• 15.935 nieuwsartikelen
  • 178.873 films
  • 12.260 series
  • 34.055 seizoenen
  • 648.924 acteurs
  • 199.227 gebruikers
  • 9.386.526 stemmen

MovieMeter Contest

zoeken in:

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

wibro schreef:

Wel makkelijker, maar er mogen natuurlijk altijd wel een paar moeilijke fragmenten in zitten, anders is het voor mij ook niet interessant meer.

Maar wat is precies makkelijker? Ik dacht fragment 1 raadt iedereen. Herkenbare acteur (meerdere malen in beeld) veel bloot, dus dat zal wel .... wezen! Maar blijkbaar niet. Hetzelfde geld voor fragmemt 15, die (als je de film hebt gezien en dat zijn er een boel) toch erg herkenbaar is!

Misschien had ik inderdaad fragment 7 en 8 anders kunnen doen, maar dan was de contest weer te gemakkelijk geweest!

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Had bij 5 de eindscene genomen en bij die onderwaterscene laten zien wat daarvoor gebeurde, ook uit de film met die brug moet een meer herkenbare en aansprekende scene te vinden zijn. Ik den dat je bij het kiezen van een fragment zeker van moet zijn dat 90% die de film gezien heeft het onmiddelijk herkend. Dus duidelijke en herkenbare scenes. Het moet mensen aanzetten om die film te willen zien als men de film nog niet kent. 15 vind ik in die zin een goede keuze.

Ga nu mijn contest nog maar verder vereenvoudigen....

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Ja, wat is makkelijker? Daar heb je zo iets. Het is allemaal zo subjectief. Iemand die een contest bekijkt en een of twee films onmiddellijk herkent en het daarna gelijk opgeeft, tja voor zulk iemand is elke contest moelijk. Ik ben iemand die zich in een contest vastbijt. Ik geef nooit op. Dit is mijn karakter. Dat ik er tot nu toe 10 goed heb, daar ben ik best tevreden mee. Niettemin is dit een echt moeilijke contest. Het verraderlijke ervan is dat er zwartwit fragmenten in zitten uit films die voor het grootste gedeelte in kleur zijn. Je wordt dus heel gauw op het verkeerde spoor gezet.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Reinbo schreef:

Ga nu mijn contest nog maar verder vereenvoudigen....

Tja, geef het goede voorbeeld, want zo makkelijk zijn jouw contests ook weer niet. Dat geldt dus blijkbaar ook voor mij. . Mijn laatste contest was ook veel moeilijker dan ik had gedacht.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Er zullen nog steeds wel een paar harde noten inzitten, maar ik denk dat toch iedereen die een beetje moeite doet minimaal een fragment of 4-5 zal raden. Een aantal fragmenten zijn namelijk zee googlebaar.

Maar wie weet vergis ook ik me....

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

wibro schreef:

Ja, wat is makkelijker?

Er moeten toch eenvoudig makkelijkere scenes te vinden zijn dan een shot van een brug van 8 seconden, een onderwatershot van 10 seconden en een volstrekt onbekend acteur die met een biertje door een gang loopt....... En echt makkelijke scenes zitten er ook niet tussen. (Baal wel dat ik 1 nog niet kan plaatsen.....)

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Er moeten toch eenvoudig makkelijkere scenes te vinden zijn dan een shot van een brug van 8 seconden, een onderwatershot van 10 seconden en een volstrekt onbekend acteur die met een biertje door een gang loopt....... En echt makkelijke scenes zitten er ook niet tussen. (Baal wel dat ik 1 nog niet kan plaatsen.....)

Fragment nr 8 met dat onderwatershot heb ik geraden, omdat ik toevallig naar die film zat te kijken. Die scène echter is absoluut niet kenmerkend voor die film. Een van de moeilijkste fragmenten van de contest.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Die onbekende acteur die met een biertje door de gang loopt is wel de hoofdrolspeler uit die film! En nu hij langer is, moet toch de taal (en dus land van herkomst) ook te raden zijn!

Dat fragment met die brug liet ik eerst aan een goede vriend zien en die wist meteen uit welke film die was (terwijl die hem niet meer dan een 2,5 heeft gegeven).

Ik zal fragment 8 dan ook maar verlengen, maar of daardoor weer meer deelnemers besluiten om weer een gok te wagen? Ik lees alleen berichten van degene die de meeste goede antwoorden hebben. Wat de deelnemers die weinig geraden hebben anders willen, lijkt me toch ook wel handig om te weten (voor een eventuele volgende contest)!

Norma

• 3463 berichten
  • 5088 stemmen

stephan73 schreef:

(quote)

Wat de deelnemers die weinig geraden hebben

Ik denk dat ik me daar met mijn zéér bescheiden score wel tot mag rekenen

anders willen, lijkt me toch ook wel handig om te weten (voor een eventuele volgende contest)!

Leuke van de contest is voor mij o.a. nieuwe kijktips opdoen, dus in die zin vind ik bijzonder leuke/fraaie sfeerimpressies interessanter dan een zo min mogelijk over de film zeggende scène. En natuurlijk vind ik het erg leuk om te raden en een beetje te speurneuzen op de site Maar nee, ik google niet en loop geen complete stemlijsten na, zo'n halszaak is het voor mij dan weer niet om in de hogere regionen te komen

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dat is goed om te weten. Hoe denken de andere 'casual contestdeelnemers' hierover? Wat vinden jullie leuk om te zien?

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

stephan73 schreef:

Ik lees alleen berichten van degene die de meeste goede antwoorden hebben. Wat de deelnemers die weinig geraden hebben anders willen, lijkt me toch ook wel handig om te weten (voor een eventuele volgende contest)!

1:

Film gezien (geen idee meer welke), maar aangezien ik de acteur herken, te doen.

Conclusie: te doen als je de acteur herkent.

2:

Geen idee. Misschien ken ik de acteur, maar met o.a. het liedje (de tekst) moet het toch wel te googlen zijn.

Conclusie: googlen/opzoeken dus.

3:

Geen idee, alleen land misschien.

4:

Geen idee. Weinig (zeg maar geen) clues.

5:

Geen idee. Misschien vindbaar met de tekst.

6:

Geen idee. Waarschijnlijk te vinden aan de hand van bokswedstrijd.

7:

Geen idee. Misschien te vinden met 'persoon in de fik' termen.

8:

9:

Geen idee. Weinig clues.

10:

Geen idee. Misschien te vinden met 'plassende vrouw wc' termen.

11:

Geen idee. Misschien te vinden met 'bus politie brug' termen.

12:

13:

Geen idee. Weinig clues (land, tekstballonnen?).

14:

Geen idee. Misschien vindbaar met de tekst.

15:

Geen idee. Weinig clues.

Eindconclusie: Waarschijnlijk niet echt te moeilijk, maar gewoon teveel googlen/opzoeken etc... Stemlijsten e.d. doe ik niet aan dus geen comments daarop.

Ik kijk wel iedere contest even, maar bij teveel googlewerk, kap ik het gelijk af. Neem bijv die van Clueless. In eerste instantie rinkelde niet direct een belletje. Met googlen en gericht zoeken op MM de eerste vier fragmenten gevonden. Alleen ben ik er toen direct mee gestopt aangezien ik geen zin heb om uren lang te gaan googlen. Dan gaat voor mij de lol eraf.

Mogelijke toekomstige tips (ook voor mijzelf):

- Wees niet bang om 'bekende' acteurs te laten zien

- Gebruik (naast een paar moeilijkere stukken), toch vooral herkenbare en karakteristieke scènes (zo eventueel redelijk makkelijk & snel op te zoeken).

- Bedenk dat de meesten vele films niet (her)kennen, dus maak het niet te moeilijk.

- Neem niet alleen films die jouw interesse hebben, maar wees veelzijdig.

- Staar je niet teveel op het leveren van kijktips.

- Meedoen is leuker dan winnen; richt je dan ook op verhoging aantal deelnemers en gemiddelde score (7 films min?) ook al levert dit misschien meer winnaars op (juist leuk imo).

Een kanttekening bij mijn opmerkingen: ik doe alleen maar mee om de lol en heb totaal geen interesse in potentiële kijktips (of de eerste plek). Dus iemand die daar wel naar op zoek is, zal de contests hoogstwaarschijnlijk anders ervaren.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Legan schreef:

9:

Geen idee. Weinig clues.

Bij deze weet ik toevallig dat hij enorm makkelijk te googlen is. Het lukt mij namelijk nooit om met Google iets te vinden, maar als je hier het type auto dat in het water rijdt samen met de kleur van de film neemt, krijg je maar één optie in IMDB!

Maar in ieder geval bedankt voor de tips.

Ik zal de volgende keer zeker meer laten zien dan alleen maar een brug, wat water of een man met een biertje!

Spetie

• 38871 berichten
  • 8210 stemmen

Leuke scenes zijn toch het belangrijkst. Soms google ik wel eens en soms heb ik daar weinig zin in. Fragment 1 herkende ik meteen en verder is het een groot vraagteken voor me.

Daarnaast worden er nu ineens steeds vaker frgamenten van films met minder dan 50 stemmen in gestopt. Jaagt mijns inziens deelnemers weg, omdat veel minder mensen die films gezien hebben en het voor de "gewone mensen" zoals ik, leuk is om een keer vijf goede antwoorden te behalen.

Zo'n fragment 13 uit een film van minder dan 50 stemmen trekt mij bijvoorbeeld niet echt om die film te gaan kijken.

Verder is het vaak toch moeilijker dan je als organisator denkt. Ik vond het in mijn contest bijvoorbeeld een leuk idee om er een weggevertje in te doen (Big Fish) met de hoofdrolspeler duidelijk in beeld, maar zelfs dat bleek nog geen weggevertje te zijn.

Verder blijf ik het een leuk spel vinden en zal van de week bij Stephan eens kijken, of ik tenminste nog een fragment erbij kan raden.

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

stephan73 schreef:

Bij deze weet ik toevallig dat hij enorm makkelijk te googlen is. Het lukt mij namelijk nooit om met Google iets te vinden, maar als je hier het type auto dat in het water rijdt samen met de kleur van de film neemt, krijg je maar één optie in IMDB!

Tja, je moet maar op die termen (type auto, ...) komen. Maar dat had ik ook met mijn contest. Sommigen zijn misschien redelijk eenvoudig op te zoeken, maar dan moet je wel weten waar te zoeken!

Maar zowat iedere contestmaker (ik ook) trapt in dezelfde fout. Namelijk dat het allemaal redelijk gemakkelijk lijkt, terwijl schijn bedriegt.

Onderhond

• 87606 berichten
  • 12869 stemmen

Gewoon goed rekening houden met het publiek waar je de contest voor maakt. Een film met minder dan 50 stemmen kan dan veel herkenbaarder zijn dan een film met 1000+ stemmen.

Erwinner

• 33715 berichten
  • 3079 stemmen

Erwinner schreef:

Ik zeg... Gooi maar overhoop die fragmenten!

Zei ik voor mijn eigen bestwil

Maar ik hield geen rekening met de users die er echt voor gaan en het behoorlijk in hun nadeel is.

Vind het helemaal niet erg dat er zware contests af en toe tussen zitten. Zolang er ook makkelijkere tussenzitten is juist die variatie goed. Bij mij valt ie dus zwaar deze keer, en voor anderen is het juist prettig (Vooral als je van z/w films houdt lijkt mij).

Bij Clueless leek de belangstelling ook minder maar dat viel uiteindelijk toch best mee. We zitten pas op Dinsdag...

Edit: Mijn contest wordt een makkie. Vind het persoonlijk leuk om bizarre fragmenten te laten zien, makkelijk dus.

Norma

• 3463 berichten
  • 5088 stemmen

Spetie schreef:

Verder is het vaak toch moeilijker dan je als organisator denkt. Ik vond het in mijn contest bijvoorbeeld een leuk idee om er een weggevertje in te doen (Big Fish) met de hoofdrolspeler duidelijk in beeld, maar zelfs dat bleek nog geen weggevertje te zijn.

Ik volg de contest al een tijdje op de achtergrond en betrap me er op dat ik soms fragmenten niet herken van films die hier gewoon in de kast staan.

Dat heeft idd een hoog gehalte maar goed, om aan te geven dat het echt wel lastig is als je puur op herrinnering afgaat.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Erwinner schreef:

Edit: Mijn contest wordt een makkie. Vind het persoonlijk leuk om bizarre fragmenten te laten zien, makkelijk dus.

Bizarre fragmenten.

Paalhaas

• 1582 berichten
  • 2570 stemmen

stephan73 schreef:

Die onbekende acteur die met een biertje door de gang loopt is wel de hoofdrolspeler uit die film! En nu hij langer is, moet toch de taal (en dus land van herkomst) ook te raden zijn!

Tuurlijk.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Die had je anders nooit geraden..... Toch?

Paalhaas

• 1582 berichten
  • 2570 stemmen

Ik bedoel dat ik er nog steeds geen wijs uit kan. Die taal is echt niet herkenbaar voor mij. Ik kan wel opmaken dat-ie uit een bepaalde talenfamilie komt, maar daar houdt het echt op hoor.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Oh, gelukkig.

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

Ik zal nog één hint geven voor fragment. De muziek is gemaakt door een jaren '90 Brit-pop legende!

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Doe dan ook een hint voor 1, 13 & 14?

stephan73

• 6269 berichten
  • 14456 stemmen

1: Zeer bekende acteur, oscar winnaar!

13: 1 van de weinige experimentele films waar ik op gestemd heb!

14: Film uit een bekend filmland, gemaakt door een zeer bekende regisseur waarvan dit niet zijn bekendste is!

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij zijn vrijwel alle films waar je op gestemd hebt experimenteel.

Maar bedankt, we gaan ermee aan de slag.

wibro

• 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Reinbo schreef:

Volgens mij zijn vrijwel alle films waar je op gestemd hebt experimenteel.

Maar bedankt, we gaan ermee aan de slag.

Voorlopig heb ik nummer 13.

Clueless

• 1085 berichten
  • 2030 stemmen

Legan schreef:

Ik kijk wel iedere contest even, maar bij teveel googlewerk, kap ik het gelijk af. Neem bijv die van Clueless. In eerste instantie rinkelde niet direct een belletje. Met googlen en gericht zoeken op MM de eerste vier fragmenten gevonden.

Waarom heb je dan niets ingestuurd?

Paalhaas

• 1582 berichten
  • 2570 stemmen

Waarom krijgt uitgerekend het moeilijkste fragment (#8) geen hint?

Legan

• 18121 berichten
  • 4947 stemmen

Clueless schreef:

Waarom heb je dan niets ingestuurd?

Tweeledig. Vooral omdat ik het bij die vier heb gehouden en niets met de rest heb gedaan. En dan prefereer ik er niets mee te doen simpelweg omdat ik niet hou van half werk. En daarnaast vanwege het googlegebeuren. Maar dat betekent natuurlijk niet dat ik al het werk en moeite dat de organisator erin steekt niet waardeer.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.