- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Cyberpunk
Cyberpunk
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Voor zover ik weet is er nog geen topic over het (sub)genre cyberpunk, dus bij deze.
Hier een korte uitleg over het genre cyberpunk:
Cyberpunk (een samenstelling van cybernetica en punk) is een sciencefictiongenre dat zich richt op computers en informatietechnologie, vaak in combinatie met een afbreuk van de sociale orde. Cyberpunkverhalen gaan vaak over een conflict met hackers, kunstmatige intelligentie, robots en mega-bedrijven, die geplaatst zijn in een dystopie in de nabije toekomst. De staat is vervallen in anarchie waarbij de (economische) macht is overgenomen door grote bedrijfsconglomeraten. De atmosfeer van zulke verhalen lijkt vaak op het film-noirgenre.
Cyberpunk is van origine een genre uit de SF-literatuur. Dit genre is zichtbaar geworden door het verschijnen van de roman Neuromancer van William Gibson.
Als elementen van film noir vermengd worden met die van de cyberpunk dan wordt dat met de term Tech noir aangeduid.
Gedurende de jaren 1980 groeide de interesse in cyberpunk en werd het een onderwerp van onderzoek naar postmoderne toekomstbeelden. In Hollywoodfilms is dit genre het best vertegenwoordigd door Blade Runner en The Matrix.
Bron: Wikipedia
Zelf heb ik films als tetsuo, ghost in the shell en eraserhead gezien en ik wil ook nog graag electric dragon 80.000V en 964 pinocchio zien. Ik kan niet echt goed uitleggen wat me zo in het genre aanspreekt, het is een ervaring, een gevoel....iets. De hollywood cyberpunk zoals the matrix vind ik maar niets, het zijn de aziatische die het voor me doen. Wie Wil er ook wat kwijt over dit erg onderschatte genre?
Mr Confused
-
- 1714 berichten
- 6455 stemmen
Rubber's lover is ook een aanrader.
J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
Wat betreft de films heb ik alleen helaas The Matrix gezien. In de anime ben ik gelukkig wat verder en van de 2 Ghost in The Shell Series (en 2 films, alhoewel minder dan de serie) heb ik goed van genoten. Qua beeld en geluid is het prachtig prachtig en het verhaal en alles hier omheen is erg meeslepend. Een anime toppertje en aanbevolen! Overigens denk ik wel liever dat ik de anime heb, omdat je dan met een redelijk budget redelijk veel kan uitbeelden, wat je met een echte film een veel groter budget voor nodig hebt. Het moet futuristische gevoel geven. Dus eye candy en goede muziek is voor mij zeker een must.
Ghost in The Shell Stand Alone Complex (2e serie) OP:
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, ook met een klein budget kan je heel wat, kijk maar naar tetsuo en eraserhead. Beide extreem low-budget maar ook extreem goed.
J.T.O
-
- 790 berichten
- 1047 stemmen
Tuurlijk, uitzonderingen zijn er altijd wel, maar logisch gezien lijkt dat mij wel zo of het genre aanbod is zo verschrikkelijk klein dat je het maar niet of nauwelijks kan vergelijken. Ik zal die films even noteren
beavis
-
- 6606 berichten
- 14252 stemmen
het volgende schreef ik jaren geleden over japanse cyberpunk voor een film blad (nb link naar een Word .doc file):
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
het volgende schreef ik jaren geleden over japanse cyberpunk voor een film blad (nb link naar een Word .doc file):
Prachtig stukje beavis.
beavis
-
- 6606 berichten
- 14252 stemmen
klein tikje verouderd ondertussen, maar dekt nog steeds wel het hele spectrum
thanks voor de compimenten
Onderhond
-
- 87403 berichten
- 12403 stemmen
Goed stukje inderdaad. De belangrijkste namen komen allen voorbij.
Heb hier wel eens eerder wat neergepend over cyberpunk, maar geen idee meer waar dat was.
Enige wat ik een beetje mis is de scheiding van films die zich meer richten op het "cyber" gebeuren (Ghost in the Shell, Matrix) en films die zich sterker richten op het punk gebeuren (Tetsuo, Electric Dragaon).
Veel échte cyberpunk cinema is er volgens mij dan ook niet. De volhardende combinatie van cyber elementen en de punk stijl is uitzonderlijk. Films als Zoetrope komen daarbij nog het dichtst bij in de buurt vermoed ik.
Wat mij betreft geef ik de voorkeur aan de "punk" films in het genre. De "cyber" films zijn vaak nogal droog en stylistisch weinig interessant. Met uitzondering van de beide Ghost in the Shell's dan. De GitS serie is ietwat ondermaats jammer genoeg.
Het is wachten op de verfilming van Blame!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Vind het best vreemd dat Eraserhead hier wordt genoemd. Niet echt cyberpunk lijkt mij.
Onderhond
-
- 87403 berichten
- 12403 stemmen
Audiovisuele stijl van de "punk" strekking is logisch terug te brengen naar Eraserhead. Vandaar dat die film steeds genoemd wordt.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Bij cyberpunk denk ik toch gelijk aan snelle montage en veel high tech, iets wat Eraserhead nergens heeft. (gelukkig). Tetsuo heeft me nog steeds met een slechte nasmaak achtergelaten.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Naar mijn mening is tetsuo erg cyber, een man die in ijzer veranderd. Dragon zal idd. meer punk zijn.
beavis
-
- 6606 berichten
- 14252 stemmen
een verfilming van Blame! zou inderdaad zeer geweldig zijn. Er is een DVD met wat zeer korte teasers die door hun formaat helaas niet echt uit de verf komen. De manga staat wat mij betreft zeeer hoog in het cyberpunk genre.
En cyberpunk wordt inderdaad wat films betreft als noemer gebruikt voor twee zeer verschillende typen film. Ghost in the Shell en the Matrix zijn wat dat betreft échte cyberpunk (als in de William Gibson traditie waarbij de menselijke geest en ai's elkaars gelijken zijn en er sprake is van een 'cyberspace' waar ze elkaar ontmoeten) en Tetsuo en Electric Dragon 80000V zou je ... technopunk (steampunk?) kunnen noemen; wat onderhond al schreef dus.
technisch gezien (en de definities lopen behoorlijk uiteen. zie http://en.wikipedia.org/wiki/Cybernetics) is een cyborg volgens mij een organisme met kunstmatige onderdelen. Dus mensen met een kunst been/hart/enz zijn in principe al cyborgs en Tetsuo valt dan zeker onder de definitie. Waardoor ook kiriyama helemaal gelijk heeft dat Tetsuo echte cyberpunk genoemd kan worden.
zoals met veel van dit soort definities (wat is een b-film, een cult film, enz) is ook de suffix 'cyber' te vaag om lang over te discussieren. over de films (liefst met een dystopische of anarchistische inslag) die heel erg 'cyber' en de films die heel erg punk zijn met een technisch of futuristisch element zijn we het vast allemaal eens, die zijn gewoon cyberpunk.
beavis
-
- 6606 berichten
- 14252 stemmen
misschien moeten we ook nog twee kleurrijke scifi produkties uit de benelux noemen (wel zo aardig )
de nederlandse serie Quidam Quidam en de belgische film Thomas est Amoureux http://www.moviemeter.nl/film/1392
misschien niet echt iets voor de hardcore scifi fans / net niet helemaal cyberpunk, maar ik vond ze zeer geslaagd en zou het niet erg vinden ze tot het genre te rekenen
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Bestaat er een kans dat je dit documentje nog eens kan uploaden? De link werkt namelijk niet meer. Ben best benieuwd...
beavis
-
- 6606 berichten
- 14252 stemmen
aangezien ik het stuk vandaag de dag waarschijnlijk heel anders zou schrijven, en ik mijn webspace eens opgeruimd had, was het stuk inderdaad al een tijdje offline. Maar ik had het natuurlijk wel bewaard en heb het zojuist weer online gezet.
Ik had verwacht dat het slechter zou zijn, maar het leest eigenlijk best aardig vond ik zelf toen ik het net herlas maar qua inhoud dus wel een tikkeltje verouderd zoals gezegd.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Bedankt voor de moeite beavis. Ik ga me er een van de dagen eens achter zetten en laat wel horen wat ik er van vond .
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik ga me er een van de dagen eens achter zetten en laat wel horen wat ik er van vond .
Zo gezegd zo gedaan. Mooi stukje, vooral dit vond ik erg verhelderend: "Door de razendsnelle technologische vooruitgang in Japan die hand in hand gaat met een sterke sociale vervreemding is er een grote groep Japanners die herkenning vind in de wereld van de cyberpunk. Er worden in dit land daarom ook al wat langer cyberpunk-films gemaakt."
beavis
-
- 6606 berichten
- 14252 stemmen
die laatste zin is wel een conclusie van mezelf. heb er geen referentie bij en ook geen onderzoek naar gedaan, dus ik zou dat nu niet meer zo opschrijven
dat is de wetenschapper in me he , maar ach, het was ook een niet al te diepgravend blad waarvoor dit bedoeld was...
dank voor het compliment