- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Die Neue Deutsche Welle
Die Neue Deutsche Welle

Comrade
-
- 2 berichten
- 0 stemmen
Ik ben Comrade van MusicMeter, en ik zoek informatie over 'Die Neue Deutsche Welle'. Aangezien Google enkel spreekt over een muzikaal genre, ben ik maar naar het broertje van MuMe gekomen.
Dus, heeft er iemand korte informatie over Die Neue Deutsche Welle?
Alvast bedankt.

Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Niet lullig bedoeld, maar dit hoort echt thuis op MusicMeter. Het is niet voor niets een muzikale stroming / genre. Met film heeft dit niets te maken. Een slotje derhalve.

Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Hij is weer geopend. Na een aantal meldingen dat het hier niet thuishoorde, ging ie op slot. Vervolgens weer een aantal meldingen dat het wel een stroming is binnen de cinema. Fassbinder bijvoorbeeld.
Laat je maar lekker gaan!

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Fassbinder Neue Deutsche Welle ? Laat me niet lachen...
Neue Deutsche Welle zie ik enkel als de vooruitstrevende Duitse muziek van de beginjaren 80. Dan diskwalificeert zich Fassbinder al meteen met zijn films van eind jaren 60 en 70

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
En BAP en Nina Hagen, Trio, Spider Murphy Gang, Falco (een beetje) en nog wat andere groepen, heb een aantal verzamel cd's van dat soort muziek.

Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
De Neue Deutsche Welle zou volgens een kort bericht op teletekst ook een stroming betreffen binnen het medium film, meer specifiek de jaren '60-'70.
Een stroming met volgende namen als pioniers: Wim Wenders, Werner Herzog, Rainer Werner Fassbinder en Volker Schlöndorff.

eRCee
-
- 13389 berichten
- 1947 stemmen
Fassbinder Neue Deutsche Welle ? Laat me niet lachen...
De muziekstroming ken ik niet, maar een soort Duitse adaptatie van de Nouvelle Vague kan ik toch wel met Fassbinder rijmen.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Sorry, ik ken enkel de muziek-stroming.
Alles kun je dan wel beschouwen als Neue Deutsche Welle, zelfs de invoering van de D-Mark.

eRCee
-
- 13389 berichten
- 1947 stemmen
Het is wel een filmstroming:
Kenmerken:
Klinkt mij, nogmaals, in de oren als een Duitse variant op de Nouvelle Vague. De bewondering van Fassbinder voor Jean-Luc Godard is natuurlijk bekend ook terug te zien in zijn films.

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Ben niet echt onder de indruk van de bronnen die je aanhaalt, en Fassbinder met de Nouvelle Vague in aanraking brengen vind ik een persoonlijke belediging voor Fassbinder.
Kan nauwelijks een raakvlak ontdekken, persoonlijk.
Nogmaals, Neue Deutsche Welle slaat toch echt op de muziekstroming van beginjaren 80.
Maar goed, als ze ook regisseurs in dat vakje willen brengen, zal 't ook wel met schrijvers gebeuren...

joyce.b
-
- 712 berichten
- 0 stemmen
Hoi Comrade,
(krijg allerlei associaties bij die nicknaam)
Als je hier nog eens op de forum komt , en je wil nog steeds iets weten over die Neue Deutsche Welle. stuur me dan even een persoonlijk berichtje.
Ik kan je er van alles over vertellen, in ieder geval heel veel meer dan hier tot nu toe opgeschreven is.
groet,joyce.b

Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
En de rest van de site mag het niet weten? Eigenaardig.
Teach us.

Matchostomos
-
- 4171 berichten
- 535 stemmen
All for one, one for all.
Bovendien is alle extra informatie en elke toelichting geheel welkom, al zal die uiteraard getoets worden op zijn waarheid.

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Neue Welle is natuurlijk gewoon een letterlijke vertaling van nouvelle vague, dus ik kan me wel voorstellen dat men die term zou willen gebruiken voor (de Duitse equivalent van) nouvelle-vaguefilms. Als ik op Google hiernaar zoek blijken echter vooral Nederlandse en Engelse bronnen de vertaalde term 'neue Welle' te gebruiken waar ze nouvelle vague bedoelen. Duitse bronnen spreken liever van de Neuer Deutscher Film als ze deze stroming (Fassbinder/Wenders/Herzog/enz.) bedoelen.

joyce.b
-
- 712 berichten
- 0 stemmen
Je hebt een bericht,hoor,Comrade.
Heb het maar gelijk naar je emailadres gestuurd.
Hoop niet dat ik ``te laat ben``?

eRCee
-
- 13389 berichten
- 1947 stemmen
Ben niet echt onder de indruk van de bronnen die je aanhaalt,
Ik weet er verder geen bal van, dit was het resultaat van even googelen. Echt uitgebreid is de info niet maar het komt wel betrouwbaar over.
Kan nauwelijks een raakvlak ontdekken, persoonlijk.
Na één film Fassbinder had ik, zonder enige voorkennis, de associatie al. De manier van montage en het gebruik van geluid vertonen bijvoorbeeld veel raakvlakken. Beide regisseurs breken in deze onderdelen met de traditionele manier van film maken (zoals de muziekstroming dat doet binnen de muziek).
Als ik op Google hiernaar zoek blijken echter vooral Nederlandse en Engelse bronnen de vertaalde term 'neue Welle' te gebruiken waar ze nouvelle vague bedoelen.
Mijn bronnen toch niet.
En joyce.b, ik ben ook wel erg benieuwd naar je informatie!

Queto Yurlunyur
-
- 4775 berichten
- 3110 stemmen
Jouw bronnen zijn enkel Nederlandstalige sites; dat bedoelde ik. Duitstalige sites zie ik de term 'neue Welle' niet gebruiken als het om films gaat, enkel 'nouvelle vague' (algemeen) en 'neuer Deutscher Film' (voor de specifiek Duitse stroming).

FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Sjuustem. Aangezien ik destijds in Duitsland woonde, weet ik gewoon dat de filmwereld daar zeker niet onder viel.
En Nouvelle Vague vertaal ik nog steeds als Nieuw Vaags. Geen enkel probleem, deze vertaling klopt