• 12.699 nieuwsartikelen
  • 168.035 films
  • 10.913 series
  • 31.299 seizoenen
  • 626.446 acteurs
  • 195.690 gebruikers
  • 9.161.795 stemmen

Knock-Out : Cinematografie

zoeken in:

AHWA

• 16915 berichten
  • 0 stemmen

Zelva schreef:

Heeft niets met cinematografie te maken

Klopt. Heeft niets met cinematografie te maken, al mijn meningen over de cinematografie heb je weggelaten. En nogmaals, met 'leuker dan AN' bedoelde ik leukere/betere cinematografie. Weer iemand die dat verband niet kan leggen.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maikeru schreef:

Ik had me echt geen walgelijkere winnaar kunnen voorstellen. Dit is wel de slechtste Knock-Out winnaar ooit.

Gek, ik vind het juist de meest bevredigende winnaar, had zelfs niet durven hopen dat die zou winnen.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Mijn Top 10 cinematografie.....Let niet te veel op de posititie

1. Soy Cuba

2. 2001: a Space Odyssey

3. Apocalypse Now

4. Jarhead

5. A Clockwork Oange

6. The Man who Fell to Earth

7. Once upon a time in the West

8. Dolls

9. Lord of the Rings

10. Moulin Rouge!

Vandaag net niet:

Fight Club, Taxi Driver, Survive Style 5+, Cidade de Deus, Irreversible, Raging Bull, Bad Timing, Thin Red Line, The Shining, e.v.a.

AHWA

• 16915 berichten
  • 0 stemmen

Blijkbaar heb ik ook de geweldige cinematografie van Jarhead gemist. Vond het een goede oorlogsfilm, maar qua cinematografie niet superdenderend.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Is je niet opgevallen hoe geweldig mooi de opnames bij de brandende olie velden waren, en de surrealistische overbelichtte scene tijdens het potje American Football....

Ik kan me verder niet direct voorbeelden geven, want ik heb de film pas één keer gezien. Weet wel dat ik toen erg onder de indruk was van de cinematografische schoonheid.

De film is overigens geschoten door Roger Deakins, bij hem ziet het er altijd prachtig uit.

Doom

• 8212 berichten
  • 1515 stemmen

Alleen de oliebronnen uit Jarhead vond ik qua cinematografie prachtig. De rest vond ik vrij standaard waardoor deze film zeker niet zover had mogen komen.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

AHWA schreef:

Blijkbaar heb ik ook de geweldige cinematografie van Jarhead gemist. Vond het een goede oorlogsfilm, maar qua cinematografie niet superdenderend.

Ik begin met toch echt steeds meer af te vragen wat cinematografie voor jou inhoudt? Welke films zijn jou favorieten en waarom?

AHWA

• 16915 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond The Insider erg sterk, vanwege het wat matte kleurgebruik af en toe, en het aparte camerawerk wat de film een realistisch effect gaf.

Good, bad & the ugly, maar eigenlijk alle westerns van Leone, vanwege de brede shots en de extreme close-ups.

Dead Leaves, vanwege de meest geschifte beelden die ik tot nu toe in een film heb gezien en vanwege het supersnelle tempo.

Sin City, het gebruik van zwart/wit beelden, waarbij sommige elementen een sterke kleur meekregen.

Domino/Man On Fire, het razendsnelle tempo van de verschillende beelden die elkaar opvolgen. het draaien van de camera, etc.

Ghost In The Shell 2, prachtige animatie.

Survive Style 5+, heel afwisselende cinematografie. mooi gebruik van felle kleuren.

Al deze films zijn me qua visuele aspecten meer bijgebleven dan bijvoorbeeld een Apocalypse Now. De beginscene van AN vind ik nog steeds de mooiste uit de hele film.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dan zou ik zeggen geef Apocalypse Now nog eens een herziening. Maar dan wel de korte versie (Die net weer uit is op R1en volgens mij ook nog te bestellen bij Play), want die is een stuk beter dan de Redux (als je nog geen fan bent.)

AHWA

• 16915 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Dan zou ik zeggen geef Apocalypse Now nog eens een herziening. Maar dan wel de korte versie (Die net weer uit is op R1en volgens mij ook nog te bestellen bij Play), want die is een stuk beter dan de Redux (als je nog geen fan bent.)

Ik heb inderdaad de Redux-versie op dvd. Misschien dat ik me nog ooit aan een herziening waag.

eRCee

• 13380 berichten
  • 1936 stemmen

Toch vond ik het wel een leuke knock-out. Mooie startlijst, leuke discussies. Reinbo bedankt.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Graag gedaan, hoop dat iedereen er wat van is opgestoken en weer zin heeft om films te kijken.

Maar ik ga nu weer aan het werk.

Onderhond

• 87389 berichten
  • 12356 stemmen

lol, totale frutwinnaar. Was verder ook wel te verwachten, de wansmaak van sommigen stelt nooit teleur.

aegron

• 4030 berichten
  • 1176 stemmen

Onderhond schreef:

lol, totale frutwinnaar. Was verder ook wel te verwachten, de wansmaak van sommigen stelt nooit teleur.

Moet je ook niet op vakantie gaan

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

de wansmaak van sommigen stelt nooit teleur.

Look who's talking.

Art

• 13507 berichten
  • 3584 stemmen

Reinbo schreef:

De film is overigens geschoten door Roger Deakins, bij hem ziet het er altijd prachtig uit.

Roger Deakins is een held op het gebied van cinematografie!

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

AHWA schreef:

(quote)

Ik heb inderdaad de Redux-versie op dvd. Misschien dat ik me nog ooit aan een herziening waag.

Ja, de redux-versie vind ik ook nodeloos traag... alhoewel ie qua beelden natuurlijk nog steeds prachtig is

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

moviefreak#1

• 14331 berichten
  • 23090 stemmen

Waardeloze winnaar. Je moet wel heel goed kunnen ouwehoeren wil je iemand kunnen overtuigen dat AN betere cinematografie heeft dan bijvoorbeeld Dolls of The Thin Red Line. Maar goed, het had nog veel erger kunnen zijn (Blade Runner in de halve finale ).

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik wil die discussie wel aan gaan. (Zeker Dolls en zelfs Thin Red Line is vergeleken met AN wel erg eentonig....)

Maar voordat we discussie starten dan moeten we eerst een paar zaken afbakenen....

Wat maakt goede cinematografie?

-Het overall estethische

-Kleurgebruik

-Kadrering & compositie

-Moeilijkheidsgraad waaronder gefilmd is

-Belichting

-Originaliteit

-Technische vondsten

-Diversiteit

-Mate waarin het beeld het verhaal goed communiseerd (poetische waarde)

-Ritme binnen de scenes

En hoe zwaar weeg je elk onderdeel?

Maikeru

• 1934 berichten
  • 2388 stemmen

Reinbo schreef:

Wat heeft de moeilijkheidsgraad ermee te maken, voegt toch niets toe aan de cinematografie voor de beschouwer?

Doom

• 8212 berichten
  • 1515 stemmen

Reinbo schreef:

-Het overall estethische

-Kleurgebruik

-Kadrering & compositie

-Belichting

-Originaliteit

-Technische vondsten

-Diversiteit

-Mate waarin het beeld het verhaal goed communiseerd (poetische waarde)

-Ritme binnen de scenes

En dan mocht Haute Tension niet eens meedoen.

Bevat schitterende kleurgebruik, belichting, mate waarin het beeld het verhaal goed communiseerd etc...

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maikeru schreef:

(quote)

Wat heeft de moeilijkheidsgraad ermee te maken, voegt toch niets toe aan de cinematografie voor de beschouwer?

Ik kijk bij mijn beoordeling dan ook verder dan alleen als beschouwer... Het geeft een meerwaarde als je dingen in hun context plaatst. Zo heb ik meer bewondering van de cinematografie van 2001 dan van Starship Troopers ook al ziet dat er spectaculairder uit...

Bert1

• 2196 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Ik kijk bij mijn beoordeling dan ook werder dan alleen als beschouwer... Het geeft eenmeerwaarde als je dingen in hun context plaatst.

Akkoord, als je beseft hoe moeilijk iets is ga je het automatisch meer apprecieren.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4100 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Waardeloze winnaar. Je moet wel heel goed kunnen ouwehoeren wil je iemand kunnen overtuigen dat AN betere cinematografie heeft dan bijvoorbeeld Dolls of The Thin Red Line. Maar goed, het had nog veel erger kunnen zijn (Blade Runner in de halve finale ).

Overtuig ons dan eens waarom die titels beter zijn dan AN in cinematografisch opzicht?

Leno

• 5897 berichten
  • 4286 stemmen

Alleen al vanwege de kinderachtige reacties vind ik het goed dat deze film gewonnen heeft!!

mister blonde

• 12542 berichten
  • 5577 stemmen

ghostman

• 5727 berichten
  • 5 stemmen

Lijstjes, lijstjes en nog eens lijstjes

Hier mijn top10 cinematografie

1. Tini Zabutykh Predkiv

2. McCabe and Mrs. Miller

3. Blade Runner

4. Distant Voices, Still Lives

5. The Wild Bunch

6. Campanadas a Medianoche

7. Zendegi va Digar Hich

8. Chong Qing Sen Lin

9. Professione: Reporter

10. Blue Velvet

Net niet in de top10:

Zerkalo, Russian Ark, Andrei Rublyov, Il Gattopardo, Goodfellas, Treasure of the Sierra Madre, Soy Cuba/Ya Kuba, Le Salaire de la Peur, Madame de..., Inferno, Il Conformista, Barry Lyndon, L’Année Dernière à Marienbad, Evil Dead II

Badalamenti

• 23126 berichten
  • 3491 stemmen

Het doet me plezier dat er een film van Storaro heeft gewonnen

Il Conformista was nog beter geweest maar Apocalypse Now is een prachtige winnaar !

orbit

• 12092 berichten
  • 0 stemmen

Leno schreef:

Alleen al vanwege de kinderachtige reacties vind ik het goed dat deze film gewonnen heeft!!

Precies! Bovendien, mensen die AN én Blade Runner al niet kunnen appreciëren...

moviefreak#1

• 14331 berichten
  • 23090 stemmen

orbit schreef:

Bovendien, mensen die AN én Blade Runner al niet kunnen appreciëren...

Dat is een ander verhaal. Ik ontken zeker niet dat die films goede cinematografie hebben. Ik zeg gewoon dat naar mijn bescheiden mening er films zijn die een betere cinematografie hebben en het daarom in mijn ogen geen terechte halve finalisten zijn. Daarbij wil ik wel toegeven dat films zoals Sátántangó natuurlijk bij voorbaad al kansloos zijn

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.