menu

Film / Filmgames / Knock-Out: Europese Cinema (2010)

zoeken in:
Zal mij een worst wezen. Ik kan er gewoon niet bij dat zo'n walgelijke film tot beste Europese film op MM wordt uitgeroepen. Platte symboliek, vrouwonvriendelijk, crimineel en gewelddadig: niets moois aan. De decadentie ten top. Synoniem voor de verloedering van de samenleving. Ik kan er alleen maar heel droevig om worden. Dus bij deze:

jeroentjuhhhhh schreef:
Volgens mij doen de meeste het juist hierom, de reactie .

Uitstekend vermaak inderdaad

Het is maar een select groepje op MM dat meedoet aan de Knock-Outs. Maar als je graag bevestigd wil worden in je culuurpessimisme... It's your Life

En jij hebt genoeg klassieke filosofische pareltjes weg gestemd dus kijk ook maar eens naar jezelf.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img219.imageshack.us/img219/1316/irreversibleposter.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Nog even officieel: na bijna negen maanden is uit 512 films Irréversible (2002) verkozen tot Beste Europese Film! Dank voor jullie deelname.

Bedankt voor de organisatie Observator! Top!

Erg tegenvallende winnaar helaas. Dan wordt er vaak beweerd dat Europese films subtieler zijn dan de Amerikaanse en dan wint Irreversible, één van de minst subtiele films aller tijden. Ach, echt slecht is ie niet, maar Europa en Frankrijk kunnen beter.

Mjah, had persoonlijk ook liever een Reconstruction of Calvaire of zelfs Small Gods zien winnen, maar die werden genadeloos afgemaakt tegen ACO en Ordet. Wil niks afschuiven op die films maar zodoende is het wel logisch dat Irréversible wint. Vond de finale sowieso gewoon een bevestiging van wat we al wisten. Doet overigens niks af aan beide films (scoren bij mij 5* en 4.5*).

Jammer dat Stalker het in de halve finale moest afleggen, dat zou nou eens een mooie winnaar zijn geweest van deze knock-out.
Sowieso was de kwartfinale Stalker tegen Werkmeister Harmonies eigenlijk de finale.
Verder is het meest opmerkelijke van de winnaar dat het geen Kubrick is.

Ondanks de teleurstellende laatste ronde was het echter wel een van de leukere knock-outs van de laatste jaren.

Irreversible = representatief voor moderne, vooruitstrevende Europese cinema met lef èn inhoud! Absoluut een mooie winnaar dus!

Ik ben blij dat het geen A Clockwork Orange is geworden. Die film voelt gewoon niet 100% Europees aan. Ofschoon ik die film wel degelijk weet te waarderen (4*) had A Clockwork Orange eigenlijk niets te zoeken bij de laatste 16 films.

Dank Observator voor een leuke knock - out! En op naar een Aziatische cinema knock - out zodat we 'Lord hypocriet' nog frequenter kunnen horen zagen.

maxcomthrilla schreef:
En op naar een Aziatische cinema knock - out
Ik ben voor

Mochten er nog meer voorstanders zijn, dan ga ik hem morgen nog opstarten!

Ik ben voor

ik ook. zal interessant worden!

Laat maar komen die Aziatische knock-out ja

Ik ben 100% voor.

Reinbo
maxcomthrilla schreef:
Irreversible = representatief voor moderne, vooruitstrevende Europese cinema met lef èn inhoud! Absoluut een mooie winnaar dus!

Ik ben blij dat het geen A Clockwork Orange is geworden. Die film voelt gewoon niet 100% Europees aan.

Wat vind je er dan niet Europees, of zelfs niet Engels aan?

De enige persoon die hier aan mee werkte die niet Engels is, is Kubrick, de zoon van een Bulgaarse Immigrant..... Hoe Europees wil je het hebben?

Maar aangezien Kubrick een echte auteur is blijft het een zeer Amerikaans-gegronde film. Net zoals Avalon zéér Japans blijft, ondanks de Poolse locatie en cast.

Reinbo schreef:
Wat vind je er dan niet Europees, of zelfs niet Engels aan?

De enige persoon die hier aan mee werkte die niet Engels is, is Kubrick, de zoon van een Bulgaarse Immigrant..... Hoe Europees wil je het hebben?

Ik zeg heel eerlijk dat het ook vooral een gevoel is. Van alle Europese landen vind ik de Engelse films in het algemeen nou eenmaal het meest verbonden met Amerika, bij ACO is het vooral te danken aan de naam van de regisseur.

Reinbo
Onderhond schreef:
Maar aangezien Kubrick een echte auteur is blijft het een zeer Amerikaans-gegronde film. Net zoals Avalon zéér Japans blijft, ondanks de Poolse locatie en cast.

Maar het is een heel universeel verhaal. Gezien de thematiek is het ook veel eerder gegrond in Europa/ de Europese filosfen.Vraag me af of je dat ook zou zeggen als je geen idee had waar de regisseur vandaan kwam.

Reinbo schreef:
of je dat ook zou zeggen als je geen idee had waar de regisseur vandaan kwam.

Allicht zou ik afgeleid zijn door de Britse setting/acteurs, toch blijft ik de stijl van Kubrick zeer Amerikaans vinden. Bombast en zelfingenomenheid bij Kubrick volgt het Amerikaanse patroon (hé, kijk mij hier eens film staan te maken!) ipv het Europese patroon (ik maak film en kijk zelf maar wat je er mee doet!).

Reinbo
Blijf het toch erg gek vinden dat jij ACO als moralistisch/sturend beschouwt, terwijl ik juist vind dat Kubrick alle ruimte aan de kijker laat. Vind het dus ook op dat vlak eerder Europees.

maxcomthrilla schreef:
Mochten er nog meer voorstanders zijn, dan ga ik hem morgen nog opstarten!

In! Btw, beetje goede verjaardag gehad?

Boogeyman schreef:
In! Btw, beetje goede verjaardag gehad?

Absoluut!

Lord Flashheart schreef:
Ik kan er gewoon niet bij dat zo'n walgelijke film tot beste Europese film op MM wordt uitgeroepen.
En tot beste film van de jaren 00.

Lord Flashheart schreef:
Zal mij een worst wezen. Ik kan er gewoon niet bij dat zo'n walgelijke film tot beste Europese film op MM wordt uitgeroepen. Platte symboliek, vrouwonvriendelijk, crimineel en gewelddadig: niets moois aan. De decadentie ten top. Synoniem voor de verloedering van de samenleving. Ik kan er alleen maar heel droevig om worden. Dus bij deze:

Dan zou je het juist een sterke film moeten vinden, als hij de verloedering van de hedendaagse samenleving zo perfect weergeeft.

orbit
Reinbo schreef:
Blijf het toch erg gek vinden dat jij ACO als moralistisch/sturend beschouwt, terwijl ik juist vind dat Kubrick alle ruimte aan de kijker laat. Vind het dus ook op dat vlak eerder Europees.

Bijzonder Europees zelfs, er wordt nergens een positie ingenomen of iets van moraal gepredikt. Ik vind die film van Noe daarentegen eigenlijk juist een moddervette dikke moraal er bij je in rammen! Veel belerender soort cinema.

Reinbo
Ik vind Noe eigenlijk vooral nietszeggend.... Wel toffe cinema, maar qua idee schuilt er nooit veel achter. De tijd maakt alles kapot. So What? Na zondag komt maandag... Snap het punt niet helemaal. Welke heikele kwestie kaart hij hier mee aan? Wordt ook geen enkele filosofisch inhoudelijke discussie bij zijn films gevoerd....

orbit
Nouja, en echt geweld is smerig, er is niks glorieus aan.. dat lijkt hij er ook voornamelijk in te willen rammen bij de kijker. Beetje zoals Haneke ook zijn films maakt.

maxcomthrilla schreef:
Ik zeg heel eerlijk dat het ook vooral een gevoel is. Van alle Europese landen vind ik de Engelse films in het algemeen nou eenmaal het meest verbonden met Amerika, bij ACO is het vooral te danken aan de naam van de regisseur.

Zo is het natuurlijk ook, de Britse film en literatuur heeft meer te maken met de Amerikaanse dan met die van het Europese continent.
Dus zelfs al is ACO honderd procent Brits, dat maakt de film nog niet typisch Europees...

Maar wat is typisch Europees? Ik zie de films van bijvoorbeeld Andrea Arnold, Mike Leigh en Shane Meadows in geen honderd jaar in Amerika gemaakt worden.

En honderden anderen.

Laten we maar besluiten dat de Britse cinema in de meeste gevallen behoorlijk op zich zelf staat en zijn eigen stijl en kenmerken heeft. Niet typisch Europees, maar zeker niet typisch Amerikaans.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:19 uur

geplaatst: vandaag om 09:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.