- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
Klassiekers/oudere films die ik deze maand wil gaan zien
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Wie heel verschrikkelijk veel wil kijken kent het misschien: De immer immens wordende watchlist. Ik hoop daar iets op gevonden te hebben, al is het nauwelijks revolutionair
DE.........Watchlist voor deze maand!!! (paahdumm-tsjjjjj)
De watchlist waar ik ooit op IMDb mee begon (http://www.imdb.com/user/ur1451693/watchlist), telt 1900 titels en wordt eigenlijk niet meer gebruikt omdat hij te onpraktisch is. In de praktijk pluk ik dus eigenlijk steeds vaker een titel van iCheckMovies.com af. Ik heb daar een watchlist gemaakt voor de bioscoopfilms die ik dit jaar wil zien, maar daar heb je thuis weer zo weinig aan. Ik wilde dus eigenlijk gewoon een lijst met niet teveel titels erop, maar dat werkt bij mij alleen als ik het streng afbaken. Vandaar het volgende idee:
Een watchlist van maximaal tien (minder mag!) oudere titels/klassiekers die je deze/volgende maand wilt gaan kijken, naast je geplande bioscoopbezoekjes en recente films die je wilt gaan kijken, om het nog iets meer af te bakenen.
Mijn lijst voor februari/maart (feb is bijna voorbij):
1. From Here to Eternity (1953)
4. Manchurian Candidate (1962), The
5. Jeder für Sich und Gott geg...
6. Les Enfants du Paradis (1945)
7. Life and Death of Colonel B..., The
8. Crimes and Misdemeanors (1989)
10. Krótki Film o Milosci (1988)
Tot deze titels gekomen doordat het de resterende grote namen waren van filmlijstjes als AFI's 100 years...100 passions, Biografische films, Romance en jaren '80.
En misschien is het geen gek idee om aan het eind van de maand een korte evaluatie te doen voor wie daar zin in heeft? Welke nog steeds erg goed waren, welke tegenvielen. Lijkt me wel leuk om te zien wat voor titels users nog moeten zien.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Leuk initiatief! Ook ik heb me voorgenomen om dit jaar wat gaten te vullen wat betreft de klassiekers/oudere films. Ik wil mezelf alleen niets opleggen, dus ze komen steeds aan de beurt als ik er zin in heb.
Wel kom ik met een lijstje van de "klassiekers" (gemakshalve films van de jaren 70 en eerder) die ik dit jaar tot nu toe gezien heb:
1. 4.0* - Es Geschah am Hellichten Tag (1958) Grote verrassing, spannende thriller, sterk script, heerlijke sfeer en fraaie cinematografie. Heeft de tand des tijds uitstekend doorstaan.
2. 3.5* - Little Girl Who Lives Down the Lane, The (1976) Ook een spannende thriller met een licht horrortintje en prima acteerwerk. Martin Sheen als creep en een piepjonge Jodie Foster in de hoofdrol.
3. 3.5* - Bienvenido Mister Marshall (1953) Leuke komedie, al heeft deze de tand des tijds niet zo doorstaan, geeft wel een aardig tijdsbeeld weer. Het behoort tot de Spaanse klassiekers, maar wel overgewaardeerd wat mij betreft.
4. 2.5* - Escape from Alcatraz (1979) De eerste tegenvaller, kan wat mij betreft het imago dat deze film heeft niet waarmaken. Te doorsnee, te cliché en niet geloofwaardig.
5. 2.5* - Star Trek: The Motion Picture (1979) Slechte visual effects voor die tijd, en kan niet tippen aan de serie.
6. 2.5* - Citizen Kane (1941) De grootste tegenvaller onder de klassiekers, langdradige biopic. Destijds misschien cinematografisch vernieuwend (of misschien ook niet!), maar mij viel het tegen.
Woland
-
- 4160 berichten
- 3403 stemmen
Leuk idee! Ik heb inderdaad ook een flinke backlog aan films die ik al maanden, soms langer, voornemens ben om een keer te gaan kijken, maar waar het toch nog niet van gekomen is. Qua bios zijn mijn plannen voor maart bescheiden, ik heb eigenlijk alleen Birdman en The Theory of Everything min of meer op het programma staan. Wat betreft het wat oudere werk dat wellicht op niet al te lange termijn aan bod komt:
2. A Woman under the influence...
7. Kes (1969)
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik heb dat ook wel hoor arno74, dat jezelf niets op willen leggen. Alhoewel er zijn simpelweg zoveel films die ik wil (of van mezelf moet) kijken dat er altijd wat te kiezen valt. Maar mijn watchlist voor deze maand vul ik wel met titels waar ik op korte termijn wel zin in heb. Zo laat ik Mary Fucking Poppins voor wat het is leuke selectie ook trouwens, paar onbekendere en paar grote namen uit verschillende genres.
Woman in the Dunes en All Quiet vond ik allebei erg sterk Woland, vooral de laatste. Andrei Rublyov is van alle Tarkovsky's tot nog toe mijn favo denk ik, al duurt hij 'soms even'. A Woman Under the influence heb ik toevallig van de week geprobeerd te kijken als mijn eerste Cassavetes, maar ik had niet ondersteund geluid. Dat wordt andere keer dus.
Wat mijn eigen watchlist betreft, ik heb From Here To Eternity gekeken, zeker aardig, leuke rollen van Montgomery Clift, Sinatra en Burt Lancaster, maar uiteindelijk niet écht heel memorabel. Interessant om te zien hoe het leger en de manier van doen geportretteerd worden zo vlak na de oorlog. Een 3,5*. Gisteravond in plaats van In a Lonely Place die op mijn watchlist op 2 staat, The Lady Eve gekeken die eerst op die plek stond, voor ik het veranderde hier. Heerlijke film! Ik ben niet echt een screwball fan, maar Stanwyck als Femme Fatale en prof cardplayer die Henry Fonda verleidt en probeert op te lichten, beviel me uitstekend. Preston Sturges, wiens Sullivans Travels ik ook uiterst vermakelijk vond, weet er zoveel sexyness en geweldige dialogen in te stoppen dat ik met een grote grijns heb zitten kijken! Een verdiende 4*, zou 8,5 geweest zijn ware het niet dat het einde er een half punt afhaalt.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Ik volg een regel dat mijn kijklijst nooit meer dan 100 titels mag bevatten. De films moeten wel minstens twee jaar oud zijn. Huidige top 5:
1. Man with a Movie Camera (1929)
2. Gertrud (1964)
3. The King and I (1956)
4. Les Amants du Pont-Neuf (1991)
5. Trading Places (1983)
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Leuke selectie Dievegge. Ik vond Man with a Movie Camera heel bijzonder, vooral omdat ik hem in de bios zag. Twee keer zelfs meen ik. Les Amants du Pont-Neuf (1991) heb ik ook reeds klaarliggen ergens. Trading places zou ik graag 'ontzien' (unsee) als het kon. Zeer beperkte Eddie Murphy tolerantie.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
De enige 'watchlist' die ik momenteel heb is van bepaalde regisseurs (Akerman, Fassbinder, Angelopoulos, Coppola, Greenaway, Yimou) één film per maand te kijken. En van nieuwe films / documentaires die uitkomen eerder werk zien van de desbetreffende regisseurs. Dus dat zou er zo uitzien.
- A Most Violent Year (DVD: Margin Call)
- The Voices (DVD: Poulet aux Prunes)
- National Gallery (DVD: La Danse - Le Ballet de l'Opéra de Paris)
- American Sniper ( DVD: Bird + Pale Rider)
- A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence (DVD: A Swedish Love Story)
- Phoenix (DVD: Die Innere Sicherheit + Gespenster)
- Hungry Hearts (In Memory of Myself + De Eenzaamheid van de Priemgetallen)
- It Follows (DVD: The Myth of the American Sleepover)
- Charlie's Country (DVD: Ten Canoes)
- Geronimo (DVD: Vengo)
- Runaway Train (DVD: The Postman's White Nights)
- Dancing Arabs ( DVD: Zaytoun)
- Big Game (DVD: Rare Exports)
- Mia Madre (DVD: Il Caimano)
- Student (DVD: Kairat + Cardiogram)
En ga zo maar door. Verder nog DVD's / BR's van regisseurs die een nieuwe film afleveren maar waar ik niet veel interesse in heb dus ga ik voor eerder werk. Zoals De Vliegenierster van Kazbek, Karakter, Nickelodeon of Win Win en nog een aantal oudere titels van Wim Wenders. Of nieuwere films van regisseurs die ik al gezien heb maar niet de tijd had om eerder werk van te zien. Bijvoorbeeld Heremakono, Little Odeassa of het oeuvre van Andrzej Wajda waar ik nog graag in wil duiken.
Rondom Filmfestivals heb ik ook nog een 'kijkvoorraad' liggen. Zoals Dust in the Wind van Hou Hsiao-Hsien. Free Zone + News from Home/News from House + Promised Land = Amos Gitai. House of Tolerance (Bertrand Bonello), The Tiger's Tail (John Boorman) of So Close to Paradise (Wang Xiaoshuai). Of bepaalde thema's / stromingen. Dat zijn momenteel alleen Leviathan en Bestiaire. En Marco Bellocchio hangt hier al een hele tijd in de lucht om eens goed in te duiken maar komt er maar niet van. Ozu komt er ook binnenkort aan. En natuurlijk nog hetgeen wat ik geleend heb.
Dreyer en Godard stonden vorig jaar op de lijst maar die heb ik voor hele verschillende redenen weer terug in de kasten gestopt. Nog niet klaar voor.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
- Runaway Train (DVD: The Postman's White Nights).
Andersom denk ik
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ook een leuke manier van kijken, moet ik zeggen!
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Ook een leuke manier van kijken, moet ik zeggen!
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Inmiddels ook The Manchurian Candidate (1962) en Jeder für Sich und Gott gegen alle (1974) gekeken. Ik had van die eerste toch echt wel iets meer verwacht. Leuk acteerwerk en een intrigerend (zij het bizar) gegeven, maar ik heb me eerlijk gezegd toch wel wat verveeld.
Jeder für Sich und Gott gegen alle (The enigma of Kaspar Kauser) was nog meer een slow-burner, maar daar was ik op voorbereid. Niet een van Herzogs beste voor mij, maar wel de moeite waard. Verder heb ik Crimes and Misdemeanors geruild voor Umberto D. Geen zin in Woody Allen deze maand.
Dat betekent 4 achter de rug en nog zes te gaan voor deze maand. Zijn geen 'doe-ik-even-filmpjes' overigens. Umberto en Krotki zijn onder de 90 minuten, maar Spartacus, Les enfants du paradis, The Life and Death of Colonel Blimp en Kagemusha zitten tussen de 163 en 197 minuten in.
Benieuwd of ik al die lange klassiekers gedaan krijg. Zou moeten kunnen in drie weken.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Zelf twee gezien ondertussen, luchtige tussendoortjes:
Modern Times (1936) - 3,5*
The Kid (1921) - 3,5*
Beiden aardig op hun eigen manier, maar voor mij blijft The Dictator (1940) de nummer 1 van Charlie Chaplin.
En verder in de planning voor de komende maanden, o.a.:
Nostalghia (1983)
Die Blechtrommel (1979)
Le Souffle au Coeur (1971)
The Railway Children (1970)
Tristana (1970)
The Good, the Bad and the Ugly (1966)
Soy Cuba (1964)
El Verdugo (1963)
Calle Mayor (1956)
Little Fugitive (1953)
Stazione Termini (1953)
Le Silence de la Mer (1949)
The Ox-Bow Incident (1943)
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920)
En vier animaties van Hiroshi Shimizu:
Introspection Tower (1941)
Nobuko (1940)
Four Seasons of Children (1939)
Children in the Wind (1937)
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Zelf twee gezien ondertussen, luchtige tussendoortjes:
Modern Times (1936) - 3,5*
The Kid (1921) - 3,5*
Beiden aardig op hun eigen manier, maar voor mij blijft The Dictator (1940) de nummer 1 van Charlie Chaplin.
En verder in de planning voor de komende maanden, o.a.:
Nostalghia (1983)
Die Blechtrommel (1979)
Le Souffle au Coeur (1971)
The Railway Children (1970)
Tristana (1970)
The Good, the Bad and the Ugly (1966)
Soy Cuba (1964)
El Verdugo (1963)
Calle Mayor (1956)
Little Fugitive (1953)
Stazione Termini (1953)
Le Silence de la Mer (1949)
The Ox-Bow Incident (1943)
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920)
En vier animaties van Hiroshi Shimizu:
Introspection Tower (1941)
Nobuko (1940)
Four Seasons of Children (1939)
Children in the Wind (1937)
Nice, ik moet er daar ook nog een hoop van!
Maar heb jij het tot je veertigste uitgehouden zonder The Good, the Bad and the Ugly?
Ik ga die animaties eens opzoeken, nog nooit van gehoord!
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Animaties? Dat zijn gewone speelfilms.
Misschien dat die (prachtige) posters je op het verkeerde been hebben gezet.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Klopt ja, door die inderdaad erg mooie posters dacht ik dat het animaties waren
Maar heb jij het tot je veertigste uitgehouden zonder The Good, the Bad and the Ugly?
Als jochie heb ik best veel westerns gezien, maar helaas kan ik me die films niet herinneren, laat staan de titels, dus geen idee eigenlijk of ik die al eerder gezien heb
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Klopt ja, door die inderdaad erg mooie posters dacht ik dat het animaties waren
Als jochie heb ik best veel westerns gezien, maar helaas kan ik me die films niet herinneren, laat staan de titels, dus geen idee eigenlijk of ik die al eerder gezien heb
Als je het niet meer weet dan telt het niet, zeg ik altijd
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
De maand is bijna om. Mijn watchlist voor maart was:
1. From Here to Eternity (1953) - 3,5* Mooie klassieker, geen meesterwerk
2. In a Lonely Place (1950) - vervangen door The Lady Eve 4* Heerlijke screwball, scherp en heel quotebaar.
3. Spartacus (1960) ---------------------------- gaat door naar volgende maand
4. Manchurian Candidate (1962), The - 3,0* Beetje saai, eerlijk gezegd
5. Jeder für Sich und Gott gegen Alle - 3,5* Mooie, maar trage Herzog
6. Les Enfants du Paradis (1945) - 3,5* Ik snap de klassiekerstatus, maar het is mij te theatraal.
7. Life and Death of Colonel Blimp - 4,0* Sterke technicolor film van the archers. Vereist wel wat aandacht en geduld.
8. Crimes and Misdemeanors (1989) ------------- gaat door naar volgende maand, vervangen door Manhattan en die vond ik tot mijn verbazing erg sterk.
9. Kagemusha (1980) - 3,5* Blijft niet echt mijn ding, Samurai en Kurosawa, maar erg knap gemaakt.
10. Krótki Film o Milosci (1988) ---------------- blijkt uitgebreide versie van Dekalog aflevering, die moet dus eerst gekeken.
En aangezien maart bijna achter ons ligt, de watchlist voor de komende maand:
http://i58.tinypic.com/9qv7fk.jpg
1 Spartacus
2 Hannah and Her Sisters
3 Jeux interdits
4 A Fish Called Wanda
5 Doctor Zhivago
6 La nuit américaine
7 Anatomy of a Murder
8 The Producers
9 Crimes and Misdemeanors
10 Airplane!
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
April
1: The Deer Hunter
2: Apocalypse Now
3: Platoon
4: Les Diaboliques
5: Once Upon a Time in America
6: Paris, Texas
7: Nuovo Cinema Paradiso
8: The Elephant Man
9: Full Metal Jacket
10 Unforgiven
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Wow Donkerwoud.
Dat zijn geen prutfilmpjes. Beetje jaloers dat je die allemaal nog voor het eerst mag zien!
Weinig lichte kost tussen trouwens!
Ik geloof niet dat ik een van die tien films met lager dan een 8 heb gewaardeerd.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Deze maand was ik met Chaplin begonnen en daar ben ik een beetje blijven hangen. Die films kijken fijn weg en zijn lekker kort, daardoor heb ik ook best veel films kunnen zien deze maand.
City Lights (1931) - 4,5*
Modern Times (1936) - 3,5*
Circus, The (1928) - 3,5*
Kid, The (1921) - 3,5*
Pilgrim, The (1923) - 3,5*
Gold Rush, The (1925) - 3,0*
Burlesque on Carmen (1915) - 3,0*
Shoulder Arms (1918) - 2,5*
Tillie's Punctured Romance (1914) - 2,5*
Verder ook de volgende klassiekers gezien deze maand:
Ox-Bow Incident, The (1943) - 4,0* - Fijne western
Seven Chances (1925) - 2,5* - Mijn tweede Keaton (schijnt zijn minste te zijn)
En uit de jaren '80 kwamen deze aan de beurt:
Veneno para las Hadas | Poison for the Fairies (1984) - 3,0* - Mexicaanse "jeugdfilm/horror"
Los Santos Inocentes | "De Heilige Onschuldigen" (1984) - 3,5* - Spaanse klassieke plattelandsdrama, realistisch hard waardoor het soms onprettig is om te kijken.
City Lights (1931) vond ik een heerlijke tragikomedie en behoort wat mij betreft samen met The Great Dictator (1940) tot Chaplin's allerbeste films. City Lights laat zien hoe je met mimiek alleen een verhaal kunt vertellen, die film heeft mij doen inzien hoe goed Chaplin als regisseur (en acteur) was.
Van mijn voorlopige planning heb ik dus alleen The Ox-Bow Incident gezien In april wil ik doorgaan met de resterende Chaplins, en ook een aantal Keaton-films bekijken. Ik blijf dus nog even bij de stille films hangen, heb de smaak te pakken.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
...aangezien maart bijna achter ons ligt, de watchlist voor de komende maand
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik vind City Lights ook verschrikkelijk goed, arno74. Ik kan overigens zowel Chaplin als Keaton heel erg goed waarderen. Ze zijn beiden goed in wat ze doen. Heb je Safety Last gezien, trouwens?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nee, niet gezien John Milton, maar met dank aan je tip komt daar binnenkort verandering in
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Ik ben de laatste tijd vooral van mijn wel erg grote stapel DVD's aan het kijken en probeer, om te voorkomen dat ik een uur doe over het maken van een keuze, daar soms wat lijn in te brengen. Ik kijk op dit moment de films van drie regisseurs waarvan ik nog wat had liggen: Robert Altman, Frank Capra en Takashi Miike. Soms glipt er ook wat anders tussendoor, maar dat heeft nu prioriteit. De enige reden waarom ik juist deze drie heb gekozen is omdat ik er zin in had.
De Altmans zijn bijna op. Ik heb alleen The Company nog. Van Takashi Miike staan Sukiyaki Western Django en 13 Assasssins nog op het programma. Van Capra ga ik binnenkort It Happened One Night en A Hole in the Head nog voor het eerst zien.
Daarna ga ik denk ik weer voor een nieuw drietal waar ik meerdere films van heb. Zou bijvoorbeeld Kenji Mizoguchi, Douglas Sirk en Aki Kaurismaki kunnen zijn. Of Bert Haanstra, Spike Lee en Werner Herzog. Of Atom Egoyan, Koreyoshi Kurahara en Francois Truffaut. Maar misschien verzin ik wel iets heel anders.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
1 Spartacus
2 Hannah and Her Sisters
3 Jeux interdits
4 A Fish Called Wanda
5 Doctor Zhivago
6 La nuit américaine
7 Anatomy of a Murder
8 The Producers
9 Crimes and Misdemeanors
10 Airplane!
Bijna allemaal goede films. Twee van de beste Woody Allen-films uit de jaren '80 en een paar goede komedies. Alleen "Airplane" vind ik wat minder. "La nuit américaine" is zo'n typische film over het maken van een film, wel een van de betere in zijn soort. Van "Dr. Zhivago" en "Spartacus" heb ik ook het boek gelezen. Grote historische drama's die misschien een beetje gedateerd raken, maar toch hoogtepunten van Hollywood in de jaren '60. Na het zien van "Spartacus" heb ik onmiddellijk al mijn slaven vrijgelaten.
Ook geweldige films. Van "Les Diaboliques" heb ik eerst de remake gezien met Sharon Stone en Isabelle Adjani, maar het origineel kun je wel iets ernstiger nemen.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Ik verwacht ook weinig van Airplane, Dievegge. Helemaal geen Zucker/Abrahams fan en ik heb een vrij pathologische hekel aan Leslie Nielsen. Maar aangezien er vaak aan gerefereerd wordt en toch als klassieker wordt gezien, moet ik er simpelweg maar eens aan geloven.
Het niet snappen van 'Don't call me Shirley' grappen schijnt ten koste te gaan van je geloofwaardigheid als filmkenner
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Die heb ik even moeten googelen, surely.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Die heb ik even moeten googelen, surely.
Ik dus ook
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Briljante grap
Krijg spontaan een glimlach op mijn gezicht.
Cellulord
-
- 597 berichten
- 2374 stemmen
Nanook of the North (1922)
The Burmese Harp (1956)
Le Trou (1960)
Eros Plus Massacre (1969)
Emperor Tomato Ketchup (1971)
Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972)
Un Homme Qui Dort (1974)
Space is the place (1974)
Zerkalo (1975)
en 3 herzieningen (die al zo lang gepland staan )
Yellow Submarine (1968)
2001 A Space Odyssey (1968)
Stalker (1979)