- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
En ik denk niet dat de mens daar zo makkelijk over stapt.
Nogmaals, kijk maar naar de miljoenen mp3tjes die al verkocht zijn....
U-96
-
- 11875 berichten
- 2084 stemmen
Muziek en film zijn niet bepaald tastbaar, dus dan heb je het alleen over het hoesje.
Inderdaad...
Correct. En ik denk niet dat de mens daar zo makkelijk over stapt.
Mensen houden nu eenmaal van dingen die glimmen en er mooi uitzien. Ik kan 't weten, want die Alien Quadrilogy doos staat donders mooi op de plank.
Inderdaad... DVD-boxen zijn altijd mooi; Godfather-box, Indiana Jones-box, Rambo-box (zijn er meerdere van), Rocky-box... enzovoort... Toch iets wat niet moet verdwijnen...
Klinkt misschien belachelijk, maar ik koop DVD's altijd via internet zodat het doosje (hoesje in de volksmond) altijd mooi blijft, zonder krassen, stickers, vingerafdrukken enzovoort... Tevens zit er bijna altijd nog fabriek-plastic omheen... Veel mensen hechten daar absoluut geen waarde aan, maar ik degelijk wel...
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Nogmaals, kijk maar naar de miljoenen mp3tjes die al verkocht zijn....
Dat de verkoop van 'tastbare' dvd's zal dalen zal best zo zijn en zelfs dat 't ooit compleet zal verdwijnen zal goed mogelijk zijn.
Ik zeg alleen dat dat imho wel langer zal duren dan 10 jaar.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Maar waarom duurt dat bij video dan langer dan bij audio?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Als het doosje beschadigd is haal je toch gewoon een nieuw 'blank' doosje?
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Maar waarom duurt dat bij video dan langer dan bij audio?
Doordat die markt met 'special editions' mij groter lijkt dan bij audio 't geval is. Daarbij is een mp3 downloaden (een nummer van een minuut of wat) wel wat anders dan een complete film.
Een aankoop van een film is bij mij toch iets 'anders' dan een muziek cd. Muziek cd is bij mij wat gewoner. Kan natuurlijk puur persoonlijk zijn.
Hobbes
-
- 2911 berichten
- 1195 stemmen
Gaat wat lastig bij box-sets.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
In zulke gevallen is dat inderdaad lastig.
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
Hmm.. de hamvraag is nu dus: hoe zit dat bij films?
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Hollywood werft verklikkers aan in strijd tegen piraterij.
Filmstudio’s in Hollywood hebben een plan om effectief het illegaal kopiëren en verdelen van films tegen te gaan. De overkoepelende film-organisatie, de MPAA wil met een systeem van beloningen beginnen. Werknemers die een klant op het illegaal vastleggen van films betrappen, krijgen daarvoor een beloning van ongeveer 100 euro.
“We zijn nog in een beginfase, maar het idee krijgt stilaan vorm”, zegt MPAA anti-piraterij directeur Bill Shannon. “Veel van de illegale filmkopiën zijn te herleiden tot mensen die met camcorders in de zaal de film filmen. Door samen te werken kunnen we deze vorm van piraterij stoppen. Andere veiligheidsmaatregelen, zoals de tassen controleren, schrikken de klant vaak af. We willen de relatie met de klanten niet verslechteren.”
De MPAA stelde wereldwijd 32.000 inbreuken vast, en kon 52 miljoen illegale DVDs in beslag nemen.
John Doe
-
- 916 berichten
- 2122 stemmen
Een film filmen is wel ergens humoristisch.
mister blonde
-
- 12702 berichten
- 5841 stemmen
bij Hellboy (2004):
Ja, mea culpa, ik kon gewoon niet wachten op de eerste persvoorstelling (die pas HALVERWEGE JUNI wordt gegeven, ondanks het feit dat de print al lang en breed bij Columbia ligt, maar goed), dus heb ik gisteravond de Centropy maar bekeken. Voor ingewijden: dit is verreweg de beste TS op dit moment, al die cams zijn crap. Beeld is erg ok (zeker als je contrast beetje bijstelt), geluid bevat nogal wat ruis. Maar toch, aardig voor een TS.
nota bene een hele alinea...
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
nota bene een hele alinea...
Die alinea zegt mij niet zoveel, dus vroeg ik het gewoon (grotendeels voor morpheus) nog een keer.
Ik weet dat onze vorige discussie over "simpele" films als LOTR je nog steeds dwars zit, maar reageer je frustratie dan maar liever af via PM's, zoals je de vorige keer deed en betrek het hopelijk in de toekomst niet steeds bij andere filmdiscussies....
mister blonde
-
- 12702 berichten
- 5841 stemmen
hahaha. ik had nog niet eens gezien dat het mijn grote vriend de Geus was!
(echt niet)
kom op. betekent het door onze ruzie dat ik nooit meer op jouw berichten mag reageren?
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Ik weet niet, het ligt er behoorlijk dik bovenop. Die "ruzie" liep uit de hand door (wederzijdse) kinderachtige berichtjes die ik in de toekomst graag achterwege wil laten.
Buiten dat weet ik (nog steeds) niet wat met "de Centropy" bedoeld word. Als je me daar antwoord op zou geven dan hoor je mij verder niet meer....
kos
-
- 46709 berichten
- 8866 stemmen
Centropy is een telesync-uitgave, wat een illegale kopie van de film is.
morpheus
-
- 1034 berichten
- 675 stemmen
...........................een illegale kopie........................
psssssstttt!!!! 
Zombie McGruder
-
- 353 berichten
- 64 stemmen
Zonder hier nou meteen een discussie over illegale screeners te beginnen, maar als ze bij Sony / Columbia zo graag willen dat we de film gaan bekijken, moeten ze dat kreng maar gewoon wereldwijd in release brengen! Ik wil de handel in alle mpg'jes, video-cd's, avi's etc. absoluut niet goedpraten ofzo, maar voor veel filmfans (vooral buiten de Verenigde Staten) is het downloaden van films het enige 'pressiemiddel' dat beschikbaar is om distributeurs duidelijk te maken dat die enorme releasewindows nergens goed voor zijn.
Ik heb dit gegeven al zo vaak aangekaart, bij zowel distributeurs als branche-organisaties (zoals de NFC), maar de houding t.o.v. piraterij wil maar niet veranderen; hard aanpakken is het devies. Ik denk persoonlijk niet dat dat helpt. Distributeurs schijnen maar niet te begrijpen dat de 'gemiddelde filmkijker' geen idee heeft hoe ze met progjes als bittorent en mirc moeten omgaan (zie de reactie van De GeuS bijvoorbeeld). De downloaders zijn over het algemeen die hard-filmfans, die de film SOWIESO nog in de bioscoop zullen bekijken - om later nog de dvd en special edition dvd te kopen.
Ik download echt niet alles dat los en vast zit, maar schaam me er ook absoluut niet voor dat ik zo nu en dan releases neerlaad die de komende tijd nog niet in dit land draaien. De industrie zit nu vooral met een 'schrikreactie'; ze hebben geen idee hoe ze het moeten stoppen en dreigen dan simpelweg maar met massale rechtszaken. Ik kan je nu al vertellen dat dat niets zal helpen. Zie in deze 'bedreiging' juist een nieuwe mogelijkheid om films (legaal) te distribueren en je boort een wereld van nieuwe torenhoge omzetten aan.
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Distributeurs schijnen maar niet te begrijpen dat de 'gemiddelde filmkijker' geen idee heeft hoe ze met progjes als bittorent en mirc moeten omgaan (zie de reactie van De GeuS bijvoorbeeld).
Ik weet heus wel hoe je en waarmee je films kunt downloaden, ik had alleen nog nooit van "Centropy" gehoord.... 
Dit vind ik toch wel iets teveel eer voor het overgrote deel van de downloaders op het internet.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
dat die enorme releasewindows nergens goed voor zijn.
Vanuit jou als consument gezien misschien niet. Maar voor een distributeur is een kleinere window simpelweg kostbaar, en riskant.
mister blonde
-
- 12702 berichten
- 5841 stemmen
Buiten dat weet ik (nog steeds) niet wat met "de Centropy" bedoeld word. Als je me daar antwoord op zou geven dan hoor je mij verder niet meer....
niet lullig bedoeld, maar ondanks dat ik ook nog nooit van Centropy had gehoord was het wel duidelijk dat het om downloaden ging....
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Ik ook wel, ik wou gewoon weten wat voor soort download het was en waar het vandaan kwam....
Zombie McGruder
-
- 353 berichten
- 64 stemmen
Vanuit jou als consument gezien misschien niet. Maar voor een distributeur is een kleinere window simpelweg kostbaar, en riskant.
Dat hebben we gemerkt met de Lord of the Rings-films, Star Wars Episode 2 en Harry Potter 1 en 2... wat liepen die op flops uit!
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Dat zijn dan ook films die tóch wel succesvol worden.
Maar waarom de iets kleinere films (Hellboy en co.) niet ook een wereldwijde release (of op z'n minst binnen een paar weken) krijgen is ook mij een raadsel. Riskant.. misschien ja. Maar risico hoort bij dit vak toch?
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dat hebben we gemerkt met de Lord of the Rings-films, Star Wars Episode 2 en Harry Potter 1 en 2... wat liepen die op flops uit!
En je denkt dat dat de gemiddelde uit te brengen film is? Kom nou toch.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
risico hoort bij dit vak toch?
En daar waar je kan, dek je je in. Bijvoorbeeld door een window.
Als je als Amerikaanse major eerst eens kijkt of de film domestic aanslaat (geen enkele film is een voorspelbaar succes), dan kun je alle conclusies, die je uit het verloop van die release kunt trekken, meenemen in je distributie- en marketingplan voor de internationale of regionale releases.
Op basis van de domestic cijfers is het makkelijker om de film te verkopen, als het een echt succes is, kun je er zelfs veel meer geld voor krijgen.
En verder kan het nogal uitmaken wat er verder draait in een land. De uitbreng wordt vaak afgestemd op wat er aan concurrentie is.
In het geval van die echt grote films zoals LOTR en Potter, speelt dat allemaal natuurlijk minder, waarbij je je wel moet realiseren dat dat ook nog allemaal vervolgen zijn, dus dat een zeker succes al uitgetest en bewezen is. Maar de meeste films zijn nu eenmaal geen LOTR of Potter.
Goodfella
-
- 5091 berichten
- 4875 stemmen
Als je als Amerikaanse major eerst eens kijkt of de film domestic aanslaat (geen enkele film is een voorspelbaar succes), dan kun je alle conclusies, die je uit het verloop van die release kunt trekken, meenemen in je distributie- en marketingplan voor de internationale of regionale releases.
Snap dus niet dat daar nogal eens máánden, soms zelfs jaren overigens, overheen moet gaan. Of een film succesvol is of niet is vaak al tijdens het openingsweekend te zien, uitzonderingen als Big Fat Greek Wedding daargelaten. Breng de film dan maximaal een maandje later (eigenlijk nog teveel) uit op de internationale markt, hebben de distributeurs alle tijd om de lijntjes uit te stippelen en zal het downloaden ongetwijfeld heel wat afnemen. Everybody wins.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Snap dus niet dat daar nogal eens máánden, soms zelfs jaren overigens, overheen moet gaan. Of een film succesvol is of niet is vaak al tijdens het openingsweekend te zien, .
Punt is dat je dan niet zomaar opeens binnen een week plek hebt in je releaseschema. Vergeet immers niet dat NL nog steeds een doekentekort heeft. Soms zou zo'n uit te brengen film dan concurreren met een andere film die je op dat moment uitbrengt. Als het echt heel lang duurt (je hebt het over jaren), dan geeft dat meestal aan dat de distributeur niet heel veel vertrouwen heeft in die release, en dus op een 'dood' moment wacht waarop-ie de film kan wegzetten. Zo'n dood moment kan bjiv ontstaat doordat een andere film, waarvan men inschatte dat-ie een week of 12 zou lopen, al na 4 weken zo slecht scoort dat-ie wordt weggehaald. Dan is er opeens immers meer plek in de theaters.
Big Fat was idd in de VS een groter succes dan gedacht. later elders ook, dus wilde men in NL snel en groot uit (terwijl die film het hier helemaal niet zo heel goed deed).
Nou ga je er zo maar even vanuit dat downloaden voor het grootste deel komt door de windows. Terwijl je die nieuwe films ook gewoon via parallelimport op DVD kan kopen. Dat laatste is ook een grote zorg van de lokale distributeurs, die zich immers beconcurreerd zien door hun eigen leveranciers. Voor hen een veel groter nadeel van die windows.
Verder vind ik het wat overdreven om de hele tijd maar haast te hebben om die nieuwste films te zien.
aegron
-
- 4030 berichten
- 1271 stemmen
een heel ander probleem dat ik ivm met films kopen/downloaden of wat dan ook heb is het feit dat er zo bar weinig oudere films te krijgen zijn met nederlandse ondertiteling. Dit is voor mij geen enkel probleem (student engels, dus dat moet haast lukken
), maar als ik met mijn vriendin een zo'n film wil kijken is het toch wel leuk om nederlandse subs te hebben. De bedoeling van films is toch om ook met meer mensen te kunnen genieten van een film.
Ik heb niet zo veel zin om zo'n film te kopen dus. Volgende probleem: er is niet of nauwelijks aan te komen: the seventh seal bijvoorbeeld: ik heb rondgebeld hier in Groningen maar hij is gewoon niet verkrijgbaar. Dat wordt dus of downloaden of op de gok kopen. en dan nog eens zonder nederlandse ondertiteling.
Wanneer komen er eindelijk eens dvd's uit van dergelijke 'obscure' films gewoon met nederlandse ondertiteling. Zoveel werk kan dit toch niet zijn om dit erbij op te zetten?
(of ben ik nu gewoon heel dom en bestaan dit soort dvd's al lang?
)