- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Reis rond de wereld challenge
Reis rond de wereld challenge
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Een nieuwe kleine challenge start vandaag. Het is de bedoeling dat dit een rustige challenge wordt, zonder veel verplichtingen waar geleidelijk aan meer en meer afgestreept zal worden. De bedoeling is dat we een reis rond de wereld maken, en uit zoveel mogelijk landen een film proberen te kijken. Of dat dit een horrorfilm of niet, een film uit de jaren '20 of een film uit de jaren '80 is. In principe maakt dat weinig uit, maar de bedoeling is om uit een bredere horizon meer films te gaan bekijken en te ontdekken. Natuurlijk is ieder vrij om te beslissen uit hoeveel landen men een film wilt kijken. Een einde aan deze challenge bestaat er in principe niet. Ik denk niet dat er iemand zal slagen om uit elk land een film te kijken, maar vijftig landen lijkt me in principe wel een mooi aantal, en de eerste vijf a tien landen zullen in principe van zelf wel afgestreept worden.
Tijdsduur?
Voor deze challenge is er geen limiet. Ik ben in principe van plan om de stand voor een langere tijd bij te houden, en deze challenge te ondersteunen voor minstens één jaar, maar wellicht langer. Ik verwacht ook niet in die mate dat het storm zal lopen van deze challenge, dus in principe verwacht ik - op het begin dan na - niet al te veel werk.
Regels / werking?
- 1 land telt als 1 punt. Uit hoe meer verschillende landen je een film kijkt, hoe meer punten je verdient.
- Je kan niet twee films kijken uit hetzelfde land. Vanaf een bepaald land is afgestreept krijg je 1 punt. Je kan niet een extra punt verdienen door twee Duitse films te kijken, maar ik blijf je natuurlijk aanmoedigen om die tweede Duitse film natuurlijk te zien indien je dit wenst. Je zal er alleen geen extra punt voor krijgen.
- Elke film / miniserie die op Moviemeter staat, telt. In principe is dat dus een film met minstens de lengte van 40 minuten.
- Rewatches zijn toegestaan
- Enkel het eerste land dat bij de film op Moviemeter staat telt, dus het belangrijkste land van productie.
- Verdwenen landen zoals West-Duitsland, DDR, Sovjet-Unie, Joegoslavië en Korea tellen ook mee
Extra:
- Indien je dat wenst, kan je via een map bijhouden uit welke landen je al een film voor de challenge hebt gezien
- Elke maand zal ik een tussenstand proberen geven van alle deelnemers en hoeveel films ze al voor de Reis rond de wereld challenge hebben gezien
Hoe registreren:
- Registreer met te duiden welke film je hebt gezien, en uit welk land die komt. Plaats eventueel een foto of een recensie bij de film die je hebt gezien, indien je dat wenst.
- Registreren kan onmiddellijk gebeuren. Een deadline voor registreren is er in principe niet. Dit is een challenge waar je je dus gerust je tijd voor kan nemen: meerdere jaren, en die niet per se afgewerkt hoeft worden (en waarvan ik ook verwacht dat dit niet kan).
- Vul aan met de films die je al hebt gezien door het lijstje onderaan je post te kopiëren. Dat maakt het gemakkelijker om bij te houden, bijvoorbeeld...
6. Algerije - La Battaglia di Algeri (1966)
(optioneel: foto)
(optioneel: wat je over de film vindt)
1. Verenigde Staten - Wind River (2017)
2. Verenigd Koninkrijk - Snatch (2000)
3. Colombia - El abrazo de la serpiente (2015)
4. Italië - La Maschera del Demonio (1960)
5. Frankrijk - Pauline à la Plage (1983)
6. Algerije - La Battaglia di Algeri (1966)
Ten laatste rest me niets anders om jullie veel plezier met deze challenge te wensen!
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Ah ja... het is niet de bedoeling dat dit conflicteert met de horror challenge die uiteindelijk maar één maand loopt. Al kan je uiteraard wel horrorfilms uit meerdere landen bekijken voor die challenge en tevens ook hier registreren, maar als je van plan was om aan de horrorchallenge mee te doen, geef ik er ook de voorkeur aan dat jullie daar je prioriteit op leggen. Wie dat echter niet wilt, en gewoon voor deze challenge films wilt kijken, mag dat uiteraard ook doen. Maar op deze challenge is er dus in principe geen deadline, en kan je zowel voor als na de challenge films kijken. Het tempo waarop je films wilt kijken voor deze challenge mag je ook zelf uitmaken. Als dat één film per maand is, is dat in principe ook goed. En in het begin verwacht ik ook wel dat er heel wat "toevallige" checks kunnen registreren omdat iedereen wel om de zoveel tijd een film uit de VS en het VK kijkt.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Geloof je me nu, alexspyforever?
De Vriendenloterij is er niks bij.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Geloof je me nu, alexspyforever?
De Vriendenloterij is er niks bij.
Wat wel... moet ik je uit de lijst schrappen? Ik dacht dat je enkel aan de KO's niet wou meedoen.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Haha, graag. Maakt niet uit hoor, maar dit stipte ik laatst nog aan dat je gelijk voor de rest van je leven in alle lijsten staat als je een keertje ergens aan meedoet.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Haha, graag. Maakt niet uit hoor, maar dit stipte ik laatst nog aan dat je gelijk voor de rest van je leven in alle lijsten staat als je een keertje ergens aan meedoet.
Ik dacht dat het enkel voor filmko's was, maar ik ga even een oplossing in elkaar steken zodat dit in de toekomst niet meer gebeurt.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Leuk initiatief, Tornado.
Aangezien er niet echt een einddoel is zal ik gewoon films registreren nadat ik ze gezien heb en ik het land nog niet heb afgestreept. Dus ik ga waarschijnlijk geen lijst oid van tevoren opstellen, maar ik doe wel mee.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Leuk initiatief, Tornado.
Aangezien er niet echt een einddoel is zal ik gewoon films registreren nadat ik ze gezien heb en ik het land nog niet heb afgestreept. Dus ik ga waarschijnlijk geen lijst oid van tevoren opstellen, maar ik doe wel mee.
Het kan natuurlijk wel eens een aanleiding zijn om eens wat sneller een film uit een bepaald land op te leggen, maar ik wil er geen verplichtingen / doelstellingen aan vasthangen. 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Precies hetzelfde voor mij - erg leuk idee, en ik doe graag mee. Al zal het ook bij mij neerkomen op een keer in de zoveel tijd een filmpje registreren, zonder echt een lijst te maken. Maar wel net een leuk duwtje om af en toe een wat obscuur land op te zoeken 
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
Kom je nu mee TornadoEF5
Net afgelopen weekend 6 landen gehad, waaronder Argentinië, Taiwan, Indonesië en Finland. Dat gebeurt ook niet dagelijks.
Flat Eric
-
- 6443 berichten
- 1026 stemmen
Ja leuk idee, vroeger had je op zondagmiddag, bij de VPRO meen ik, van die zgn 'wereldfilms'.
Iets uit India, dan weer iets uit China enz enz. Kreeg ik ineens zin om een kom noodles te gaan eten na zo'n film
Van die films waar ik normaliter misschien niet zelf aan zou denken.
Weet niet óf ik er de komende tijd aan toe ga komen, maar doe graag leuke kijkideeën op 
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
Ik ga eens zien of ik de 50 ga redden ... in oktober zal het voornamelijk VS, UK en Italië worden maar wellicht kan het daarna wat internationaler.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7268 stemmen
Verdwenen landen als West-Duitsland, DDR, Sovjet-Unie, Joegoslavië tellen ook gewoon als 1 punt neem ik aan?
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Verdwenen landen als West-Duitsland, DDR, Sovjet-Unie, Joegoslavië tellen ook gewoon als 1 punt neem ik aan?
Ja, voor mij is dat prima. Zal het even bij de regels zetten. Het zijn ook landen die als "eerste" productieland kunnen staan bij bepaalde films.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Kom je nu mee TornadoEF5
Net afgelopen weekend 6 landen gehad, waaronder Argentinië, Taiwan, Indonesië en Finland. Dat gebeurt ook niet dagelijks.
Ik denk dat je wel genoeg internationaal kijkt dat veel van die landen vanzelf wel komen? 
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3030 stemmen
Je mag pas films toevoegen aan je lijstje als je ze vanaf dit punt bekeken hebt, en niet in het verleden?
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik vind het een leuk initiatief al ben ik niet echt iemand die echt op zoek gaat naar films uit zoveel mogelijk verschillende landen. Mijn input zal redelijk laag zijn denk ik.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Je mag pas films toevoegen aan je lijstje als je ze vanaf dit punt bekeken hebt, en niet in het verleden?
Ik denk dat het leuker voor iedereen is als we vanaf nul beginnen. Ik weet dat er mensen zijn die al uit quasi 100 landen films hebben gezien op dit forum, maar ik denk dat je niet zal sterven van die tweede Colombiaanse of die vijfde Roemeense film. Het is nog altijd een soort van challenge. Als we via terugwerkende kracht gaan werken, gaat het punt er een beetje aan verloren. Al kan je natuurlijk ook enkel aanvullen met de landen waar je nog een film van moet zien hier, en bijhouden van welke landen je al een film hebt gezien in: Uit welke landen kijk jij films?.
Dus daarom elke film die je gezien hebt vanaf vandaag 11/09.
Apollinisch
-
- 21297 berichten
- 0 stemmen
OK, hier gaan we dan:
1. Verenigde Staten - The A-team (2010)
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Een leuk initiatief en ik ga proberen om mee te doen! Al wijkt in oktober alles voor de Horror-challenge!
Maar het is vaak toeval dat ik een film uit een vreemd land bekijk. Zo zag ik 10 september The Pagan King nu blijkt dat achteraf een Letlandse film te zijn. Enfin, er zijn genoeg landen die makkelijker te zijn behalen 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Zou zomaar tien verschillende landen kunnen zijn Joolstein, de horrorchallenge.
Ik doe ook mee.
GoodOldJack
-
- 1339 berichten
- 4621 stemmen
Ik zal ook wel meedoen, zonder er echt bewust werk van te maken.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Laat ik dan maar beginnen met een erg makkelijke registratie:
1. Verenigde Staten - Solo: A Star Wars Story (2018)
Ondanks dat dit een film is over Han Solo (Alden Ehrenreich) en zijn jeugdvriendinnetje Qi’ra (Emilia Clarke) zijn het juist de bij-figuren die van deze spin-off uit het Star Wars-universum een leuke kijk-ervaring maken. Ehrenreich en Clarke zijn van het prototype; mooie poppetjes maar weinig talent. Van een vurige jeugd-romance is door mij nergens iets te bekennen. Ook het latere personage Qi’ra is verre van indrukwekkend en alleen maar een mooi verschijning.
Het zijn dan ook de introducties van de andere bekende figuren die voor het ware kijkgenot zorgen. Het begin van de vriendschap van Chewbacca, de eerste kennismaking met Lando Calrissia (Hiphop-ster Donald Glover) of Beckett (Woody Harrelson) die Solo zijn blaster geeft, het zijn zowel verplichtingen als ook het betere werk hier. Overigens is degene die de show steelt een robot: de heerlijk cynische L3-37 (stem van Phoebe Waller-Bridge)
Regisseur Ron Howard kreeg te maken met een moeilijke taak; hij moest de regie-stoel overnemen na het ontslag van duo Phil Lord en Chris Miller, daarnaast zat hij vast aan het origine-verhaal. Maar het is hem prima gelukt om er een degelijke film van te maken! Met talrijke subtiele verwijzingen naar de films die we inmiddels kennen. Evenals een heerlijke jaren ’80 sfeertje dat aanwezig is. Kortom het is ouderwets genot!
Hiermee blijkt dat de spin-offs (de Star Wars Story's) beter werken (voor mij) dan de teleurstellende directe opvolgers (VII &VIII)
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
John Milton Jij had toch ergens zo'n lijst met allemaal films uit verschillende landen. Handig als geheugensteuntje. Ik weet alleen niet meer waar ik hem had gezien.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ik plaats alleen films die ik vanaf 1 september j.l. gezien heb. Word ik tenminste gedwongen om films uit verschillende landen te bekijken want ik ben nogal lui de laatste tijd. 
6 september 2018
1. Italië - Dogman (2018)https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117922.300.jpg?cb=1536318591
Recensie:
Een van de betere Italiaanse films die ik de laatste jaren gezien heb. De film kent een zeer goede spannings-opbouw en met de hoofdpersoon Marcello - uitstekend gespeeld door Marcello Fonte - ga je je gedurende de film ook helemaal meevoelen. Wanneer gaat hij die bruut Simoncino eens te grazen nemen. Je voelt het aankomen en je verwacht uiteraard dat hij die agressieve en lelijke hond die je in de opening van de film te zien krijgt op hem los gaat laten. Klinkt wel logisch eigenlijk maar Marcello had iets anders in petto. Hij lokt die bruut in een hondenhok om zogenaamd drugsdealers te kunnen verrassen en doet voorts het hok op slot Het is ook de enige zwakke scène in de film want je moet toch wel een enorme dombo zijn als je je door zo'n sullig iemand als Marcello zo laat verrassen. Het beklemmende einde daarentegen vind ik van grote schoonheid.
4.0*
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Ik denk dat ik dit laat schieten. Heb voor zover ik weet lang geen 50 productielanden in mijn collectie en pindakazen doe ik niet aan. Rest dan Netflix en YouTube (zonder ondertiteling) dus gaat hem waarschijnlijk niet worden.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Een leuk initiatief en ik ga proberen om mee te doen! Al wijkt in oktober alles voor de Horror-challenge!
Maar het is vaak toeval dat ik een film uit een vreemd land bekijk. Zo zag ik 10 september The Pagan King nu blijkt dat achteraf een Letlandse film te zijn. Enfin, er zijn genoeg landen die makkelijker te zijn behalen
Kom je nu mee TornadoEF5
Ja, ik ga voor films uit dit weekend dan toch een oogje dicht doen voor die obscure landen waarvan je niet elke dag een film ziet, dus voeg maar toe. En aangezien wibro dit ook al gedaan heeft, zou het anders ook niet echt 'eerlijk' meer zijn.
PapaBeartje
-
- 709 berichten
- 1112 stemmen
Leuk idee!
Misschien een domme vraag, mag een documentaire in/over een bepaald land ook? Dit is voor mij persoonlijk wat interessanter, om door sommige landen heen te komen.