menu

Film / Nieuws / Neuromancer

zoeken in:
Door wat opzoekingswerk te doen over het genre cyberpunk ben ik erachter gekomen dat het boek Neuromancer van William Gibson in 2009 verfilmd zal worden: http://www.imdb.com/title/tt1037220/

Heb het boek zelf nooit gelezen, maar ik zou het gezien m'n interesse in die specifieke fantasy-tak wel eens moeten doen. Wel kijk ik al uit naar de filmrelease aangezien het een genre betreft waar ik toch enige voorliefde voor heb, al moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik nog maar weinig goede cyberpunk-films gezien heb. Ben ook verre van een kenner trouwens...

Wat vinden de cyberpunk-fans van dit nieuws?

Niet zo interessant eigenlijk, aangezien vooral de Amerikaanse strekking een pijnlijk gebrek aan punk kent. Hetgeen wat mij het meest aanspreekt aan het genre.

Bij mij is het net andersom eigenlijk . Ik ben meer voor het cybergedeelte, hetgeen ik niet terugvind in films als Tetsuo. Ik kijk dan ook liever een Blade Runner of een Johnny Mnemonic.

Ik las trouwens dat de regisseur een videoclip-achtergrond had, misschien dat dit enige invloed heeft op heel het gebeuren?

Van dingen als Blink 182 en Britney Spears. De titel van z'n laatste video zegt het al: "absolute garbage".

Vind het cybergedeelte interessant als het dan ook echt "cyber" is. Iets wat in Blade Runner en JM eigenlijk amper naar voren komt, wat eigenlijk niet meer dan veredelde sci-fi films zijn. Zelfde geldt voor The Matrix.

Verder niet zo erg dat het een regisseur is met een videoclip verleden, maar zoals Apollinisch ook al opgemerkt heeft zijn het nu niet echt artiesten waarbij je veel ervaring kan opdoen om een cyberpunk film te schieten.

Onderhond schreef:
Vind het cybergedeelte interessant als het dan ook echt "cyber" is. Iets wat in Blade Runner en JM eigenlijk amper naar voren komt, wat eigenlijk niet meer dan veredelde sci-fi films zijn. Zelfde geldt voor The Matrix.

Daar kan ik me wel min of meer in vinden. Ik heb nog geen enkele film gezien die alle registers opentrekt op dit vlak (of het moest GitS2 zijn). Heb je een aanrader in gedachten?
Cypher van Natali heb ik wel een keertje gezien, maar was toch niet helemaal wat ik zocht.

Cyberpunk is een beetje onderwikkeld binnen het filmgenre wat mij betreft.

Genre meesterwerk vind ik nog steeds Blame! die als één van de weinigen zowel enorm punk als cyber weet te zijn. Ik hoop dat eigenlijk ook op een serieuze interpretatie van de manga, maar ik vrees dat die er nooit zal komen.

Verder is het vaak kiezen tussen ofwel punk, ofwel cyber. De GitS films vind ik eigenlijk niet eens cyberpunk. Daarvoor zijn ze véél te ingetogen.

Las ergens dat Chris Cunningham de regie voor de verfilming misschien op zich zou nemen. Ook een regisseur met een videoclip-verleden, die naar mijn mening (en ik denk dat velen zich daarbij zullen aansluiten) veel beter geschikt zou zijn. Erg jammer dat dat dus niet doorgaat.

Ok, Joseph Kahn krijgt dus de directie, en hij staat geplanned voor 2011... Naast Torque heeft hij nog een paar Britney Spears videoclips op z'n naam staan... Dat wordt wat!

AC1
Vincenzo Natali directs Neuromancer:

Vincenzo Natali (Director of Cube, Cypher, Splice and the upcoming Neuromancer): "I think when you read it now, it still feels very relevant, maybe in some ways more relevant, because so much of what it predicted has come to pass. And therefore, my approach to it would be to be very realistic. I think The Matrix is a wonderful film, but it absolutely takes place in a comic book universe…everything about it, in the best possible way mind you, but really I think it’s a very heightened reality…

Neuromancer is a future reality, but I don’t want to glamorize it, I don’t want to inject steroids into it. I want it to feel very palpable and real, and still exciting, of course, but I think if I had to make a comparison, a little more of the Blade Runner type universe, which is kind of a more adult-type of movie. And that’s what I think this film should be because it’s dealing with very important and exciting themes. And I think that’s where my take on it and what excites me about the book will distinguish it from other films, in so much as, in my mind, Neuromancer is really about our post-human future. It’s about how we, in the future, are going to relate to machine consciousness. In the same way that Splice is sort of a treatise on how we’re changing our bodies, Neuromancer could be a treatise on how we’re changing our minds, evolving our consciousness."

‘Neuromancer’ Goes Into Pre-Production | /Film - slashfilm.com

Gast
geplaatst: vandaag om 06:33 uur

geplaatst: vandaag om 06:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.