- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out Videoclips
Knock-Out Videoclips
Roel-
-
- 1978 berichten
- 584 stemmen
2-1
Denk dat je vooral hebt onderschat in hoeverre muziek meespeelt bij een keuze in (muziek)videoclips. Daarbij werd het nomineren gedomineerd door clips die je zelf hebt aangedragen, waarbij sommige artiesten (en genres) op het eerste gezicht erg dominant waren. Om mensen er betrokken bij te houden is het belangrijk om een evenwichtige lijst samen te stellen, hoe zeer je ook denkt dat (al dan niet terecht) je eigen keuzes de beste zijn.
Onderhond
-
- 87592 berichten
- 12835 stemmen
Ik onderschat het niet, ik vind het alleen jammer. Uiteraard is de muziek onderdeel van de clip, maar het gaat er maar om wat ermee gedaan vindt. Niet elke goeie filmsoundtrack zou ik los van de film kunnen luisteren. Niet zo'n moeilijk onderscheid om te maken.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Daarbij werd het nomineren gedomineerd door clips die je zelf hebt aangedragen, waarbij sommige artiesten (en genres) op het eerste gezicht erg dominant waren. Om mensen er betrokken bij te houden is het belangrijk om een evenwichtige lijst samen te stellen, hoe zeer je ook denkt dat (al dan niet terecht) je eigen keuzes de beste zijn.
Nou ja, ik vond de lijst op zich wel evenwichtig, in de zin dat de clips die gebruikers op MovieMeter en MusicMeter het beste vinden er volgens mij allemaal wel in zaten. Je hebt misschien wel gelijk dat ik zelf te veel clips aangedragen heb, want dat kan sommige mensen inderdaad afgeschrikt hebben ("alwéér een clip van Aphex Twin?"), maar anderzijds zouden we zonder mijn bijdragen nooit aan de 128 gekomen zijn. Ook los van mijn autoritaire organiseerstijl was er veel minder enthousiasme voor de KO dan ik had gehoopt. En verder ben ik het eens met Onderhond dat veel mensen de clips beoordeelden op een (naar mijn visie) verkeerde manier - te veel op basis van de muziek, te weinig op basis van de integratie met de beelden.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Hmm, dat is natuurlijk subjectief. Omdat jij (of iemand anders) een clip wel goede integratie van muziek en beeld vindt hebben dan hoeft een ander dat niet te vinden. Omdat het objectief niet aan te tonen is.
Je kunt wel zeggen dat iets technisch goed in elkaar is gezet maar omdat je zowel geluid als beeld beoordeelt is er ook sprake van een gevoelskwestie. Hoe werkt iets op je in.
Dus ik denk niet dat je mag zeggen dat veel mensen de clips verkeerd beoordeelden. Daarmee doe je een ieder die heeft gestemd schromelijk tekort. Ze hebben anders dan jou visie gestemd, dat is wat anders.
Merkte aan mezelf dat ik weinig consequent stemde (als ik al stemde), keek/luisterde steeds de fragmenten opnieuw en beoordeelde op dat moment. Dus iets wat ik in ronde 1 vond werken kon in ronde 3 uitgewerkt zijn bijvoorbeeld.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Hmm, dat is natuurlijk subjectief. Omdat jij (of iemand anders) een clip wel goede integratie van muziek en beeld vindt hebben dan hoeft een ander dat niet te vinden. Omdat het objectief niet aan te tonen is.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Of de sfeer van het geheel je aanspreekt ("hoe iets op je inwerkt") is inderdaad subjectief, maar dat beeld en geluid goed bij elkaar aansluiten is niet geheel subjectief: dat kun je bijvoorbeeld terugzien in zaken als overeenstemming in het tempo van de muziek en de montage, het camerawerk en bewegingen in de beelden en overeenstemming in de sfeer van de muziek en de beelden. Waar ik het wel mee eens ben is dat hoeveel waarde je hecht aan dat criterium subjectief is.
Edit: overigens weet ik niet of mensen anders gestemd zouden hebben als ze meer naar de integratie van beeld en geluid gekeken zouden hebben in plaats van zich blind te staren (of beter, te luisteren) op de muziek, want ik heb niet de indruk dat de sfeer van het geheel de mensen in kwestie aansprak. Ik neem ze dus ook niets kwalijk, maar ik wees er alleen op dat de KO vanuit mijn perspectief teleurstellend verliep.
Dat zei ik toch ook: het is naar mijn visie verkeerd.
Naar videoclips kijken als behang bij muziek in plaats van een poging om beeld en geluid met elkaar te integreren staat haaks op hoe ik naar videoclips kijk.
Teunnis
-
- 769 berichten
- 519 stemmen
2-2
Na veel teleurstellende uitslagen toch nog een aardige finale.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
De tussenstand (om jullie scrollen te besparen):
1. LFO – Freak - 2. Kanye West feat. Rihanna & Kid Cudi - All of the Lights
2-2
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
En de winnaar is:
Een zeer verrassende winnaar imo (ik had verwacht dat hij er in de eerste paar rondes wel uit zou vliegen), maar ook een teleurstellende. Een slechte clip vind ik zeker het niet, maar hij behoort ook zeker niet tot mijn favorieten (of zelfs mijn top 25). In visueel opzicht is het helemaal mijn ding, maar de muziek doet me niets en de populaire hiphopelementen in de clip (ihb Kanye West die stoer loopt te doen en Rihanna die zich in een slettenpakje gehijst heeft) vind ik de sterke onderdelen van de clip wat verpesten.