• 143.052 films
  • 7.031 series
  • 21.322 seizoenen
  • 480.078 acteurs
  • 286.305 gebruikers
  • 8.222.774 stemmen

Giallo

zoeken in:

Meneer Bungel

• 13167 berichten
  • 0 stemmen

Qua giallo's (zo heet dit topic dan ook, voor de echte zombiefilms, zie Film >> Genres en landen >> Zombiefilms en vraag er naar de Italiaanse varianten) kan je hier aan de hand van een aantal beoordelingen toch wel wat tips opdoen. Dus: zie (o.a.) mijn lijstje (en ter plaatse bij de genoemde films, want bijvoorbeeld Una sull'Altra is vooral een erg sfeervol filmpje zonder noemenswaardige gore)...

megaman

• 1484 berichten
  • 229 stemmen

Meneer Bungel schreef:

Qua giallo's (zo heet dit topic dan ook, voor de echte zombiefilms, zie Film >> Genres en landen >> Zombiefilms en vraag er naar de Italiaanse varianten) kan je hier aan de hand van een aantal beoordelingen toch wel wat tips opdoen. Dus: zie (o.a.) mijn lijstje (en ter plaatse bij de genoemde films, want bijvoorbeeld Una sull'Altra is vooral een erg sfeervol filmpje zonder noemenswaardige gore)...

Bedankt voor je reactie Van (Italiaanse) zombiefilms heb ik inmiddels genoeg gezien Ik vroeg me alleen af of er buiten dit sub-genre nog echte aanraders zijn die ook uit Italié komen. Ik zag inderdaad dat er al heel wat was opgenoemd aan thrillers en horrorfilms. Alleen kan ik ze slechts allemaal gaan aanschaffen Una sull'Altra is sowieso een aanrader? Ik kijk wel even op Boudisque.nl of CDwow. Weet je ook wat must-see films te noemen van regisseur Dario Argento?

Meneer Bungel

• 13167 berichten
  • 0 stemmen

Zie mijn bericht van 22 november 2011, 21:16 uur in dit topic; bij een flink aantal heb ik wel een mening geplaatst, dus misschien kan je daar iets uit op maken. Alles vanaf 3,5* vind ik zelf zeer de moeite waard.

Van Argento zou ik je Profondo Rosso (1975) aanraden, maar ook daarvan staan er meer in het genoemde bericht vermeld.

megaman

• 1484 berichten
  • 229 stemmen

Bedankt voor je tips Ik heb de volgende DVD's van Argento besteld:

The Bird with the Crystal Plumage

Inferno

Suspiria

Soms is het ook een kwestie van uitproberen en dan kijken of de stijl van de regisseur bevalt of niet. Enige tijd terug las ik op dit forum ook dat Hitchcock's Vertigo, North by Northwest en Rear Window erg worden gewaardeerd. Psycho en The Birds had ik al eerder gezien maar, ondanks dat beide films een goeie sfeer hadden met stijlvolle beelden, was er geen instant-classic gevoel dat bij me op kwam. Dat had ik weer wel bij Rear Window: een film die inmiddels een favoriet is geworden van mij Maar ook Vertigo en North by Northwest zijn memorabele films naar mijn mening.

Maar goed, ik dwaal verschrikkelijk af Als de Argento DVD's binnen zijn ga ik me eens verdiepen in zijn stijl en word dit de eerste keer dat ik bekend raak met de Giallo film. Wat Italiaanse horrorfilms in 't algemeen betreft: Lucio Fulci is nog steeds de man voor mij. The Beyond, Zombie en House by the Cemetery vind ik nog steeds prachtig om naar te kijken. Mario Bava's Black Sunday is ook een aanrader naar mijn mening

PS: Deep Red zal ik goed in de gaten houden De score hier en op IMDB beloofd wat.

Meneer Bungel

• 13167 berichten
  • 0 stemmen

Inferno vond ik een tegenvaller, maar de meningen zijn er verdeeld over. Je moet ze inderdaad gewoon zelf gaan proeven, The Bird... en Suspiria zijn weer kleine parels in mijn ogen; Dario Argento .

Ook Fulci heeft een giallo gemaakt, trouwens, en die staat hier bovenaan in mijn lijst; Lo Squartatore di New York (1982), aanrader! The Beyond vind ik ook prachtig, en meer moet nog volgen.

Bava's Black Sunday moet ik ook nog zien, maar deze eerst nog: Operazione Paura (1966).

Enjoy!

megaman

• 1484 berichten
  • 229 stemmen

Te New York Ripper vond ik een vermakelijke film maar wel wat te cheesy om echt te kunnen waarderen. Don't Torture A Duckling vind ik daarentegen weer een hele mooie en sfeervolle Giallo van Fulci met mooie beelden en muziek. Deze komt naar mijn mening ook niet ver na films als The Bird with the Crystal Plumage, The Cat O' Nine Tails en Deep Red.

Joost1973

• 15 berichten
  • 2019 stemmen

Ik ben een groot liefhebber van de giallofilms. Hier een lijstje van mijn favoriete films.

Profondo Rosso - Dario Argento

Four flies on grey velvet - Dario Argento

The bird with the crystal plumage - Dario Argento

Cosa avete a Solange - Massimo Dallomano

Il gatto a nove code - Dario Argento

Non sevizia un paperino - Lucio Fulci

Operazione Paura - Mario Bava

Reazione a catena - Mario Bava

Perché Quelle Strane Gocce di Sangue sul Corpo di Jennifer? - Giuliano Carnimeo

Blood and black lace - Mario Bava

Lo Strano Vizio della Signora Wardh - Sergio Martino

La Tarantola dal Ventre Nero - Paolo Cavara

niethie

• 7281 berichten
  • 5804 stemmen

Als groot horror-liefhebber schaam ik me een beetje dat ik van dit genre nog maar zo weinig gezien heb. Hier wil ik de komende maanden graag verandering in brengen en heb dus, zoals ik dat altijd doe, van te voren wat research gedaan en daaruit een lijstje samen gesteld met zowel bekende als de wat onbekendere titels. Heb me hier in expres beperkt tot eind jaren 70 aangezien daar de hoogdagen lagen. Nu was dit was eigenlijk vooral klakkeloos overnemen dus weet ik als leek natuurlijk niet of er dingen tussen staan die er eigenlijk niet in horen. Ook zal ik vast het een en ander vergeten zijn. Nu is mijn vraag aan de liefhebbers dus of jullie me willen helpen het lijstje zo compleet mogelijk te maken zodat ik er binnenkort mee aan de slag kan?

1) The Girl Who Knew Too Much (3,27/33)

2) Blood and Black Lace (3,76/67)

3) Kill Baby... Kill! (3,43/37)

4) Sweet Body of Deborah (3,38/9)

5) Death Laid an Egg (3,35/14)

6) Naked You Die (3,12/8)

7) Orgasmo (3,21/7)

8-) On on Top of the Other (3,45/20)

9) Forbidden Photos of a Lady Above Suspicion (3,26/13)

10) The Bird With the Crystal Plumage (3,50/132)

11) Five Dolls For an August Moon (3,11/18)

12) Next! (3,53/31)

13) Twitch of a Death Nerve (3,09/80)

14) Four Flies on Grey Velvet (3,39/44)

15) A Lizard in a Woman’s Skin (3,50/47)

16) Short Night of the Glass Dolls (3,22/33)

17) Black Belly of the Tarantula (3,40/31)

18) Case of the Scorpion’s Tale (3,25/26)

19) The Iguana With the Tongue of Fire (3,20/5)

20) The Bloodstained Butterfly (3,65/10)

21) The Cat O’ Nine Tails (3,29/112)

22) Death Walks on High Heels (3,46/14)

23) Don’t Torture a Duckling (3,51/84)

24) What Have You Done to Solange (3,56/31)

25) Seven Blood-Stained Orchids (3,29/12)

26) You Vice is a Closed Room (3,28/23)

27) All the Colors of the Dark (3,32/25)

28) Red Queen Kills 7 Times (3,26/15)

29) Who Saw Her Die? (3,25/29)

30) My Dear Killer (3,34/26)

31) So Sweet, So Dead (3,56/8)

32) The Crimes of the Black Cat (3,50/8)

33) The Dead Are Alive (3,05/10)

34) Death Walks at Midnight (3,04/12)

35) Torso (3,41/51)

36) Autopsy (3,00/8)

37) Cat’s Murdering Eye (3,41/12)

38) French Sex Murders (3,05/9)

39) The Girl in Room 2A (3,00/4)

40) The Case of the Bloody Iris (3,34/25)

41) Perfume of the Lady in Black (3,33/21)

42) Blue Eyes of the Broken Doll (3,18/8)

43) Strip Nude For Your Killerl (2,75/27)

44) Deep Red (3,53/196)

45) Eyeball (3,08/12)

46) The Killer Must Kill Again (3,29/17)

47) The House With Laughing Windows (3,67/31)

48) Plot of Fear (3,50/9)

49) The Psychic (3,48/33)

50) Suspiria (3,54/416)

51) The Pyjama Girl Case (3,16/6)

52) Death Steps in the Dark (3,00/3)

53) Watch Me When i Kill (3,07/13)

54) Nine Guests for a Crime (3,83/6)

55) Rings of Fear (2,68/8)

56) Giallo in Venice (2,88/9)

Zoals jullie zien heb ik overal de moviemeter gemiddeldes achter genoteerd en op basis daarvan voor de handigheid een top 20 samen gevat. Een regel was wel dat een film minstens 25 stemmen moest hebben...

Blood and Black Lace (1964)

House With Laughing Windows (1976)

What Have You Done To Solange (1972)

Suspiria (1977)

Deep Red (1975)

Next! (1970)

Don't Torture a Duckling (1972)

A Lizard in a Woman's Skin (1971)

Bird With the Crystal Plumage (1970)

The Psychic (1977)

One on Top of the Other (1969)

Kill Baby... Kill! (1966)

Torso (1973)

Black Belly of the Tarentula (1971)

Four Flies on Grey Velvet (1971)

My Dear Killer (1972)

The Case of the Bloody Iris (1974)

Perfume of the Lady in Black (1974)

All the Colors of the Dark (1972)

The Cat O' Nine Tails (1971)

Seven Blood-Stained Orchids (1972)

Edit: Wat jullie? Ik weet dat het genre een goede naam heeft hier op de site, zeker gezien de gemiddeldes? Misschien kan giallo-godfather pippo il buffone me wat verder op weg helpen?

beavis

• 6519 berichten
  • 12054 stemmen

Blood and Black Lace boven aan de lijst zetten is iig een zeer goede keuze!

als je net als ik graag ook de aanloop van een genre wilt verkennen dan zou je ook de Duits/Italiaanse Edgar Wallace verfilmingen van voor het giallo tijdperk kunnen meenemen, of in het specifieke geval van Blood and Black Lace misschien Mannekäng i Rött (1958)

wat precies wel en niet tot het genre behoort daar zullen puristen een betere mening over hebben, maar ik zie geen heel afwijkende titels in jouw lijstje staan

iets als Lo Strano Vizio della Signora Wardh (1970) lijkt wel te missen ... vreemd, als ik op horror of thriller zoek, rolt die film ook niet uit de zoekmachine, het is puur dat ik de titel herinner als een hele goede en em daarom nog even opzocht...

EDIT: dat komt omdat Spanje als eerste land vermeld staat zie ik nu, maar dit is toch echt een volbloed Italiaanse giallo, geen Spaanse variant als Los Ojos Azules de la Muñeca Rota (1974) of La Corrupción de Chris Miller (1973) die ook zeer de moeite zijn, maar volgens de puristen officieel geen giallo

leatherhead

• 3421 berichten
  • 1757 stemmen

Phenomena (1985) ook geweldig. Volgens mij alleen geen volbloed Giallo, maar meer een Giallo met bovennatuurlijke elementen, beetje net zoals Suspiria.

D-ark

• 1753 berichten
  • 419 stemmen

Ja die twee zijn vooral ergens tussen SF, horror en Gaillo in. Zeker Phenomena, films zijn inderdaad geweldig maar zijn gewoon geen Gaillo in de pureste vorm.

niethie

• 7281 berichten
  • 5804 stemmen

beavis, Blood and Black Lace ben ik verleden week mee begonnen (mijn eerste Bava sinds Twitch of a Death Nerve 4 jaar geleden) Beviel een stuk beter maar was er nog niet ondersteboven van. ''Lo Strano...'' staat er in onder de titel ''Next!'' evenals ''Los Ojos Azules...'' Kan me voorstellen dat het verwarrend is zo, zeker omdat er bij bijna alle films standaard 2/3 Engelse titels vermeld staan en ik niet zeker ben of ik de juiste heb gekozen maar ik/jullie zouden een knap brein hebben als ze we ze allen aan de Italiaanse zouden herkennen, dus ook maar geen linkjes, hehe.

leatherhead Bedankt (die kon ik al, evenals Tenebre van Argento) maar ik heb mijn lijst bewust tot eind jaren 70 laten gaan omdat ik overal las dat daar de hoogdagen liggen. Zal er anders ook nog wel een 80's lijstje onder editten, al zijn dat niet veel titels die ik gevonden heb...

En D-ark Dat las ik al, wel vreemd aangezien ik jaren lang in de veronderstelling was dat vooral Suspiria de bekendste Giallo-film was. Meer mensen maken die fout dus? Nu ken ik de regels een beetje en valt die daar met zijn buitenaardse plot inderdaad buiten. Maar de stijlmiddelen zijn wel erg aanwezig, net als bij Inferno, dus laat ik hem er wel in staan als je het niet erg vind.

niethie

• 7281 berichten
  • 5804 stemmen

Jaren 80:

57) Inferno (3,19/173)

58) Macabre (2,53/54)

59) Tenebre (3,24/161)

60) A Blade in the Dark (2,98/46)

61) New York Ripper (3,23/163)

62) There Was a Little Girl (2,85/7)

63) The House With the Yellow Carpet (2,00/3)

64) Phenomena (3,45/197)

65) Blood Link (2,25/2)

66) Murder Rock (2,88/13)

67) Nothing Underneath (3,37/4)

68) Formula for a Murder (2,41/6)

69) You'll Die at Midnight (2,71/7)

70) Phantom of Death (3,10/10)

71) Stagefright (3,15/60)

72) Delirium (2,38/13)

73) Opera (3,23/120)

De latere video nasty's van Lucio Fulci zullen er dan ook wel buiten vallen denk ik?

beavis

• 6519 berichten
  • 12054 stemmen

niethie schreef:

''Lo Strano...'' staat er in onder de titel ''Next!'' ...' Kan me voorstellen dat het verwarrend is zo

Ik herkende em iig niet onder die titel, omdat ik em als The Strange Vice of Mrs. Wardh op DVD in de collectie heb. Maar ik ken wel een Nederlandse giallo VHS met de titel Next! (helaas nooit in bezit gehad), vandaar dat het me ook niet als een afwijkende opviel... het kan inderdaad verwarrend zijn met aka titels van buitenlandse genre werkjes

D-ark

• 1753 berichten
  • 419 stemmen

niethie schreef:

En D-ark Dat las ik al, wel vreemd aangezien ik jaren lang in de veronderstelling was dat vooral Suspiria de bekendste Giallo-film was. Meer mensen maken die fout dus? Nu ken ik de regels een beetje en valt die daar met zijn buitenaardse plot inderdaad buiten. Maar de stijlmiddelen zijn wel erg aanwezig, net als bij Inferno, dus laat ik hem er wel in staan als je het niet erg vind.

Hmmm tjah Inferno is al veel meer gallio(en veel minder) ik ben er niet mee eens maar leef je uit

De giallo buffs hebben u hier al op de goede weg geholpen zie ik , niethie. Ik ben zelf verre van een giallo godfather, maar dat weet u zelf ook wel. Voor wat vollediger giallolijsten kunt u natuurlijk die op ICM checken, vreemd dat giallobuff / ICM buff beavis u daar niet op geattendeerd heeft, valt me tegen van hem Voor de naslagwerken is er natuurlijk het giallo bijbeltje blood and black lace van Luther Smith, wel een beetje verouderd onderhand maar toch met ruim 250 titels + achtergrondinfo.

beavis

• 6519 berichten
  • 12054 stemmen

het zag er niet naar uit dat er op dit punt nog (meer) lijstjes nodig waren

... en ik ben zelf ook verre van een giallo buff...

Smallprint84

• 216 berichten
  • 1469 stemmen

yeyo schreef:

Heb nog niet veel gialli gezien, maar ik vind het alleszins een veelbelovend genre. Mijn favoriet tot nog toe was What Have You to Solange. Kent er iemand nog gialli die diezelfde dromerige sfeer belichamen?

Heb em zelf nog niet gezien, maar deze is wel vrij dromerig/psychedelisch:

- A Lizard in a Woman’s Skin van Fulci.

En dit is meer een bovennatuurlijke giallo (en favorietje van me): Phenomena (Argento)

Smallprint84

• 216 berichten
  • 1469 stemmen

Van eigen bodem komt deze Ned. klassieker t meest in de buurt:

Amsterdamned (1988)

Smallprint84

• 216 berichten
  • 1469 stemmen

homage aan de gialli:

Amer (2009)

lieventje

• 9 berichten
  • 0 stemmen

homage aan de gialli:

Amer (2009)

Van dezelfde regisseurs L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps (2013)

John Milton

• 16143 berichten
  • 8497 stemmen

Naast jullie nuttige berichten met persoonlijke favorieten, ben ik benieuwd naar meningen over dit lijstje? daarna vond ik ook nog deze nog meer beknopte toplist.

Die ICM lijst is me net even te groot om nuttig te zijn voor een Giallo rookie.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

John Milton schreef:

Die ICM lijst is me net even te groot om nuttig te zijn voor een Giallo rookie.

Verre van een Giallo kenner, maar Blow-Up? Dat is nu toch een film die ik niet met genre associeer

John Milton

• 16143 berichten
  • 8497 stemmen

Metalfist schreef:

(quote)
Verre van een Giallo kenner, maar Blow-Up? Dat is nu toch een film die ik niet met genre associeer

Haha. Ja dat was exact wat er door mijn hoofd ging

Zal wel in een van die vier boekjes staan die de auteur gebruikt heeft voor deze lijst. Vind ik ook twijfelachtig.

Harco

• 978 berichten
  • 0 stemmen

Wordt wel vaak genoemd in giallolijstjes. Heeft dan ook een grote invloed op daaropvolgende gialli.

de grunt

• 4175 berichten
  • 1557 stemmen

Hoewel het zich in 60's swinging London afspeelt heeft Blow-Up wel de stylering van een Giallo. Blow-Up heeft alleen niet het klassieke uitgangspunt: het Italiaanse mystery/horror whodunnit concept..

baspls

• 4116 berichten
  • 1668 stemmen

Het schijnt dat Nicolas Winding Refn de Giallo What Have You Done to Solange? gaat remaken. Normaal heb ik het niet zo met remakes, maar aangezien deze remake het giallo genre nieuw leven in kan blazen ben ik er toch heel blij mee. Daarbij is Refn ook de uitstekende persoon om het te doen, al produceerd hij het waarschijnlijk alleen maar.

Refn Remaking 'What Have You Done to Solange?' - Bloody Disgusting

Nicolas Winding Refn To Remake ‘What Have You Done To Solange?’ | Deadline

alexspyforever

• 19436 berichten
  • 2160 stemmen

Bij Opera:

Giallo zou een van mijn favoriete genres kunnen zijn helaas lijken de meeste zich te focussen op style over substance. Aangezien ik ondertussen toch al alle giallo's van Mario Bava en Lucio Fulci heb gezien, dan toch maar eentje van Dario Argento. En ook deze kan zich weer niet onderscheiden qua verhaal of concept van de rest van zijn oeuvre, het is altijd dezelfde vage shit. Wat was nu die moordenaar zijn probleem, ze lijken nooit een drijfveer te hebben. Is Argento dan niet in staat om iets te bedenken dan zo een vage uitleg waar ik als kijker niets mee kan. Enkele stijlvolle kills en het gedeelte met de raven is ook nog leuk maar al de rest is weer zo interessant als verf te zien opdrogen. Als dit geweldige horror is dan zijn de films van HG Lewis ware meesterwerken...

Quentin

• 10125 berichten
  • 8103 stemmen

=
alexspyforever schreef:

style over substance.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.