• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.927 films
  • 12.204 series
  • 33.972 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.978 gebruikers
  • 9.370.556 stemmen

Stanley Kubricks korte films

zoeken in:

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Bij deze een topic over de drie korte films die Stanley Kubrick aan het begin van zijn carrière maakte: Day of the Fight, Flying Padre en The Seafarers. Ze zijn allemaal te vinden op de Masters of Cinema dvd van Fear and Desire en wellicht ook op het internet. Daar had ik Flying Padre al eens gezien en ik dacht ook Day of the Fight, maar kennelijk niet compleet, want ik kende alleen het daadwerkelijk gevecht.

Hoe dan ook, de films zijn niet allemaal even sterk. Gek genoeg laten ze ook geen groei zien, want ze worden eigenlijk steeds minder interessant. Ik had verreweg het meest met Day of the Fight, die draait om de spanning die een bokser voelt voordat hij de ring in gaat. Eerlijk gezegd gaf het gezicht van de prijsvechter me nogal een kalme indruk, waardoor die intensiteit niet helemaal tot uiting komt, maar dat wordt enigszins gecompenseerd door bij vlagen expressionistische filmstijl van Kubrick. Een beetje een beginnersfilm in dat opzicht, met shots die soms zo opgezet zijn om vooral indruk te maken, maar het werkt enigszins en maakt het wel eens een kijkje waard. Een echt invoelbare documentaire is het echter niet.

3*

Flying Padre is de eerste film die Kubrick met een werkelijk budget maakte, een kort portret van een pastoor die in een vliegtuig bezoekjes brengt aan mensen die in de middle-of-nowhere wonen. Een vrij lieve, zelfs wat schattige flm vooral, maar niet vreselijk boeiend. Af en toe weer opmerkelijk geschoten, vooral door de priester vaak van onderaf in beeld te brengen, maar het mist het experimentele en de sfeer van Day of the Fight. Dit is meer vakmanschap en dat gecombineerd met het eerlijk gezegd wat ondramatische onderwerp maken er niet echt iets gedenkwaardigs van.

2,5*

Noemde ik Flying Padre nog wat ondramatisch, dan is The Seafarers gewoon een totaal vervelende aangelegenheid. Zelden me zo kapot verveeld met nog minder dan een half uur film. Deze short maakte Kubrick vooral omdat hij geld tekort kwam om Fear and Desire af te maken. Kubrick nam de opdracht aan van een vakbond voor zeevaarders om een film te maken die ogenschijnlijk over het beroep ging, maar toch vooral bedoelt was als een soort lange reclame voor de vakbond zelf. Het voelt als een opdracht aan. Verwacht hier geen mooie shots of geëxperimenteer, dit is geheel volgens het boekje. Ook dat dit Kubricks eerste werk in kleur was is eigenlijk niet het vermelden waard. Je kijkt bijna een half uur naar wat een geweldige mensen die zeelui zijn en hoe goed ze het hebben dankzij de vakbond. Je moet er van houden. Als je het interessant vind om te weten waar de zeevaarders van de jaren '50 hun lunch aten, waar ze hun haren lieten knippen en wat voor een financiële garanties de vakbonden hun toen konden bieden, dan is dit de film voor jou. Kan dit je net als mij niets schelen dan biedt The Seafarers niets anders om je aandacht vast te houden. Als Kubrick ooit een echt slechte film gemaakt heeft is het niet Fear and Desire, maar deze.

1*

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Ik had het bij het Korte Films topic al eerder gepost (inclusief linkjes naar de drie shorts in kwestie) maar zal voor de volledigheid mijn bevindingen hier ook nog even neerpoten. Verbazend in hoeverre ik eigenlijk overeenstem met The One Ring:

[3.5*] Day of the Fight (1951) - imdb.com

Day of the Fight is sowieso al een interessante short omdat het het debuut is van Stanley Kubrick. Hij had al eens eerder Walter Cartier als onderwerp gehad voor een pictorial voor Look Magazine en gebruikte de bokser opnieuw voor zijn eerste film. Tof om Kubrick's eerste stappen in de filmwereld te zien, de boksmatch zelf ziet er wel erg goed uit voor een debutant, maar op narratief vlak is dit niets bijzonders. Een makke voice-over vertelt over de aanloop van het gevecht, met vooral nadruk op het wachten, en c'est tout. Naar het schijnt bestaat er ook een 16 minuten durende versie, maar dat was op specifieke vraag van RKO en Kubrick wou dat soort stock footage eigenlijk liever niet gebruiken.

[2.5*] Flying Padre (1951) - imdb.com

Na het succes van Day of the Fight besloot Kubrick om zijn werk bij Look Magazine op te zeggen en zich te gaan concentreren op de wondere wereld van de cinema. Het volgende project was Flying Padre (blijf ik een toffe titel vinden trouwens) en dat was net zoals Day of the Fight geregisseerd in documentairestijl. Het resultaat over een priester die met een vliegtuig zijn parochianen gaat bezoeken is echter wat pover en saai gemaakt. De hand van Kubrick is nagenoeg onherkenbaar, zeker als je het vergelijkt met de boksmatch uit Day of the Fight, en de voice-over is erg slaapverwekkend. Dit voelt meer aan als een soort van promofilmpje zoals je ze tijdens de Tweede Wereldoorlog regelmatig zag.

[1.0*] The Seafarers (1953) - imdb.com

De derde kortfilm van Stanley Kubrick en werkelijk het slechtste dat hij ooit heeft gemaakt. Naar het schijnt zou Fear & Desire, ook uit 1953, niet veel beter zijn maar ik kan me niet voorstellen dat die zoveel slechter als dit is. Kubrick gebruikt opnieuw zijn vertrouwde documentairestijl uit Day of the Fight en Flying Padre met nu als enig verschil dat deze short een halfuur duurt. Veel te lang voor een onderwerp als dit. The Seafarers is dan ook een simpel promotiefilmpje waar je enkel dankzij de credits doorhebt dat het om een Kubrick gaat. Amper ook doorheen te komen met die saaie voice-over, enkel de openingsmonoloog van Don Hollenbeck is nog ietwat de moeite.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.