menu

Film / Genres en landen / Oorlogsfilms

zoeken in:
Kan iemand mij misschien een aantal goede films opnoemen met als onderwerp "de holocaust/jodenvervolging"?

FisherKing
Quido schreef:

Kan iemand mij misschien een aantal goede films opnoemen met als onderwerp "de holocaust/jodenvervolging"?

http://www.moviemeter.nl/forum.php?topic=535
Zie dit forum Quido.

FisherKing
Om herhaling van forum Topics te voorkomen
Bij Uitgebreid zoeken, kun je ook zoeken op forum topics.

Sorry Fisherking, wist ik niet.

FisherKing schreef:

Om herhaling van forum Topics te voorkomen
Bij Uitgebreid zoeken, kun je ook zoeken op forum topics.

hier maar verder, zijn samengevoegd

ik vind dat jullie het engelse oorlogsdrama 'regeneration' moeten zien.(punt) hehe

1.das boot (waar de oorlog eens niet uit het standpunt van de amerikanen wordt beleefd-
2.apocalyps now
3.saving private ryan

Enkele van mijn 'lievelingsoudjes'op een rijtje gezet:
Hamburger Hill (1987)
Sands of Iwo Jima (1949)
Battle of the Bulge (Slag om de Ardennen, 1945)
The Bridge at Remagen (1969)
Tora! Tora! Tora! (1970)
Back To Bataan (1945)
The Enemy Below (1957)
The Green Berets (1968)
Tobruk (1967)
The Guns of Navarone (1961)
Das Boot (1981)
The Desert Fox (1951)
A Bridge to Far (1977)
The Desert Rats 1953)
The Dirty Dozen (1967)
Natuurlijk zijn er nog vele, maar anders blijf ik bezig...

Das Boot is voor mij de beste oorlogsfilm; geen gezeik met amerikanen, en met een perfecte sfeer.
Wat ik tevens heel jammer vind is dat voor mij de sfeer van Das Boot telkens een beetje afneemt wanneer ik hem weer kijk. Voorbeeld: Toen ik Das Boot nog maar enkele keren gezien had, dan vond ik die autoscene waarbij die dronken man op de motorkap van de Mercedes ramt altijd zo koud en rillig, maar tegenwoordig heb ik dat niet meer.
Ook had ik vroeger altijd dat ik na Das Boot nog een week aan het denken was over het zielige einde. Helaas heb ik dat nu ook niet meer. Wie heeft dit ook met deze film?
Ik ben nu voor de 3e keer bezig met het geniale boek. Voor diegene die de film goed vinden, lees het boek!!!!

hoi mensen,

Ik heb een probleem, ik ben op zoek naar een tv serie/film genaamd "Holocaust". Ik weet geen jaar tal, geen regiseur niks behalve dat Jane Seymore ( bekend van Doctor Quin) er on mee speelt.

Weten jullie misschien hoe ik deze film kan vinden. Alvast bedankt.

Art
Ik heb even op imdb gekeken, en kan alleen een serie genaamd "War and Remembrance" vinden. Ben je misschien niet in de war met "Holocaust" waarin James Woods en Meryl Streep spelen?

Idi i smotri (kom en zie) vind ik één van de meest aangrijpende en shockerende oorlogsfilms aller tijden. Speelt zich af in 1943 in Wit-Rusland. Echt overdonderend.

De beste oorlogfilms die ik heb gezien zijn Saving Private Ryan en Full Metal Jacket.

mr.Frielink schreef:
- Apocalypse Now
- All Quiet on the Western Front
- The Deer Hunter
- Full Metal Jacket
- Lawrence of Arabia

Al deze films hebben niets met wo2 te maken.

Tonyvdb schreef:
zo vlug even uit het hoofd :

- Apocalypse Now
- The Killing Fields

Deze ook niet.

Er is ook een vrij lange mini serie over de tweede wereldoorlog met personen die Hitler belichten en ook één oude joodse man.

verder bijv.

- Jacob the liar met Robin Williams.

neo (crew)
Of films die meer de gevolgen ervan belichten zoals Regeneration.

All Quiet on the Western Front (1979) vind ik persoonlijk ook een aangrijpende film. Het is ook één van de weinige oorlogsfilms is die zich afspelen in Wereldoorlog Eén.

speedy23 schreef:

All Quiet on the Western Front (1979) vind ik persoonlijk ook een aangrijpende film. Het is ook één van de weinige oorlogsfilms is die zich afspelen in Wereldoorlog Eén.

Ja dat klopt en dat is jammer.

Naar deze mag worden uitgekeken mbt de 2e WO.

neo (crew)
Klinkt als The Dirty Dozen.

Haha, tarantino en oorlog, ben benieuwd (met volle optimisme)

Er is ook weer een nieuwe band of brothers project geopend, natuurlijk weer onder leiding van sensatiegrootmeester Steven Spielberg.
Dit keer gaat het over de strijd in de pacific, een soort van al la thin red line denk ik maar dan nog beter.

Die film van QT blijkt inderdaad gebaseerd te zijn op Dirty Dozen. Maar Dirty Dozen is blijkbaar ook van weer een andere (mini)film/serie geripped.

Mijn favoriete oorlogsfilms:
Full Metal Jacket, Apocalypse Now, Platoon, Saving Private Ryan, Dr. Strangelove(soort van), The Pianist, Schindler's List.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een genre ín de oorlogsfilms. Geen flinke actie, one man's missions, maar films die spelen in WO II en het verhaal vertellen van 1 persoon of een groep personen.

Films die vertellen over het verzet of over een familie/persoon die moet onderduiken voor de Duitsers. Of films die vertellen over de jodenvervolging, het leven in een concentratiekamp (en dan mag ook zoiets als Stalag 17, Escape from Sobibor ed.).

En als het dan ook nog films zijn die te koop zijn, zou het helemaal mooi zijn

Ik zag bijvoorbeeld op moviemeter films zoals 'The Hiding Place' en 'The little riders'. Alleen probleem is dat deze nergens te krijgen zijn. Maar dat soort films zou ik graag zien. Films over de jodenvervolging heb ik al een aantal uit dit topic gehaald overigens!

De beste tweede wereldoorlog film vind ik soldaat van oranje. Internationaal gezien The Longest day, Saving Private Ryan en Conspiracy

kijkert
't Is niet echt een tweedewereldoorlogsfilm misschien, maar speelt zich wel rond die tijd af...

Der Untergang heeft ongelooflijk veel indruk op me gemaakt.

Maar nogmaals: 't Is meer een drama dan een oorlogsfilm.

Diesel
kijkert schreef:

Maar nogmaals: 't Is meer een drama dan een oorlogsfilm.
Een oorlogsdrama?

Grappig, je kiest echt films die zich op 'microniveau' afspelen, terwijl de bekende - en vaak als beste oorlogsfilm gekozen - films zich overwegend afspelen op macroniveau: veel soldaten in beeld, veel kogels, explosies en soms zelfs wat achtergrondinformatie (zoals de planning in The Longest Day).

/edit: oh, ik zie dat dat juist ook de bedoeling was van dit topic, ipv "pleur hier je favoriete oorlogsfilm neer."

Gast
geplaatst: vandaag om 10:33 uur

geplaatst: vandaag om 10:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.