De Liefhebbers (2019)

Alternatieve titel: Shit Happens

Nederland

geregisseerd door Anna van der Heide
met Jeroen Krabbé, Hadewych Minis en Theo Maassen

Jan en Lea, ouders van een ogenschijnlijk stabiel en liefdevol gezin, hebben hun vier kinderen opgevoed met de overtuiging dat ze hen op het echte leven konden voorbereiden door hen te leren hoe ze door moeten zetten, nooit op moeten geven en sterk moeten zijn. De kinderen konden daarmee in hun eigen leven een eind op weg komen. Maar de onderlinge relaties komen onder druk te staan als de familie wordt geconfronteerd met de ziekte van Jan.

De Liefhebbers opent op donderdag 10 oktober de vierde editie van Parool Film Fest.

Vanaf 24 oktober in de bioscoop (September Film Distribution)

avatar van mrklm
Een fantastisch ensemble geeft gestalte aan een familiedrama waarvan het basisgegeven riekt naar cliché: wanneer gezinshoofd Jan Liefhebber [Jeroen Krabbé] de gevolgen van Alzheimer op zijn gezondheid niet langer meer kan verbergen voor zijn kinderen, wekt dat diepe emoties op bij gehele de familie met als gevolg dat oude geheimen en frustraties in korte tijd naar boven komen.

Hoewel de vergelijking niet helemaal op gaat, heeft Van der Heide een ensemblefilm gemaakt die doet denken aan Robert Altman. Het scenario van Marnie Blok biedt aan alle belangrijke personages (inclusief Aiko Beemsterboer als getroebleerde tienerdochter en de ontwapenende Liora Kats als dochter die zonder vader opgroeit) de ruimte om een impact te maken en het subtiele acteerwerk van de goed geregisseerde cast maakt dat "De Liefhebbers" ondanks de vele afzonderlijke verhaallijnen constant een emotionele spanningsboog weet vast te houden en regelmatig ontroert. Tja, over die internationale titel kan ik niet veel anders zeggen dan: "Shit Happens".

avatar van Walter S.
Beetje een twijfelgeval qua wel of niet meepikken omdat ik geen zin heb in een loodzware film over dementie. Was het ook niet, het speelde een rol maar was maar één van de problemen waar een ieder in het gezin mee kampte.
Beetje jammer dat het weer zo'n gezin bestaande uit architecten en artsen was, kinderen zitten op hockey, ze zwemmen allemaal in het geld. Zie liever een film over wat gewoner mensen. Maar goed, je kunt niet alles hebben. Verder best een aardige film.