menu

Film / Spoilers / Black Swan (2010)

zoeken in:
Bij Black Swan (2010):

Wat denken jullie trouwens over de moeder? Hoe zat dat in elkaar volgens jullie? Ben ik wel benieuwd naar, las zulke gemengde reacties op internet.

Veel dingen in deze film, zijn volgens mij multi-interpretabel. Over de rol van de moeder bestaan nogal wat misverstanden, volgens mij. De een ziet haar als een monster die haar dochter gek heeft gemaakt, door altijd maar veel van haar te eisen en haar perfectionistisch te willen maken. Zo heb ik het niet geïnterpreteerd. In mijn ogen was ze juist overbeschermend, ze had tenslotte ook een dochter die geestelijk niet gezond was. Ze knipt haar dochter haar nagels af zodat ze zichzelf niet kan verwonden. Moeder is geen pushend monster, ze wil haar dochter beschermen. Nina ziet dit helemaal anders door haar psychose, waanbeelden, whatever. Ze heeft ontiegelijk veel warmte en moederliefde, en voor mij kwam dat ook goed uit de verf. Een andere theorie is dan weer, dat de moeder er nooit geweest is.

Interessante theorie, maar ik denk ook dat de moeder 'gewoon' overbeschermend is. Al moet ik toegeven dat ze ook wel wat duivelse elementen heeft. Vooral ook wanneer ze uit alle macht probeert om haar kamer binnen te komen.

Ik hink op twee gedachte, of ze is overbeschermend of het is een projectie van Nina. Ik neig naar het laatste, het lijkt alsof ze zich probeert te bewijzen tegenover haar moeder en daarom projecteert ze haar moeder als machtspersoon om het uiterste uit zichzelf te halen. Volgens mij is Nina seksueel misbruikt door haar moeder in het verleden en dat geeft Nina imo die enorme geldingsdrang. Dat Nina lijdt aan borderline persoonlijkheids stoornis is voor mij wel zo klaar als een klontje. Dissociatie en automutilatie is Nina niet vreemd.

It's a long stretch, ik ben er nog niet helemaal uit wat haar functie is. Dit is een mogelijkheid die ik na één kijkbeurt heb overgehouden.

goede theorie inderdaad, al lijkt het soort misbruik ver gezocht, voor mij.

Is ook een long stretch op het eerste gezicht maar als je de hints die deze theorie staven op een rijtje zet lijkt het iig stukken plausibeler. Althans voor mij. Nina is terughoudend qua seks, haar moeder noemt haar constant Sweet Girl tijdens haar fantasie met 'Lily' doet zij hetzelfde, bij de masturbatie scene ziet ze opeens haar moeder, als haar moeder aanklopt als ze niet vol gekleed is wordt ze heel zenuwachtig en roept ze wel heel nerveus i'm not ready, als haar moeder vraagt take your shirt off is ze wel erg tegenstribbelerig etc. Om maar wat op te noemen. Al kan het zijn dat ik spoken zie hoor, ik dronk toevallig Whiskey tijdens het kijken van de film .

Naomi Watts schreef:
Is ook een long stretch op het eerste gezicht maar als je de hints die deze theorie staven op een rijtje zet lijkt het iig stukken plausibeler. Althans voor mij. Nina is terughoudend qua seks, haar moeder noemt haar constant Sweet Girl tijdens haar fantasie met 'Lily' doet zij hetzelfde, bij de masturbatie scene ziet ze opeens haar moeder, als haar moeder aanklopt als ze niet vol gekleed is wordt ze heel zenuwachtig en roept ze wel heel nerveus i'm not ready, als haar moeder vraagt take your shirt off is ze wel erg tegenstribbelerig etc. Om maar wat op te noemen. Al kan het zijn dat ik spoken zie hoor, ik dronk toevallig Whiskey tijdens het kijken van de film .

Hier zit zeker wel iets in al ben je wel meer bezig als psychiater zijnde dan filmliefhebber.
Maar ik denk meer dat die moeder haar dochter in haar kleine, beschermende wereld wil houden omdat die moeder een klote leven heeft en daarom haar dochter in alles wil helpen en erbij wil zijn. Dat die moeder gewoon niemand anders heeft dan haar dochter dat gevoel had ik althans en daarom zo over beschermend is. Dat die moeder er opeens bij is bij die masturbatie scene had ik meer het gevoel dat Nina zelfs op haar eigen kamer niet verlost is van haar moeder. Dat ze wat ze ook doet, haar moeder haar in de gaten houd.

Daar heb je gelijk in, al zit er aan Nina wel een psychisch luchtje natuurlijk . Jouw theorie is stukken minder ver gezocht en het meest waarschijnlijke.

Magistraal multi-interpretabel filmpje. Al hoef je dit niet dood te analyseren natuurlijk, buiten de multi interpretabiliteit valt er genoeg te genieten in Black Swan. De cinematografie, het acteerwerk, de aankleding, de surreële sfeer die beetje bij beetje uitmondt in psychisch ongemak. Pff, wat heb ik zin om 'm weer te zien. Vanavond er maar weer eens voor gaan zitten.

Ik vind persoonlijk de film in die zin niet echt multi-interpretabel en denk ook niet dat dat de bedoeling is. De functie van de moeder lijkt me vrij duidelijk. Haar moeder probeert haar klein te houden, haar kleine baby die alles doet wat zij zegt. Ze probeert haar een zekere perfectie op te leggen en om dat te worden wat haar mislukt is, een ster worden op het podium als balerina. Ze lijkt haar eigen genoegen te willen halen doormiddel van haar dochter.

Dat is niet het doel geweest van Aronofsky, maar dat hij ruimte over laat voor interpretatie lijkt mij toch overduidelijk. Genoeg punten die de 'stoffelijke' aanwezigheid van de moeder in twijfel kunnen trekken.

Glacius schreef:
Ze probeert haar een zekere perfectie op te leggen en om dat te worden wat haar mislukt is, een ster worden op het podium als balerina. Ze lijkt haar eigen genoegen te willen halen doormiddel van haar dochter.

Ze reageert wel erg heftig als Nina geen stuk taart wil. Als zij die perfectie wil opdringen, waarom zou ze uberhaupt het strenge dieet die balletdanseressen volgen proberen te verstoren?

Haar moeder ziet bvb. ook de wonden die er niet zijn. Niets wat er op wijst dat alleen dat een hersenspinsel is, en niet het hele bestaan van haar moeder an sich.

Ik voel een spoilertopic aan komen .

Fortune schreef:
Maar ik denk meer dat die moeder haar dochter in haar kleine, beschermende wereld wil houden omdat die moeder een klote leven heeft en daarom haar dochter in alles wil helpen en erbij wil zijn. Dat die moeder gewoon niemand anders heeft dan haar dochter dat gevoel had ik althans en daarom zo over beschermend is. Dat die moeder er opeens bij is bij die masturbatie scene had ik meer het gevoel dat Nina zelfs op haar eigen kamer niet verlost is van haar moeder. Dat ze wat ze ook doet, haar moeder haar in de gaten houd.

True, maar moeder is zo beschermend omdat Nina al langer psychisch niet in orde is, want moeder wist al af van de automutilatie. Denk dat het weinig met een klote leven te maken heeft, maar eerder met zorgen dat haar dochter zich niet in de vernieling stort. Maar het kan natuurlijk wel. Alles kan.

Elineloves schreef:
(quote)

True, maar moeder is zo beschermend omdat Nina al langer psychisch niet in orde is, want moeder wist al af van de automutilatie. Denk dat het weinig met een klote leven te maken heeft, maar eerder met zorgen dat haar dochter zich niet in de vernieling stort. Maar het kan natuurlijk wel. Alles kan.

Ja, dat klopt ook wel weer, alleen dacht ik dat de zelf mutilatie weer komt door het gedrag van die moeder.

Indirect wel. Auto-mutilatie is een reactie op een negatief zelfbeeld. Als de moeder al af wist van de auto-mutilatie had ze nooit ingestemd dat Nina deel uit maakt van deze zeer competitieve 'audidtie'. Want ze heeft vaak in de film het beste voor met de gezondheid van haar kind.

Kan meegespeeld hebben inderdaad, maar dan voornamelijk haar psychose en hoe ze haar moeder zag. Ik vind het heel lastig te geloven dat die ma daadwerkelijk 'slecht' was. Dat gevoel kreeg ik totaal niet tijdens het kijken.

De moeder is ook helemaal niet slecht, maar opvoedkundig is ze gewoon slecht bezig. Ze geeft geen ruimte aan haar dochter, laat haar dingen niet zelf beslissen en dan met die taart reageert ze super fel tegen haar dochter. Ik vind het dan wel begrijpelijk dat je aan auto-mutilatie doet als vorm van escapisme en ook om van de druk af te komen van het dansen en de moeder die in je nek loopt te hijgen dag en nacht.

Ja maar dat kan toch juist zijn omdat ze weet dat haar dochter psychisch niet helemaal lekker is? Dan zou ik mijn dochter ook niet teveel ruimte geven, en zorgen dat ik haar bescherm, met of zonder haar toestemming. Wanneer ze zichzelf begint te krabben, snijden, whatever.. kan het best zijn dat de moeder denkt dat ze ook stopt met eten en daarom uit machteloosheid boos werd. Misschien wist zij ook niet meer wat er er mee moest aanvangen, en hoopte ze dat het ballet enigszins een positieve draai aan haar dochters leven zou geven, waardoor ze zichzelf minder de vernieling in zou helpen wanneer ze succes zou behalen.

Ballet is wel haar lust en leven en een obsessieve bezigheid voor haar en op deze mate obsessief bezig zijn is niet goed voor iemand, zeker niet voor iemand met psychische problemen. De moeder had dan professionele hulp moeten zoeken voor haar.
Maar ik begin nu wel te twijfelen wat voor rol haar moeder nu heeft gespeeld, ik neig toch naar het negatieve als ik eraan denk. Maar heb in ieder geval wel weer zin in een herziening, misschien word het wel duidelijker wat er gaande is of blijft het even persoonlijk.

Dat denk ik ook, waarschijnlijk vallen tijdens de herziening veel meer dingen op, omdat je dan kritischer en bewuster naar de moeder kijkt en de band die zij met haar dochter heeft.

De ''lege'' plekken bij 'Black Swan' beginnen aardig toe te nemen en het kan bijna niet anders dan dat dat de komende tijd alleen maar erger wordt. Dus bij deze het spoilertopic.

Nomak
Wie de film heeft gezien ziet natuurlijk geen lege plekken. Behoorlijk overbodig al die spoilertopics, dan moet je op 2 plaatsen tegelijk een discussie voeren.

Nomak schreef:
Wie de film heeft gezien ziet natuurlijk geen lege plekken.
Je meent het.

Gaat vooral ook om de grote lappen tekst waardoor het niet meer altijd even overzichtelijk is. Daarvoor is een spoilertopic een prima uitkomst. Vooral voor een film als deze.

Nu nog hopen dat de spoiler berichten ook hier naar toe verplaatst worden, anders moet ik alles weer opnieuw typen .

Gister weer eens herzien, nu met een juiste audio setup. Nog niet al te optimaal natuurlijk met deze screener. Dat komt wel in orde in de bios en de Bluray release. Gister gezellig met de misses onze theorieën erop losgelaten. Great minds think alike .

Het werd mij nu pas duidelijk dat het personage van Ryder eigenlijk de 'echte' persoonlijkheid is van Nina en dat Nina een droom projectie is. Laat ik voor de gemakkelijkheid haar dan even Ruth noemen. Het hele verhaal rond Nina lijkt een droom projectie van de 'echte' Nina, Beth dus. Door een auto ongeluk is haar been verbrijzeld (erg subtiele hints ook binnen heel de film, ook de Nina = Beth hints zijn erg subtiel) en zal ze dus vervangen worden voor de opvoering van Swan Lake. Dat Beth haar passie niet meer kan uitvoeren is zo destructief nieuws dat ze droomt als ster van Swan Lake.

In haar droom komen er toch feiten naar boven in haar droom die langzaam maar zeker bepaalde feiten van de realiteit de droom in helpen, die Beth niet in haar 'perfect' dream wil hebben. Black Swan heeft iets enorm Lynchiaans, en dat bewijst ook waarom deze film mij zoveel doet. Ik heb nog niet alles op een rijtje wat betreft realiteit en droom maar dat dit grotendeels 'mijn' waarheid is, staat voor mij buiten kijf. Nog genoeg details waar ik nog niet helemaal uit ben, ook wat gebeurtenissen in haar droom kan ik nog niet koppelen maar de enorme basis staat er. Maar ook mijn voorgaande theorie over de gebeurtenissen in de 'droom' staat voor mij nog als een huis.

Mensen praat door !!! Ik lees die Topic nu al een uur en mijn puzzel is nog steeds niet compleet en voorzien van alle stukjes.

Begin ik ondertussen weer van onder af aan

Bedoel jij (Naomi) overigens te zeggen dat de film een droombeeld is van Beth?

Dat wil ik inderdaad zeggen .

Wat staat er in je theorie tot nu toe allemaal vast?

Nou heb hem dus 20 minuten geleden uitgezet (de film). En moet alles eigenlijk nog even laten bezinken.
Het verhaal van het toneelspel is eigenlijk het zelfde als dat van de film. Ik geloof overigens dat moeders goeie bedoelingen had en je idee van misbruik vind ik (persoonlijk) te ver gezocht.

Moeilijk vind ik te beslissen wat wel echt was en wat niet.

Had ze nou wel of niet verwondingen op haar rug en vingers?
In hoe verre was Kunis echt fout?
Was de drugs de oorzaak dat Nina de zwarte zwaan in zich boven voelde komen?
Waarom stal Nina de spullen van Beth in het begin?

Ik had films waarin je zelf je gedachten de vrije loop kan laten gaan. Maar Black Swan is zo'n film waar ik het (schijnbaar) lijk te accepteren.
Vond het prachtig. Ga morgen stemmen. Slaap er altijd eerst even een nachtje over.

Dit Topic is wel een uitkomst opzich. Ben benieuwd of je wat vragen van me kan beantwoorden. Het houdt je schijnbaar ook bezig, want je reactie was snel geplaatst. Je houdt je updates goed in de gaten

Ik was toevallig net aan het updaten. Even mijn vergezochte theorie buiten beschouwing gelaten lijkt Kunis mij denkbeeldig te zijn (vandaar dat Nina ook bloedt als ze Lily neersteekt). Verwondingen zijn voor mij zo goed als zeker denkbeeldig. de reden waarom ze Beth haar spullen jat ben ik niet uit, lastig te verklaren, terwijl dat in mijn Beth = Nina theorie wel weer makkelijk te verklaren valt .

Erg fijn blijft dat er geen echte waarheid is, niets wordt definitief uitgelegd en alles wordt multi-interpretabel gehouden waardoor het niet fout kan gaan. Heftig die eerste keer Black Swan, gewoon er een nachtje over slapen (bleef nog dagen in mijn hood spoken) en dan zie ik je i ndit topic wel weer verschijnen .

Bij deze nog even mijn kijk op Black Swan:

Nina is een onzeker, lief en integer meisje met alle kwaliteiten voor een witte zwaan. Haar nieuwe rol vraagt echter ook om een andere persoonlijke kant, namelijk één die past bij de zwarte zwaan. In Kunis ziet zij de perfecte zwarte zwaan. Ze raakt door haar geobsedeerd en vreest voor haar rol. Deze jaloesie haalt in Nina de zwarte zwaan naar boven. Beetje bij beetje is er niks meer van dat lieve, onzekere en integere meisje over. Tot dat ze het toneel op moet en in zichzelf zowel wit en zwart terug vindt. Nina heeft haar doel bereikt! Ze sterft, net als de zwaan in het verhaal. De gebeurtenissen in de film heeft zij beleeft op haar manier maar zijn in realiteit waarschijnlijk totaal anders gegaan. Dit alles had te maken met de transformatie en zoektocht naar haar zwarte kant.

Alleen de rol van Beth is voor mij nog een klein beetje onduidelijk. Ik denk dat haar het zelfde is overkomen als Nina, maar dat in haar te laat de zwarte zwaan naar boven is gekomen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat Nina eigenlijk als kind mishandeld is geweest door haar vader, en ze nu daarom ook zo schuw en bang is, en haar moeder haar wil beschermen. Ze is geen maagd meer, maar toch lijkt ze er eentje(als je de scene bij Cassel thuis ziet, denk je toch écht dat ze gaat zeggen dat ze maagd is).. Bovendien ziet ze die oude man in de metro naar zijn kruis grijpen, toch een vreemde hallucinatie.Automutilatie komt bovendien veel voor bij kinderen die misbruikt zijn in hun jeugd.

Lijkt mij eerder door haar moeder. Voor de rest ben ik ook van menin gdat misbruik een belangrijke rol speelt. Genoeg hints daar naar.

Hmm, Naomi heeft er inderdaad al meer naar verwezen, maar ik zelf heb tijdens de film absoluut die indruk niet gehad. Maar wellicht mag je het van Aronofsky denken

Gast
geplaatst: vandaag om 10:05 uur

geplaatst: vandaag om 10:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.