• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.954 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.985 gebruikers
  • 9.370.851 stemmen

Kijkwijzer (leeftijd en films)

zoeken in:

Quido

• 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Impliciet en met een omweggetje wel; je snapt immers de keuring niet als de film op een wat ouder publiek gaat mikken. Snap sowieso niet waarom het ter sprake wordt gebracht. Zoals wel meer onzinnige dingen hier de laatste tijd, maar dat terzijde.

rose

• 2280 berichten
  • 0 stemmen

Wat de een onzinnig vindt ....

Snap niet dat je reageert dan. En Wouter is een grote jongen, die kan heus wel voor zichzelf spreken.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

rose schreef:

Ik snap het nut er gewoon niet van om die te laten zien bij een film die voor de jongere jeugd is gemaakt..

Vooropgesteld: het is de bioscoop zelf die bepaalt waar hij trailers/teasers neerzet. De distributeur kan daar hooguit een wens uitspreken. Toen deze teaser klaar was, wisten de bioscopen nog niet dat de film zelf twaalf plus zou worden. En dat er veel jong publiek op Anubis afkwam verbaasde ook velen; die dachten dat het meer iets voor pubers was.

Ten eerste ze mogen er toch niet naartoe,

Mag wel. Maar alleen met begeleiding van een volwassene.

Plus vele vonden de teaser van OW eng.

Ik denk dat de trauma's wel meevallen.

Stephan

• 7890 berichten
  • 1387 stemmen

Zo zag ik ooit die kijkwijzerspot waarin je dat kleine jongetje voor de tv ziet zitten, half in het donker, en langzaam meer en meer blauwe plekken ziet krijgen en zelfs een bloedneus geloof ik, onder het geluid van een hoop geweld op tv... Vóór een kinderfilm notabene waar ik met mijn 6 jarig zoontje naar ging kijken.

Hij vroeg ernaar en ik moest alle zeilen bijzetten om hem het uit te leggen.

Dat Kijkwijzer zelf hier zo de mist is ingegaan is onvergeeflijk.

Maar dat geheel terzijde

rose

• 2280 berichten
  • 0 stemmen

De serie van Anubis wordt het meest bekeken door de jongere onder ons. Pubers durven er amper voor uit te komen dat ze het leuk vinden ( tenminste hier)

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Stephan schreef:

Dat Kijkwijzer zelf hier zo de mist is ingegaan is onvergeeflijk.

Ik herinner me het spotje. Van mij hadden ze inderdaad direct die hele organisatie op de schop mogen doen.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Leland Palmer schreef:

Erg slordig.... Kijkwijzer valt ook niet meer serieus te nemen dus.

Heren, het is de distributeur die zelf het stempel bepaalt. Als het publiek klaagt kan hij een boete van Kijkwijzer krijgen en dingen moeten corrigeren.

Hannibal

• 9358 berichten
  • 3273 stemmen

Het maakt me niet uit wie het dingetje op het hoesje zet. Ik zie een kijkwijzer, dat cijfertje wat erop staat noem ik ¨de kijkwijzer¨ en die neem ik dus niet serieus.

Ik weet perfect wat mijn kinderen aankunnen en wat niet. Bij twijfel kijk ik mee en als het te gek wordt zet ik het uit of gaan we weg. (nooit gebeurd trouwens)

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

wat een shit zooitje.... ik heb die commissie al nooit serieus genomen, maar wat is dat geval met die Ratatouille dvd ongelooflijk triest zeg.

Wordt eens tijd dat er fatsoenlijke regels e.d. worden opgesteld. Om te beginnen een klein beetje in de lijn blijven van de classificatie in de VS.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Waarom in die richting dan?

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Meer betrouwbaar (en strenger!) m.i.

tommykonijn

• 5139 berichten
  • 2356 stemmen

Bij The Mask (1994) staat er op de voorkant 6 jaar en ouder, op de achterkant 12 jaar en ouder, en op de dvd zelf staat 16 jaar en ouder. Krijg ik voordat ik de film opstart ook nog een fragment te zien van kijkwijzer waar staat (voor deze film) 6 jaar meegewenst.

starbright boy (moderator films)

• 22398 berichten
  • 5070 stemmen

The Last schreef:

Meer betrouwbaar (en strenger!) m.i.

Nou nee, de VS kwalificaties zijn niet betrouwbaarder (er is zelfs een hele docu gemaakt over de onbetrouwbaarheid van het systeem daar) en zeker niet strenger. Sterker nog: ik heb de laatste tijd de indruk dat Nederland steeds strenger aan het worden is. The Dark Knight was hier bijvoorbeeld 16+, daarmee waren we ongeveer het enige land op de wereld. In de VS was de film PG-13, in Engeland 12+ en in nota bene Singapore zelfs PG (alle leeftijden, mits onder begeleiding van een volwassene is dat). Er zijn zo wel meer voorbeelden. Zeker qua scenes met geweld en enge scenes is Nederland soms strenger dan de VS.

In de algemene regels is Nederland ook strenger dan de VS. 16+ is vergelijkbaar met R in de VS. Het verschil is dat in Nederland kinderen onder de 16 niet naar een 16+ film mogen, maar in de VS kinderen onder de 17 wel naar een R -film met een volwassene erbij.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Precies, vandaar dat ik het mij afvroeg.

Lexcoaster

• 1268 berichten
  • 1222 stemmen

Kijkwijzer vind ik maar een vreemde kwalificaties hebben. Het idee van de icoontjes is erg goed, maar het feit dat distributeurs zelf moeten classificeren vind ik erg fout. Dat hoort door een onafhankelijk instantie zelf gedaan te worden.

Zo heb ik ooit een scene gezien in een sci-fi serie, waarin iemand werd ter dood veroordeeld en op de brandstapel gegooid. Erg onprettig om naar te kijken, en het werdt voor 20:00 uitgezonden. De serie heeft een 6+ rating, normaal verantwoord, maar dit was niet kindgeschikt. Ook was er een actiefilm met Stallone vorig jaar zomer op tv die begon om 20:30. 12+ dus. Daar werd iemand zodanig afgeragd dat ik ben gaan wegzappen, en ik kan wel tegen een stootje. Die film (ben de naam kwijt) vond ik echt 16+.

Soms zijn films zo 'over-de-top' dat het geweldof seks je niet eens meer raakt (Starship Troopers), en dan krijgen ze alsnog een strenge keuring (sommige komedies bijv.). Maar The Dark Knight is dan weer 16+ zonder dat ik ook maar een idee had dat dat nodig was. Ook vond ik El orfanato bijvoorbeeld geen enkel moment voor 16+, maar gewoon, net zoals The Others, 12+.

Kijkwijzer zelf is soms te preuts, of juist te laks. Het geld niet voor de meerderheid wat door hun is geclassificeert gelukkig, maar sommige uitschieters zijn echt ongelovelijk. Misschien omdat ze iets wat subjectief is objectief benaren?

Dat van die Ratatouille dvd is trouwens niet uniek. Ik heb hier een dvd van de film "For Roseanna", een romantische film met Jean Reno. Op de voorkant staat 12+, terwijl op de achterkant AL staat met een seks-symbooltje.. Op de dvd zelf staat niks. Erg vreemd vond ik dat. Als ik de film zelf zou hebben geclassificeert zou het 6+ en een 'angst' symbooltje worden.

In Film > Algemeen > betekenis symbolen ?:

Hoi ik ben nieuw op de site, ben al enkele keren komen kijken naar de waardering v films, maar nu wou ik me toch even registreren en heb al meteen een vraag, weet er iemand de betekenis juist van de symbolen die achteraan op een dvd hoes staan ? bvb een spin , of een figuurtje dat precies braakt ... ik kan het niet onmiddellijk terugvinden . thx !

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

bedankt voor de reacties mensen !

clockwork72

• 2780 berichten
  • 1738 stemmen

Wat een onzin altijd die Kijkwijzer. Ze kunnen dat wel overal neerzetten op dvd's enzovoort maar niemand kijkt er toch naar.

Wat ook onzin is dat je bijvoorbeeld per se 18+ moet zijn voor een hele simpele Actie-film.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Kijkwijzer werkt niet met een 18+ label.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Heeft bovendien niets met actie of simpel te maken.....

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2312 stemmen

Kijkwijzers. Dat ze enige aanwijzing moeten geven dat het niet voor gevoelige kijkers is, is natuurlijk normaal en zeer goed. Alleen vind ik het idee om daar een leeftijd op te plakken vreselijk. Ik ben 14 en heb mijn eerste horrorfilm bekijken op mijn acht jaar (Damien Omen 2), later volgde trouwens The Exorcist. En om eerlijk te zijn (niet stoer) , ik heb nog geen enkele keer een nachtmerrie gehad van zulke films, van geen enkele film trouwens. Een leeftijd is hoe dan ook incorrect want mensen verschillen daarin gewoon.

Soms heb ik trouwens het gevoel dat Hollywood - films sneller een 16+ icoontje hebben dan Europese films.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

Vreemd gevoel. Ongeacht welke land heeft het gewoon te maken met wat voor soort film het is. Heb je wat voorbeelden?

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2312 stemmen

Heb het eens allemaal nagetrokken en ik had een verkeerd gevoel. Ik dacht van sommige Europese films dat zij maar 12+ stonden maar dit klopt blijkbaar niet. Alleen vind ik dat Taken wel naar 16+ mag gaan in vergelijking met andere films dan. Dan nog, zoals eerder gezegt ben ik tegen het feit dat ze er een leeftijd op plakken.

jirachi03

• 393 berichten
  • 0 stemmen

In Film > Algemeen > 16+ films verboden voor 16-:

DAt besloot een minister . Hij denkt dat kinderen agressief worden van het kijken naar die 16+films.

Wat vinden jullie?

Nou mijn hobby 'films sparen'' is zo goed als afgenomen. :I

Leland Palmer

• 23785 berichten
  • 4893 stemmen

Lijkt me dat dit hier kan.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Logisch......

JDSsmetje

• 6568 berichten
  • 2312 stemmen

Bron: Moviemax Online Videotheek.

Kijkwijzer

Kijkwijzer waarschuwt ouders en opvoeders tot welke leeftijd een televisieprogramma of film schadelijk kan zijn voor kinderen. Kijkwijzer doet dat ten eerste met het geven van een leeftijdsadvies: Alle Leeftijden, 6 jaar, 12 jaar en 16 jaar. Daarnaast zijn er de pictogrammen die de reden van het advies aanduiden: geweld, angst, seks, discriminatie, drugs- en alcoholmisbruik en grof taalgebruik.

Kijkwijzer adviseert niet over geschiktheid

De adviesleeftijd van Kijkwijzer betekent niet dat een televisieprogramma of film ook zonder meer geschikt is voor kinderen vanaf die leeftijd. Daarover doet Kijkwijzer geen uitspraak. Een voorbeeld: een serieuze documentaire heeft het advies Alle Leeftijden, omdat deze geen schadelijke beelden voor kinderen bevat. De film kan echter toch ongeschikt zijn voor kleine kinderen, omdat de inhoud te moeilijk is.

Ouders zijn zelf verantwoordelijk

Kijkwijzer oordeelt niet over de inhoud of kwaliteit van televisieprogramma's of films. Daartoe verschillen de voorkeuren en normen van ouders te veel. Kijkwijzer waarschuwt alleen voor mogelijke schadelijke beelden in televisieprogramma's of films. Uiteindelijk zijn ouders zelf verantwoordelijk voor wat hun kinderen mogen zien.

Producten met het Kijkwijzeradvies

Op bijna alle audiovisuele producten die in Nederland worden aangeboden wordt Kijkwijzer toegepast, van televisieprogramma's en bioscoopfilms tot films op DVD en video. Op televisie wordt een uitzondering gemaakt voor nieuws- en live-programma's, omdat die niet vooraf kunnen worden geclassificeerd. Wel zijn de aanbieders verplicht rekening te houden met het uitzendtijdstip. Ook behoren kijkers vooraf gewaarschuwd te worden als er sprake is van schokkende beelden. Kijkwijzer is vanaf 2002 ingevoerd. Hierdoor kunnen in videotheken en winkels nog DVD's en video's worden aangeboden zonder of met een verouderde classificatie.

Justinw

• 5378 berichten
  • 1803 stemmen

Ik kijk zelden of nooit naar kijkwijzer, de film moet me aanspreken, niet de leeftijd imo.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.