijzer had een klacht ontvangen omdat er seks in de film zit en alcohol en sigaretten worden genuttigd. Daarom is de leeftijdkeuring verhoogd van 12 naar 14 jaar, meldt Kijkwijzer. De film heeft icoontjes gekregen voor seks, roken, alcoholgebruik, drugs en grof taalgebruik.
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
Volgens HBO Max nl is de doc Donna over die mevrouw Summers alleen geschikt voor 16 plussers wellicht vanwege dat nummer love to love. kijkwijzer.nl heeft helemaal geen uitspraak gedaan over die docu. Hbo zijn toch geen opvoeders???? Wat een betutteling zeg. Succession is vanaf 16, Love and death 16 plus.... Uiteraard is het indekken om maar geen klachten te krijgen... maar dat vind ik zo amerikaans.
Over fijn weekend: die film zou gewoon voor iedereen verboden moeten worden.
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Volgens HBO Max nl is de doc Donna over die mevrouw Summers alleen geschikt voor 16 plussers wellicht vanwege dat nummer love to love. kijkwijzer.nl heeft helemaal geen uitspraak gedaan over die docu. Hbo zijn toch geen opvoeders???? Wat een betutteling zeg. Succession is vanaf 16, Love and death 16 plus.... Uiteraard is het indekken om maar geen klachten te krijgen... maar dat vind ik zo amerikaans.
Over fijn weekend: die film zou gewoon voor iedereen verboden moeten worden.
Haha, bizar...!
Nee HBO Max werkt helemaal niet met de Nederlandse kijkwijzer.
En kijkwijzer doet uit zichzelf geen uitspraak over producties, die kijkwijzers moeten de producenten zelf invoeren.
Wel raar dat er geen wet is die producenten verplicht een kijkwijzer te maken.
Meerdere buitenlandse streamingdiensten hebben geen kijkwijzer kwalificatie. MUBI bijvoorbeeld ook niet. Netflix gelukkig wel.
Het hoofdkantoor van HBO Max Nordic zit trouwens in Zweden. Dus het zou ook nog kunnen dat er een Zweedse leeftijdsbeoordeling aan te pas is gekomen.
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
Wel raar dat er geen wet is die producenten verplicht een kijkwijzer te maken.
Meerderer buitenlandse streamingdiensten hebben geen kijkwijzer kwalificatie.
Netflix gelukkig wel.
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Ziggo heeft die kijkwijzer gemaakt voor Succession.
Klik op het pijltje naar rechts dan zie je de organisatie die de kijkwijzer heeft gemaakt.
Producenten, distributeurs of tv-kanalen (Ziggo in dit geval) voeren aan de hand van een formulier en schema zelf de kijkwijzer in. Dit gaat onafhankelijk van kijkwijzer.
Ja ik denk dat de kijkwijzer optioneel is, helaas.
Nogmaals Kijkwijzer.nl maakt zelf geen kijkwijzers. Dat is een groot misverstand.
Alleen bij klachten over een kijkwijzer zal Kijkwijzer.nl zelf naar een kijkwijzer kijken en zonodig een correctie doorvoeren.
HBO Max werkt niet met kijkwijzers, je ziet immers enkel een leeftijdsaanduiding en zoals je zelf al hebt gezien komt die bij Succession niet overeen met de kijkwijzer.
HBO (Max) Nordic waar HBO in Nederland onder valt zit in Zweden. Ik zie bij Succession op IMDb: Sweden:15 leeftijdsaanduiding staan.
Aangezien we in Nederland geen 15 leeftijdsaanduiding hebben, hebben ze dat wellicht afgerond naar 16.
Ze doen waarschijnlijk geen moeite om voor elk land een kijkwijzer in te voeren, anders hadden ze de officiële kijkwijzer wel omarmd.
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
ahhh het was ziggo dus... dus die vullen een enquete in en dan rolt er wat uit bij kijkwijzer? Maar dan hanteer je wel de kijkwijzer regels? Stel: kijkwijzer vraagt: hoeveel peuken worden er gerookt. Antwoord is stel 100.
Dan is de uitkomst 12 jaar en ouder? En dan ga je een icoontje plakken in je beeldscherm... maar goed waarom zou je dat willen vraag ik me af.
In USa en UK heb je toch clubs van wijze mannen die de kijkwijzers doen?
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
ahhh het was ziggo dus... dus die vullen een enquete in en dan rolt er wat uit bij kijkwijzer? Maar dan hanteer je wel de kijkwijzer regels? Stel: kijkwijzer vraagt: hoeveel peuken worden er gerookt. Antwoord is stel 100.
Dan is de uitkomst 12 jaar en ouder? En dan ga je een icoontje plakken in je beeldscherm... maar goed waarom zou je dat willen vraag ik me af.
Ja. Mooi systeem toch.
Ja het zijn de regels van de Kijkwijzer. Dat is het hele idee dat producenten die zelf hanteren aan de hand van een formulier.
Dat zal vast. Hadden we in Nederland eerst ook.
Ik heb geen moeite met het huidige systeem. Ik heb eens een klacht ingediend over een Netflix productie. Daarna is de klacht gegrond verklaard en hebben ze de kijkwijzer aangepast.
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
Ze doen waarschijnlijk geen moeite om voor elk land een kijkwijzer in te voeren, anders hadden ze de officiële kijkwijzer wel omarmd.
Aangezien we in Nederland geen 15 leeftijdsaanduiding hebben, hebben ze dat wellicht afgerond naar 16.
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
toch apart hoor, want ze gebruiken (knip/plak) wel de Nederlandse sjablonen van kijkwijzer. Waarom plak je niet de grote '15' in beeld uit zweden? Of een 'R' uit USa.
O ja, waar zie jij dan Kijkwijzer iconen?
Juist door het ontbreken van die iconen, en enkel een leeftijdsaanduiding vind ik het niet bij kijkwijzer passen.
Of spieken ze wel bij bestaande kijkwijzers en nemen dan enkel de leeftijdsaanduiding over?
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
nou ja okay dan
Het is gewoon ook kindertrauma dat moeders weer begon te gillen als er ergens een 16 stond en dan kon ik de de Palma film weer niet zien, of wel na eindeloos onderhandelen. En kids willen succession zien, maar die hebben ook dat gezeur.
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik heb De Lift veel te jong gezien. Die hakte er wel in...
Er zijn veel kinderen die al jong GTA spelen (18+ game). En basisschoolleerlingen die allemaal Wednesday serie kijken (12+).
Het is van alle tijden dat kinderen dit ontduiken en ouders er in mee gaan omdat vriendjes het ook mogen zien.
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
Het is van alle tijden dat kinderen dit ontduiken en ouders er in mee gaan omdat vriendjes het ook mogen zien.
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
Wie is Andrew Tate?
mikey
-
- 28535 berichten
- 5021 stemmen
HBO (Max) Nordic waar HBO in Nederland onder valt zit in Zweden. Ik zie bij Succession op IMDb: Sweden:15 leeftijdsaanduiding staan..
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Daar is zelfs een officiële kijkwijzer van, wederom via Ziggo:
Ze doen dus maar wat bij HBO Max...
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Nieuwe pictogrammen moeten televisiekijkers waarschuwen | De Morgen
Vanaf volgende zomer volgt er een Vlaams systeem.
Wat jammer, België stapt weer af van het Kijkwijzer systeem?
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Wat ik suf vind is dat VOD-diensten Prime Video, HBO Max en AppleTV+ geen officiële kijkwijzer gebruiken.
Bij bioscoopreleases en bij dvd's doen alle partijen gewoon mee, maar bij VOD is het blijkbaar vrijblijvend?
Waarom zijn daar geen dwingende regels voor?
neo
-
- 15407 berichten
- 9635 stemmen
Geen idee, maar alleen als je kinderen hebt kan dit misschien handig zijn. Alhoewel, puur in Nederland heb ik al lang twijfels gehad bij al die kijkwijzers.
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Geen idee, maar alleen als je kinderen hebt kan dit misschien handig zijn. Alhoewel, puur in Nederland heb ik al lang twijfels gehad bij al die kijkwijzers.
Ik vind het wel handig om 16 jaar aanduiding te kunnen zien en waarschuwing voor Angst.
Ik zie bij voorkeur een film vanaf 12 jaar aanduiding.
Psychologische horror trek ik wel, maar expliciete horror niet meer.
Dan kan zo'n kijkwijzer nog wel een grove indicatie geven.
John Milton
-
- 21891 berichten
- 11879 stemmen
Ik vind dat ook wel raar dat ze die niet gewoon weergeven. Lijkt me ook niet zo bewerkelijk om zo'n database te implementeren.
Met Beebie Milton zal ik ie afweging straks ook moeten gaan maken. Alhoewel beebie, hij is 14 maanden inmiddels. Lijkt me nog best lastig.
John Milton
-
- 21891 berichten
- 11879 stemmen
Ik zwengel net Ena Sendijarevic's Sweet Dreams (2023) aan op Prime en krijg een 13+ advies te zien aan het begin van de film, dat verbaasde me wel op Prime NL met een Nederlandse productie. Ik zie hier op MM een kijwijzer van 14 en in Amerika is hij R-rated.
Waar komt dat dan vandaan?
kappeuter (crew films)
-
- 73601 berichten
- 5855 stemmen
Ik zwengel net Ena Sendijarevic's Sweet Dreams (2023) aan op Prime en krijg een 13+ advies te zien aan het begin van de film, dat verbaasde me wel op Prime NL met een Nederlandse productie. Ik zie hier op MM een kijwijzer van 14 en in Amerika is hij R-rated.
Waar komt dat dan vandaan?
Hele goede vraag. Vaag toch?
Ik vind het ook wel kwalijk dat Prime Video de officiële kijkwijzers niet gebruikt.