- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmscenario's / scenario schrijven
Filmscenario's / scenario schrijven
zoe
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
In Film > Algemeen > Na het filmscript:
ik heb een scenario voor een kortfilm geschreven en zou dit nu ook verfilmd zien worden. Kan iemand mij wat tips, namen of i.d. geven hoe ik hiermee veder kom?
Diesel
-
- 9411 berichten
- 0 stemmen
Stuur je script op naar Steven Spielberg zou ik zeggen.
Why not, give it a try..
chiquita
-
- 1109 berichten
- 1683 stemmen
Neem contact op met mensen (bijv. docenten) op een filmacademie. Misschien kunnen zij iets regelen, mocht je scenario weerzinwekkend goed zijn.
Mister_Pink
-
- 632 berichten
- 0 stemmen
Of bruikbaar. Ik wil ook wel graag weten hoe scenaristen aan de bak komen. Ik schrijf zelf ook scenarios. Ik ben er nu met 2 bezig. Ze spelen zich gewoon af in amerika, en ik schrijf ze in het engels.
Menghini
-
- 1306 berichten
- 941 stemmen
Of je gaat (naast de filmacademie) naar culturele centra (waar men die cursussen kan doen, zoals videocursus, fotografiecursus, muzieklessen, etc.), daar wil vast een docent je wel hulp bieden (misschien dat hij/zij connecties heeft...).
Edit: of een omroep. Ik weet bijvoorbeeld dat de NPS (www.nps.nl[/url]) jaarlijks prijzen uitreikt voor de beste korte film en iedereen mag meedoen, misschien weten/hebben ze ook wel iets voor scripts? Kijk maar eens op de site binnen de NPS: http://www.omroep.nl/nps/dekor...
zoe
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Alvast bedankt voor de reakties. Ik kan alvast wat sites bekijken. Iemand anders nog praktiche tips?
knowledge
-
- 178 berichten
- 0 stemmen
In Film > Algemeen > Scriptwriting software gezocht:
op zoek naar final draft of dramatica -pro of soortgelijke ... kan iemand me helpen ??
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Twee totaal verschillende programma's. Final Draft doet alleen de lay-out: tabs, centreren etc. Handige shortcuts en pulldown lijstjes met eerder gebruikte characternamen en lokaties etc. Ook nog een tagging engine zodat het te exporteren is naar Movie Magic Schedule.
Dramatica is een vraag/antwoord programma waarin een structuur wordt gezocht in een verhaal dat wel heel erg volgens de traditionele wetten wordt opgebouwd.
Final Draft is een goed programma wat je als schrijver echt zult gebruiken. Dramatica is een ramp.
Beiden gewoon te googlen en online te bestellen.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Even voor de liefhebbers dit topic ge-upt.
Voor die gene die aan scenario's willen werken en geen toegang hebben tot Final Draft, Movie Magic Screenwriter etc.
Hier een open source totaalpakket.
Celtx - #1 Choice for Media Pre-Production
Gratis programma dat zowel script software is als scheduling, callsheets, breakdown en storyboards etc.
Ben het nu aan het bekijken en het ziet er zeker interessant uit.
Het enige waar men hier een bijdrage vraagt is als men online een 'community' wil opzetten. De zgn. Studio. Daarmee zou je online kunnen collaboreren met andere mensen en zo een virtueel productie kantoor creëren.
aliesrail
-
- 38 berichten
- 16 stemmen
In De Site > Gebruikers > Scenario hand-over.:
Hallo allemaal,
De reden dat ik dit topic open is dat ik denk dat dit topic nog niet bestaat(Echt waar?) en héél handig kan zijn voor regisseurs die interesse hebben in korte film scenario's.
Simpel. Je eigen (Korte) film scenario's die jij zelf niet kunt verfilmen, maar wel heel graag verfilmd zou willen zien worden, kan je hier neerzetten en aan regisseurs overhandigen, die interesse hebben. Wie weet ontstaat er hier een goed scenarist/regisseur duo. Go your gang!
Overigens voor degene die interesse hebben zal ik binnenkort hier een paar korte film scenario's neerzetten van ongeveer 5 tot 6 bladzijden. Wat ongeveer neerkomt op 6-7 minuten film aangezien mijn korte film scenario's geen dialoog bevatten.
Groetjes,
Ali Esrail
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
Interessant interview met twee boeiende scenaristen/filmmakers. Bedankt, ik heb ervan genoten!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Burny Bos en André Kuipers nodigen schrijftalenten uit om mee te doen aan de Burny Bos Talent Award 2014.
Tijdens het Cinekid Festival in oktober 2014 wordt deze nieuwe prijs uitgeloofd aan de inzender van het beste script-idee. Samen met de winnaar gaat BosBros dat script uitwerken tot een jeugdfilm die uitkomt in de bioscopen.
Het thema van de scriptwedstrijd is 'Ruimtevaart'. Heel veel kinderen vinden dit een boeiend en spannend thema. André Kuipers en Burny Bos hebben besloten om hun kennis en expertise te bundelen en samen te werken aan een familiefilmavontuur voor de kerndoelgroep 6-12 jaar. Deze BosBros filmproductie laat de jeugd dromen van de ontdekking van het heelal en ruimte-avonturen.
Meedoen kan tot 15 augustus 2014. En dan zal een team van de beste film-vakmensen van Nederland de inzendingen beoordelen. Kijk op www.bosbros.nl hoe je mee kunt doen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
EenVandaag :: Scenarioschrijvers en regisseurs uitgeknepen
Hoewel er meer en meer manieren komen om films en series te verspreiden, via kabel, internet, mobieltjes en tablets, verdienen de bedenkers van al dit moois er geen cent meer aan.
Kabelmaatschappijen zijn twee jaar geleden zelfs helemaal gestopt met het betalen van de schrijvers en makers. Tot woede van de schrijvers.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
gotti
-
- 14075 berichten
- 5883 stemmen
Om nog even terug te komen op de scenario software: laat ik maar meteen even de knuppel in het hoenderhok gooien.
Final Draft sucks!
Nog nooit een programma gehad dat zo gebruiksONvriendelijk was, vaak vastliep en zelfs uren werk aan een scenario compleet verwijderde.
Gebruik zelf Fade In. Mede doordat ik voor één van m'n laatste films een compleet eigen opmaak van het scenario wilde maken, waar de vele visuele elementen op papier meer tot hun recht kwamen.
Schrijf sindsdien bijna alleen maar in Fade In. Mocht je met z'n tweeën (of meer) willen werken dan is Writer Duet aan te raden, al heeft Fade In sinds enige tijd ook een DuoWrite functie. Nog wel in de Beta-fase, maar ik heb het laatst getest en het is nu al beter dan die van Final Draft ooit geweest is.
En daarbij kost Fade In ook maar een fractie van Final Draft en is er een dusdanig snelle klantenservice dat je veelal binnen een paar uur geholpen wordt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De dreigende scenaristenstaking in Hollywood is afgewend - Humo: The Wild Site
kleintje 2
-
- 473 berichten
- 965 stemmen
Als er hier enkele scriptschrijvers op zoek zijn naar een Hollywood idee, om aan te werken. Stuur maar een bericht met wat voor iets je zoekt en ik zal kijken wat ik voor je kan doen.
.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Larry Wilson, schrijver van horrorkomedies, verruilde Hollywood voor Amsterdam | Plot magazine
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
In welke film zien we uw visie op het leven het meest terug?
Denkt lang na. ‘Spetters, waarschijnlijk. Vanwege die jongen op de motor. Hij gaat een grote toekomst tegemoet, totdat iemand bij een benzinestation een netje mandarijnen krijgt. De schillen worden uit het raam van de auto gegooid, hij gaat onderuit en is de rest van zijn leven verlamd. Zo zie ik het leven. Het hangt van botte en afschuwelijke én vrolijke toevalligheden aan elkaar.
‘Plus wantrouwen. Tegen alles. Dat zie je ook in Floris. Als je 13 pond kruit in een kanon moet doen, maar iemand zet er een één voor, vlieg je de lucht in. Vertrouw nooit wat ze zeggen, vertrouw nooit wat er staat. Onderzoek het zelf.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Marvel Writers Stephan Mcfeely and Christopher Markus take us through the process of writing a marvel hit. From Captain America to Avengers: Endgame, they use specific examples from the marvel timeline to explain how they created unprecedented continuity across all 23 movies.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Matthijs Bockting wint Visser-Neerlandiaprijs Scenario 2019 - Algemeen-Nederlands Verbond
Met het scenario Hout heeft Matthijs Bockting de Visser-Neerlandiaprijs Scenario 2019 gewonnen. De prijs wordt op 17 oktober 2019 uitgereikt op het Filmfestival Gent voorafgaand aan de première van Cleo van scenariste Eva Cools, die met dit scenario de prijs in 2017 won.
Gefeliciteerd gotti!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
De Favorieten: Marnie Blok - Nooit Meer Slapen - Pieter van Os en Marnie Blok - NPO Radio 1
Actrice en scenarist Marnie Blok studeerde aan de Amsterdamse Theaterschool en aan het Theatre du Soleil in Parijs. Vele rollen én een Gouden Kalf later, besloot ze zich te richten op het scenarioschrijven. Zo schreef ze onder andere de scripts voor De Gelukkig Huisvrouw, Kenau en voor televisieserie Ramses.
24 oktober verschijnt speelfilm De Liefhebbers in de bioscoop, waarvoor Blok ook het scenario schreef.
In De Favorieten vertelt ze erover aan de hand van haar favoriete mediafragmenten.