- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Kijkwijzer (leeftijd en films)
Kijkwijzer (leeftijd en films)
Martijnnn
-
- 2248 berichten
- 2407 stemmen
Saw 4 is gewoon 16 jaar en ouder, en het heeft voglens mij dan ook bar weinig te maken of een film "eng " is, want dat is natuurlijk ook voor iedereen anders.
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
Ach, in Amerika word er gewoon geneukt in films met de onderbroeken aan en dat is al voor 18+ (Hier in Nederland is het ietsje minder maar toch) Wat een gezeik. Alsof je onder je 18de geeneens een stijve mag krijgen.
Waarom krijgen we dan Sexuele voorlichting op school?
Goodfella_90
-
- 10407 berichten
- 2595 stemmen
Ik zou ook eens een bericht van je tegenkomen dat niet over neuken of stijve piemels gaat... 
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
Ach ik heb 3775 (nu 3776) berichten dus het zijn er genoeg dat niet over inparkeren en harde stengels gaat. 
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
De Kijkwijzer vind ik zonder meer de grootste onzin. Ik heb thuis iets van 300 tot 400 films voor 16 jaar en ouder en ik ben 14. Je kunt ze zo mekrijgen. Iedereen van mijn leeftijd kijkt regelmatig een 16+ film. Dat is ook wel zo normaal. Red Sonja bijv. is 16+ en die film is echt ontigelijk nep. Ook voor die tijd. Ik snap echt niet waarom ze de leeftijds grens niet wat lager leggen. Vrijwel niemand heeft er problemen mee. Ik heb bijv. al gezien:
Pulp Fiction
American History X
Revervoir Dogs
Scarface
Kill Bill (net als meer dan de helft van de klas)
From Dusk Till Dawn
Hostel
Saw
Eyes wide Shut
enz.
Ontzettend veel films waarvan ik opzich wel 16+ kan voorstellen. Als "kinderen" geweld, alchol, durgs en discriminatie willen gebruiken doen ze dat ook wel zonder film. Veel "kinderen" vinden het "vet" om zo veel mogelijk bloed te zien vloeien en om de seconde fuck te horen. Begrijpelijk. In Engeland zijn ze helemaal erg. Wat hier 12+ is is daar 15+ en wat hier 16+is is daar 18+.
Conclusie:
EERSTE KLAS ONZIN!!!
Bigtime met je eens. Alsof mensen van 18+ geen slechte invloed krijgen van dat soort films. Zelft een beetje bloot en gescheld en schieten moet al gelijk voor 16+ zijn. Zelfs de tenenkrommende slechte B-films zijn voor 16 jaar en ouder en in Engeland voor 18 jaar.
Alsof -16ers of -12ers altijd naar die kindertroep moeten kijken. Sodemieter toch op met die kutkijkwijzer.
Gelukkig houden ze zich in de winkels niet vaak aan die regels. (het is me wel eens 1 keer gebeurt bij Blokker toen ik 15 was met The Rock en Blackjack, vroegen ze om mijn legetematie.) Maar in de bioscoop letten ze er helaas wel vaak op. Wel moeilijk als je een paar vrienden hebt van 15. 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Een vraagje:
De laatste tijd zie ik erg veel films verschijnen (zowel op Ebay als in Free Record Shops) die op 12+ komen te staan, die vroeger gewoon 16+ waren. Zowel bekende als minder bekende prenten. Bijvoorbeeld True Lies, Double Impact, De Lethal Weapon films, Hong Kong 97, Zero Tolerance... Allemaal films waarvan ik me nog helder kan herinneren dat er vroeger een dikke rode 16 op de VHS stond.
Komt dat nu omdat ze soepeler geworden zijn bij onze keuring of zijn dat gewoon geknipte versies?
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 berichten
- 5068 stemmen
Op TV kan het, althans in Nederland, gaan om een geknipte versie. Het is namelijk verboden om een film van 16+ voor tien uur uit te zenden (en een film van 12+ voor acht uur). Het komt voor dat een commerciele zenden een grote titel per see voor 10 uur wil programeren en dan wordt er gekozen voor een geknipte versie. Een film als The Green Mile is 16+ en wordt bijna altijd geknipt uitgezonden.
Op DVD is dat vrijwel nooit zo, omdat het uitbrengen van geknipte versies doorgaans commercieel juist niet interessant is. Wel zijn volgens mij alle films opnieuw beoordeeld die een nieuwe DVD uitgave kregen na invoering van de kijkwijzer. De kijkwijzer beoordeeld een film oa op geweld, maar soepeler als het geweld minder realistisch en meer over de top of stripachtig is. Ik denk dat daar het verschil vandaan komt en het oude systeem die onderscheiding minder maakte. Misschien heb ik het fout, maar volgens mij zijn alle door jou genoemde films over de top qua geweld en mikken ze niet op realisme. Dat is waarschijnlijk de reden voor de 12+ .
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Dank u starbright voor de uitleg. De meeste films die ik 12+ zag staan mikken idd niet echt op realisme. Niettemin zitten daar enkele titels tussen waar behoorlijk geweldadige scenes inzitten. Screamers bv, daar vliegt nogal wat bloed en lichaamsdelen in het rond op momenten (normaal gezien). Lijkt me redelijk ondenkbaar dat dat er ongeknipt doorkomen is met een '12' (stripachtig of niet).
Ook raar is dan weer dat The Marine bij ons 16+ is (terwijl het in de VS zelfs ervan af komt met een PG13), terwijl het stripachtig geweld daar minstens even mild is als een True Lies oid (ook bij de zogezegde 'unrated' versie).
Het is een vreemd iets, die keuringen. 
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8538 stemmen
Nederland kent geen filmkeuring (meer), het is een orgaan van de filmindustrie zelf.
sinterklaas
-
- 11813 berichten
- 3316 stemmen
En waarom krijgt Easy Rider in Engeland een 18+ keuring en hier een 12+??? Daar zit dan ook al 6 jaar verschil in.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Volgens mij zijn ze in Engeland strenger.
jeroencafeine
-
- 48 berichten
- 544 stemmen
Zou het niet eens advies moeten zijn ipv regel? En dan nog, mij lijkt het dan eerder eigen verantwoordelijkheid als iemand (ik
) van 15 naar een film van 16 in de bios wil. Alsof ik daar nachtmerries over zou krijgen oid..
Hannibal
-
- 9358 berichten
- 3273 stemmen
Vandaag heb ik de DVD van Ratatouille gekocht, en op het kartonnen hoesje staat een kijkwijzer van alle leeftijden vermeld:
scan:

Na het verwijderen van het kartonnen hoesje, komt de normale DVD doos tevoorschijn, waar het onderstaande leeftijdsadvies vermeld staat:

Een embleem van 6 jaar (op de achterkant staat zelfs nog een geweld-embleem erbij, met de tekst erbij dat de film geschikt is voor kinderen vanaf 3 jaar.
Nu nam ik de kijkwijzer al niet erg serieus, maar dit is toch wel erg vind ik.
Erwinner
-
- 33715 berichten
- 3079 stemmen
Ja, misschien een kartonnen hoes om de fout goed te maken.
Leland Palmer
-
- 23785 berichten
- 4893 stemmen
Erg slordig....
Kijkwijzer valt ook niet meer serieus te nemen dus.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Sinds enkele jaren bestaat er geen Kijkwijzer instutuut meer.
Aan de hand van een Kijkwijzer checklist bepalen filmmaatschappijen nu zelf wat er op de verpakking komt.
In dit geval hebben ze blijkbaar een fout gemaakt en deze later met de kartonnen hoes hersteld.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Bij Anubis en het Pad der Zeven Zonden (2008):
Is negen nu al officieeel geaccepteerd? Jarenlang was er het idote gat tussen 6 en 12+.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ik weet het niet..? Maar vind echt dat ze dat wel mogen invoeren. Deze film is echt niet geschikt voor kinderen jonger dan dat. Mijn oudste dochter van 13 vond hem nog wel eng. Komt ook nog de trailer van Oorlogswinter voorbij...Sommige kinderen zaten gewoon met de handen voor hun ogen.Vind dat ze hier best wel rekening mee mogen houden.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
.
@Hierboven, ik vond hem totaal niet eng (ben zelf 13) En die trailer van Oorlogswinter was juist erg mooi, ik ken het boek zelf namelijk.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
De teaser van OW is 6 plus.
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Ze zullen er wellicht niet veel aan vinden, maar ik geloof niet dat de teaser trauma's veroorzaakt.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Als je op een wat ouder publiek gaat mikken dan snap ik die keuring niet echt.
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Volgens mij heeft Wouter het puur over de keuring van de teaser. Echt veel wereldschokkends gebeurd daat toch niet in?
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Wereldschokkend niet, maar om die nu voor 6 jarige te laten zien wel. Alles wat met oorlog te maken heeft vinden de meeste eng..Maar volgens mij horen deze berichten hier niet thuis..
Wouter
-
- 18718 berichten
- 3085 stemmen
Wereldschokkend niet, maar om die nu voor 6 jarige te laten zien wel. Alles wat met oorlog te maken heeft vinden de meeste eng...
Wat niet wil zeggen dat ze er helemaal niks over zouden mogen zien.
Ik begrijp de commotie niet zo.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
Ik snap het nut er gewoon niet van om die te laten zien bij een film die voor de jongere jeugd is gemaakt. Ten eerste ze mogen er toch niet naartoe, dus waarom geen film laten zien waar ze wel naartoe mogen? Als ik Pathe was geweest had ik die van Sinterklaas laten zien bijv. Plus vele vonden de teaser van OW eng.
rose
-
- 2280 berichten
- 0 stemmen
En wat kan Wouter daaraan doen?