menu

Film / Filmgames / Aziatische Cinema Knock - Out 2011

zoeken in:
En de meer dan terechte winnaar is: Tenshi no Tamago!

Gefeliciteerd Tenshi no Tamago fans!

(afbeelding)

Jammer dat Confessions of Dead Leaves niet heeft gewonnen.

Desondanks hebben we met Tenshi no Tamago wel een verrassende winnaar gekregen, die Dolls op mag volgen als beste Aziatische film. Het is al lang geleden dat ik Tenshi no Tamago heb gezien, dus hij verdient zeker nog een keer een herkansing.

Vooralsnog een jammere winnaar, zeker gezien de oorspronkelijke kwaliteit van de startlijst, waar Tenshi no Tamago nogal schril bij afsteekt.

Finisterra schreef:

Dat heb ik je nog al eens horen zeggen. Ook tegen Dolls liep het al goed af, zoals ik wel verwachtte. Ook hier is Tenshi zeker niet kansloos. Verder een heel leuke finale met 2x 4.5*. Waarom stemde je eigenlijk op Dead Leaves in de halve finale (Kokuhaku is toch een top-10 film en DL niet), als ik even nieuwsgierig mag zijn?

Ik moet echt zeggen dat ik dit echt niet had verwacht. Maar die uitspraken van mij zijn op een gegeven moment ook een soort geluksbezwering geworden. Maar laten we eerlijk zijn, ik mag in mezelf in mijn handjes knijpen dat een aantal mensen geen zin hadden in Dolls, terwijl ze die eigenlijk meer waarderen dan Tenshi no Tamago.
Over Dead Leaves: los van dat ik een animatiefinale echt leuk had gevonden, moet ik ook toegeven dat het een tactische stem was. Dead Leaves is toch veel meer een love it or hate it film. Overigens heb ik niet echt veel last van mijn geweten. Alleen mijn top 6 is echt stabiel, de overige films inclusief Kokuhaku heb ik er vooral in gezet omdat het eye-candy is. De eerste zes films bieden voor mij iets meer, de laatste vier plaatsen zijn nog niet stabiel (wellicht met Vital als uitzondering). Dead Leaves staat er dan buiten, maar is zeker één van mijn sterkste 5* films. In mijn huidige top 20 op AniDb.net staat ie momenteel in ieder geval op 2 achter Tenshi no Tamago.

Spetie schreef:

Slim gepraat telkens, maar het gaat nu niet meer werken hoop ik . Ook opvallend om te zien dat je telkens de verkeerde stand invult, vorige battle ook al, terwijl er al 2 minuten verstreken zijn.

Zoals Boogeyman al opmerkte. Omdat ik op mijn werk (net begonnen) nog geen eigen computer heb, moet ik het doen met mijn telefoon met erg traag internet. Moviemeter is een relatief zware site, een paar minuten wachten totdat een pagina op MM eindelijk geladen is, is eerder regel dan uitzondering.

Redelijke winnaar; het had veel erger gekund. Voor het eerst in lange tijd een KO-winnaar die van mij voldoende krijgt. Al had Totoro natuurlijk moeten winnen, dat is in werkelijkheid de beste Aziatische film.

McSavah schreef:
Is al eens eerder een KO finale beslist zonder het benodigde stemmenaantal te halen?
Dit jaar nog: Film >> Filmgames >> Knock-out: Film-noir (2011)

Black Math schreef:
Dead Leaves is toch veel meer een love it or hate it film.
Veel meer? Nauwelijks juist. Dat blijkt wel uit de stemgrafieken en standaardafwijkingen van beide films die bijna elkaars evenbeeld zijn.

Ikzelf vind Dead leaves door het hoge tempo en de korte speelduur nog best te doen, Tenshi no tamago daarentegen is zeldzaam slaapverwekkend. Overtuigende 0,5*. Uiterst teleurstellende winnaar dus.

garlic senior
Dead Leaves vind ik juist vanwege het hoge tempo slaapverwekkend. Die film duurt nog geen uur, maar voor mijn gevoel leek het wel een eeuwigheid.

Aparte winnaar toch wel. Al helemaal als je bedenkt dat er buiten Japan nooit officieel een versie is uitgekomen met Engelse (laat staan Nederlandse) subs. Alle voorstemmers zijn dus filmfans die de regels aan hun laars lappen

Verder blij dat er een keertje een Oshii wint. 't Is niet m'n favoriete, maar absoluut wel één van de betere. Blijft verder ook een speciale kijkervaring, die eerste keer Tenshi no Tamago kijken. Japans DVDtje erin met een afgeprint script erbij.

Uitzonderlijke film in ieder geval, het type dat normaal gezien geen halve of echte finales overleeft. Hoe goed Kokuhaku ook mogen zijn, vind Tenshi no Tamago een veel waardiger winnaar.

Apollinisch schreef:
Veel meer? Nauwelijks juist. Dat blijkt wel uit de stemgrafieken en standaardafwijkingen van beide films die bijna elkaars evenbeeld zijn.

Je hebt gelijk. Ik ging puur op mijn gevoel af, maar blijkbaar laat mijn intuïtie me in de steek. Gevoel was een beetje gebaseerd op dat er hier toch wel enkele mensen waren die een uitgesproken afkeer voor Dead Leaves vertoonden, terwijl ik nauwelijks mensen hebben gezien die Kokuhaku een kutfilm vonden.

Onderhond schreef:

Verder blij dat er een keertje een Oshii wint. 't Is niet m'n favoriete, maar absoluut wel één van de betere. Blijft verder ook een speciale kijkervaring, die eerste keer Tenshi no Tamago kijken. Japans DVDtje erin met een afgeprint script erbij.

Jouw eerste keer was wel legaal? (Oei wat klinkt dit fout als je het uit z'n verband rukt )

Reinbo
Ik vind het leuk dat zo'n obscure film weet te winnen. Niet mijn favoriet, maar absoluut een bijzonder werk. Beter dit dan het salonfahige confessions, dat over een jaar wel weer publiekslieveling af is. Net zo als Bom bom dat indertijd was en nu niet meer.

Black Math schreef:
Jouw eerste keer was wel legaal? (Oei wat klinkt dit fout als je het uit z'n verband rukt )

Geen idee welke celstraffen er op het afprinten van een script staan, maar verder was het gewoon de legale DVD inderdaad.

En tuurlijk is Dead Leaves veel meer love it or hate it. Vergelijkingen van stemgrafieken hebben pas echt zin als je twee dezelfde of evenwaardig random groepen met mensen films laat kijken. Dat is bij films sowieso al niet het geval.

Black Math schreef:
(quote)

Leuk dat Tenshi no Tamago heeft gewonnen! Hoe mooi ik de andere finalist ook vind, deze film is toch minder een standaard vehikel en daardoor een leukere winnaar. En inderdaad ongelofelijk dat er geen internationale dvd-versie beschikbaar is gemaakt voor de filmliefhebbers.

De rechten worden steeds doorverkocht, maar een DVD versie komt er blijkbaar niet van. Niet zo erg vreemd trouwens, aangezien Oosterse regisseursnamen hier niet echt doen verkopen. Merk je ook bijv. met de meest recente Oshiis, of zelfs Kitano's films, die ook niet meer beschikbaar zijn op DVD hier. Daartegenover is TnT natuurlijk wel een erg obscuur filmpje.

Black Math schreef:
(quote)

Je hebt gelijk. Ik ging puur op mijn gevoel af, maar blijkbaar laat mijn intuïtie me in de steek. Gevoel was een beetje gebaseerd op dat er hier toch wel enkele mensen waren die een uitgesproken afkeer voor Dead Leaves vertoonden, terwijl ik nauwelijks mensen hebben gezien die Kokuhaku een kutfilm vonden.
O, had je het over Kokuhaku, ik dacht Tenshi no tamago. Dan heb je wel een punt ja.

Leuke winnaar! Maxcom bedankt voor de organisatie

Ja bedankt!

Graag gedaan, volgend jaar weer!

Hier nog even een overzicht van de 16 beste Aziatische films:

01 Tenshi no Tamago (1985)
02 Kokuhaku (2010)
03 Tonari no Totoro (1988)
04 Dead Leaves (2004)
05 Cha no Aji (2004)
06 Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003)
07 Dolls (2002)
08 Tetsuo: The Iron Man (1989)
09 Vital (2004)
10 2046 (2004)
11 Fa Yeung Nin Wa (2000 )
12 Tokyo.Sora (2002)
13 Tian Bian Yi Duo Yun (2005)
14 Shinboru (2009)
15 Kidô Keisatsu Patorebâ: The Movie 2 (1993)
16 Tokyo Fist (1995)

Leuk dat Shinboru en Tian Bian Yi Duo Yun het zover hebben weten te schoppen, niet verwacht!

Herkomst Aziatische landen:

01 - 12 Japan
02 - 01 China
02 - 01 Hong Kong
02 - 01 Taiwan
02 - 01 Zuid - Korea

Zoals verwacht is Japan sterk vertegenwoordigt in deze lijst.

Hoewel het absoluut mijn filmland is, is het overwicht toch een beetje overdreven. Vooral HK en Taiwan hadden wat meer vertegenwoordigers verdiend. Een Thaise film had ook niet misstaan.

01. 5,0* - Shinboru (2009)
02. 5,0* - Dead Leaves (2004)
03. 5,0* - Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom (2003)
04. 5,0* - Dolls (2002)
05. 5,0* - Tonari no Totoro (1988)
06. 5,0* - Tenshi no Tamago (1985)
07. 4,5* - Cha no Aji (2004)
08. 4,5* - Kokuhaku (2010)
09. 4,0* - Tian Bian Yi Duo Yun (2005)
10. 4,0* - Fa Yeung Nin Wa (2000 )
11. 4,0* - 2046 (2004)
12. 4,0* - Tokyo.Sora (2002)
13. 4,0* - Vital (2004)
14. 3,5* - Tetsuo (1989)

Vooral toch een gemis dat er geen Aziatische films uit het klassieke tijdperk de beste 16 haalde. Op zijn minst één Kurosawa of Ozu bijvoorbeeld had toch gewoon moeten kunnen? Na ja, het zat er al lang aan te komen en ik heb deze k.o., maar losjes gevolgd.

Ben ik hier trouwens de enige die de winnaar niet gezien heeft? Toch opmerkelijk dat zo'n obscure film zonder release buiten Japan zo'n breed publiek weet te krijgen hier, inclusief mensen in wiens straatje het op het eerste gezicht niet past (Lord Flashheart bijvoorbeeld).

Deze game is mij totaal ontgaan.

Dat "Tenshi no Tamago" deze KO gewonnen heef, daar kan ik natuurlijk alleen maar zeer tevreden over zijn en dat geldt ook voor "Kokuhaku" als tweede.
Volgend jaar zal ik deze game toch maar eens goed in de gaten moeten houden. Ik hoop dan in ieder geval dat "Kimssi Pyoryugi" zeer hoog zal eindigen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:24 uur

geplaatst: vandaag om 16:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.