• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.946 gebruikers
  • 9.369.659 stemmen

Fight Club (1999)

zoeken in:

strider

• 3 berichten
  • 0 stemmen

Ik vond het einde van Fightclub een beetje vaag, maar wel goed hoor. Ik had het idee namelijk dat die jongen zichzelf door zijn hoofd had geschoten, maar hij leefde nog lekker verder. Ook de uitkomst van het verhaal is een beejte vreemd: als je terug gaaat denken kunnen sommige dingen niet hebben plaats gevonden omdat die Tyler helemaal niet bestond. Ik vond dit overigens wel echt een vet gruwelijk goede film.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Een beetje tegenvallende film was FightClub. Komt ook door de schrijver waar ik het niet mee eens ben.

En tegenvallend is het einde wat zelfs in Psycho beter gedaan is..

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3278 stemmen

Volgens mij schiet hij zich door zn keel, daarom praat ie daarna ook zo moeilijk. Als je geluk hebt leef je dan nog, of niet natuurlijk.

jester

• 806 berichten
  • 1245 stemmen

Wat ik aan het einde niet begrijp is waarom Tyler verdwijnt doordat hij door zijn hoofd (of keel) schiet.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Het schot door het hoofd is een ultieme poging zich te verzetten tegen zijn andere ik en die poging lukt wonderwel. En bekijk de film toch niet altijd in de trant van "het verhaal moet wel logisch lopen" FIGHT CLUB behandelt een geestelijke ontwikkeling, geen rechttoerechtaan verhaaltje over iemand met een meervoudige persoonlijkheid. En voor Donnie Darko, Stalker en Det Sjunde Inseglet geldt hetzelfde!!!!!!

Sjoerd

• 999 berichten
  • 1348 stemmen

JUIST! Sluit ik me helemaal bij aan.

jester

• 806 berichten
  • 1245 stemmen

Ik vind het altijd wel fijn als een film een beetje logisch loopt, zeker aan het einde . Ik heb nog één vraag, daarna zal ik niet meer zeuren: waarom sterft die andere ik dan wel, en hijzelf niet?

Queto Yurlunyur

• 4775 berichten
  • 3110 stemmen

Omdat het publiek liever een happy end ziet.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Jester, Queto.....IK denk dat die laatste scene een strijd is in zijn hoofd, die hij wint. Als er al echt een pistool bij de scene betrokken is, dan is ie waarschijnlijk ramdood!

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Oftewel; DIE SCENE IS ALLEGORISCH!!!! En dat accepteer je, of dat doe je niet...en wanneer je dat niet doet..Who cares? Fight Club is prachtig!!!

dttom

• 2146 berichten
  • 2156 stemmen

als die andere ik het had moeten overleven dan had hij edward norton neer moeten knallen. Dus dan had edward norton weer tyler durden moeten zijn zeg maar

Jarre

• 55 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het altijd wel fijn als een film een beetje logisch loopt, zeker aan het einde . Ik heb nog één vraag, daarna zal ik niet meer zeuren: waarom sterft die andere ik dan wel, en hijzelf niet?

Edward gaat zelf niet dood omdat hij zich door zijn wang schiet ipv zijn brains. Maar hij denkt dat ie zich zelf gaat killen dus ook zijn onderbewuste (Tyler). Dus boom Onderbewuste dood=weg.

En door de klap komt mr. Norton weer tot bewustzijn.

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

Volgens mij schiet een kogel door zijn wang heen (via de binnenkant van zijn mond) dat overleef je wel namelijk. Hoewel je er dan wat 'gehandhaaft' uitziet natuurlijk.

edit: kan de titel van deze topic 'Het einde van Fightclub' veranderd worden in 'Het einde van Fight Club'(niet aan elkaar dus zoals het hoort) Dit meesterwerk verdient toch wel goed genoteerd te worden.

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Zo beter Brooklyn?

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

thanks man!

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

Maargoed, ik vraag me nog 1 ding af van dit kritisch meesterwerk. Aan het begin zie je Tyler en The Narrator in het gebouw in bovenste etage. De camera gaat door naar beneden, en daar zie je een busje staan met een bom erin.

Even later zie je dat Tyler en The Narrator ruzie maken over die bom, The Narrator haalt een draadje weg om te zorgen dat bom niet af kan gaan. Maar Tyler stopt dat draadje weer terug.

Oftewel: in de garage van het gebouw waar we later weer terug komen ("I still can't think of anything ) staat een busje met bom die actief is, maar dat gebouw gaat aan het einde niet tenonder. Hoe kan dit?

NERD

• 1718 berichten
  • 1429 stemmen

je ziet tyler alleen wat prutsen met dat draadje, je ziet nooit dat de bom weer werkt.

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

ik heb het ff gecheckt: hij stopt het draadje weer terug, springt het busje uit en begint hij The Narrator toe te takelen...

NERD

• 1718 berichten
  • 1429 stemmen

Heb het nog maar eens voor de zekerheid nagekeken. En je ziet alleen tyler naar beneden naar de bom kijken. Je ziet net eens dat hij iets met dat groene draadje doet.....

(de bom blijft buiten beeld)

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

Volgens mij stopt ie hem echt terug hoor je hoort zelfs nog "klik"...

de bom blijft idd buiten beeld...

Da Jando

• 1383 berichten
  • 1060 stemmen

Ik heb zojuist figh club ook gezien...Wat ik me nu nog afvraag is waarom hij al die gebouwen op heeft geblazen, wat heeft het voor zin? Als iedereens financieen weer op nul staan, wat dan? Dan begint het toch gewoon weer opnieuw?

Hobbes

• 2911 berichten
  • 1195 stemmen

mischien. mischien ook niet. dat is 't mooie van een fresh start. volgens tyler durden was dat de beste manier om de mensheid wakker te schudden.

mr.Frielink

• 744 berichten
  • 0 stemmen

Een scene snapte ik niet aan Fight Club, namelijk de scene in de garage met het busje + bom

Je ziet dat brad pitt edward norton over de grond sleurd. Dit stukje wordt dmv een beveiligingscamera gefilmd, waarin brad Pitt idd niet zichtbaar is ( een shot van maar 3 seconden ofzo). Je ziet edward norton echter wel over de grondgesleurd worden, door middel van een beweging die niet menselijk is. Dit is een beetje vreemd, want een beveiligingscamera zou wel de realtiteit moeten filmen lijkt mij. Weten Fight Club-kenners hier het antwoord op?

mr.Frielink

• 744 berichten
  • 0 stemmen

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het een Fout is...

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

De veiligheidscamera (Wij als kijker) observeert een struggel in het hoofd van Norton. Pitt is juist weggelaten omdat we op dat moment net beseft hebben dat het gaat om een meervoudige persoonlijkheid en niet om twee verschillende individuen. Ik vind dit juist een zeer sterke scene. Het is dus ook geen realistische weergave van wat er gebeurt; je kunt nu eenmaal niet in iemands hoofd kijken, hoe 'echt' een camera ook is.

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

Iedereen kan die beweging maken.

mr.Frielink

• 744 berichten
  • 0 stemmen

ja, Ramon K, dat snap ik wel, maar die beweging is echt neit mogelijk hoor!! DVD-bezitters, check het maar na, en ik zeg ook niet dat het een slechte scene is, het is juist weer een extra mysterie uit het wereldje van Fight Club

EmDee

• 7192 berichten
  • 1417 stemmen

Brooklyn schreef:

Iedereen kan die beweging maken.

Kom nou zeg!

Brooklyn

• 1144 berichten
  • 1402 stemmen

Als je een beetje lenig bent

Janneke

• 10 berichten
  • 1 stemmen

Fight club vond ik een super film, beetje lastig om hem te volgen en het einde was wel een beetje vaag, maar na de tweede keer kijken snapte ik het allemaal wel

maar goed ik vond die hele film redelijk vaag

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.