- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Gaap. Wat is het verschil met het kopiëren van LP's op cassettebandjes van 20 jaar geleden?
Dat het met een factor 10.000 natuurlijk vermeerderd is. Vroeger met een cassette bandje moest je eerst aan een orgineel zien te komen (en was de kwaliteit niet zoals het orgineel).
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Hehe, een beetje een geromantiseerd beeld van kunstenaars vrees ik. Er lopen een heleboel crowdpleasers rond in het filmwereldje (en andere kunstzinnige scenes) vrees ik (heb het dan over de kunstenaars zelf, niet de producers en wat weet ik nog allemaal)
Je zou ook kunnen stellen dat het vele groter aanbod naar de consumer toe, de zelfontplooing alleen maar ten goede komt, waardoor een mogelijke identiteitscrisis plots al veel verder weg is. Vroeger had je een beperkt aanbod, veelal met supporting groep, die dan je gedrag en uiterlijk ging bepalen ... nu is het aanbod zoveel groter, en de mix van intresses zoveel groter. Zulke groepen bestaan nog steeds, maar als ik rond me kijk zie ik steeds meer en meer 'personen'.
Eigenlijk pleit ik niet voor downloaden, maar een platform waar iedereen (en niet alleen de massa) z'n ding kan vinden, aan schappelijke prijs. Waarschijnlijk nogal utopisch, maar ja ... tot zolang "trek ik m'n plan", en zal ik steunen wie ik waard vind gesteund te worden.
Gaat op voor muziek, niet voor film.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Hehe, een beetje een geromantiseerd beeld van kunstenaars vrees ik. Er lopen een heleboel crowdpleasers rond in het filmwereldje (en andere kunstzinnige scenes) vrees ik (heb het dan over de kunstenaars zelf, niet de producers en wat weet ik nog allemaal)
Crowdpleasers zijn per definitie al geen kunstenaars, mijn beste Onderhond
.
Daar heb je gelijk in. Hoewel ik toch het idee heb dat het tegenwoordige aanbod té groot is. Mensen weten van gekkigheid niet meer waar ze het zoeken moeten -- door deze overvloed stompt men op den duur ook gewoon af.
De vergroting van de diversiteit heeft ook weer twee kanten: aan de ene kant helpt het mensen om hun horizon te verbreden, aan de andere kant krijg je groepsvorming in elk genre die elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn
.
Die downloadtrend van tegenwoordig heeft ook een nare vicieuze cirkel tot gevolg: er wordt gedownload -> bedrijven schroeven de prijzen op om de winstmarge op peil te houden -> er wordt nog meer gedownload omdat de prijzen belachelijk hoog worden, etc.
De uitdaging ligt in het vinden van een oplossing waar alle partijen mee gebaat zijn.
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn
.
Die downloadtrend van tegenwoordig heeft ook een nare vicieuze cirkel tot gevolg: er wordt gedownload -> bedrijven schroeven de prijzen op om de winstmarge op peil te houden -> er wordt nog meer gedownload omdat de prijzen belachelijk hoog worden, etc.
De uitdaging ligt in het vinden van een oplossing waar alle partijen mee gebaat zijn.
Over een tijdje zijn alle films en muziek op een uitstekende, legale, eenvoudige en daarom goedkope manier te verkrijgen. Deze ontwikkeling was veel en veel trager verlopen (omdat het hen geld kost om te investeren en ze toch al genoeg winstmarges hebben van de consumenten dus verbetering is niet nodig) als het downloaden niet zo van de grond was gekomen.
Alle innovatie heeft nu eenmaal een effectieve trigger nodig 
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Ik moet nog maar zien dat men er dan daadwerkelijk voor kiest (!) om voor de downloads te betalen.
Jij download ook veel films die je veelal voor een redelijke prijs bij de videotheek kunt halen.
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Als de maatschappijen op een snelle manier goede kwaliteit leveren en zorgen dat er minder uitlekt, wat heus wel gaat gebeuren, denk ik dat er veeeeel meer legaal gedownload wordt.
Mits ze het niet verneuken met belachelijke prijzen, tracking-zooi, ingewikkelde abonnementen, spam etc.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Dit is dus ook de reden dat ik vind dat er niet zo overdreven gereageerd moet worden op downloaden. De downloaders dwingen nu de maatschappijen te zoeken naar modernere en op de langere termijn goedkopere alternatieven en daar zijn ze nu dus enorm mee bezig.
Over een tijdje zijn alle films en muziek op een uitstekende, legale, eenvoudige en daarom goedkope manier te verkrijgen. Deze ontwikkeling was veel en veel trager verlopen (omdat het hen geld kost om te investeren en ze toch al genoeg winstmarges hebben van de consumenten dus verbetering is niet nodig) als het downloaden niet zo van de grond was gekomen.
Alle innovatie heeft nu eenmaal een effectieve trigger nodig
Daar heb je een goed punt inderdaad, nog niet aan gedacht.
Echter, dit is meer een oplossing voor de financiële en wetmatige struikelblokken die nu nog aanwezig zijn. Het culturele bezwaar, dat ik hier eerder uitgebreid aan de orde heb gesteld, vind ik persoonlijk minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker dan die twee factoren. En die nieuwe ontwikkelingen dragen daar nou niet bepaald aan bij, au contraire.
Maar ja, dat is de tol die je betaalt voor de modernisering van de maatschappij. Dergelijke processen zijn dan ook onomkeerbaar. We moeten wel realistisch blijven natuurlijk [al valt dat soms niet mee...;)].
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Ach, die culturele verstomping zal heus wel meevallen. Ook hierin houden vraag en aanbod elkaar op de lange termijn wel in evenwicht.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Ik moet nog maar zien dat men er dan daadwerkelijk voor kiest (!) om voor de downloads te betalen.
Volg je de iTunes ontwikkelingen niet? MIL-JOE-NEN legale, betaalde downloads in Amerika.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Ik heb daar van gehoord ja. Vooralsnog een schamel deel van de markt, dus we moeten nog maar zien of het op den duur de illegale praktijken vervangt.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Spielberg zal het je graag horen zeggen 
U-96
-
- 11875 berichten
- 2084 stemmen
Ik weet zeker dat over 10-15 jaar de DVD net zo is uitgestorven als de VHS nu is, en dat men films koopt door ze te downloaden... Men pakt een creditcard (of een andere speciale pas), stopt deze in een speciale machine... Klik je film aan, klik op een knopje, en binnen 10 seconden kun je al kijken...
Een van de weinige dingen waar ik helemaal zeker van ben...
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Denk lees ff het topic door.....heb maar een gedeelte overgeslagen.....als mensen downloaden gaan beargumenteren op filosofisch niveau.....
Ik en vele anderen: lekker downloaden en er HELEMAAL niet bij stilstaan of de film/muziekindustrie er kapot aangaat.
Gebeurt toch niet....
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Bericht verwijderd, die topic is NIET (meer) bedoeld voor downloadtips.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Denk lees ff het topic door.....heb maar een gedeelte overgeslagen.....als mensen downloaden gaan beargumenteren op filosofisch niveau.....
Ja, stel je eens voor dat sommige mensen verder denken dan de portemonnee
.
Of werden er teveel moeilijke woorden gebruikt, dat kan natuurlijk ook.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Ja, stel je eens voor dat sommige mensen verder denken dan de portemonnee
.
Wil je dat ook even tegen de grote platenmaatschappijen zeggen? Misschien dat CD's dan wel een schappelijke prijs krijgen.
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
Als die maatschappijen nou echt zoveel verdienen, waarom staat er dan niemand op en begint zijn eigen maatschappij met lagere verkoop prijzen? Het is een vrije markt, en lagere prijzen zullen echt wel aanslaan = veel winst.
Waarom gebeurt dat nog niet?
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Het verhaal doet de rondte dat prijsvechters op de cd-markt eenvoudigweg geen cd's geleverd krijgen door de grote distributeurs/platenmijen, en dat de prijs van een cd daadwerkelijk omlaag zou moeten kunnen naar een euro of tien (zoals in Amerika, overigens).
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Wat ik me trouwens laatst zat af te vragen: Ik meen me te herinneren dat het auteursrecht op muziek slechts 50 jaar houdbaar is. Muziek van voor die tijd is dus niet meer beschermd en mag dus ook gewoon aangeboden worden. Is dus ook legaal te downloaden.
Is dit bij films ook zo? In feite is dat auteursrecht namelijk ook op intellectueel eigendom gebaseerd net zoals bij muziek. Dat zou betekenen dat je films van meer dan 50 jaar gewoon legaal zou kunnen aanbieden en downloaden, en elk jaar komt er dan weer een lading klassiekers bij 
Weet iemand hoe dit precies zit?
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Ik weet zeker dat over 10-15 jaar de DVD net zo is uitgestorven als de VHS nu is, en dat men films koopt door ze te downloaden... Men pakt een creditcard (of een andere speciale pas), stopt deze in een speciale machine... Klik je film aan, klik op een knopje, en binnen 10 seconden kun je al kijken...
Een van de weinige dingen waar ik helemaal zeker van ben...
Die cultuur omslag (het loslaten van het tastbare) zal meer tijd kosten dan een luttele 10 jaar ben ik bang.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Er worden nu al dagelijks honderduizenden mp3tjes verkocht, zal binnen een jaar of 2 wel dezelfde kant opgaan met films (wanneer de bandbreedte het toe gaat laten)
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
dat het auteursrecht op muziek slechts 50 jaar houdbaar is.
70 jaar, ingaande na de dood van de auteur.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Hoe zit dat met boeken?
Enne... geldt dat voor alle (muziek)rechten, cor?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Geen idee. Dit geldt voor geschreven/gepubliceerde muziek, meen ik. Kan me niet voorstellen dat dat voor boeken heel erg anders is.
Ik weet niet of de uitgeverij als rechthebbende ook auteur is, en of de uitgeverij ooit 'dood' kan zijn.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Het auteursrecht op een werk, ten aanzien waarvan de maker niet is aangeduid of niet op zodanige wijze dat zijn identiteit buiten twijfel staat, vervalt door verloop van 70 jaren, te rekenen van de 1e januari van het jaar, volgende op dat, waarin de eerste openbaarmaking van het werk rechtmatig heeft plaatsgehad.
Hetzelfde geldt ten aanzien van werken, waarvan een openbare instelling, een vereniging, stichting of vennootschap als maker wordt aangemerkt, tenzij de natuurlijke persoon, die het werk heeft gemaakt, als zodanig is aangeduid op of in exemplaren van het werk, die zijn openbaar gemaakt.
Met andere woorden: op elk werk (boeken, muziek e.d.) zit auteursrecht voor 70 jaar nadat het werk af is, als de maker onbekend is of als de maker een instelling, vereniging, stichting of vennootschap is (B.V. bijvoorbeeld).
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Hmm.. de hamvraag is nu dus: hoe zit dat bij films? 
U-96
-
- 11875 berichten
- 2084 stemmen
Die cultuur omslag (het loslaten van het tastbare) zal meer tijd kosten dan een luttele 10 jaar ben ik bang.
Ik hoop zelfs dat zoiets nooit zal komen... En film moet je kunnen 'vastpakken' zeg maar... Daar kunnen enen en nullen niet aan tippen...
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Muziek en film zijn niet bepaald tastbaar, dus dan heb je het alleen over het hoesje.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Correct. En ik denk niet dat de mens daar zo makkelijk over stapt.
Mensen houden nu eenmaal van dingen die glimmen en er mooi uitzien. Ik kan 't weten, want die Alien Quadrilogy doos staat donders mooi op de plank.