- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Verdienen (Hollywood) acteurs te veel?
Verdienen (Hollywood) acteurs te veel?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Johnny Depp opnieuw meest overbetaalde acteur | AD.nl
Lijkt me nog best een goed rendement.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Johnny Depp opnieuw meest overbetaalde acteur | AD.nl
Lijkt me nog best een goed rendement.
En vijf keer je inzet voor nummer 2 Will Smith... Ik heb niet direct medelijden met ze.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nee idd, ik heb ook geen medelijden met ze.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Tequila zorgt voor recordverdiensten George Clooney | NOS
Voor dat geld heeft hij weinig acteerklussen gedaan. Het grootste deel verdiende hij met verkoop van het tequila-merk waarvan hij mede-eigenaar was.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Variety's senior TV editor Michael Schneider breaks down TV stars' escalating salaries from this year. With the rise of new streaming services, more celebrities are joining the $1 million per episode club than ever before.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ja, nog steeds:
Dit zijn de bestbetaalde mannelijke acteurs van 2020, Netflix betaalt het best | AD.nl
Dwayne Johnson verdiende het afgelopen jaar maar liefst 87,5 miljoen dollar (zo’n 74,3 miljoen euro) en staat daarmee wederom op de eerste plek. Hij wordt op de voet gevolgd door Ryan Reynolds (71,5 miljoen dollar - 60,7 miljoen euro) en Mark Wahlberg (58 miljoen dollar - 49 miljoen euro). Ben Affleck (55 miljoen dollar - 46,7 miljoen euro) en Vin Diesel (54 miljoen dollar - 45,8 miljoen euro) maken de top 5 compleet.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Naast de vraag of Hollywoodacteurs (over)betaald worden, is toch het verschil tussen acteurs en actrices zeer hoog. Voor de top maakt dat misschien wat minder uit, maar de combinatie van minder mogelijkheden, sneller afgeschreven op basis van leeftijd en minder betaald worden is eerder oneerlijk dan een acteur die veel geld verdient. Om te zwijgen over diversiteit. Van mij moet je die dingen niet forceren, maar het is duidelijk dat er serieus wat ongelijkheid is nu.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
[...] maar de combinatie van minder mogelijkheden, sneller afgeschreven op basis van leeftijd en minder betaald worden is eerder oneerlijk dan een acteur die veel geld verdient.
Vind je?
Het verbaast me telkens dat vrouwelijke acteurs en sporters wel in de gordijnen schieten om gelijke betaling te vragen als mannen, maar niet spreken over de absurde bedragen waar het dan om gaat. Als je het systeem in vraag stelt, en daar is inderdaad alle reden voor, waarom dan niet gelijk fundamenteel? Hoe lang geleden is het ook alweer dat we geklapt hebben voor het zorgpersoneel?
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Vind je?
Het verbaast me telkens dat vrouwelijke acteurs en sporters wel in de gordijnen schieten om gelijke betaling te vragen als mannen, maar niet spreken over de absurde bedragen waar het dan om gaat. Als je het systeem in vraag stelt, en daar is inderdaad alle reden voor, waarom dan niet gelijk fundamenteel? Hoe lang geleden is het ook alweer dat we geklapt hebben voor het zorgpersoneel?
Je gaat me niet zeggen dat de topactrices armoezaaiers zijn die niet rondkomen. En terecht dat zorgpersoneel meer moet verdienen. Wel moeilijke vergelijking omdat je in Amerika met een breder probleem zit dan enkel zorgpersoneel. En in België en Nederland zijn de acteurs/actrices met een zeer groot inkomen ook niet dik gezaaid.
Er zijn ondertussen in Amerika (om terug naar Hollywood te gaan) toch wel actrices die eisen stellen over gelijke betaling in hun contract. Alleen de grote namen kunnen zich dat permitteren, anders worden ze bij teveel eisen gewoon opzij gezet.
Ik ben het wel eens dat de inkomens van grote sterren (zowel bij muziek, film als sport) belachelijk groot zijn. Ze mogen dan wel populair zijn bij het grote publiek, mensen pikken dat minder en minder. Het is dan wel glammer, ze horen evengoed tot een elite die ver weg staat van het volk. Dat kon je zien bij de gezellige quarantainefilmpjes van bekende sterren, die gemakkelijk praten hadden in riante woningen. En tegelijk ook minder creatief waren dan verwacht, omdat hun pr-leger er niet bij was.
Bij Hollywoodsterren kan je alleen maar hopen dat ze toch wat schenken aan goede doelen (en zo zijn er toch wel verschillende). In de Lage Landen zijn de lonen een pak lager en moeten de meeste acteurs en actrices naast film ook nog andere dingen doen om rond te komen. Op zich geen probleem, maar het probleem is hier wel een heel pak minder.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Bij amusement faalt marktwerking volgens mij. Je kan dat goed zien bij een serie, bijvoorbeeld The Big Bang theory. Over de hele lijn is de scriptschrijver (van met name de eerste seizoenen) degene die het meest aan het succes heeft bijgedragen. Maar omdat het publiek niet naar de scriptschrijver kijkt maar naar het hoofd van Jim Parsons, kan je hem na één seizoen niet vervangen door een gelijkwaardige acteur, en vervolgens kunnen de acteurs dus vragen wat ze willen (meestal gaat het dan naar 1 miljoen per aflevering of meer). Dit systeem ontwikkelt zich inherent naar ongelijkheid en dat levert dan een perverse beloning op.
Dus ik ben voor actrices die een gelijke betaling eisen als mannen, maar alleen als ze tegelijk een salarisplafond of andere nivellerende maatregel bepleiten. Het geld dat bij de mannen eraf gaat kan dan aan de vrouwen gegeven worden, maar ook aan de crewleden of in de productie zelf worden gestoken. Een max van 1 miljoen per film lijkt me niet onredelijk toch? (En als dat niet afdwingbaar is met regels, maar ik zou niet weten waarom niet, dan maar met public shaming vanuit de industrie.)
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Sowieso faalt marktwaarde wanneer er geen "eerlijke" concurrentie is. Het is een negatieve spiraal waarbij steeds meer geld uit de consument geperst wordt, om zo acteurs te overtuigen met nog meer geld. Waardoor films weer duurder worden en er weer extra centjes verdiend moeten worden bovenop wat de consument al betaalde. Wat dan zogenaamd bewijs is dat het model werkt.
Daarom blijven er ook maar een paar grote spelers over aan de top, met daaronder een brede laag die moeten schrapen om het nodige geld bijeen te krijgen.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Precies, ik geloof alleen in marktwerking als er twee bakkerskramen naast elkaar op de markt staan (en dan eigenlijk nog niet!).
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Precies, ik geloof alleen in marktwerking als er twee bakkerskramen naast elkaar op de markt staan (en dan eigenlijk nog niet!).
Liefst met een derde onafhankelijke partij die scheidsrechter kan spelen.
badfans69
-
- 3958 berichten
- 6124 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen