menu

Film / Genres en landen / Oorlogsfilms

zoeken in:
Heeft iemand hier misschien nog tips voor films die over de 2e WO gaan en dan met name de jodenvervolging? Ik bedoel vooral de wat onbekendere films, dus niet Schindler's List, The Pianist, Escape from Sobibor e.d.

Ik vond The Pawnbroker van Sidney Lumet (1965) destijds erg indrukwekkend. Met Rod Steiger.
En er is een franse film met Alain Delon waarin dezelde loopbrug is nagebouwd als in De Pianist. Die heet M. Klein [Monsieur Klein], van Losey. Ik vond 'm niet goed, maar dat zegt ook niet alles.
Misschien moet je het in de richting van de Poolse films zoeken. Die zien er authentieker uit dan de Amerikaanse. En niet voor niets.

FisherKing
Ik zit te denken aan Armee des Ombres van Jean-Pierre Melville ; weliswaar over het verzet maar ik vond hem indrukwekkend.
De documentaire over de Jodenvervolging is natuurlijk Shoah van Claude Lanzmann.

Misschien moet je het in de richting van de Poolse films zoeken. Die zien er authentieker uit dan de Amerikaanse. En niet voor niets.

Daar heb je zeker gelijk in. Ik zal maar eens in een "betere" videotheek gaan informeren of ze nog iets hebben van dat soort films.

Geen film maar wel een indrukwekkende mini-serie is Holocaust (1977), met o.a Meryl Streep en James Woods.

"Au revoir les enfants"
"Au nom de tous les miens"
"Holocaust"-miniserie
"The man who captured Eichmann"
"Never forget"
"Sobibor, 14 octobre 1943, 16 heures"
"Music Box"
"Wallenberg: A Hero's Story"

stinissen (crew)
Geen film maar wel een indrukwekkende mini-serie is Holocaust (1977), met o.a Meryl Streep en James Woods.
Die heb ik Top serie iemand interesse?

op DVD ?

stinissen (crew)
helaas op video in een box van 4 banden

Heb je Band of Brothers al gezien. Vond ik persoonlijk erg goed (is wel een mini serie).

Heb je Band of Brothers al gezien. Vond ik persoonlijk erg goed (is wel een mini serie).

De meeste delen heb ik gezien ja, niet allemaal vanwege die irritante reclameblokken van sbs. Een goede serie idd.

Macmanus: The Grey Zone lijkt me ook wel een goede film, maar kan hem helaas (nog) nergens vinden.

Idi i smotri(come and see) heeft een behoorlijke impact op mij achter gelaten. Russische film, het laat tegelijkertijd de wreedheid en de schoonheid van oorlog zien.

uit TLA film and video guide:

Angry Harvest
The Diary of Anne Frank
Apt Pupil
Europa Europa (Hitlerjunge Salomon)
The Hiding Place
Holocaust
Kaddish
Korczak
The Last Butterfly
The last days
Madame Rosa
Malou
Miss Rose White
Mr. Klein
Night and Fog
Partisant of Vilna
The Revolt of Job
Shoah
The Sorrow and the Pity
Under the Earth (debajo del mundo)
The Wannsee Conference
Weapons of the Spirit
Who shall live and who shall die?
Witness to the holocaust

The Great Dictator

MFEO
Amen. (6 Februari in premiere in Nederland)

Max (27-12 op IFFR)(1 mei in premiere)

T®inity
Ben sinds kort geinteresseerd in oorlogsfilms, voorheen vond ik het niks maar snap nu echt niet meer waarom...

Hebben jullie een paar aanraders want ben van plan er een paar aan te schaffen...

- Apocalypse Now
- Stalag 17
- All Quiet on the Western Front
- The Deer Hunter
- Escape from Sobibor
- Saving Private Ryan
- Schindler's List
- Full Metal Jacket
- Lawrence of Arabia
- Das Boot
- The Three Kings
- Una Giornata Particolare

zo vlug even uit het hoofd :
- Paths of Glory
- Apocalypse Now
- The Killing Fields
- Stalingrad
- Das Boot
- Patton
- The Longest Day
en de miniseries : "Warriors" en "Band of Brothers"

T®inity
ik had deze in mijn hoofd, maar als de net genoemde ook de moeite waard is

-Black Hawk Down
-Plattoon
-Saving Private Ryan
-The Killing Fields

Menni
Nog niet genoemd in bovenstaande lijstjes, wat zo direct in me opkomt:

- A Midnight Clear
- Jacob's Ladder
- The Pianist

T®inity schreef:

Ben sinds kort geinteresseerd in oorlogsfilms, voorheen vond ik het niks maar snap nu echt niet meer waarom...

Hebben jullie een paar aanraders want ben van plan er een paar aan te schaffen...

Ook nog uit een specifiek land of periode?

T®inity
Nee maar wel met het US Army, en dan niet zo afgeschildert als de schoothondjes van de president.. zoals het in de realiteit is...

Met mooie actiescenes en mag ook wel emotie komen kijken, en alles in de visie van het leger en nie tzoals in de pianist en la vita e bella dat je het kijkt uit het optiek van de onderdrukten...

Net de special edition van A Bridge Too Far gekocht bij de Shell... voor € 29,95.
Een nieuwe transfer, Dolby 5.1...
Wat bijzonder veel impact maakte was het artilleriebeschieting als De luchtlanding net plaatsgevonden heeft. Verder heeft het Nederlandse element ook een meerwaarde natuurlijk.
Al met al was ik eigenlijk vergeten (door de steevaste herhalingen rond 5 mei) dat dit eigenlijk een héééle goede film is.

Platoon Leader met Michael Dudikoff
Night of the Fox met George Peppard

T®inity
Stephan schreef:

Net de special edition van A Bridge Too Far gekocht bij de Shell... voor € 29,95.
Een nieuwe transfer, Dolby 5.1...
Wat bijzonder veel impact maakte was het artilleriebeschieting als De luchtlanding net plaatsgevonden heeft. Verder heeft het Nederlandse element ook een meerwaarde natuurlijk.
Al met al was ik eigenlijk vergeten (door de steevaste herhalingen rond 5 mei) dat dit eigenlijk een héééle goede film is.

Ja, niet echt mijn film, hou meer van de US Army...

in a bridge too far komt ook de u.s army in voor hoor, de peletons van Robert Redford, James Caan en die van Elliot gould.
dus je houd meer van vietnam films?

T®inity
roda schreef:

in a bridge too far komt ook de u.s army in voor hoor, de peletons van Robert Redford, James Caan en die van Elliot gould.
dus je houd meer van vietnam films?

Ja dat ook wel, maar hangt er ook vanaf... Hou van een bepaald soort oorlogsfilm maar is moeilijk uit te lggen het u.s. army moet centraal staan...

T®inity
Ik speel vaak de Wargame Ghost Recon, met zo een verhaallijn in een film hou je mij voor lange tijd zoet...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:02 uur

geplaatst: vandaag om 19:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.