- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Oorlogsfilms
Oorlogsfilms
masterjar
-
- 92 berichten
- 19 stemmen
In Film > Overige films > Oorlogsfilms:
Hallo Allemaal,
Ik zoek oorlogsfilm in de richting van band of brothers,saving private ryan enz.
Het liefste een goeie oorlog film in de richting van de 2de wereldoorlog moet niet te oud zijn.
Hopelijk kunnen jullie me helpen.
ik denk dat the cross roads wel iets voor je zou wezen, deze film is van na 2000 en ziet er veel belovend uit.
masterjar
-
- 92 berichten
- 19 stemmen
hier nog even mijn lievelingsfilms, van de films die ik tot zover gezien heb, heb 1 derde gezien.willekeurige volgorde, vind het moeilijk om een eerste plek aan te wijzen, daar iedere film een ander perspectief te bieden heeft.
All Quiet on the Western Front 1930
Afrikastaffel ME 110
Ambush (Ruckajarven Tie)
Triumph of the Spirit
To Hell and Back
Too Late the Hero
The Secret Invasion
The Ravine
The One that got away
The Last Bullet
The Inglorious Batards
The Highest Honour
The Flying Tigers
The Battle of El Alamein
Pt 109
Play Dirty
Oss Operation Trondheim
Merril´s Maraurders
Kokoda
enz enz enz
ik heb al deze films zelf , en op ambush na hebben ze alle nld ondertiteling.
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Beste oorlogsfilms volgens mijn mening:
Black Hawk Down (2001)
Casualties Of War (1989) NR 1 IN TOP 10
The Deer Hunter (1978)
The messenger(Jean D'arc) (1999)
Platoon (1986) NR 6 IN TOP 10
Schindler's List (1993)
The Tin Red Line (1998)
eventueel ook nog: Der Undergang, Saving Private Ryan, The Pianist, The Patriot, Hotel Rwanda en Enemy At The Gates
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Ik hou van hele diepe oorlogsdrama's zoals Casualties Of War. Welke films zou ik nog moeten zien
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Ik hou van hele diepe oorlogsdrama's zoals Casualties Of War. Welke films zou ik nog moeten zien
Jij moet goede oorlogsfilms gaan kijken, geen slechte.
Een aantal tips:
- The Great Escape (als je deze film ziet, je ogen verblinden de eerste keer bijna omdat deze film zo goed is)
- Force 10 From Navarone
- Where Eagles Dare
- The Longest Day
- Letters from Iwo Jima
- Kelly's Heroes
- Battle of the Bulge
- Stalag 17
- The Bridge on the River Kwai
Deze onder andere. Veel van bovenstaande zitten vol met actie, zoals je gewend bent van oude oorlogsfilms. The Great Escape heeft ook een heel erg mooi verhaal, de nodige humor, verveelt niet en er zit genoeg actie in. De beste oorlogsfilm ooit. Andere oorlogsfilms zoals ''Stalag 17'' moet je ook zeker zien, veel humor, maar door oorlog blijft er heel goed in verwerkt zitten.
Hoop dat je iets hebt aan deze tips
PS; Masterjar, aangenaam. Ik ben ook een oorlogsfilm freak
donkied
-
- 334 berichten
- 618 stemmen
Er zijn bijna teveel oorlogsfilms. vanuit mijn perpectief is dat eigenlijk onmogelijk om te zeggen omdat het mijn favoriete genre is.
En er is al heel veel opgenoemd
maar deze raad ik je nog aan
-The Lost Batalion ( eerste wereldoorlog)
-A Bridge To Far ( tweede wereldoorlog)
Pushkin85
-
- 13 berichten
- 3 stemmen
Jij moet goede oorlogsfilms gaan kijken, geen slechte.
Een aantal tips:
- The Great Escape (als je deze film ziet, je ogen verblinden de eerste keer bijna omdat deze film zo goed is)
- Force 10 From Navarone
- Where Eagles Dare
- The Longest Day
- Letters from Iwo Jima
- Kelly's Heroes
- Battle of the Bulge
- Stalag 17
- The Bridge on the River Kwai
Deze onder andere. Veel van bovenstaande zitten vol met actie, zoals je gewend bent van oude oorlogsfilms. The Great Escape heeft ook een heel erg mooi verhaal, de nodige humor, verveelt niet en er zit genoeg actie in. De beste oorlogsfilm ooit. Andere oorlogsfilms zoals ''Stalag 17'' moet je ook zeker zien, veel humor, maar door oorlog blijft er heel goed in verwerkt zitten.
Hoop dat je iets hebt aan deze tips
PS; Masterjar, aangenaam. Ik ben ook een oorlogsfilm freak
Ik hou ook wel van het genre, even off topic ben jij bekend met de films battle of neretva en battle for sutjeska?
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Ik hou ook wel van het genre, even off topic ben jij bekend met de films battle of neretva en battle for sutjeska?
Nee, maar de namen klinken wel heel erg communistisch, vind je niet?
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Jij moet goede oorlogsfilms gaan kijken, geen slechte.
Een aantal tips:
- The Great Escape (als je deze film ziet, je ogen verblinden de eerste keer bijna omdat deze film zo goed is)
- Force 10 From Navarone
- Where Eagles Dare
- The Longest Day
- Letters from Iwo Jima
- Kelly's Heroes
- Battle of the Bulge
- Stalag 17
- The Bridge on the River Kwai
Deze onder andere. Veel van bovenstaande zitten vol met actie, zoals je gewend bent van oude oorlogsfilms. The Great Escape heeft ook een heel erg mooi verhaal, de nodige humor, verveelt niet en er zit genoeg actie in. De beste oorlogsfilm ooit. Andere oorlogsfilms zoals ''Stalag 17'' moet je ook zeker zien, veel humor, maar door oorlog blijft er heel goed in verwerkt zitten.
Hoop dat je iets hebt aan deze tips
PS; Masterjar, aangenaam. Ik ben ook een oorlogsfilm freak
Kijk ik slechte oorlogsfilms toch
Jammer, actie heb ik helemaal niet nodig, ik zoek naar oorlogsfilms met een zeer hoog dramagehalte maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet graag naar actieoorlogsfilms kijk, alleen kijk ik liever oorlogsdrama's Als The Great Escape of een van die andere films komt voorbijwaaien zal ik hem zeker bekijken, twijfel er haast niet aan dat wat je nu zegt waar is .
Bij Stalag. Heb er een hekel aan als er humor zit tijdens de oorlogsgevechten zelf, is dat daarbij het geval ?
Bart Simpson
-
- 2153 berichten
- 0 stemmen
Bij Stalag 17 zit er humor in de film, maar die humor is niet aanwezig wanneer de film spannend wordt, of in serieuze momenten. Alleen op momenten die niet zo belangrijk zijn, of bedoeld zijn voor de grappen, is de film ''grappig''. Het is niet dat je dubbel licht van het lachen, het zijn gewoon goede grapjes. De film duurt ongeveer 2 uur, maar de tijd vliegt voorbij!
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Ah ok. Zeg ik het goed als ik dan zeg dat hij op The Longest Day lijkt ?
=michael=
-
- 629 berichten
- 429 stemmen
Kijk ik slechte oorlogsfilms toch
Jammer, actie heb ik helemaal niet nodig, ik zoek naar oorlogsfilms met een zeer hoog dramagehalte maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niet graag naar actieoorlogsfilms kijk, alleen kijk ik liever oorlogsdrama's Als The Great Escape of een van die andere films komt voorbijwaaien zal ik hem zeker bekijken, twijfel er haast niet aan dat wat je nu zegt waar is .
Bij Stalag. Heb er een hekel aan als er humor zit tijdens de oorlogsgevechten zelf, is dat daarbij het geval ?
moet je uprising maar eens kijken!
JDSsmetje
-
- 6566 berichten
- 2178 stemmen
Ziet er me heel interessant uit.
Arrakis
-
- 41 berichten
- 1298 stemmen
Hieronder staan mijn favorieten, ik heb een top 10 per periode gemaakt. Ik vind het namelijk lastig om een recente film met een jaren 70 film te vergelijken. Wat opvalt is dat de recente films vaak realistischer zijn, met misschien wat meer drama. Jaren 80 is vooral anti-oorlog, met name door de Vietnam films. In de de jaren 70 of eerder speelt het avontuur nog een grote rol. Deze films worden nu helaas niet meer gemaakt. In ieder geval zijn ze allemaal de moeite waard om te kijken.
Jaren 90-00
01. Saving Private Ryan (de d-day invasie in beeld gebracht en hoe! geweldig)
02. Schindler's List (indrukwekkend, uitleg overbodig)
03. Untergang, Der (schrikbarend realistisch)
04. Zwartboek (erg goede en spannende nederlandse oorlogfilm)
05. Enemy At The Gates (erg spannend sluipschuttergevecht met mooie beelden van Stalingrad)
06. Brotherhood Of War, The (mooie effecten, spannend, werd aangenaam verrast door deze niet westerse film)
07. Black Hawk Down (erg vet gefilmd, ook weer eens wat anders dan een WOII film)
08. Pianist, The (goed drama met schrijnende beelden)
09. Hitler: The Rise of Evil (goede film over hoe Hitler aan de macht komt)
10. We Were Soldiers (misschien een beetje te veel hollywood, maar qua actie echt een topper).
jaren 70-80
01. Das Boot (indrukwekkend, net of je zelf in de duikboot zit)
02. Soldaat van Oranje (Nederlandse topper, goed avontuur)
03. Apocalypse Now Redux (beste Vietnam film, geeft goed de horror van oorlog weer).
04. Bridge Too Far, A (over de verovering van de Nederlandse bruggen, erg vet!)
05. Full Metal Jacket (ultieme voor oorlog klaarstoom film met enkele legendarische fragmenten)
06. Platoon (erg goede allround Vietnam film)
07. Casualties Of War (goed Vietnam drama)
08. Escape from Sobibor (goede concentratiekampfilm)
09. Glory (over de Amerikaanse burgeroorlog, goed verhaal)
10. Beast of War (Over de russen in Afghanistan, mooie tank film)
1970 of ouder
01. Bridge On The River Kwai (geweldige klassieker vol humor)
02. Guns of Navarone, The (een groot avontuur)
03. Longest Day, The (superfilm over D-day)
04. Great Escape, The (ontsnappen uit een gevangeniskamp, spannend en leuk)
05. Where Eagles Dare (commandos veroveren een schijnbaar onneembare vestiging)
06. All Quiet On The Western Front (de WO-I klassier, je wordt gek van de artillerie)
07. Tora Tora Tora (over Pearl Harbor, realistisch met mooie beelden van de vliegtuiginvasie)
08. Lawrence of Arabia (een groot avontuur met mooie beelden uit de woestijn)
09. Dirty Dozen, The (vette actie film over een groep criminelen)
10. Battle of the Bulge (goede film over de strijd in de ardennen, veel tanken in beeld).
clockwork72
-
- 2727 berichten
- 1582 stemmen
mijn favoriete oorlogsfilms:
1 saving private ryan
2 Das Boot
3 Schindler's List
4 full metal jacket
5 The longest day (moet ik nog een keer kijken want het is erg lang geleden)
6 Der Untergang
dimi303
-
- 3172 berichten
- 3247 stemmen
Voor mijn top gekeken naar alle oorlogen die er al zijn geweest:
1. Schindler's List
2. Shooting Dogs
3. Glory
4. Band of Brothers
5. Der untergang
6. Brotherhood of war
7. Platoon
8. The pianist
9. Full metal Jacket
10. Das boot
11. Hamburger Hill
12. Saving private Ryan
13. Below
14. The guns of Navarone
15. The Battle of Britain
16. The devil's arithmetic
17. The grey zone
18. The boy in the striped pyjamas
Vele hooggewaardeerde nog niet gezien zoals warriors en idi i smotri.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Mooie lijstjes, maar wacht nog op verfilming van...
Popeye Doyle
-
- 276 berichten
- 0 stemmen
The Longest Day
Der Untergang
Stalingrad
Escape from Sobibor
The Bridge at Remagen
The Great Escape
Das Boot
Soldaat van Oranje
Zwartboek
Where Eagles Dare
Saving Private Ryan
A Bridge too Far
The Dirty Dozen
Enemy at the Gates
Battle of the Bulge
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Naar aanleiding van een discussie bij The Killing Fields ben ik wel benieuwd naar wat de users hier verwachten van een oorlogsfilm. Ikzelf ben er vrij simpel in: een film waarin (burger)oorlog een grote rol speelt is in mijn boekje een oorlogsfilm. Daar kunnen andere genres aan gekoppeld worden. Actie, veldslagen en ander geknal hoeven voor mij geen pre te zijn om een film als oorlogsfilm te classificeren. Neem The Boy in the Striped Pyjamas als recent voorbeeld. Een oorlogsdrama ten voeten uit. En zo zijn er voor mij nog veel meer prenten waarin geen schot gelost hoeft te worden om alsnog geschaard te worden onder het genre.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Vroeger was mijn favo genre oorlog en oppermachtig, nu begin ik steeds meer van andere genres te houden. Een oorlogsfilm voor mij moet het liefst over WOII gaan hoeft niet, een beetje gevecht(niet altijd nodig), en een stevig verhaal. Drama's mogen ook maar toch wil ik altijd wel graag een paar scenes zien waarin gevochten word.
Arrakis
-
- 41 berichten
- 1298 stemmen
Hurt Locker, the (2008)
Battle For Haditha (2007)
2 erg goede en recente oorlogsfilms die zich in Irak afspelen. Zeker de moeite waard om een keer te kijken.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Ik heb gisternacht ff een lijstje gemaakt van welke films ik nog wil zien, of moet herzien.
Veel hiervan heb ik al gezien, maar een tijd geleden.
M*A*S*H
All Quiet From The Western Front
Paths Of Glory
Gallipoli
A Bridge Too Far
Soldaat Van Oranje
Das Boot
The Dirty Dozen (alle 4) een wel gezien weet alleen niet welke
Platoon
Full Metal Jacket
The Great Escape
Stalag 17
Pork Chop Hill
Too Late The Hero
Come And See
Gettysburg
The Eagle Has Landed
Above Us The Waves
We Dive At Dawn
Run Silent, Run Deep
Die Bruecke
Hunde, Wollt Ihr Ewig Leben?
08/15 (3 delen)
The Deer Hunter
Grand Illusion
Mister Roberts
In Harm's Way
Hell Is For Heroes
The Train
Twelve O'Clock High
The Sand Pebbles
Von Ryan’s Express
Dr. Strangelove
Empire Of The sun
U-571
Memphis Belle
Barry Lyndon
Sahara
The Young Lions
The Green Berets
Catch-22
Operation Petticoat
Lawrence Of Arabia
The African Queen
FelixTheCat
-
- 412 berichten
- 1244 stemmen
Saving Private Ryan
Oorlogswinter
jordideboer
-
- 80 berichten
- 95 stemmen
Generation Kill (mini-serie) over de Irak-Oorlog is ook een aanrader.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
When Trumpets Fade is een goede budgetfilm, vond hem goed te doen.
Ik kan me nog een hele goede Colditz film herinneren, weet alleen niet hoe die heet
Colditz is trouwens nog een leuke serie, met Damian Lewis, bekend van BoB.
FelixTheCat
-
- 412 berichten
- 1244 stemmen
Saving Private Ryan
Oorlogswinter
Jarhead
Three Kings
Frenetic
-
- 203 berichten
- 1414 stemmen
Saving Private Ryan, Jarhead, Der üntergang, Oorlogswinter,
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Waarom noemen jullie doelloos titels zet er ff een comment bij dan. Of een rating
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1717 stemmen
Oorlogsfilm waar ik tot nu toe op MM gestemd heb. Heb er meer als 150 gezien maar toen zat ik nog niet op MM
5*
Idi i Smotri (1985)
4.5*
Great Escape, The (1963)
Inglourious Basterds (2009)
Untergang, Der (2004)
Where Eagles Dare (1968)
4*
Apocalypse Now (1979)
Boy in the Striped Pyjamas, The (2008)
Bridge at Remagen, The (1969)
Defiance (2008)
Kelly's Heroes (1970)
Saving Private Ryan (1998)
3.5*
Battle of the Bulge (1965)
Enemy at the Gates (2001)
Stalingrad (1993)
Thin Red Line, The (1998)
3*
Battle of Britain (1969)
Cross of Iron (1977)
Dirty Dozen, The (1967)
Hurt Locker, The (2008)
Jarhead (2005)
Last Bullet, The (1995)
Paths of Glory (1957)
Tora! Tora! Tora! (1970)
Von Ryan's Express (1965)
Windtalkers (2002)
2.5*
9 Rota (2005)
Pearl Harbor (2001)
Rescue Dawn (2006)
Valkyrie (2008)
2*
Escape to Athena (1979)
1*
Dirty Dozen: The Fatal Mission, The (1988)