menu

Film / Spoilers / Matrix: Revolutions, filosoferen over het einde... (nu met spoilers!)

zoeken in:
neo (crew)
T®inity schreef:

Waarom zijn de bewoners van Zion bijna alleen maar zwart?

Mijn eigen antwoord hierop is: laat ik het zo zeggen grote delen van de zwarte bevolking wonen in landen waar ze in armoede leven. Waarschijnlijk zullen die makelijker zijn om te bevrijden omdat hun bestaan zoals het nu is niet best is. En wie weet dacht Neo kom laat ik eens ff wat mensen bevrijden uit de Bronx

waarschijnlijk was de vorige "one" zwart, en heeft ie (toen hij de mensen uit mocht zoeken waar hij zion opnieuw mee op mocht bouwen) familie en vrienden gekozen die ook zwart waren

neo (crew)
Voor het eerst net pas tegen gekomen aangezine ik niet zoveel tijd heb, een enorm boeiende en misschien wel logische verklaring!!!!!!:

This goes deep, so follow me if you will:

The original Matrix starts with Trinity and Cypher talking, the screen shows "Trace Program" and the date "2-18-98".

The movie ends with Neo making a phone call, the trace program is initiated and the date reads "9-18-99"... 19 months have passed!

If you watch the movie again, you'll see that the time sequence implies that they found Neo shortly after that initial conversation (a few months after 2-18-98 at most).

Significant? Yes; I propose that Reloaded and Revolutions (which we know occur one after another), take place between 2-18-98 and 9-18-99. Here's why:

Only a few months could have passed from the time Morpheus and the crew 'free' Neo to the time Neo is killed and revived in the hallway. Why? for one, Neo's hair barely grows in that time and that's not a trivial observation (it's also obvious that Neo grew out his hair in Reloaded which occurs roughly 6 months after he's unplugged).

We also know the W brothers don't put insignificant things into their movies - the fact that they obviously signal to us that 19 months have passed from the start of the Matrix to the time Neo makes that phone call is there for a reason.

In Reloaded, Neo says that "I wish I knew what I was supposed to do". The phone call scene in the Matrix, Neo is very sure of what he is supposed to do, "I'm going to hang up this phone and show these people what you don't want them to see... a world without you, without controls and boundries". Why would he have forgotten what to do between M1 and M2? he didn't, that last scene in M1 occurs after Revolutions!

Finally, at the end of M1, Neo states that "I can feel you now, you are scared". At the end of Reloaded he says, "Something is different, I can FEEL them now".

One more thing. A game directed by the W brothers called Matrix online is due in '04 and the timeframe takes place after Revolutions... and the matrix is alive and well in the game.

My guess is that there is no MWAM, they don't destroy the Matrix because they can't unplug everyone at once and we'll see Neo make that very same phone call at the end of Revolutions!

I hope this wasn't too confusing to follow.

exactly

dat zou wel een behoorlijke anti-climax zijn.

Die uitleg is je reinste lulkoek volgens mij... Hoe kan hij dan in Reloaded opeens vliegen? En al die andere 'superman' dingen, dat is omdat het chronologisch is. Reloaded volgt logischerwijs op Matrix, anders klopt het hele verhaal van deel 2 niet meer...

Sjoerd schreef:

Die uitleg is je reinste lulkoek volgens mij... Hoe kan hij dan in Reloaded opeens vliegen? En al die andere 'superman' dingen, dat is omdat het chronologisch is. Reloaded volgt logischerwijs op Matrix, anders klopt het hele verhaal van deel 2 niet meer...
Die redenatie slaat natuurlijk nergens op. Als je de laatste scene van deel 1 eruit haalt, klopt het verhaal nog steeds.

Waarom zou hij niet kunnen vliegen? Dat heeft toch totaal niks met de laatste scene van deel 1 te maken?

neo (crew)
Vergeet niet dat er nogal wat maandjes zijn verstreken wanneer het verhaal in Reloaded weer wordt opgepakt Sjoerd.

neo schreef:

Vergeet niet dat er nogal wat maandjes zijn verstreken wanneer het verhaal in Reloaded weer wordt opgepakt Sjoerd.

Ja maar hij krijgt die "krachten" toch juist aan het einde van de eerste film, waarin hij in het lichaam van agent Smith duikt. Als je dit deel helemaal aan het einde van de reeks plaatst dan klopt het toch niet meer... Want dat is zoals het in die tekst word uitgelegd.

Of zie ik het nou verkeerd...

Sjoerd schreef:
(quote)

Ja maar hij krijgt die "krachten" toch juist aan het einde van de eerste film, waarin hij in het lichaam van agent Smith duikt. Als je dit deel helemaal aan het einde van de reeks plaatst dan klopt het toch niet meer... Want dat is zoals het in die tekst word uitgelegd.

Of zie ik het nou verkeerd...
Het gaat puur en alleen om die telefooncel scene. De aanval op agent smith zit gewoon aan het einde van deel 1

neo (crew)
Heb je soms nog meer vragen of dingen die niet helemaal begrijpt Sjoerd?

neo schreef:

Heb je soms nog meer vragen of dingen die niet helemaal begrijpt Sjoerd?

Ja, Wat is de zin van het leven? Waarom zijn wij hier? ...

Nee sorry, ik had het dus niet helemaal begrepen: het ging dus alleen om die allerlaatste shot met de telefoon... Dan kan het inderdaad wel. Neemt niet weg dat ik dat het meest verrotte einde aan een film OOIT zou vinden...

Maar goed, nog even afwachten en dan WETEN we hoe het afloopt.

neo (crew)
Sjoerd schreef:

Dan kan het inderdaad wel. Neemt niet weg dat ik dat het meest verrotte einde aan een film OOIT zou vinden...

Dat kan nou ook wel iets minder

Neo's pad gaat verder.....

Mr Neo sterft uiteindelijk en dat is wel te verwachten, omdat de Oracle in Reloaded zei dat het pad van de ware zou eindige bij de 'bron'.

Dit kan je natuurlijk dubbel opvatten (het gesprek met de architect IN de Mainframe(s) of de echte stad van de machines die de Matrix in stand houdt, waar de Mainframe(s) dus echt staan).

Zijn pad eindigt dus in een 'enkele reis' naar de stad van de machines (de echte bron).

okee, revolutions gezien. Wat is er nou drie films lang gebeurd?

Was de hele trilogie een gevecht tussen twee onderdelen van een systeem? Met the Oracle als rebel, en de Architecht als leider van het originele systeem? Als Zion inderdaad een onderdeel van de Matrix is, ontwikkeld om de ontevredenen in bedwang te houden, hoe komt neo dan in de "echte wereld" op het eind? Als dit niet zo is, hoe komt Smith dan in Zion?

vragen, vragen, vragen....

De echte wereld is ook gewoon een "systeem". Wij kunnen makkelijk bevatten dat de Matrix een systeem is, omdat wij een niveau hoger zitten. Maar dat er nog een niveau boven ons is, is heel moeilijk te bevatten. Dat probeerde ze volgens mij duidelijk te maken, want een echte verklaring komt er niet voor in de film. De oracle zegt ook iets in de trant van "They're just bits and bytes" als het gaat om haar uiterlijk. Uiteindelijk zijn wij ook maar moleculen, en misschien bevatten wij zelfs wel minder moleculen dan een oracle programma bits en bytes heeft .

Wat mij betreft was het inderdaad een gevecht tussen de oracle en de architect. Met het verschil dat deze keer de oracle ervoor koos om geheel aan de kant van de mensheid te gaan staan (de andere neo's hielden het voor gezien bij de bron, maar deze neo had liefde ontdekt). De oracle heeft het allemaal zo gespeeld dat Trin verliefd werd op Neo, lijkt me. In hoe verre ze ook iets te maken had met het veranderen van Smith in een virus, daar ben ik nog niet over uit.

Er zijn sowieso nog veel dingen onduidelijk voor me, maar ik ga binnenkort weer.

Over het meisje:

Op imdb las ik een mooie theorie, namelijk dat ze net als de vampiers een programma is dat niet bedoelt is. Ze kan het weer controleren, en dat mag niet. Ze moest worden gedelete, maar daar staken haar ouders een stokje voor (die via merv haar een vluchtweg gaven). Ze word echter bij de oracle overgenomen door smith en dankzij haar krachten kan Smith het weer controleren (hij laat het wel erg hard regenen etc. ). Op het eind maakt ze een regenboog voor Neo als een eerbetoon. Ze laat de mensen zien dat er een wereld is ontstaan zonder grenzen. Dat was precies wat Neo wilde aan het eind van deel 1. De Matrix is overigens op het eind ook niet meer groen, maar veel mooier van kleur.

erg interessante theorie die van neo wnt ook na de film gezien te hebben houd die nog steeds stand, ik zou dat echt het meest ingenieuse eind ooit vinden. maar waarom dat er niet iets duidelijker uit laten komen op het eind van revolutions. En dan snap ik ook niet geheel waarom hij op het einde van the matrix weer kan vliegen (of was dat geen kenmerk van The One zijn/ en daarmee een foutieve code/ongebalanceerde vergelijking) die ze aan het eind oplossen?

Theorie over het kunnen zien van Neo terwijl z'n ogen in puin liggen: Hij heeft de ogen van the oracle gekregen. Ze kan past, present en future zien en heeft die gave aan Neo geschonken. Merv wou de ogen ook hebben maar vertelde erbij dat je die alleen kon krijgen en niet pakken oid. Dat soort dingen stoppen ze echt niet zomaar in de film.

Phooze schreef:

We weten zoiezo al dat het concept gebaseerd is op de bijbel (met neo als jezus) en de Wachowski brothers hebben al gezegd dat de delen "Geboorte, leven en dood" voorstellen (toch?) Dus je mag verwachten dat Neo in het 3e deel dood gaat, omdat hij in het eerste deel werd "geboren" en in het tweede deel er volop op los leeft en natuurlijk omdat hij de "jezus" personage is.
Dit is in ieder geval uitgekomen

neo (crew)
Phooze schreef:

Over het meisje:

Op imdb las ik een mooie theorie, namelijk dat ze net als de vampiers een programma is dat niet bedoelt is. Ze kan het weer controleren, en dat mag niet. Ze moest worden gedelete, maar daar staken haar ouders een stokje voor (die via merv haar een vluchtweg gaven). Ze word echter bij de oracle overgenomen door smith en dankzij haar krachten kan Smith het weer controleren (hij laat het wel erg hard regenen etc. ). Op het eind maakt ze een regenboog voor Neo als een eerbetoon. Ze laat de mensen zien dat er een wereld is ontstaan zonder grenzen. Dat was precies wat Neo wilde aan het eind van deel 1. De Matrix is overigens op het eind ook niet meer groen, maar veel mooier van kleur.

en dit alles dankzij het feit dat ze samen met haar ouders het bewijs zijn/waren (in het geval van de ouders) dat machine ook liefde kunnen begrijpen en kennen.

Dat die tweeling niet meer terugkomt is wel een beetje raar aangezien ze duidelijk niet dood gaan in deel II. Ik dacht dat ze net na Reloaded ook nog wel op IMDb stonden bij Revo.

Dacht ik ook dat ze op imdb stonden, maar ik had er tijdens revo geen last van ofzo Ik had er eigenlijk niet meer aan gedacht.

Duseeeh, zoiets?

De matrix is gebaseerd op 1 vergelijking. Deze vergelijking is niet 100 procent perfect wat aan de ene kant van de weegschaal tot uiting komt in de anomalie Neo, en aan de andere kant in de anomalie Smith. Deze zijn elkaars tegenpolen en zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Gaat de ene dood, dan ook de ander. Dit gebeurd dus aan het einde en de matrix word gereset en na verloop van tijd zal de vergelijking weer nieuwe anomalies produceren )The Oracle zegt ook dat ze Neo op een dag weer terug zullen zien). Het verschil met de vorige edities van de Matrix is alleen dat in de eerste edities Zion werd gered doordat de Ware koos voor het 23-personen alternatief. Nu heeft Neo echter vrede gekregen en zijn alle inwoners van Zion nog in leven... Hoe het verder gaat mag Joost weten .

!!Heel het Matrix verhaal uitgelegd!! (kijk hieronder dus alleen als je alledrie de delen van The Matrix hebt gezien)

Neo is een machine, najaa bijna dan. Hij is een mens met verbeterde (spier)eigenschappen,
en een door de machines geprogrammeerde geest/hersenpartij. (waarschijnlijk gebaseerd op een "The One" Template programma)
Dat is waarom aan het einde van revolutions, wanneer Zn lichaam weggenomen word, hij een oranje gloed over zich heen heeft.
De oranje gloed is hoe de machines elkaar zien, en daarom ook hoe hun Neo zien.
Het is ook hoe Neo Smith ziet als hij in het lichaam van bane zit.
Hij ziet dus het machine programma "smith" in bane's hersenen. en daarom ziet hij de oranje gloed in de vorm van smith.

Maar de oranje gloed is niet de enige reden waaruit opgemaakt kan worden dat Neo een machine is.
Door alle 3 de films heen worden er hier al hints voor gegeven zoals bijvoorbeeld: His neural kinetics are way above normal.",
"He's a machine.", "Your five predecessors were by design based on a similar predication...” etc. etc.

Dus, als neo een machine is, waarom is hij dan gemaakt en wat is zijn functie (alle machines moeten toch een functie hebben binnen de matrix) ??
Neo is gemaakt door the oracle en the architect om "the one" te zijn.
Zoals de architect hem ook uitlegd Your life is the sum of a remainder of an unbalanced equation inherent to the programming of the Matrix... Your five predecessors were by design based on a similar predication, a contingent affirmation that was meant to create a profound attachment to the rest of your species, facilitating the function of The One... The function of The One is now to return to the Source, allowing a temporary dissemination of the code you carry, reinserting the prime program." (Deel 2 "reloaded" )

Vrij vertaald legt de architect zoiets uit dat Neo gemaakt is om een religieus persoon te zijn voor de bevrijdde mensen, met als gevolg dat de mensen hun vertrouwen (hoop) in/op neo hebben en zich met hem gaan vervolgen.
Dit zorgt ervoor dat de mensen zich focussen op Neo in plaats van op de oorlog, en om ze dus allemaal bij elkaar te houden (op 1 plek) Zion. (wat ook door de machines gebouwd is speciaal voor dit doel.)
Kort gezegd is Neo dus degene die de vrije mensen onder controle houd in de echte wereld.

En om er zeker van te zijn dat Neo zich aan zijn doel houd, is daar The Oracle, die hem aanstuurt waarneer dit nodig is.

De Architect verteld ook: "The function of The One is now to return to the Source, allowing a temporary dissemination of the code you carry, reinserting the prime program." vrij vertaald betekend dit dat, het The One programma in Neo's hersenen het meest belangrijke (prime) programma is, en dat nu dat zijn taak volbracht is, hij terug moet keren naar the source om verwijderd te worden. (alle machines moeten immers een functie hebben en die is nu dus komen te vervallen)
De betekenis van "temporary dissemination" betekend dat het The One programma nogmaals gebruikt zal worden in de volgende versie van de matrix.
Dit is ook waarom Neo's keuze voor de linkerdeur de ondergang van de matrix betekend, omdat er maar 1 The One kan zijn in de matrix.
Door in de matrix te blijven en niet terug te keren naar de source, voorkomt neo dus dat de matrix een reload ondergaat, omdat reloaden niets zou uitmaken zonder een "nieuwe" the one in de matrix te plaatsen.
(In programmeer termen is hij "the highest priority task", en zal hij niet de the Matrix program's main semaphore vrijgeven.)

Ok, dus The One is een mens met verbeterde spieren e.d. en een door de machines geprogrammeerde hersenpartij, en was gecreëerd door the oracle en the architect (Controle functie over de mensen buiten de matrix) in elke versie van de matrix.
Laten we nu eens gaan kijken hoe The One in het totale plaatje valt binnen de trilogy.

Zoals uitgelegd, is de matrix gecreëerd door the architect, aan het einde van de oorlog met de mensen, als een manier om de mensen onder controle te houden en ze te gebruiken als een krachtbron voor stroom.
De eerste matrix was perfect! een mooi stuk design, zonder ellende enz enz.
De tweede matrix was al geredesignd met meer ellende en problemen voor de mensen enz.
Een soort van eerst de hemel daarna de hel idee.
Maar bij alle 2 de versies was er geen keuze gegeven aan de mensen of ze wel of niet in de echtheid van de matrix wilden geloven.
Dit had als gevolg dat mensen de matrix afstoten en doodgingen ("... whole crops were lost.". (hele oogsten gingen verloren)

Om dit probleem op te lossen is The Oracle gemaakt, en realiseerden ze zich dat de mensen een keuze gegeven moest worden.
Om maar even uit de film te quoten: "Thus, the answer was stumbled upon by another, an intuitive program, initially created to investigate certain aspects of the human psyche... she stumbled upon a solution whereby nearly 99.9% of all test subjects accepted the program, as long as they were given a choice, even if they were only aware of the choice at a near unconscious level."
Met andere woorden de oracle was gemaakt om de mensen en hun gedrag te bestuderen om zo de matrix perfect te maken totdat uiteindelijk 99,9% van de mensen de matrix accepteerden, zolang ze maar een keus hadden, ook al was die keus bijna op een onbewust niveau gemaakt.

Helaas voor de machines, desondanks alles, is een merendeel van de 0,1 procent die de matrix niet accepteert op de hoogte van de keuze tussen de echte wereld en de matrix.
even een quote weer uit de film ""While this answer functioned, it was obviously fundamentally flawed, thus creating the otherwise contradictory systemic anomaly, that if left unchecked might threaten the system itself. Ergo, those that refused the program, while a minority, if unchecked, would constitute an escalating probability of disaster." "
Wat kort gezegd betekend dat die 0,1% die WEL op de hoogte zijn van de keuze een bedreiging kunnen vormen voor de matrix.
Daarom hadden de machines dus ook controle nodig over die 0,1% die niet in de matrix geloofde, daarom is dus Zion en The One gecreëerd door de machines.

Zoals net al uitgelegd is Zion door de machines gebouwd om er zeker van te zijn dat de bevrijdde mensen allemaal op 1 plek zullen blijven, en The one is gemaakt om hun "GOD" te zijn, en ze af te leiden van een nieuwe oorlog met de machines.
Alle 2 dus vormen van controle.

Maar zelfs met zion en the one, moet de matrix af en toe nog gereload worden.
Dit gebeurd altijd wanneer The One naar de source terugkeert, wat hij alleen kan doen nadat hij de kracht ervoor heeft om de merovingian te verslaan en de keymaker te bemachtigen etc etc.
Daarna is het The one programma tijdelijk terug in de source, in voorbereiding op zijn volgende herintrede in de matrix.
Zodra The One is teruggekeerd in de source word al zijn kennis en ervaringen van The One ge-upload in de matrix mainframe om zo NOG beter de toekomst en gedrag van de mensen te kunnen voorspellen, om zo de 0,1 % nog verder terug te dringen totdat er uiteindelijk een perfecte matrix ontstaat die door iedereen geaccepteerd wordt.

Dit is dus de situatie aan het begin en de boot van de 6e generatie van de (keuze)matrix.
De mensen hebben echter in deze versie geluk!
The Oracle is het zat! en kan het niet meer aanzien dat de mensen nog steeds slaven zijn van de machines, en dat de vrije mensen vermoord worden door de machines.
Daarom neemt ze een besluit om een flink risico te nemen en Neo naar een "revolutie" te leiden/helpen.

In Matrix 1 ontmoet Neo, the oracle zoals in alle 5 de voorgaande matrixen ook is gebeurd.
Normaal helpt ze alleen The One naar zijn ontmoeting met de architect toe.
Maar deze keer niet!
Deze keer geeft the oracle The One wel een heel speciaal koekje, welke hij opeet.
Het koekje is echter niet een normaal koekje, maar het is een upgrade voor het The One programma (net zoiets als wat in reloaded dus gebeurd met het cakeje van de merovingian bij die vrouw dat was dus ook een hint )
Omdat the oracle het The One programma gemaakt heeft kan ze dus goed voorspellen hoe neo hierop in de toekomst zal gaan reageren, en in het speciaal hoe hij smith om zeep zal helpen. (van binnenuit dus, (laatste scène matrix1) met wat kopieer ellende van neo naar smith van dien).
Daarom zit er ook een stukje code in voor smith, welke hem (nadat neo hem van binnenuit heeft vernietigd in Matrix1) de kracht geeft zichzelf te kunnen repliceren, en om neo en smith de toekomst te laten zien zoals zij die ziet.

In matrix 2 (reloaded) gaat alles nog zoals voorheen ook ging, Neo komt uiteindelijk terug bij de architect.
Alleen om zijn liefde voor trinity kiest hij de linkerdeur, waardoor hij de matrix ervan weerhoud te reloaden.
Dit had the oracle al van te voren ingezien, aangezien zij neo's gedrag goed kan voorspellen. (ook het menselijke reageren)
Daarom heeft ze trinity van te voren verteld dat ze verliefd zou worden op neo, al de tijd wetende dat DAT!!!! uiteindelijk neo zou laten kiezen voor de linker deur!!!

In Matrix 3 (revolutions) komt het plan van The oracle tot uiting. terwijl de machines hun aanval op zion beginnen (voor de 6e keer), Kopieert smith zich compleet suf door de hele matrix heen.
Toen neo bij de architect was is er waarschijnlijk een nieuwe feature van neo (per ongeluk? misschien door het koekje?) geactiveerd waardoor hij de machines kan zien/besturen op afstand.
Het eerste voorbeeld daarvan is te zien in matrix 2 aan het eind waar neo in de echte wereld de sentinels kan stoppen.
Alleen was neo er zelf nog niet helemaal klaar voor om deze functies al goed te kunnen gebruiken, met als gevolg dat zijn programma blijft hangen op het security checkpoint van de matrix, het treinstation.

In het treinstation, ontmoet neo Rama Kandra, zijn vrouw, en hun dochtertje Sati. Rama en zijn vrouw zijn beide machines uit de echte wereld welke in de matrix kunnen inpluggen, zoals alle andere machines, en als mensen kunnen leven in de matrix.
Sati is een programma gemaakt door deze 2 machines uit liefde.
Ze zijn op hun weg terug de matrix in, om daar Sati achter te laten bij the oracle om te laten opbergen (verbergen) omdat elk programma zonder functie gedelete zal worden, waaronder dus ook Sati.

Nadat Neo gered is uit het treinstation door trinity, morpheus, en seraph wordt neo uit de matrix geholpen door de standaard plug in de hammer.
In de hammer krijgt neo een ander visioen van de toekomst en ziet de 3 powerlines die naar de matrix powerstation leiden in machine city. (hij ziet deze door Zn nieuwe functie)
Daardoor neemt hij de logos samen met trinity om naar machine city te gaan.
Onderweg wordt hij nog aangevallen door bane (die overgenomen is door smith) en wordt blind gemaakt door hem (stroomkabel in Zn ogen)
Maar blind of niet, Neo ziet smith nog steeds, door Zn nieuwe functie om andere machines te zien.

In de tussentijd verspreid smith zich totaal out-of-control door de matrix, en ontmoet uiteindelijk the oracle, nadat seraph en sati overgenomen zijn.
Ze hebben een korte conversatie waarin smith the oracle Moeder (MOM) noemt. waarna dus afgeleid kan worden dat the oracle heeft geholpen met hem te maken (samen met de architect) net zoals neo.
Het oracle zegt tegen smith dat ie maar moet doen waarvoor ie gekomen is. Dus hij neemt haar over.
De nieuwe overgenomen (oracle)smith staat op en lacht hysterisch! als voorproefje op wat er aan het einde zal gebeuren

Uiteindelijk crasht de logos in machine city, maar niet voordat neo machinecity van bovenaf heeft kunnen zien en de powerlines vanuit Zn visioen dmv Zn nieuwe machine vision (oracle's cookie?).
Helaas overlijd trinity in de crash, en legt uit aan neo dat ze beidde maar op "Geleende" tijd leefde.
Omdat neo door trinity was teruggebracht en neo trinity had teruggebracht.
Beide zijn dus voorbestemd te sterven, en trinity is nu blij dat ze neo nu wel kan vertellen wat ze voor hem voelt.

Neo verlaat dan de logos en betreed het machine gebouw waarin ze gecrashed zijn. (je/hij ziet het gebouw ook op Zn machine vision manier)
Dan wordt neo geconfronteerd met Deus Ex Machina, welke weet dat neo de enige is die smith kan weerhouden de matrix te vernietigen, maar nog steeds neo haat (om het feit dat ie nog steeds deels mens is)
Na een opboks partijtje van de twee gaat Deus Ex Machina akkoord met een vrede met de mensen, in ruil voor neo's belofte dat hij smith zal vernietigen.
Dit stopt dan dus ook de aanval van de sentinels op Zion.

De machines pluggen neo dan in de matrix, omdat hij nog niet zelf de kracht bezit dit bewust draadloos te doen (wat dus wel een keer per ongeluk is gebeurd) (het thema van neo die zijn krachten moet leren beheersen en kennen loopt door alle 3 de delen van de matrix heen)
Neo komt dan tegenover Smith te staan die zegt dat hij de toekomst gezien heeft, en dat hij (smith) de gene zal zijn die neo verslaat. de andere smiths (alle klonen en dus alle mensen in de matrix) kijken toe als het gevecht begint.

Na een bruut gevecht is neo bijna verslagen maar blijft toch doorvechten. Wanneer smith hem vraagt waarom hij maar doorvecht antwoord neo "omdat ik daar voor kies" wat het thema van deel 2 dus reflecteert (everything begins with a choice)
Maar zelfs na een oerharde klap die smith tegen de grond helpt, is neo toch verslagen.
Voordat smith hem overneemt, stopt hij even. en realiseert zich dat ie dit moment al eerder heeft gezien in zijn visioenen.
en hij weet al wat hij gaat zeggen. "everything that has a beginning has an end..." zegt hij verbaasd.
Door deze zin beseft neo dat the oracle nog steeds ergens in smith huist en dat ze dus deels de mogelijkheid heeft om Zn gedachten te sturen.
Nadat hij beseft heeft dat the oracle dus ook nog wat zeggenschap heeft geeft hij zichzelf over aan smith.

Neo is dus verslagen, en smiths originele functie, om the one te verslaan, is voltooid.
Smith heeft daarom geen rede meer om te bestaan en kan/moet gedelete worden.
Maar omdat programma's die voor deletetion gemarkeerd zijn EERST naar de source terugmoeten hoe is smith dan gedelete?
Nou dat is simpel, de machines zenden het commando door neo, het smith programma in.
Met als gevolg dat alle smith klonen en de originele smith gedelete worden, waardoor de mensen van wie hij hun lichaam had overgenomen (levend) overblijven.
(dit is een basis functie in het agent program, ze laten hun "host" achter zoals ze overgenomen/gevonden hebben, met de dood als uitzondering (agent gedood in de matrix) )

Dit is dus het einde van weer een Matrix cyclus, doordat het the one programma terugkeert naar de source en al Zn kennis/ervaringen overdraagt aan de mainframe van machine city.
De matrix wordt dan herladen naar Zn originele staat. (de late jaren van de 20ste eeuw)

The oracle komt dan ergens samen met Sati, Seraph en de architect in een park buiten de stad op het moment dat de zon er net bovenuitkomt.
De architect verteld the oracle dan dat ze wel een heeeel erg gevaarlijk spel speelde, en zij vraagt hem of hij Zn vrede's belofte na zal komen.
Dit betekend dus dat mensen die zich on(der)bewust bewust worden van de matrix, vrijgelaten zullen worden en in zion kunnen leven en niet vermoord worden.
De oorlog tussen mens en machine is dus over! nou ja, in elk geval voorlopig.

Naar de zonsopgang kijkend vraagt the oracle aan sati of zij dat gedaan heeft, waarop het meisje antwoord dat ze dat inderdaad gedaan heeft en speciaal voor Neo (de zon zo mooi laten opkomen).
Dus waarschijnlijk hebben neo's ervaringen met liefde (welke dus ge-upload zijn met zijn ervaringen naar de mainframe van machine city) de machines geleerd wat liefde is en inhoud, waardoor ze medelijden hebben gekregen met sati, en haar een functie hebben gegeven (de zon op laten komen) waardoor ze niet gedelete hoeft te worden, ze heeft nu immers een functie binnen de matrix.
Sati vraagt ook aan the oracle of ze neo nog eens terug zal zien, waarop the oracle antwoord dat dat mogelijk is, en waarmee ze dus ook suggereert dat het The One programma weer opnieuw gebruikt zal gaan worden in de toekomst, net zoals het de afgelopen 6 keer gebruikt is.
Matrix 3 houd dus op waar matrix 1 begon, met als enige verschil dat nu de mensen die zich bewust worden van de matrix, vrijgelaten zullen worden (mooi compromis mijn inziens)

:O

HEILIGE HANDGRANAAT! Hoe lang ben je daar wel niet mee bezig geweest. Heeft Neo ook al een manier gevonden om zich te klonen ?

[edit na het lezen, half uur later dus ]Geweldig verhaal trouwens. Zo hebben de meest onbenullige scenes een functie. Zou ik echt geniaal vinden als de Wachowski's het zo hebben bedacht (dit is natuurlijk alleen maar een interpretatie. Wel een goede omdat alles maar dan ook alles op zijn plaats valt!)[/edit]

Goed man.
(Ik zou bijna willen vragen naar de bronvermelding.)

Als ik de hele Matrix-trilogie op video/dvd heb ga ik een scene proberen te vinden die geen functie heeft .

Dat Neo een soort van "Bane" is (dus een programma in een menselijk lichaam) klinkt opeens wel logisch. Zeker als neo dus oranje is op het eind. Donderdag ga ik maar weer dan

Verder klinkt het verhaal ook wel logisch btw.

Gabriel schreef:
[Zoals net al uitgelegd is Zion door de machines gebouwd
is dat zo... die verwijzing heb ik nergens in de film terug kunnen vinden?!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.