• 13.078 nieuwsartikelen
  • 169.658 films
  • 11.128 series
  • 31.870 seizoenen
  • 630.507 acteurs
  • 196.361 gebruikers
  • 9.179.601 stemmen

Regisseurs van wie ik graag een western zou zien

zoeken in:

Onderhond

• 87411 berichten
  • 12421 stemmen

Leone is even poëtisch als een dorre steen, Unforgiven is enkel wat melig.

Uiteindelijk kies ik voor regisseurs waar ik toch niks van verwacht, want het Western genre ligt mij gewoon niet. Misschien Tony Scott dan, als ik echt moet kiezen. Die had in Domino een aantal bewonderenswaardige dorre scenes zitten.

Leland Palmer

• 23767 berichten
  • 4812 stemmen

The One Ring schreef:

Ik zou There Will Be Blood overigens nooit een western noemen, maar wie ben ik?

Ik ook niet, maar daar wordt het wat mij betreft wel duidelijk dat PTA het makkelijk zou kunnen.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4100 stemmen

Onderhond schreef:

Leone is even poëtisch als een dorre steen, Unforgiven is enkel wat melig.

Wat je er ook van mag vinden, je kunt niet ontkennen dat Leones opzet verre van poëtisch is te noemen.

ghostman

• 5732 berichten
  • 5 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)
Ik ook niet, maar daar wordt het wat mij betreft wel duidelijk dat PTA het makkelijk zou kunnen.
PTA heeft maar 1 goede film gemaakt en dat is Punch-Drunk Love. Zijn overige films zijn shit....

Leland Palmer

• 23767 berichten
  • 4812 stemmen

ghostman schreef:

PTA heeft maar 1 goede film gemaakt en dat is Punch-Drunk Love. Zijn overige films zijn shit....

Ja, en ik vind Michael Mann helemaal niks. Hou toch 's op met die onnozele one-liners van je.

ghostman

• 5732 berichten
  • 5 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)
Ja, en ik vind Michael Mann helemaal niks. Hou toch 's op met die onnozele one-liners van je.

Wat heeft Mann hiermee te maken? PTA is gewoon geen filmmaker voor shootouts, actiescènes of "coole macho" dialogen...

Leland Palmer

• 23767 berichten
  • 4812 stemmen

xgogax schreef:

Wat heeft Mann hiermee te maken?

Jou post was uiteraard gewoon weer één om een reactie uit te lokken, dus kan je één terug krijgen.
PTA is gewoon geen filmmaker voor shootouts, actiescènes of "coole" dialogen...
Hoe kan je dat nu al weten? Heb je nog nooit van 'm gezien. Daarnaast is PTA gewoon een meester in het creëren van rustige, lange tracking-shots, iets wat in Leone's films ook belangrijk en prachtig was.

ghostman

• 5732 berichten
  • 5 stemmen

HarmJanStegenga schreef:

(quote)
Jou post was uiteraard gewoon weer één om een reactie uit te lokken, dus kan je één terug krijgen.
Dat denk je...

HarmJanStegenga schreef:

(quote)
Hoe kan je dat nu al weten? Heb je nog nooit van 'm gezien. Daarnaast is PTA gewoon een meester in het creëren van rustige, lange tracking-shots, iets wat in Leone's films ook belangrijk en prachtig was.
Wat heeft dat met westerns te maken? Ophüls, Resnais en Kalatozov (om maar een paar gasten te noemen) waren daar oneendig veel beter in. Toch hebben zij zich nooit aan westerns gewaagd.

Leland Palmer

• 23767 berichten
  • 4812 stemmen

xgogax schreef:

Dat denk je...

Nee.
Wat heeft dat met westerns te maken?
Het is maar een klein punt, maar in There Will Be Blood liet Anderson al zien dat hij de dorre vlakten als geen ander prachtig in beeld wist te brengen. Heerlijke lange shots, wat ik bij een western ook mooi vind. Sfeerbepalend om die camera - met lange shots - prachtig over die zanderige vlakten te laten gaan.
Ophüls, Resnais en Kubrick (om maar een paar te noemen) waren daar oneendig veel beter in. Toch hebben zijn zich nooit aan westerns gewaagd...
Dit heeft er dus niks mee te maken. Jij vind Anderson niks, dat weet ik ook wel, maar ik weet wel zeker dat hij makkelijk genoeg in z'n mars heeft om een western te maken i.t.t. een Mann of Scott. Ik hoef geen western te zien die op HD is gedraaid.

ghostman

• 5732 berichten
  • 5 stemmen

Leland Palmer schreef:

maar ik weet wel zeker dat hij makkelijk genoeg in z'n mars heeft om een western te maken i.t.t. een Mann of Scott. Ik hoef geen western te zien die op HD is gedraaid.

Daar zijn wij het dus mee oneens.

Nogmaals, dat denk je. Ik heb niets aan hypotheses. Ik houd me liever aan de feiten. PTA is geen filmmaker van harde actie en “macho” cinema. Zijn films komen juist zeer oubollig en naïef over.

Leland Palmer

• 23767 berichten
  • 4812 stemmen

xgogax schreef:

PTA is geen filmmaker van harde actie en "macho" cinema.

Zolang hij dat niet geprobeerd heeft, kan je daar niet over oordelen. Wie weet verrast hij je nog eens.

Denk overigens dat Sam Mendes of Martin Scorsese ook wel wat met dit genre aan zouden kunnen.

ghostman

• 5732 berichten
  • 5 stemmen

Leland Palmer schreef:

(quote)
Zolang hij dat niet geprobeerd heeft, kan je daar niet over oordelen. Wie weet verrast hij je nog eens.
En misschien ook niet.

Ik zie hem niet zo snel veranderen. En als hij alsnog die overstap waagt, zal hij niet meer zo bijzonder zijn. Want er zullen toch altijd cineasten zijn die veel beter zijn...

Zolang hij films maakt over kinderen die in hun broek plassen, over vallende kikkers uit de lucht, of over vaders die hun eigen kind doden en waar mensen uit het niets beginnen te zingen, blijf ik hem een irritante, oubollig en inspiratieloze cineast vinden.

Leland Palmer

• 23767 berichten
  • 4812 stemmen

Ach, jij je zin jongen... Ik zie het wel weer en heb hier dus echt geen zin in. Met jou valt echt geen normale discussie te voeren, jammer.

maxcomthrilla

• 15568 berichten
  • 2761 stemmen

The One Ring schreef:

(quote)

Niet zulke domme opmerkingen maken over genres die je nauwelijks kent

Van de westerns die ik uiteraard al gezien heb. Ik zal zeker nog wel eens een western kijken, maar of het poëtisch zal zijn? Dat lijkt mij haast schier onmogelijk. Heeft verder ook meer met gevoel ( intuïtie ) dan met domheid te maken.

Leone fims en My Darling Clementine zijn ook allesbehalve poëtisch trouwens. Overigens heb ik ook niet gezegd dat There Will Be Blood een western is, maar aan de hand van die film denk ik dat Anderson weinig mooie plaatjes van zandvlaktes etc. kan schieten. Eens met Xgogax dat hij beter films als Boogie Nights en Punch Drunk Love kan maken, omdat hij in epische films wat oubollig voor de dag komt.

Goto

• 1736 berichten
  • 0 stemmen

Mamoru Oshii:

Zootje semi-stroere cowboys die filosofische quotes op elkaar afvuren ipv kogels. Verder mag Miike er ook nog wel een maken, maar dan wat korter en vreemder als z'n vorige.

wimnoot

• 3963 berichten
  • 3834 stemmen

Ik vond dat Sam Raimy het niet slecht deed in The Quick and the Dead, dus hij mag het van mij nog wel een keer proberen. Scorcese en Stone kunnen met ieder genre uit de voeten. Ang Lee en Sam Mendes lijken ook bij iedere film een ander genre te kiezen, dus misschien is een western een idee.

Ik weet wel van wie ik geen western wil zien.Woody Allen met een cowboyhoed is geen gezicht. En Kevin Smith. Alhoewel silent Bob wel een beetje een cowboy is.

Onderhond

• 87411 berichten
  • 12421 stemmen

dutchtuga schreef:

Wat je er ook van mag vinden, je kunt niet ontkennen dat Leones opzet verre van poëtisch is te noemen.

Wat ik zei

Spetie

• 38830 berichten
  • 7045 stemmen

Ji-Woon Kim deed het al behoorlijk goed met The Good, the Bad, the Weird en mag wat mij betreft meer van dit soort films gaan maken, lekker overdreven en veel actie, zo mag de hedendaagse western van mij ook zijn, of spreken we bij Aziaten van een Oostern?

Verder denk ik dat Paul Thomas Anderson het mede door zijn manier van filmen goed zou kunnen. Tarantino mag het van mij ook best een keer proberen, levert ongetwijfeld leuke dialogen op.

clockwork72

• 2745 berichten
  • 1640 stemmen

Inderdaad Tarantino. Dat zou wel een gave western kunnen worden dan.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

maxcomthrilla schreef:

Leone fims en My Darling Clementine zijn ook allesbehalve poëtisch trouwens.

Wat Dutchtuga wat ongelukkig neerschreef wil ik toch beamen: je moet wel blind zijn als je niet kunt zien dat Leone met zeker Once Upon a Time in the West een poëtische film maakte. Dat je de film niet goed vond hoeft nog geen reden te zijn om hem niet te erkennen als een poëtisch werkje. Bij My Darling Clementine ligt het wat moeilijker. Die film is poëtisch door een speciale ritmiek, een bepaald gevoel dat ik moeilijk kan duiden. Ik vind het een unieke film en poëzie is de beste beschrijving, maar veel mensen begrijpen die film verkeerd en beoordelen hem slechts op actie en plot, waar hij het niet op de eerste plaats van moet hebben.

Anyway, poëzie heeft vele vormen en bij westerns gaat het vaak gepaard met inderdaad dorre landschappen, geweld en een bepaalde ruigheid. Ja, poëzie kan deze elementen omvatten. Het is een heel ander soort poëzie dan in de films van Medem. Ik krijg dan ook het gevoel dat als je die Spaanse regisseur noemt je eigenlijk gewoon zegt dat je geen westerns wilt zien, omdat Medem zo ver afstaat van de western als mogelijk is. Dat hij goed me actrices zou zijn is in deze discussie een totaal non-argument.

Er zijn vier westerns die ik zonder meer als poëtisch durf te beschouwen: Once Upon a Time in the West, My Darling Clementine, Pat Garrett and Billy the Kid en The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Verder nog wat twijfelgevallen, zoals Johnny Guitar en El Topop. Die films zijn vreemde eenden in de westernbijt, maar of poëtisch het juiste woord is... Ik weet het niet. Wel reken ik Unforgiven zeker niet tot de poëziewesterns, al is dat verder wel een meesterwerk.

Wie zie ik zelf graag een western regisseren? Moeilijk eigenlijk. Van Tarantino, Anderson en Mann verwacht ik best dat ze een interessante western kunnen maken, ieder op hun geheel eigen manier. Ze hebben allemaal krachten die geschikt zijn voor de western. Maar ik zou toch liever hebben dat ze zich op iets anders zouden richten. Bij Tarantino ben ik bang dat het teveel een pastische wordt van oude westerns. Manns filmstijl is wellicht wat te koel om de landschappen tot zijn recht te laten komen (ik kan bij hem moeilijk los komen van het beeld van moderne bouw in grote, hedendaagse steden bij nacht). En Anderson, wel, ik hou van Anderson en daarom gun ik hem het voordeel van de twijfel, maar een echte klik met het westerngenre zie ik vooralsnog niet. Zelfs niet na het sterke There Will Be Blood.

De Coens en Terrence Malick zie ik nog het meeste zitten eigenlijk. De Coens hebben iets westernachtigs over zich, zeker na No Country for Old Men. En Malick kan een lyrische film a la The Assassination of Jesse James maken.

Kleine noot voor Xgogax: geen vader heeft ooit zijn kind vermoord in een film van Anderson.

dutchtuga

• 16970 berichten
  • 4100 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Wat ik zei

Zoals TOR al zei, inderdaad een ongelukkig geschreven zin, maar jij bent volgens mij slim genoeg om te begrijpen wat ik ermee bedoelde

maxcomthrilla

• 15568 berichten
  • 2761 stemmen

The One Ring schreef:

Wat Dutchtuga wat ongelukkig neerschreef wil ik toch beamen: je moet wel blind zijn als je niet kunt zien dat Leone met zeker Once Upon a Time in the West een poëtische film maakte.

Een poging tot, ja....maar aan de uitwerking schort nogal wat.

Anyway, poëzie heeft vele vormen en bij westerns gaat het vaak gepaard met inderdaad dorre landschappen, geweld en een bepaalde ruigheid. Ja, poëzie kan deze elementen omvatten. Het is een heel ander soort poëzie dan in de films van Medem. Ik krijg dan ook het gevoel dat als je die Spaanse regisseur noemt je eigenlijk gewoon zegt dat je geen westerns wilt zien, omdat Medem zo ver afstaat van de western als mogelijk is.

Het is inderdaad moeilijk om exact een grens aan te geven of een film nou wel of niet poëtisch zou zijn. Maar ik vind westerns en poëzie gewoon met elkaar vloeken.

Ik associeer poëzie gewoon niet met brulapen, mensen in voddenlappen, esthetische nietszeggendheid of standaard gewelddadige scenes. Dat wil niet zeggen dat shoot outs of zo niet poëtisch kunnen zijn, in westerns komt het gewoon niet over omdat men nooit volledig af durft te wijken van alles wat gangbaar is. Om maar eens iets te noemen: waar blijft die ene shoot out waarbij de personages op het water staan? Westerns proberen te krampachtig vast te houden aan de realiteit van weleer en weinig toe te geven aan fantasie, waardoor het voor mij als poëzie afdoet.

Aan het trage tempo in Once Upon a Time in the West ligt het alvast niet dat ik hem geen poëzie kwaliteiten toedicht, waar die film wel faalt is qua dichtkunst en beeldtaal, vooral om echt schijnbaar overbodige beelden op te roepen, die een effect hebben alsof je zelf van de grond opstijgt. De man met de mondharmonica was een aanzet, maar onvoldoende toereikend.

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford.

Een film waar ik mij zeker aan ga wagen. Alhoewel de interesse vooral ontstond nadat ik Chopper van hem gezien had. Een film die op visueel vlak zijn mannetje staat.

Verder nog wat twijfelgevallen, zoals Johnny Guitar en El Topop. Die films zijn vreemde eenden in de westernbijt, maar of poëtisch het juiste woord is... Ik weet het niet. Wel reken ik Unforgiven zeker niet tot de poëziewesterns, al is dat verder wel een meesterwerk.

El Topo valt abstract te noemen, maar poëtisme zie ik er ook niet echt in met al die wazige figuren en al die bloedbaden. Alhoewel de zwijgende kleine jongen en de zwarte man op het paard ( zolang hij zijn identiteit niet prijsgeeft ) wel aanzetten zouden kunnen zijn tot het maken van een poëtische film, maar de regisseur kiest duidelijk voor andere doeleinden.

Apollinisch

• 21288 berichten
  • 0 stemmen

Westerns proberen te krampachtig vast te houden aan de realiteit van weleer en weinig toe te geven aan fantasie
Als er één genre is dat de kijker vrijwel zonder uitzondering een fantasiewereld voorschotelt is het de western wel. Slechts een handjevol films demystificeert het wilde westen een beetje. McCabe & Mrs. Miller, Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, ...

Die laatste bevat iets teveel voice-over om echt poëtisch te zijn, maar then again, what de fuck is poëtisch? Een shoot-out waarbij personages op het water staan? Mja, hou het dan maar gewoon bij een onheilspellend langzaam naderende locomotief in een decor van melancholiek maanlicht.

maxcomthrilla

• 15568 berichten
  • 2761 stemmen

Westerns schotelen een wereld voor die nu weliswaar niet meer bestaat, maar wel heel lang geleden nog over onze planeet aarde dwaalde i.t.t sprookjesfiguren etc. De achterhaalde fantasieloze setting is het probleem.

Ik zei trouwens al dat het afkaderen van poëzie een lastige bezigheid is. Daarbij dringt het maanlicht alleen maar tot mij door als hij door een zee van bomen schijnt, maar niet voordat Sinterklaas met zijn stoomboot uit Spanje, voet aan wal heeft gezet.

Brix

• 19498 berichten
  • 4875 stemmen

De enige regisseurs die de voorbije pak weg 40 jaar westerns naar mijn smaak maakten zijn eerst en vooral Simon Wincer, die met kop en schouders boven het overige westernlandschap uitstak en George P. Cosmatos.

Als er iemand opstaat die dat kan evenaren, graag.

Ik kan geen enkele regisseur bedenken die op dat niveau een western aankan.

Velen hebben het geprobeerd maar faalden.

Goede westerns maken is een aparte discipline die verloren is gegaan.

Met Tom Selleck als producent zou de een of andere regisseur misschien nog wat ervan kunnen maken.

Maar ik laat mij graag verrassen.

Film Pegasus (moderator films)

• 30768 berichten
  • 5337 stemmen

Denis Villeneuve, Alex Garland, Greta Gerwig, Darren Aronofsky of Chad Stahelski. Zo weer eens iets anders zijn.

kappeuter (crew films)

• 74377 berichten
  • 5925 stemmen

Update 2021:

Out of the box lijstje:

Ilya Naishuller (Nobody)

Noah Baumbach (Marriage Story)

Max Porcelijn (TRECX, De Grote Zwaen)

Tim Mielants (De Patrick)

David Michôd (The King)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.