• 155.381 films
  • 9.292 series
  • 27.638 seizoenen
  • 604.195 acteurs
  • 346.012 gebruikers
  • 8.758.603 stemmen

De Nederlandse documentaire

zoeken in:

kappeuter (crew films)

• 69400 berichten
  • 5535 stemmen

Ik ben gek op films van Heddy Honigmann. Zij maakt erg originele documentaires die veel diepgang hebben.

Metaal en Melancholie is tot nu toe mijn favoriet.

Komende week ontvang ik Dame la Mano. Ben ik erg benieuwd naar. Schandalig dat dat de enige Hongimann film is die op dvd is verschenen.

Ik begrijp de status van Bert Haanstra. Hij heeft een erg mooie stylering, maar zijn films doen nu wat gedateerd aan. Het nadeel van zijn aanpak is dat je ziet dat veel in scene is gezet. Alleman is een mooi tijsdocument. Chimps Onder Elkaar is schitterend en humoristisch. Lang geleden gezien, zou ik graag willen herzien.

Van Jos de Putter zag ik zijn debuut Het Is een Schone Dag Geweest en Dans, Grozny Dans. Beide erg aangrijpend en prachtig in beeld gebracht. Ik heb hier nu How Many Roads liggen. Die ga ik dit weekend zien. Recensie volgt!

De documentaires van Johan van der Keuken spreken me wat minder aan. Ik vind zijn manier van film en manier van vertellen wat saai en weinig creatief.

Van John Appel zag ik alleen die André Hazes film. Ik was niet zo onder de indruk. Ik vond het maar een rommelig portret.

Van Roel van Dalen zag ik Ajax: Daar hoorden zij engelen zingen. Erg boeiend. Hij had wel het geluk dat er in dat seizoen een crisis bij Ajax was, anders was het wellicht veel minder spectaculair geweest. Heeft Van Dalen nog meer documentaires gemaakt? Op imdb staat ook alleen maar die Ajax film. Ik zal eens op nfdb kijken.

Jeroen Berkvens' Advocaatje Leef Je Nog? verraste me. Een van de beste documentaires die ik de afgelopen jaren zag. Ik heb hier nu A Skin Too Few liggen. Ben er erg benieuwd naar. Ik ben zo goed als niet bekend met de muziek van Nick Drake. Zijn levensverhaal boeit me op voorhand.

Ramón Gielings Johan Cruijff - En un Momento Dado zit vol passie. Een prachtig portret van de Catalaanse Cruijff supporters/aanbidders. Verder nog geen films van Gieling gezien.

Van Peter Delpeut en Digna Sinke zag ik nog geen films. Vergeet ik verder nog grote namen?

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Louis van Gasteren, Herman van der Horst, John Fernhout, Jan Vrijman.

EDIT: Kees Brusse's Mensen van Morgen.

kappeuter (crew films)

• 69400 berichten
  • 5535 stemmen

Ik neem nog even twee bakken koffie.

Van beide heb ik nog geen films gezien overigens.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Kees Hin

We missen nog De gevoelige Plaat (1976) op MM.

Vincent van Monnikendam, Rien Hagen en Leonard Retel Helmrich mogen ook nog vermeld worden.

narva77 (crew films)

• 12134 berichten
  • 6288 stemmen

kappeuter schreef:

Ik heb hier nu A Skin Too Few liggen. Ben er erg benieuwd naar. Ik ben zo goed als niet bekend met de muziek van Nick Drake. Zijn levensverhaal boeit me op voorhand.

Doen! Is een erg interessante documentaire, heel mooi ook.

Een stukje uit een recensie in The Village Voice:

In his boldest move, Berkvens takes us inside "Nick's room"—interior reconstructed from old photos, the dramatic landscape outside captured by the Dutch director with light seemingly imported from a Vermeer.

Ik heb ook ooit een hele goede recensie gelezen van The New York Times, via de "External reviews" op IMDB.

Alleen moet je je tegenwoordig registreren bij The New York Times als je op die site wil komen helaas.

Maar een bepaald stukje uit die recensie ging ongeveer zo (héél vrij vertaald natuurlijk);

"Dit is niet de eerste documentaire over Nick Drake. Op het eerste gezicht lijkt deze documentaire dan ook niks toe te voegen aan andere docu's over het leven van Nick Drake.

Dit is echter niet het geval! De manier waarop Berkvens Drake's muziek gebruikt bij shots van bv. het ouderlijk huis, zijn slaapkamer en de omgeving, is verrassend anders dan in andere documentaires.

Deze docu voegt wel degelijk wat toe!"

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Nou, ik ga me voor school verdiepen in de rol van enscenering in de Nederlandse documentaire. Na Stand Van De Maan, Het Is Een Schone Dag Geweest, Tranen Van Castro en De Zee Die Denkt gezien te hebben ben ik benieuwd op welke manier de grens tussen fictie en non-fictie in de loop der tijd is verschoven.

Hopelijk kom ik er dan voor mezelf ook achter hoe ik naar documentaires met geënsceneerde elementen moet kijken, zonder me er aan te ergeren.

Wat vinden jullie eigenlijk van fictie/enscenering in documentaire? Haalt dat niet de objectiviteit uit een docu? Doet dat de integriteit van het document geen schade?

Mug

• 13949 berichten
  • 5968 stemmen

http://www.groene.nl/1997/05/ah_filmfestival.html (aardig artikel).

Zie ook de discussie bij de Nederlandse docu (en zoek daar achtergrondinformatie op on-line) Ford Transit

Phoenix

• 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Ah, mooi artikel inderdaad, bedankt! Heb al flink wat verzameld online, en natuurlijk ook nog wat artikelen die we al moesten lezen.

Ik was eigenlijk benieuwd naar hoe men er hier over dacht.

Mug

• 13949 berichten
  • 5968 stemmen

http://www.vpro.nl/programma/hollanddoc/artikelen/31245002/

Aldaar zijn - in het kader van IDFA - tot en met volgend weekend enkele Nederlandse docu's te bezichtigen. Waaronder de volledige (onverknipt!!!!!!) versie van Honigmanns 'Crazy'.

kappeuter (crew films)

• 69400 berichten
  • 5535 stemmen

Ik wil graag meer van Gerrit van Elst zien.

Behalve Ik en Mijn Ouders en Ik die op dvd verschenen is, weet ik niet hoe ik aan zijn andere documentaires kan komen.

Ik hoop dat hij spoedig met wat nieuws komt.

kappeuter (crew films)

• 69400 berichten
  • 5535 stemmen

De Nederlandse jeugddocumentaire Ik ben echt niet bang! van regisseur Willem Baptist is wederom bekroond in de VS. De film won de prestigieuze Golden Gate Award voor beste korte documentaire op het 55ste San Francisco International Film Festival.

‘Ik ben echt niet bang!’ wederom bekroond in VS - nlfilmdoek.nl

Mr Thee

• 1537 berichten
  • 1059 stemmen

zeker de moeite waard!

Dreiecke

• 2768 berichten
  • 902 stemmen

Ben nu een documentaire op Ned2 aan het kijken van Frank Scheffer over John Cage.

Hij gebruikte o.a. wat eerder ongebruikt materiaal uit zijn docu over Cage uit 1988 en monteerde er weer iets moois van.

"NTR Podium: How to get out of the Cage"

John Cage, een zeer interessante kunstenaar, zen-buddhist en filosoof.

Waarschijnlijk is de docu nog te zien op uitzending gemist.

kappeuter (crew films)

• 69400 berichten
  • 5535 stemmen

Televisierecensent Hans Beerekamp bracht vorig jaar in samenwerking met filmtheater Het Ketelhuis een 'cahier' uit over de Nederlandse documentaire, DocupediA.nl

In de tiendelige serie Docupedia behandelt hij vanaf 20 oktober iedere week een andere grondvorm.

Holland Doc - Docupedia met Hans Beerekamp - hollanddoc.nl

Quido

• 14623 berichten
  • 5887 stemmen

Voor mensen met interesse in documentaires:

Day of Documentary | Cinesud

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.