- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
jOzh
-
- 35 berichten
- 246 stemmen
Kan iemand mij vertellen waar je makkelijk de serie van Band of Brothers kan "pindakazen"
. En met welke progamma's en al dat gedoe erom heen.
Stuur dan ff een PMetje.
Huh? In de berichten bij The Passion of the Christ zit je mij af te zeiken omdat ik die film gedownload had maar je kan er zelf ook wat van zo te zien. Hoewel, aan deze vraag te zien kan je er zelf niks van... Misschien dat je downloaden daarom kansloos vindt? Omdat het jou niet lukt?
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
De download cultuur van tegenwoordig is een mooie afspiegeling van het overheersende egoïsme van deze tijd. Nee, ik ben erg blij om in zo'n samenleving te leven 
Nick Kang
-
- 973 berichten
- 488 stemmen
Huh? In de berichten bij The Passion of the Christ zit je mij af te zeiken omdat ik die film gedownload had maar je kan er zelf ook wat van zo te zien. Hoewel, aan deze vraag te zien kan je er zelf niks van... Misschien dat je downloaden daarom kansloos vindt? Omdat het jou niet lukt?
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
De download cultuur van tegenwoordig is een mooie afspiegeling van het overheersende egoïsme van deze tijd. Nee, ik ben erg blij om in zo'n samenleving te leven 
Het grootschalig downloaden heeft ook vooral verwatering en decadentie van de maatschappij en de beleving van kunstvormen in het bijzonder tot gevolg.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Wat een gezeur over downloaden zeg. Decadentie van de maatschappij? Waar dan? Die was er zonder downloaden dan zeker niet geweest?
Door het internet heb ik kennis gemaakt met muziek die ik anders nooit gehoord zou hebben. Ik zie er geen nadelen aan, alleen voordelen. Kleine bandjes die nog nergens getekend zijn, zijn er ook erg blij mee. Luister Tonedef - Napster Anthem maar eens.
Overigens ben ik door het downloaden van muziek meer CD's gaan kopen.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Je bent blijkbaar een uitzondering, de muziekindustrie zakt als een kaartenhuis ineen...
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3236 stemmen
Daarin ben je niet de enige BoordAppel..:D
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3236 stemmen
Je bent blijkbaar een uitzondering, de muziekindustrie zakt als een kaartenhuis ineen...
Kan ook aan de muziek zelf liggen natuurlijk,en de prijzen van cd's en singles.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Och ze hebben jarenlang voor belachelijke prijzen CD's verkocht en nu daar iets aan zal moeten veranderen is het huilen geblazen. En nu gaan ze allemaal illegale dingen proberen zoals kopieerbeveiligingen. Als ze CD's nu eens een standaardprijs van 15 euro geven ipv 21 euro dan denk ik dat er veel meer CD's verkocht zullen worden. Ik zou ze dan namelijk wel kopen. Zeg nou zelf, 21 euro is toch veel te veel.
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
Voorlopig schuiven ze de mindere opbrengsten gewoon af op de eindgebrukers, dus dat wordt alleen maar in de prijs doorberekend. Zal overigens niet lang meer duren, want ze hebben zelf ook wel door dat alleen zij de negatieve spiraal kunnen doorbreken.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3236 stemmen
Waarom kunnen ze dvd's wel voor spotprijzen aanbieden,en muziek cd's niet?(behalve Mediamarkt die meestal z'n €6,- onder de prijs zit)
De GeuS
-
- 2180 berichten
- 2859 stemmen
Ik download veel muziek, maar heb ook voor een groot deel legale cd's. Zelfde geld voor games, ik download alleen om een indruk van een spel te krijgen, de echte goede koop ik alsnog origineel.
Idem dito met dvd's; ik download geregeld rip's maar koop ze erna oringeel wanneer de film me bevalt.
Ik wil het downloaden niet goedpraten, maar ik denk dat de film/game/muziekindustrie er niet op achteruit is gegaan sinds ik toegang tot (breedband)internet heb.
Daarnaast vind ik de originele verpakking ook wat meer "klasse" hebben dan van die goedkope hoesjes met (slecht)geprinte voorkantjes).
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3284 stemmen
Tommy Mottola makes a million a minute
if you see him
Start grilling him in his BM for stealing our listening freedom
He's disagreeing with Napster - acts to block it
But notice, the only artists complaining seem have the fattest pockets
It's sad and shocking, the way that greed controls nation
If a track is lent to me, it's not a legal violation
My summation's they build an absurd case
Cause to make an MP3 of a track I need the CD in the first place
I don't care who you are,
I'll battle ya, from Dre to Metallica
Your shit got leaked, cause I got an email from a pal of yours
Shit, I ain't mad at ya. I shine like an Arista
MP3's the biggest thing since a pokemon character
So, I log onto Napster to take a Peek-At-Choo
This is a sneak preview, passed on from me to you
From PCs to G3's it's the sound of the streets
Rapstation & Napster, Power to People and Beats.
Who's on line, the greatest of all time
We Reach millions of heads although we're unsigned
Van Tonedeff Feat. PackFM - Napster Anthem
soboer
-
- 359 berichten
- 293 stemmen
Downloaden moet gewoon kunnen. Ik zie het voor mij als een plicht om Hollywood te straffen voor alle onnodige sequels en remakes die zij elk jaar produceren. Door deze films te downloaden, hoop ik dat Hollywood is gaat inzien dat ze orginele films moeten maken om publiek te trekken. Want ik ga wel bijna elke week naar de bios toe voor de films die het waard zijn.
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
Website RIAA:
"WASHINGTON - The value of U.S. music shipments from record companies to retail outlets declined 4.3 percent in 2003 (compared to a 6.8 percent drop in 2002) and unit shipments declined 2.7 percent (compared to a 7.8 percent drop in 2002) - a slower decline rate than in previous years according to statistics released today by the Recording Industry Association of America (RIAA).
The data suggests some stabilizing trends in the music industry."
Blijkbaar zijn er toch weer wat kaartjes overeind gaan staan.
kos
-
- 46708 berichten
- 8865 stemmen
En DVD-verkopen zijn sowieso als een gek gestegen de laatste jaren.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Ach, de filmculturr is een mooie afspiegeling van de merchandising cultuur. Ram het maar genoeg in hun strot en ze slikken het wel. Denk niet dat ik zeg dat er absoluut niks mis is met downloaden.
Dat de muziekindustrie in elkaar zakt is ook hun eigen fout. Zoals anderen al aanhaalden, dure CDs, en vooral overdure videoclips ... laatste keer dat ik gekeken heb (best al een tijdje geleden) lag het record rond de 2 miljoen dollar. Daar maar je een halve bigbudget arthouse film voor in Japan. Ik denk dat je er in Hollywood nog net een derderangsacteur mee kan betalen. Om noch maar te zwijgen van reclamecampagnes en andere onnodige shite om hun prul aan de man te brengen. Als de massa hieraan gewoon verder wenst deel te nemen, leuk ... dat zij de kosten op zich pakken, maar ik weiger nog langer te betalen omdat Cruise Samuraitje kan spelen.
Ik kijk liever eerst wat rond, om dan te beslissen welke artiest m'n geld het best kan gebruiken.
Phooze
-
- 2544 berichten
- 597 stemmen
De muziek industrie zakt vanaf de onderkant in elkaar. Britney Spears en alle andere pulp blijft vooralsnog overeind, omdat de eerste klappen vallen bij vernieuwende bandjes die een platencontract proberen te krijgen (dat lukt dus niet meer).
Egoïsme met egoïsme bestrijden is niet de oplossing. Het kan natuurlijk allemaal goedkoper, maar er groeit nu een generatie op die denkt dat muziek, spelletjes en films gratis zijn, omdat ze gratis verspreid worden. Die willen over 5 jaar niet eens meer 10 euro voor een cd'tje betalen.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Wat een gezeur over downloaden zeg. Decadentie van de maatschappij? Waar dan? Die was er zonder downloaden dan zeker niet geweest?
Door het internet heb ik kennis gemaakt met muziek die ik anders nooit gehoord zou hebben. Ik zie er geen nadelen aan, alleen voordelen. Kleine bandjes die nog nergens getekend zijn, zijn er ook erg blij mee. Luister Tonedef - Napster Anthem maar eens.
Overigens ben ik door het downloaden van muziek meer CD's gaan kopen.
Zoals ik het zie snijdt het mes aan twee kanten, waarbij ik de voordelen steeds minder zie opwegen tegen de nadelen. Ik begon het ook bij mezelf te merken, daarom ben ik aanzienlijk minder gaan dowloaden.
Er zijn twee grote voordelen aan het downloaden.
Ten eerste: het makkelijk verkrijgen van naamsbekendheid voor de uitvoerder. Vooral voor muziek gaat dit op. Voor de diverse undergrounds is MP3 natuurlijk een uitkomst. Ze kunnen nu makkelijk en goedkoop hun muziek verspreiden en zo dus snel bekendheid krijgen. De tijden dat je elke avond moest optreden met je band in de meest obscure tenten en doordeweeks met je demo's van platenmaatschappij naar platenmaatschappij ging om een beetje gehoord te worden zijn voorbij.
Voor films gaat deze vlieger minder hoog op, behalve dan voor amateur-filmmakers.
Ten tweede: consumenten kunnen zo sneller in aanraking komen met bands en films waarvan ze anders wellicht nooit het bestaan zouden weten. Soms heb je wel eens iets dat moeilijk verkrijgbaar is via de reguliere kanalen [hoewel je daarvoor met het internet heel goed je best moet doen], zoals oude demo's en dito films. Om die origineel te verkrijgen moet je vaak veel geld neerleggen. Nu kun je echter een downloadproggie aanslingeren om van tevoren zeker te zijn dat die centen goed worden besteed.
De consument kan zichzelf op deze manier beschermen tegen miskopen.
Maarrrrr nu dus de nadelen:
Door te downloaden -althans op de manier zoals dit nu grotendeels gebeurt- lopen bands en filmmakers hun geld mis. Het getuigt dus niet echt van steun, ondanks dat je het product misschien heel goed vindt. Persoonlijk vind ik het niet zo'n ramp als grote namen als Sony Records en Jerry Bruckheimer gedownload worden [moeten ze maar geen troep uitbrengen
], maar de kleinere groepen die niet zoveel geld te besteden hebben worden hier ook de dupe van. Geld is dus in deze een noodzakelijk kwaad om de continuïteit van creativiteit te garanderen [David Lynch bijvoorbeeld: hoelang is hij wel niet bezig om een film financieël van de grond te krijgen?!], met die downloadende parasieten van tegenwoordig valt dit weg.
Daar komt ook bij dat het simpelweg tegen de wet is.
Voorts heb je de decadentie van het beleven van dergelijke kunstvormen. Door de snelle beschikbaarheid is het welhaast té gemakkelijk voor iedereen om alles binnen te halen. Twee klikken op de muis en er staan weer 60 films op de HD. Tijdens een lunchpauze heb je weer 800 uur aan muziek gedownload. Dit heeft tot gevolg dat de verzadigingsgrens steeds sneller verlegd wordt, men heeft de één nog niet binnen, of er wordt al gekeken hoe snel de volgende binnenkomt.
Dit heeft weer tot gevolg dat mensen minder tot niet de tijd nemen om daadwerkelijk stil te zitten en goed luisteren/kijken naar de dingen. Het is even één keertje checken en hup!, volgende. Hierdoor boeten muziek en film in aan waarde en vervalt deze maatschappij ook op kunstzinnig gebied in een hap-snap-cultuur waar alles maar zo snel mogelijk moet.
"Vroegah" moest je als luisteraar / filmliefhebber moeite doen om een goed product in handen te krijgen. Men ging slechts eens in de maand, of zelfs in het jaar, naar de bioscoop. Men spaarde soms weken achtereen om die speciale LP te kunnen kopen. Nog verder terug moest men speciaal naar georganiseerde evenementen om muziek te kunnen luisteren! Dat kunnen wij ons nauwelijks meer voorstellen.
Door deze moeite kun je ook meer van hetgeen je aanschaft genieten. Je leeft er tijden naartoe, je spaart er lang voor. Dat maakt de voldoening al een stuk groter en maakt dat je ook echt gaat waarderen wat je hebt. Zo behouden muziek en film wel hun waarde, omdat men er intenser mee omgaat en er echt bij stilstaat.
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Door deze moeite kun je ook meer van hetgeen je aanschaft genieten. Je leeft er tijden naartoe, je spaart er lang voor. Dat maakt de voldoening al een stuk groter en maakt dat je ook echt gaat waarderen wat je hebt. Zo behouden muziek en film wel hun waarde, omdat men er intenser mee omgaat en er echt bij stilstaat.
Klinkt mooi, maar je kan dat net evengoed negatief zien. Brengt zware artistieke beperkingen met zich mee, en je maakt jezelf dikwijls wijs dat je iets goeds in handen hebt (want je hebt toch geen maanden voor niks gespaard en gehoopt zeker!)
Uiteindelijk draagt het ook in zekere mate bij tot het "mijn ding is goed en de rest niet" gedrag (Nintendo - Sega, rock - electronic) ...
Is zo'n beetje een "wat je niet kent mis je niet/ignorance is bliss" positie die je inneemt, en wetende wat ik nu weet, wil ik daar zeker niet naar terug. De waarde van die films zijn dan vooral vals door beperking ...
Waar ik wel tegen ben is de verzamelwoede van velen. Downloaden, klasseren en niet eens de moeite nemen om te luisteren/kijken ...
Nee, maar aangezien de massa toch blijft hunkeren naar hun bigbudget films, wat dan gedaan. Gewoon het geld uit je zakken laten halen. Egoïsme of naiviteit ?
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Klinkt mooi, maar je kan dat net evengoed negatief zien. Brengt zware artistieke beperkingen met zich mee, en je maakt jezelf dikwijls wijs dat je iets goeds in handen hebt (want je hebt toch geen maanden voor niks gespaard en gehoopt zeker!)
Je moet het ook in de tijdsgeest zien he. Toen was het aanbod aan muziek en film veel kleiner dan tegenwoordig, waardoor men sneller wist wat voor vlees men in de kuip had.
Wat die beperkingen betreft, hoe zie je dat? De lat van toegankelijkheid lag hoger, omdat veel mensen zo'n bijwoning niet konden betalen, maar dat is eerder een beperking voor de consument dan voor de artiest.
Nou, hoe je hier bij komt...
Het is toch gewoon een discussie zoals zovelen, waarbij standpunten tegenover elkaar staan? Dat mensen uiteindelijk in dergelijke spelletjes vervallen bij gebrek aan goede argumenten is hun probleem
.
Nee hoor, als je mijn voordelen leest, zul je zien dat ik die positie niet inneem. Ik zeg alleen maar dat er ook een keerzijde van de medaille is.
Nou, dan zijn we het toch in de kern met elkaar eens? 
Kyra
-
- 285 berichten
- 93 stemmen
Ik heb zelf maar een paar keer een film gedownload, bij iemand anders. Ik heb er het geduld niet voor en ook geen programma... Weet iemand er eentje?
Dustyfan
-
- 5607 berichten
- 0 stemmen
(...) en ook geen programma... Weet iemand er eentje?
MM is dus geen doorgeefluik voor downloadtips
Kyra
-
- 285 berichten
- 93 stemmen
MM is dus geen doorgeefluik voor downloadtips
Goed, goed, niet zo chagarijnig doen jij! 
Onderhond
-
- 87613 berichten
- 12870 stemmen
Wat die beperkingen betreft, hoe zie je dat? De lat van toegankelijkheid lag hoger, omdat veel mensen zo'n bijwoning niet konden betalen, maar dat is eerder een beperking voor de consument dan voor de artiest.
Simpelweg het aanbod. Arthouse en festivals vergen heel wat uitpluiswerk, en ik heb nog andere dingen te doen naast film (werk oa, maar ook muziek en animatie vergen veel van m'n tijd). Een lijst met films met daarnaast de link naar desbetreffende IMDb pagina is iets handiger
. Het is ook gewoon zo dat wanneer je enkel op je omgeving vertrouwt (TV, cinemas, videotheken ed), er enorm veel aan je voorbijgaat.
Nou, hoe je hier bij komt...
Het is toch gewoon een discussie zoals zovelen, waarbij standpunten tegenover elkaar staan? Dat mensen uiteindelijk in dergelijke spelletjes vervallen bij gebrek aan goede argumenten is hun probleem
.
Een discussie die deels bepaad wordt doordat je enorm lang gespaard hebt voor iets, en er zowiezo iets beschermender (protective (?)) over doet. Je hebt meer het gevoel dat je het 'moet' goedvinden. Het is misschien niet bij jou zo, maar voor velen geldt dat, wat maakt dat je van die kliekjes krijgt, met kinderlijk gedrag.
Nou, dan zijn we het toch in de kern met elkaar eens? 
Tuurlijk, ik gaf enkel een beetje kritiek op je negatieve punten. Uiteraard ga ik hier niet verdedigen dat het juist is andermans werk te stelen.
jassonn
-
- 5303 berichten
- 3236 stemmen
Volgens mij is het in Nederland althans zo dat de dvd verkoop groter is dan de (muziek)cd's verkoop.
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Dat is altijd bij de introductie en het succes van een nieuw medium.
Hetzelfde gebeurde bij de introductie van de cd.
Dionysos
-
- 852 berichten
- 0 stemmen
Simpelweg het aanbod. Arthouse en festivals vergen heel wat uitpluiswerk, en ik heb nog andere dingen te doen naast film (werk oa, maar ook muziek en animatie vergen veel van m'n tijd). Een lijst met films met daarnaast de link naar desbetreffende IMDb pagina is iets handiger
. Het is ook gewoon zo dat wanneer je enkel op je omgeving vertrouwt (TV, cinemas, videotheken ed), er enorm veel aan je voorbijgaat.
Beperkingen voor de consument dus
. De artiest zal het worst zijn of iemand wel of niet aan zijn kunst toekomt, als hij zijn ding maar fatsoenlijk kan doen.
Je omgeving biedt beperkte middelen tot het verbreden van je horizon, absoluut. Hell, de meeste mensen die ik ken hebben gewoon geen smaak
. In dat kader is het internet echt een zegen.
Ah zo. Ja, dat gedrag ken ik. Elitair geneuzel. Maar die heb je in elke discussie wel, zulke quasi-übermenschen. Dat hangt echter meer samen met een zware identiteitscrisis dan met dit onderwerp.

Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
De download cultuur van tegenwoordig is een mooie afspiegeling van het overheersende egoïsme van deze tijd.
Gaap. Wat is het verschil met het kopiëren van LP's op cassettebandjes van 20 jaar geleden? Dat dit typisch iets van "nu" is vind ik wel zo'n grote flauwekul...