menu

Film / Genres en landen / Giallo

zoeken in:
Quentin schreef:
(quote)
=
(quote)

Tja de eerste giallo's van Fulci en Bava hadden dan toch iets meer inhoud dan die van Argento dus het klopt toch niet helemaal.

alexspyforever schreef:
(quote)

Tja de eerste giallo's van Fulci en Bava hadden dan toch iets meer inhoud dan die van Argento dus het klopt toch niet helemaal.

6 Donne per l'Assassino is een geweldige film, maar heeft totaal geen inhoud. Heb nagenoeg alle 'grote' giallo's gezien, maar moet de eerste met een boodschap nog ontdekken hoor. Of denk je nu echt dat die nachtmerries en orgies in het werk van een Fulci of Martino een diepere betekenis hebben?

Quentin schreef:
(quote)

6 Donne per l'Assassino is een geweldige film, maar heeft totaal geen inhoud. Heb nagenoeg alle 'grote' giallo's gezien, maar moet de eerste met een boodschap nog ontdekken hoor. Of denk je nu echt dat die nachtmerries en orgies in het werk van een Fulci of Martino een diepere betekenis hebben?

Ik dacht eerder aan:
Non Si Sevizia un Paperino (1972)
Una Lucertola con la Pelle di Donna (1971)
Una sull'Altra (1969)
La Dama Rossa Uccide Sette Volte (1972)

Die hebben wat mij betreft toch meer inhoud/verhaal dan de gemiddelde giallo.

Ik zou die films ook style over substance noemen. Af en toe wil ik gewoon sjiek en interessant zijn en dan kijk ik zoiets als Blood and Black Lace of anders The Red Queen. Je kijkt ze niet als 'een goed en degelijk detective verhaal'. Dan zou ik een Engelse detective opzetten, misschien Tatort

alexspyforever schreef:
(quote)

Ik dacht eerder aan:
Non Si Sevizia un Paperino (1972)
Una Lucertola con la Pelle di Donna (1971)
Una sull'Altra (1969)
La Dama Rossa Uccide Sette Volte (1972)

Die hebben wat mij betreft toch meer inhoud/verhaal dan de gemiddelde giallo.

Nee man, is gewoon pseudo-intellectuele onzin. Heel vermakelijk, vooral die eerste twee, maar het slaat allemaal nergens op. Het doet misschien gewichtig en slim aan, maar er klopt eigenlijk niks van - zowel verhaaltechnisch als psychologisch (en dat is natuurlijk prima zo). Werd zelfs een substroming, de giallo over mentale stoornissen; deze vind je dan vast ook goed: Tutti i Colori del Buio (1972).

Heyy die ken ik niet! goeie tip.

volgens mijn ervaring had je eerst de dolari giallo: moorden voor je erfinis (denk aan 'twitch of the death nerve'. En later met name door Argento geintroduceert: de grazy giallo: over gekken dus met trauma's.

mikey schreef:
Heyy die ken ik niet! goeie tip.

volgens mijn ervaring had je eerst de dolari giallo: moorden voor je erfinis (denk aan 'twitch of the death nerve'. En later met name door Argento geintroduceert: de grazy giallo: over gekken dus met trauma's.
En uiteindelijk volgde zelfs de komische giallo: Morte Sospetta di una Minorenne (1975), duizend keer beter dan je zou verwachten!

Quentin schreef:
(quote)

Nee man, is gewoon pseudo-intellectuele onzin. Heel vermakelijk, vooral die eerste twee, maar het slaat allemaal nergens op. Het doet misschien gewichtig en slim aan, maar er klopt eigenlijk niks van - zowel verhaaltechnisch als psychologisch (en dat is natuurlijk prima zo). Werd zelfs een substroming, de giallo over mentale stoornissen; deze vind je dan vast ook goed: Tutti i Colori del Buio (1972).

Ik heb ook duidelijk gezegd wat mij betreft een beter (of moet ik zeggen interessanter) verhaal. Ik heb niet beweerd dat het slimmer of intellectueler is dan de werkjes van Argento. Dat is wat jij ervan maakt. En die diepere boodschap heb ik ook niet over gesproken.

alexspyforever schreef:
(quote)

Ik heb ook duidelijk gezegd wat mij betreft een beter (of moet ik zeggen interessanter) verhaal. Ik heb niet beweerd dat het slimmer of intellectueler is dan de werkjes van Argento. Dat is wat jij ervan maakt. En die diepere boodschap heb ik ook niet over gesproken.

Je had het over "[een gebrek aan] inhoud" en "altijd dezelfde vage shit, [...] ze lijken nooit een drijfveer te hebben". Dat is dus net zo goed van toepassing op je eerdergenoemde lijstje; het is allemaal onnavolgbare onzin en van-de-hak-op-de-tak dramaturgie. Zeer vermakelijk inderdaad, maar dat is heel iets anders dan de door jou gewenste substance over style.

Quentin schreef:
Morte Sospetta di una Minorenne (1975), duizend keer beter dan je zou verwachten!
hmmmm, nog niet over uit.

Quentin schreef:
(quote)

Je had het over "[een gebrek aan] inhoud" en "altijd dezelfde vage shit, [...] ze lijken nooit een drijfveer te hebben". Dat is dus net zo goed van toepassing op je eerdergenoemde lijstje; het is allemaal onnavolgbare onzin en van-de-hak-op-de-tak dramaturgie. Zeer vermakelijk inderdaad, maar dat is heel iets anders dan de door jou gewenste substance over style.

En alweer trek je de verkeerde conclusies of interpreteer ik je wat ik zei op een verkeerde manier. Ik sprak over wat mij betreft een beter, interessanter verhaal. Ik heb niet gezegd ik prefereer stijl over substance, dat is misschien wat jij uit mijn recensie concludeert. Dus als dat zo is sorry dat ik mij niet duidelijk heb uitgedrukt. Ik weet niet hoezeer je bekend bent met de horror van Herschell Gordon Lewis, verhaal is niet veel soeps en de kills zijn helemaal geen hogere wiskunde eigenlijk nogal stijlloos. Toch vind ik ze heerlijk om te zien omwille van de vaak knotsgekke concepten en ja ok vrij rechtlijnige verhalen.

alexspyforever schreef:
Als dit geweldige horror is dan zijn de films van HG Lewis ware meesterwerken...
Toch heeft Argento films gemaakt die je wellicht wel waardeert. En die hebben vaak best een 'redelijk'detective verhaal. Ik zou zeggen: Bird with the crystal plumage? Profondo rosso? Of het wat heftigere: tenebrae?? Deze films zijn veel meer dan okay.

mikey schreef:
(quote)
Toch heeft Argento films gemaakt die je wellicht wel waardeert. En die hebben vaak best een 'redelijk'detective verhaal. Ik zou zeggen: Bird with the crystal plumage? Profondo rosso? Of het wat heftigere: tenebrae?? Deze films zijn veel meer dan okay.

Profondo Rosso viel wel mee ja, tikkeltje te lang wel. Tenebre was ook wel ok, niet zo vaag maar bijzonder vond ik het niet. Trauma vond ik wel echt goed wellicht omdat het meer rechtlijning en no-nonsense aanpak was. Bird with Crystal Plumage staat al op mijn watchlist

Ik zou die Argentobox dan maar naar zolder doen want veel beter wordt het niet

(ook al heeft argento veel fans van de Mothers triologie)

mikey schreef:
Ik zou die Argentobox dan maar naar zolder doen want veel beter wordt het niet

(ook al heeft argento veel fans van de Mothers triologie)

Ik heb geen idee van welke Argentobox je spreekt, ik heb er geen en zal er wellicht ook nooit 1 hebben

alexspyforever schreef:
Ik heb geen idee van welke Argentobox je spreekt, ik heb er geen en zal er wellicht ook nooit 1 hebben
Die ene met de zwarte hoed, regenjas en handschoen met mes.
Zo villein.

alexspyforever schreef:
Bij Opera:

Giallo zou een van mijn favoriete genres kunnen zijn helaas lijken de meeste zich te focussen op style over substance. Aangezien ik ondertussen toch al alle giallo's van Mario Bava en Lucio Fulci heb gezien, dan toch maar eentje van Dario Argento. En ook deze kan zich weer niet onderscheiden qua verhaal of concept van de rest van zijn oeuvre, het is altijd dezelfde vage shit. Wat was nu die moordenaar zijn probleem, ze lijken nooit een drijfveer te hebben. Is Argento dan niet in staat om iets te bedenken dan zo een vage uitleg waar ik als kijker niets mee kan. Enkele stijlvolle kills en het gedeelte met de raven is ook nog leuk maar al de rest is weer zo interessant als verf te zien opdrogen. Als dit geweldige horror is dan zijn de films van HG Lewis ware meesterwerken...

Style = substance

TornadoEF5 schreef:
(quote)

Style = substance

Probeer Quentin daar maar van te overtuigen dan

Nieuwe docu:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=AfayZo-TDog

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Stiekem staat hij gewoon met Engelse subs op YT trouwens.

kappeuter (crew)
geplaatst:
In de traditie van de jaren 70 giallo's:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=zQLoCjbIY-8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Abrakadabra (2018) - vanaf 16 mei te koop op dvd

geplaatst:
Gruwelijk! Meteen aangeschaft

geplaatst:
My cup of tea

Gast
geplaatst: vandaag om 18:33 uur

geplaatst: vandaag om 18:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.