ad
  • 140.906 films
  • 6.749 series
  • 20.482 seizoenen
  • 462.339 acteurs
  • 284.361 gebruikers
  • 8.149.077 stemmen

Belgische filmposters

zoeken in:

Metalfist

• 12399 berichten
  • 3961 stemmen

Eén van de mooiste, zoniet de mooiste, posters die ik al ben tegengekomen:

(afbeelding)

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Wat zijn er veel verschillende. Ik ben er nog geeneen tegengekomen die ik zelf bezit.

Eén ding is mij duidelijk:

Klabakken Wenen Niet!

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

cinema.rex schreef:

Eén ding is mij duidelijk: Klabakken Wenen Niet!

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

(klabakken)

En: wow!!! Die affiche van 'The Far Country' ...prachtig!

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Heb "I, the Jury" helemaal gemist, wat een vertaling: "Ik Zal U Vinden".

Oe, nou word ik bang.

De Franse is veel stoerder: " J'Aurai Ta Peau".

Kan een doorgang wel noodlottig zijn? Volgens mij niet, maar wel "damné".

Brix is right as usual, een prachtig exemplaar! Ongebruikelijk dat James Stewart twee keer op het affiche wordt afgebeeld.

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

Brix schreef:

(klabakken)

En: wow!!! Die affiche van 'The Far Country' ...prachtig!

OK, en Night Passage is onderweg; alleen ff verkleinen, is nu 3,4 GB.

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

(afbeelding)

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

Wéér zo'n juweeltje.

Zou ik zó willen inlijsten en in mijn woonkamer ophangen.

Wat waren die artiesten die de posters schilderden toch goed.

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

Enig idee hoeveel kunstenaars (en wie) de Belgische filmdistributeurs in dienst hadden? Was het via een tekenstudio o.i.d.? En van wanneer tot wanneer?

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Misschien staat hier iets over in "Binnenkort in deze zaal".

Vanavond zal ik even kijken (tenzij Brix er iets over weet, hetgeen me niet zou verbazen).

Zouden de affiche-tekenaars ook de doeken boven de ingang van de oude bioscopen maken?

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

@Metalfist:

Van Circle of Danger is ook DEZE U.S. poster.

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

cinema.rex schreef:

Misschien staat hier iets over in "Binnenkort in deze zaal".

Vanavond zal ik even kijken (tenzij Brix er iets over weet, hetgeen me niet zou verbazen).

Zouden de affiche-tekenaars ook de doeken boven de ingang van de oude bioscopen maken?

Ja, klopt.

Ik heb dat boek helaas niet.

Maar wel een interessante docu op TV gezien, jaren geleden, en opgenomen.

Maar vraag me niet waar ik die nu heb liggen.

Ergens tussen mijn 700 + videocassettes.

Ik hoop dat je ons iets laat weten wanneer je het opgezocht hebt in 'Binnenkort in deze zaal'?

Deze info betreffende dat boek kwam ik tegen:

R. Stallaerts en R. De Hert, Binnenkort in deze zaal. Kroniek van de Belgische filmaffiche, Gent, 1995.

Het Belgische filmaffiche is wereldvermaard. Deze publicatie is het eerste overzichtswerk, in België zelf uitgegeven, en dat naar aanleiding van het eeuwfeest van de film. Uit een geheel van 3000 door hen geconsulteerde affiches selecteerden de auteurs 400 werken, waarvan 350 in kleur afgebeeld werden. Hoewel zij waarschuwen voor vervalsingen en kopies, zitten tussen de illustraties ook enkele 'heruitgaven'. De begeleidende artikels brengen interessante elementen aan, maar lang niet alles wordt uitgediept. Zo vindt men weinig achtergrondinformatie over de vele tekenaars en studio's.

De Franstalige uitgave heet Bientôt dans cette salle. Chronique de l'affiche de cinéma.

NL/FR: 224 pp; hard cover

Hier een lijstje met een aantal van de Belgische artiesten die filmaffiches tekenden/schilderden:

(de lijst is zeker niet compleet!)

Julien t' Felt

Jef Van Humbeeck (monogram: JVH)

Aloïs van den Busche

Jef Weyn

Édouard Daems

Lode Sebregts (monogram: LS)

Jan Hassink (JH)

Jan Monden(JM)

Guy Peellaert

Raymond (Ray) Elseviers (heeft zo'n 220 affiches op zijn naam staan)

En zelfs vermaard kunstenaar René Magritte waagde zich ooit aan de filmaffiche.

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Sorry, vanavond lukt niet, wordt morgen.

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

Als het je niet stoort dat de posters schuin (liggend) in beeld komen, dan moet je deze site eens bekijken : (verkoper uit Antwerpen)

BELGIAN MOVIE POSTERS - WESTERNS - THE MAN FROM LARAMIE JAMES STEWART ORIGINAL BELGIAN MOVIE POSTER - belgianoriginalmovieposters.com

De hoeveelheid aan Belgische posters is enorm, en je krijgt tevens een indruk van de prijzen.

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

@ Dogie Hogan: mooi werk

Metalfist

• 12399 berichten
  • 3961 stemmen

Vandaag een originele poster gevonden van The Warriors (Strijders van de Nacht) voor 5 euro Het was braderij in Merksem en één of andere dude verkocht erg veel posters maar vooral van onbekendere films (voor mij toch) maar The Warriors kon ik niet laten liggen. Pracht van een poster in perfecte staat!

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Gefeliciteerd met (jo)uw aankoop!

Had nog iets beloofd:

In Binnenkort in deze Zaal staan 2 pagina’s over de ontwerpers van de Belgische affiches.

Eigenlijk is er heel weinig bekend. Redenen zijn terug te vinden in het volgende citaat:

Het is nog maar een paar decennia geleden en weten we, op een enkele uitzondering na, nog maar heel weinig over het tot stand komen van de Belgische filmaffiches. De relatie opdrachtgever-vormgever-drukker blijft ondoorzichtig, en over de ontwerpen zelf weten we nog minder. De reden hiervoor is dat het maken van affiches niet als echte kunst werd beschouwd. Ze zijn hoogst zelden gesigneerd en als er al eens een monogram op voorkomt is het niet te ontcijferen. (lijkt me niet helemaal juist, de zeldzame signaturen zijn vaak juist wel te lezen.- cinema rex) Het is, kortom, met de filmposters niet anders gesteld dan met de affichekunst in het algemeen: de grafici blijven vaak anoniem.

Ook in het vrij zeldzame (?) geval dat er bekende namen mee gemoeid zijn, is juist dit aspect onderbelicht. Sommige kunstenaars gebruikten ongetwijfeld, net als René Magritte in de jaren twintig, een schuilnaam, uit (valse) schaamte of om hun “serieuze” werk niet te bezwaren met wat hij “des travaux imbéciles” noemde……”

“….Daarnaast verdwenen door faillisementen en overnames een aantal traditionele affichedrukkerijen van het toneel toen het halverwege de jaren zestig de verkeerde kant opging met het bioscoopbezoek. Alleen Lichtert (Brussel, tot ca. 1985) en Edicolor (Brussel) hielden stand. En met drukkers verdwenen uiteraard ook de tekenaars voorgoed uit het gezicht, op minstens één opmerkelijke uitzondering na: de graficus Ernest Godts….”

“… Ernest Godts (geb. 1920) tekende voor de “ateliers” Verstegen, Lichtert en Panneels van 1946 tot 1983. In 1947 opende hij een lithografisch atelier in Anderlecht, waar hij vooral reclameaffiches ontwierp. Begin jaren vijftig kwam hij met fotogravure in contact , toen drukker Verstegen hem verzocht affiches te onderwerpen omdat zijn tekenaars het werk niet meer aankonden. Godts stemde toe , op voorwaarde dat hij freelancer kon blijven. “

Tot zover. In het bovenstaande citaat zijn een paar mindere essentiële zinnen weglaten. Morgen meer over Ernest Godts.

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

Bedankt voor de info

Ik zoek zelf inmiddels verder naar de TV docu. over de schilders van de bioscoopreclameborden.

Inmiddels al enkele honderden videobanden in handen gehad (zonder resultaat)

Maar ooit zal de juiste boven water komen.

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

@cinema.rex

Bedankt voor de info!

Onderwaardering tekenaars heb je ook in de stripwereld. De Britse Western tekenaar Derek Charles Eyles is daar een voorbeeld van. Nu hij is overleden, komt de belangstelling pas.

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

Interessante tekenaar Dogie.

Al zijn de prijzen voor zijn werk nog maar matig (kan nog groeien gezien de recente belangstelling, zoals je zegt)

Heb je de prijzen van die Belgische posters eens bekeken op de site die ik doorlinkte, enkele berichtjes terug?

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

@brix: Bedoel je met bioscoopreclameborden die doeken boven de entrée, die men in België "calicots" noemt?

Hierover staat in BIDZ o.a. het volgende:

De calicots waren meestal afgeleid van de vaak zeer expliciete en volkse afbeeldingen op de affiches: de vedettes werden breed uitgesmeerd in niet altijd even herkenbare trekken. Soms ging het andersom: "Ray" (Raymond Elseviers) ontwierp in de jaren zestig filmaffiches die duidelijk zijn beïnvloed door zijn werk als calicot-schilder."

@dogie hogan: Derek Charles Eyles was voor mij een onbekende grootheid. Zal me er eens in gaan verdiepen.

Jouw opmerking deed me denken aan de onlangs overleden Harvey Pekar, wereldberoemd in de V.S., maar in Nederland (en België?) nagenoeg onbekend.

Dogie_Hogan

• 13307 berichten
  • 786 stemmen

Brix schreef:

]Heb je de prijzen van die Belgische posters eens bekeken op de site die ik doorlinkte, enkele berichtjes terug?

Ja, zeer wisselend van kwaliteit en prijs. Moeilijk van internet te beoordelen. Ik zou ze eerst in handen moeten hebben. Daarnaast slechte ervaring met opsturen. Heb al eens meegemaakt, dat postbode ronde koker met poster platsloeg, om die door de brievenbus te krijgen (buren waren thuis)....

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

Ik ben wel eens in het winkeltje van die aanbieder geweest, in Antwerpen.

Piepklein, maar ook propvol interessant nostalgisch spul.

Hij is ook zeker niet een van de goedkoopsten op het gebied van filmposters.

Ik ken andere aanbieders in België die ik eerder zou benaderen wanneer ik iets zocht op dat gebied.

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

cinema.rex schreef:

@brix: Bedoel je met bioscoopreclameborden die doeken boven de entrée, die men in België "calicots" noemt?

Ja, die bedoelde ik inderdaad.

Ik ben weer blij met die info.

De betiteling van die beschilderde panelen kende ik ook nog niet.

Dankjewel

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

@brix: Graag gedaan en bovendien.. je verstrekt zelf zoveel informatie dat je nog een heleboel tegoed hebt.

Het volgende is weer uit Binnenkort in de zaal:

“Godts : Later, toen ik als zelfstandige voor verschillende opdrachtgevers filmaffiches ontwierp, zat ik in een moeilijke positie. Onderling waren het immers altijd concurrenten en de een wilde niet dat ik voor de ander werkte. Ik maakte meer dan duizend filmaffiches, maar altijd in volstrekte anonimiteit. Zelf heb ik nooit een merkteken aangebracht dat later als signatuur zou kunnen worden herkend. Sommigen deden dat wel, maar ik hechtte er weinig belang aan. Maar nu, vandaag, kan ik wel zeggen of ik een affiche heb gemaakt of niet, ik herken dat….”

“….Mijn partner, de lettertekenaar Marcel Wautier, en ik hadden het snel in de vingers. Zonder moeite een drietal affiches af per week en minstens acht per maand, soms meer.

Daar kon je niet echt goed van leven, want zo goed betaalden ze ons niet, maar het was een bestaanszekerheid. Daarnaast maakten we ook nog reclameposters die veel meer opbrachten.

De opdrachtgevers hadden er geen idee van hoe snel wij waren. Soms vroegen we drie dagen tijd, maar in werkelijkheid begon ik pas de derde dag en alles was tijdig klaar. We lieten ons niet in de kaarten kijken. Zo heb ik op dertig jaar wel meer dan duizend affiches voor films getekend en we hebben toch wel hele kalme pariodes gehad.”

Uit de rest van de tekst blijkt dat Ernest Godts werkte met zwart-wit fotomateriaal en pressbooks die door filmproductiemaatschappijen ter beschikking werden gesteld.

De opdrachtgever zei wie er op moest staan en wie hij centraal wilden hebben. Godts had geen idee hoe de originele affiches eruitzagen.

Een aardig interview van William Bourton met Ernest Godts is terug te vinden op archives.lesoir.be.

Metalfist

• 12399 berichten
  • 3961 stemmen

Ik denk dat er op mijn Warriors poster initialen staan, zal ze straks eens nader bekijken en hier posten. Misschien haalt cinema.rex er nog wel iets uit. Al staat het er wel in het klein op.

Interessante informatie trouwens die hier wordt gepost!

Brix

• 18416 berichten
  • 4175 stemmen

Dubbel-dank cinema.rex

Zeer interessant weer die informatie.

(Leuk topic dit)

Metalfist

• 12399 berichten
  • 3961 stemmen

Metalfist schreef:

Ik denk dat er op mijn Warriors poster initialen staan, zal ze straks eens nader bekijken en hier posten. Misschien haalt cinema.rex er nog wel iets uit. Al staat het er wel in het klein op.

Volgens mij staat er Jaris/Jarus/Jatis/Jatus. Ik kan het echt niet goed lezen. Het lijkt op een u maar een staat een puntje op

cinema.rex

• 307 berichten
  • 232 stemmen

Ik hoop niet dat ik bij jou de indruk heb gewekt, dat ik er verstand van heb, want dat is echt niet zo, hoor. Ik heb m'n info maar uit 1 boek.

Meestal is dit soort problemen op te lossen door handig Googlen en in dit geval gelukkig ook. Jarus (je had het goed gezien) is de ontwerper van de originele Amerikaanse poster. Kennelijk hebben ze het originele materiaal uit de V.S. gebruikt, wat in de loop van de jaren 70 steeds meer voorkwam.

Op een Warriors-fansite wordt nog geopperd dat Jarus dezelfde persoon is als Tom Jarus, één van de acteurs uit de film. Zou best kunnen. Ik heb van hem geen andere ontwerpen meer kunnen vinden.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.