- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out : Cinematografie
Knock-Out : Cinematografie
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dit zijn de 'hoogtepunten' die jij aanhaalde. De misschien leuke cinematografische vondsten worden de grond ingeboord omdat de scenes te lang uitgesponnen worden. Hoe langer de scene voortrekt, hoe meer je je gaat irriteren aan de scene.
De opnames tijdens de luchtaanval vond ik niet echt iets bijzonder, en dat gevoel werd nog eens versterkt door die verschrikkelijke bombastische muziek eronder.
De poetische nachten bij Kurtz waren al helemaal slaapverwekkend en deden de film de das om en overschaduwden de goede acteerprestatie van Sheen, die voor mij de film redt. Brando zit ergens in een donker hoekje een beetje te brabbelen. Meer doet hij niet.
Nee, dan heb ik toch veel betere cinematografie gezien. Dolls, Survive Style 5+, Kill Bill, Snatch... Allemaal veel leuker dan Apocalypse Now.
Je kritiek is lauter op het verhalende, de acteerprestatie van Brando en de muziekkeuze.....? Wat heeft dat in godsnaam met de cinematografie te maken...? En dat je andere films leuker vindt slaat al helemaal nergens op in deze....
Sander2
-
- 2816 berichten
- 0 stemmen
Jammer
2001: A Space Odyssey, Once Upon a Time in the West, de films van Tarkovsky, Fellini, Bergman, Kurosawa, Ozu, allemaal vele malen beter dan Apocalypse Now...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
2001 had ik ook een prachtige winnaar gevonden en met a Clockwork Orange had ik prima kunnen leven. Ik zocht dan ook naar een goede combi van estethiek en technische huzaresstukjes in combinatie met een originele visie.
Eigenlijk had Soy Cuba moeten winnen, maar die had helaas te weinig stemmen om mee te kunnen doen....
PS Zij die dachten/hoopten dat het een Aziatische winnaar zou worden komen bedrogen uit, haalde zelfs niet de laatste 4.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Titanic had moeten winnen. Prachtig in beeld gebracht allemaal.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
LotR is ook prachtig en hoogstaande cinematografie, maar dergelijke mainstreamers stuiten nu eenmaal op te veel tegenstemmers.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Het gaat hier om de cinematografie, niet om de film. LotR mag er idd ook zijn. Zelfs Pearl Harbor.
JoeCabot
-
- 2682 berichten
- 1785 stemmen
Dan toch liever War of the Worlds 
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Je kritiek is lauter op het verhalende, de acteerprestatie van Brando en de muziekkeuze.....? Wat heeft dat in godsnaam met de cinematografie te maken...? En dat je andere films leuker vindt slaat al helemaal nergens op in deze....
Poetische nachten hebben ook niets met de cinematografie te maken. Hij zat een beetje in het donker te brabbelen. Het ging mij dus vooral over dat hij maar een beetje in het donker zat. Dat vond ik al niet mooi, en hij maakte het erger door maar een beetje te brabbelen.
De cinematografie tijdens de luchtaanval vond ik ook niet zo bijzonder. Je ziet de heli's aankomen, ze gooien wat bommen, en hupsakee. Ook hier maakte een andere element (de muziek) de scene alleen nog maar vervelender.
En ik had het over leuker, als in interessantere cinematografie dan in AN. Alles moet hier blijkbaar duidelijk verteld worden.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Neen
Deep Impact?
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Er zijn volgens mij maar weinigen die hier mee instemmen. Wat een schitterend stukje muziek!
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Poetische nachten hebben ook niets met de cinematografie te maken. Hij zat een beetje in het donker te brabbelen. Het ging mij dus vooral over dat hij maar een beetje in het donker zat. Dat vond ik al niet mooi, en hij maakte het erger door maar een beetje te brabbelen.
Op die scène hoef je hem dus niet cinematografisch te beoordelen.. bovendien is zijn tekst werkelijk geniaal in dat gedeelte, dus ik ben bang dat je the pointe hebt gemist. Maar dat terzijde.
En ik had het over leuker, als in interessantere cinematografie dan in AN. Alles moet hier blijkbaar duidelijk verteld worden.
Die muziek is juist een integraal onderdeel van die scène, die opbouw van die strijkers van Wagner en dan die colonne heli's in formatie die een geheel dorp in puin komen schieten... veel imposantere shots kent de cinema niet hoor, echt.
Dat bombardement van napalm bezorgt me iedere keer kippenvel, zo'n vernietigend bombardement heb ik in geen enkele oorlogsfilm ooit gezien.. volgens mij moet je hem nog eens gaan kijken (groot scherm, dolby!!)
Dat verteld worden heeft ook weer geen zak met de cinematografie te maken, het is toch geen puzzelverhaal KO
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Poetische nachten hebben ook niets met de cinematografie te maken.
Met poetisch doelde ik op de beelden (Ik heb het namelijk wel over de cinematografische aspecten) Zie het prachtige shot dat ik heb gepost. Hier nog een.

De cinematografie tijdens de luchtaanval vond ik ook niet zo bijzonder. Je ziet de heli's aankomen, ze gooien wat bommen, en hupsakee. Ook hier maakte een andere element (de muziek) de scene alleen nog maar vervelender.
Daarin sta je vrijwel alleen, en ik denk dat je ergenis over de muziek je verblind heeft.
Ja, maar ik vroeg je specifiek om niet aan te geven dat je andere films beter/leuker vond en inhoudelijk de cinematografie van AN af te kraken...... Iets wat je tot nog toe erg slecht afgaat.....
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Zie het prachtige shot dait ik heb gepost.
Dit zegt genoeg. Ik vind het een shot van niks. Jij komt ook niet met redenen waarom de cinematografie zo goed zou zijn. Jij komt alleen met redenen waarom jij het zo mooi vindt. Ik kom met redenen waarom ik het niet mooi vindt.
Er bestaat geen goede cinematografie. Je kunt het wel goed vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk goed is, aangezien een andere het weer slecht kan vinden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Daarmee wil je aangeven dat er niet zoiets bestaat als vakmanschap?
Het eerste shot laat heel mooi zien hoe Willard na zijn lange tocht eindelijk bij het mysterie Kurtz aankomt. In dit shot wordt voelbaar gemaakt hoe spannend deze eerste kennismaking is. Wie is die Kurtz nu echt? Voorzichtigheid is geboden, daarom naderd Willard Kurtz zo omzichtig dat zijn schaduw hem als een soort verkenner voorgaat.......
Pure visuele poëzie. 
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Op die scène hoef je hem dus niet cinematografisch te beoordelen.. bovendien is zijn tekst werkelijk geniaal in dat gedeelte, dus ik ben bang dat je the pointe hebt gemist. Maar dat terzijde.
Ik heb de pointe helemaal niet gemist, maar het feit dat jij zegt dat die tekst geniaal is, wil nog niet zeggen dat ik dat ook moet vinden. Ik vond dat dus niet. Ik vond de teksten maar wat zinloos gebrabbel.
Die muziek is juist een integraal onderdeel van die scène, die opbouw van die strijkers van Wagner en dan die colonne heli's in formatie die een geheel dorp in puin komen schieten... veel imposantere shots kent de cinema niet hoor, echt.
Omdat de muziek een integraal onderdeel van die scene is, maakt de scene er dus nog alleen maar slechter op. Het bombardement zou al indrukwekkend genoeg moeten zijn, dan hoeft er niet nog eens van die bombastische muziek overheen. Dat is overkill.
Hoe groter het scherm en hoe beter het geluid, hoe meer ik me ga ergeren. Laat ik dat dus maar niet doen.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Jawel, hoor. Een timmerman kan een technisch gezien prachtige kast timmeren, maar dan hoef ik hem nog niet mooi te vinden.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Het eerste shot laat heel mooi zien hoe Willard na zijn lange tocht eindelijk bij het mysterie Kurtz aankomt. In dit shot wordt voelbaar gemaakt hoe spannend deze eerste kennismaking is. Wie is die Kurtz nu echt? Voorzichtigheid is geboden, daarom naderd Willard Kurtz zo omzichtig dat zijn schaduw hem als een soort verkenner voorgaat.......
Pure visuele poëzie. 
Ja, hoe meer schaduwen op zijn gezicht en hoe meer hij in het donker zit, hoe mysterieuzer hij wordt. Jammer dat hij niet tevoorschijn sprong en ineens heel hard BOE! riep. Dat had ik leuker gevonden.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de pointe helemaal niet gemist, maar het feit dat jij zegt dat die tekst geniaal is, wil nog niet zeggen dat ik dat ook moet vinden. Ik vond dat dus niet. Ik vond de teksten maar wat zinloos gebrabbel.
Ach, in die monoloog wordt slechts even aangeduid hoe elementair en beestachtig oorlog in zijn meest primaire vorm is, door zijn voorbeeld over afgehakte armen en het feit dat die wreedheid je een overwinning bezorgt. Ik vond dat een prachtig gevonden beeldspraak, veel duidelijker en effectiever dan 100 oorlogsscènes in andere films. Bovendien schetst het hoe ver het met de fundamentele gekte van Kurtz is gesteld.. maar jij vindt het gebrabbel, kan hoor

Omdat de muziek een integraal onderdeel van die scene is, maakt de scene er dus nog alleen maar slechter op. Het bombardement zou al indrukwekkend genoeg moeten zijn, dan hoeft er niet nog eens van die bombastische muziek overheen. Dat is overkill.
Sinds wanneer mogen imposante shots niet worden vergezelt door imposante muziek? De meeste films doen dat..
Hoe groter het scherm en hoe beter het geluid, hoe meer ik me ga ergeren. Laat ik dat dus maar niet doen.
Dan niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Jawel, hoor. Een timmerman kan een technisch gezien prachtige kast timmeren, maar dan hoef ik hem nog niet mooi te vinden.
Nee, maar jij noemde het een onterechte winnaar, daarmee ga je voorbij aan je mening en impliceer je dat het vakmanschap ontbreekt om die titel te mogen dragen...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja, hoe meer schaduwen op zijn gezicht en hoe meer hij in het donker zit, hoe mysterieuzer hij wordt. Jammer dat hij niet tevoorschijn sprong en ineens heel hard BOE! riep. Dat had ik leuker gevonden.
Wederom heb je het over het verhalende en niet de cinematografie. Hij komt overigens ook een keer uit het duister opdoemen.... 
Heb je eigenlijk wel enig idee wat cinematografie inhoud?
Zelva
-
- 2188 berichten
- 2702 stemmen
de scenes te lang uitgesponnen worden.
Heeft niets met cinematografie te maken.
Idem.
Idem.
Idem.
Idem.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Apocalypse Now... Ja, daar kan ik mee leven. Het is zeker een schitterende film om naar te kijken. Eigenlijk is de cinematografie het beste punt aan die film. Niet mijn favoriet, maar goed genoeg.
Reinbo had het al over top 10's cinematografie hier plaatsen. Bij deze een vlugge lijst (zal ongetwijfeld iets vergeten):
1. The Thin Red Line
2. The Third Man
3. Shane
4. Johnny Guitar
5. Paris, Texas
6. The Man Who Wasn't There (deed niet mee...)
7. Once Upon a Time in the West
8. The Shining
9. Barry Lyndon
10. Sin City
Maikeru
-
- 1934 berichten
- 2388 stemmen
Ik had me echt geen walgelijkere winnaar kunnen voorstellen. Dit is wel de slechtste Knock-Out winnaar ooit.
Bert1
-
- 2196 berichten
- 0 stemmen
Ja, laten we allemaal Apocalypse Now een halve ster minder geven omdat we vinden dat hij onterecht de KO gewonnen heeft. 
ROOSKY
-
- 29923 berichten
- 7931 stemmen
6. The Man Who Wasn't There (deed niet mee...)
Schande! Hoe konden we die nu vergeten?
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Wederom heb je het over het verhalende en niet de cinematografie. Hij komt overigens ook een keer uit het duister opdoemen.... 
Heb je eigenlijk wel enig idee wat cinematografie inhoud?
Ik had het hier ook al niet meer over de cinematografie, maar over de o zo mysterieuze Kurtz. Gewoon even klagen over de slechte rol van Brando, maar dat mag blijkbaar niet in dit topic, want elke opmerking moet hier over de cinematografie gaan.