- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Dystopische sf films
Dystopische sf films

swankel
-
- 261 berichten
- 536 stemmen
Wat zeggen jullie over de dystopische films zoals mad max,escape from LA,en denieuwe children of men enz.?
Ik vind het geweldig,vooral omdat de sfeer zo goed is bij deze films.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Is dit niet een beetje hetzelfde als dit topic?

swankel
-
- 261 berichten
- 536 stemmen
beetje wel ja,maar eigenlijk heet het dystopische sf films in plaats van post apocalyptisch maar ik wist niet dat dat topic bestand maarja...

danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Vind het ook wel wat hebben. Al moet ik zeggen dat ik dé dystopische science fiction nog niet te pakken heb. Blade Runner zou ik dan als beste uitkiezen, alhoewel ik niet zeker weet of dat een echte dystopie is. In ieder geval is het geen utopie

Wouter
-
- 18702 berichten
- 3056 stemmen
Ook het dystopische genre kent subgenres. Zo heb je de films waar het regime min of meer centraal staat, zoals Metropolis, 1984, Brazil, THX 1183, Fahrenheit 451, V for Vendetta, maar ook films die op een andere manier een antithese geven van een Utopische samenleving, zoals sommige postapocalyptische films of andere sombere toekomstvisies, zoals A Clockwork Orange.
Toch denk ik bij dystopische films vooral aan films die een onderdrukte samenleving laten zien, zoals de eerstgenoemde films, maar ook The Handmaid's Tale, The Matrix, etc. Niet zozeer aan postapocalyptische films die een soort anarchische toekomstbeeld schetsen, zoals Mad Max. Alhoewel Blade Runner geen utopische wereld laat zien, vind ik het ook niet echt dystopisch te noemen.

Onderhond
-
- 87475 berichten
- 12567 stemmen
Niet mijn ding. Vaak te makkelijk en doemdenkerig verhaaltje, mak moraaltje, slecht uitgewerkte toekomstvisies ...
Als beste dan maar Renaissance, vooral visueel de meest imponerende.

Wouter
-
- 18702 berichten
- 3056 stemmen

Wouter
-
- 18702 berichten
- 3056 stemmen
Niet mijn ding. Vaak te makkelijk en doemdenkerig verhaaltje, mak moraaltje, slecht uitgewerkte toekomstvisies ...
Als beste dan maar Renaissance, vooral visueel de meest imponerende.
Avalon wordt ook vaak dystopisch genoemd.

Onderhond
-
- 87475 berichten
- 12567 stemmen
Hoezo is GitS een dystopische film dan ?

kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Bij dystopie denk je gemakkelijk aan toekomstvisies, maar kun je een film als 'The Pianist' ook niet als dystopisch beschouwen?

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Bron Wiki:
Dystopie is een (denkbeeldige) samenleving met louter negatieve eigenschappen waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie, dat juist een bijzonder positieve samenleving voorspelt.
Dystopiën zijn een vaak terugkerend onderwerp in fictie. De auteur biedt daarmee een beeld van de toekomst zoals die er volgens hem uit zou zien en/of probeert mensen te waarschuwen tegen het door hem geschetste beeld. Enkele populaire dystopische onderwerpen zijn:
een maatschappij waarin geen vrijheid meer bestaat, bestuurd door een totalitaire regering
een samenleving die gecontroleerd wordt door robots of computers
verhalen over de ondergang van de koninkrijken in de wereld
totale overheersing en schending van de persoonlijke privacy door overheden en instituten
een maatschappij waarin alles en iedereen hetzelfde is en waar uitingen van cultuur en emoties verboden zijn
een maatschappij waar mensen slechts dienen als voedsel of als orgaandonoren
een wereld waar de mensheid is uitgestorven na een kernoorlog, ziekte of andere ramp

kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Vind ik niet.
OK, ik vroeg het me af.
(Is nu opeens 'sf' aan de topictitel toegevoegd? Dat stond er gisteren nog niet, volgens mij.)
Volgens dit stukje van Reinbo zou het wel binnen de definitie passen om 'The Pianist' dystopisch te noemen namelijk:
Dystopie is een (denkbeeldige) samenleving met louter negatieve eigenschappen waarin men beslist niet zou willen leven. Een dystopie is daarmee het tegenovergestelde van een utopie, dat juist een bijzonder positieve samenleving voorspelt.
Dystopiën zijn een vaak terugkerend onderwerp in fictie. De auteur biedt daarmee een beeld van de toekomst zoals die er volgens hem uit zou zien en/of probeert mensen te waarschuwen tegen het door hem geschetste beeld. Enkele populaire dystopische onderwerpen zijn:
een maatschappij waarin geen vrijheid meer bestaat, bestuurd door een totalitaire regering
Behalve het woordje 'toekomst' dan, maar een dystopische film in het verleden zou evengoed denkbaar zijn.

Wouter
-
- 18702 berichten
- 3056 stemmen
Zoiets als 28 Days Later... (2002) ?
Vind ik niet. Dat is een apocalyptische film.

Wouter
-
- 18702 berichten
- 3056 stemmen
Behalve het woordje 'toekomst' dan, maar een dystopische film in het verleden zou evengoed denkbaar zijn.
Als het maar een fantasie is. Fictie. Het is de antithese van Utopia, het fictieve ideaalbeeld.

Stephan
-
- 7863 berichten
- 1379 stemmen
Zoiets als 28 Days Later... (2002) ?
Je refereert aan de zinsnede: "een wereld waar de mensheid is uitgestorven na een kernoorlog, ziekte of andere ramp".
Geen overlevenden, dus ook geen groepje Londenaren.

Onderhond
-
- 87475 berichten
- 12567 stemmen
Lastige definitie dan, aangezien "utopie" toch voor iedereen net wat anders inhoudt, en dus ook dystopisch een subjectief karakter heeft.

Wouter
-
- 18702 berichten
- 3056 stemmen
Dat geldt voor veel termen. Wat de een romantisch vindt, vindt de ander gekwijl.

kappeuter (crew films)
-
- 74657 berichten
- 5948 stemmen

kappeuter (crew films)
-
- 74657 berichten
- 5948 stemmen
'Ik heb kippensoep besteld' - Hollandser dan dit wordt het niet haha

kappeuter (crew films)
-
- 74657 berichten
- 5948 stemmen

kappeuter (crew films)
-
- 74657 berichten
- 5948 stemmen
Er zit toekomst in de dystopie - Gids 41 - VPRO Gids
Dystopische films scoren momenteel opvallend goed, maar waarom zijn we zo verzot op al die duistere vergezichten? ‘Elk toekomstverhaal gaat in feite over het heden.’
Waarom is het genre zo populair? ‘Al zolang ik bezig ben met film ben ik dol op dystopische en, een variant daarop, postapocalyptische verhalen,’ zegt regisseur Martin Koolhoven.

kappeuter (crew films)
-
- 74657 berichten
- 5948 stemmen
A.s. vrijdag bij Kijk van Koolhoven:

kappeuter (crew films)
-
- 74657 berichten
- 5948 stemmen
The Kitchen (Film, 2023) - nu te zien op Netflix