ad
  • 139.852 films
  • 6.658 series
  • 20.206 seizoenen
  • 434.745 acteurs
  • 281.557 gebruikers
  • 8.107.866 stemmen

Documentaires

zoeken in:

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Plastic Planet (2009) - nu te zien op MUBI en Cinemember

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

In Praise of Nothing (2017) - nu te zien op MUBI

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

The Last Male on Earth (2019) - vanaf 19 september in de bioscoop

John Milton

• 15204 berichten
  • 7989 stemmen

Bisbee '17 (2018)

Momenteel 4,5* over 2 stemmen.

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Hier ben ik erg benieuwd naar:

Mike Wallace Is Here (2019)

John Milton

• 15204 berichten
  • 7989 stemmen

kappeuter schreef:

Hier ben ik erg benieuwd naar

Holy shit.

Ik ook. Maar vooral na het zien van de echte trailer.

John Milton

• 15204 berichten
  • 7989 stemmen

Klinkt interessant.

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Inkleuren historische beelden niet onomstreden | Nieuwsuur - nos.nl

Ik vind het met de huidige stand van de techniek geen issue meer.

Zeker na het zien van They Shall Not Grow Old (2018) ben ik helemaal om.

Vroeger zag het er zo nep uit die ingekleurde films, dat is gelukkig niet meer zo.

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Aangrijpende documentaire, sinds 18 oktober te zien op Netflix:

Tell Me Who I Am (2019)

neo (crew)

• 15353 berichten
  • 8514 stemmen

kappeuter schreef:

Inkleuren historische beelden niet onomstreden | Nieuwsuur - nos.nl

Ik vind het met de huidige stand van de techniek geen issue meer.

Zeker na het zien van They Shall Not Grow Old (2018) ben ik helemaal om.

Vroeger zag het er zo nep uit die ingekleurde films, dat is gelukkig niet meer zo.

Ja, die film van Peter Jackson is verbluffend ingekleurd. Dat het technisch nu wel goed kan zijn is allang niet meer het punt, wel of het gepast is. Leuk dat een regisseur zegt dat het nu toegankelijk is voor een nieuwe generatie, maar volgens mij verliezen de beelden hierdoor, in algemene zin, aan kracht en tast de authenticiteit aan, ongeacht of het origineel blijft bestaan naast het ingekleurde. Ik zou zeggen dat een ieder die geen inlevingsvermogen heeft, dan maar pech heeft en het moet doen met onscherpe, verouderde zwart-wit beelden. Het artikel heeft het, terecht, over terughoudendenheid bij het inkleuren van oud materiaal, maar ik vraag waar de grens ligt. Apocalypse: La 2ème Guerre Mondiale (2009) is haast volledig in kleur, behalve een reeks Holocaust fragmenten. Daarnaast was een klein deel oorspronkelijk al in kleur geschoten. Als men dan toch kiest voor inkleuren, doe het dan helemaal en niet een klein deel niet. Dat is al een wat ouder voorbeeld, maar een opmerkelijk keuze.

Nu staat dit bericht bij een topic over documentaire (archiefmateriaal), waarbij ik daar veel waarde aan hecht. Niet dat dat documentaires perse authentiek zijn, want op veel manieren is er een speelveld waarin ook objectief zijn niet altijd het doel is.

Bij speelfilms, zelfs uit de tijd van Technicolor, heb ik daar minder moeite mee, en heeft het gebrek aan perfectie van de inkleuring een charme. Al bekijk ik dat per film. Ik zag onlangs alle films van Leni Reifenstahl (als actrice en regisseuse) en zij heeft enkele keren bewust de keuze gemaakt om een zwart-wit film te maken, ondanks dat kleur mogelijk was. Het spel met schaduwen werkt behoorlijk anders als in kleur. Het is een wezenlijk verschil als een filmmaker oprecht een artistieke keuze maakt voor zwart-wit.

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Honderden IDFA-documentaires online te zien - vpro cinema - VPRO

Hier het overzicht van documentaires die gratis te zien zijn.

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Artifishal (2019)

De volledige film is te zien op YouTube!

John Milton

• 15204 berichten
  • 7989 stemmen

The 2010s—The 100 highest rated documentary and non-fiction feature films of the 2010s, a list of films by Letterboxd

Met 36 titels slechts iets meer dan één derde gezien, maar nog wel een flinke stapel van deze titels klaar liggen. For Sama ben ik erg benieuwd naar, en de docu's van Adam Curtis schijnen ook heel goed te zijn.

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Colectiv (2019) - vanaf 9 april in de bioscoop

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Planet of the Humans (2019)

Deze door Michael Moore geproduceerde documentaire is te zien op YouTube!

mikey

• 26366 berichten
  • 4347 stemmen

Hoi, weet iemand waar ik Bernie Blackout (behalve op viceTV-is geblokkeerd) kan zien?

Bernie Blackout (2020) - IMDb

Brix

• 18363 berichten
  • 4140 stemmen

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

"I think this is probably the most important element of the moving image and that is to record history."

bart007bond

• 1110 berichten
  • 282 stemmen

Dit is toch een docu en geen film ?

Het is toch MOVIEMETER!

Onderhond

• 85410 berichten
  • 9923 stemmen

bart007bond schreef:

Dit is toch een docu en geen film ?

Het is toch MOVIEMETER!

Docus staan er echt al jaren op.

bart007bond

• 1110 berichten
  • 282 stemmen

Kijk geen docu's.

Voor mij is een docu iets wat je op tv kijkt.

Een docu is geen film, dus snap niet wat het hierop doet.

kos

• 44896 berichten
  • 7775 stemmen

Wat jij denkt is verder niet relevant.

Onderhond

• 85410 berichten
  • 9923 stemmen

bart007bond schreef:

Voor mij is een docu iets wat je op tv kijkt.

Kan en mag natuurlijk, maar ze hebben toch vaak hun eigen festivals en ze worden doorgaans wel als volwaardige film gezien.

Voor mij hoeft het ook niet echt, maar het is nu eenmaal zo.

bart007bond

• 1110 berichten
  • 282 stemmen

Duidelijk, maar bizar

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

SergioMalick

• 746 berichten
  • 1348 stemmen

Vanavond was het eerste deel van de docuserie over het gezin in Ruinerwolde. Ik heb het niet gezien, dus de inhoud laat ik erbuiten, maar misschien is het wel interessant om een discussie erover te voeren, dus ga je gang om me te corrigeren of om me ergens op te wijzen.

Het roept toch wel wat vragen op over hoe zo'n docu tot stand komt. Bij de Vooravond werd verteld dat het initiatief voor een docu van de kinderen zelf kwam. Dit wil ik toch wel een beetje in twijfel trekken. Voordat deze kinderen het initiatief nemen, lijkt het me dat ze wel een bepaalde kant op zijn gestuurd en dat de publieke omroep niet heeft stilgezeten om dit verhaal te pakken te krijgen. Het is hun goed recht, maar zoals het proces nu wordt beschreven is wel erg kort door de bocht. Of werkt het tv-landschap echt zo zwart-wit met: "U vraagt, wij draaien"

Daarnaast ben ik wel een beetje klaar met al die docuseries(4-delige docu!!) over de meest schokkende, bizarre en weerzinwekkende onderwerpen. De toegevoegde waarde ontbreekt voor mij eigenlijk steeds meer, behalve wat heftige details. Het is een keuze om zoiets te kijken, maar de reclame vooraf (tv-spots ter promotie, aankondiging bij talkshow en nieuwsbladen) roept argwaan op. Ook documentaires dienen het entertainment, maar meer verdekt dan je zou denken. ​

Van mij mogen documentairemakers wel wat meer uit de kast halen om een docu te maken, dan alleen een schokkend of bizar verhaal te vertellen. Iemand nog tips van documentaires die het tegendeel bewijzen?

kappeuter (crew)

• 59710 berichten
  • 4964 stemmen

Ik heb het bewust niet meer zo gevolgd.

Ik denk dan wel dat het beter is als het op de publieke omroep een plek krijgt dan op een commerciële zender.

Het is een te groot verhaal om te laten liggen, dus hoe dan ook zullen ze hier een documentaire over maken. Die kinderen zijn uitermate kwetsbaar, maar misschien willen ze juist graag hun verhaal vertellen.

Ging het initiatief uit van de oudere kinderen of de jongsten, die de vader nog steunen? Weet je dat?

Dat maakt voor mij wel verschil, die jongsten zijn een stuk kwetsbaarder nog.

SergioMalick schreef:

Van mij mogen documentairemakers wel wat meer uit de kast halen om een docu te maken, dan alleen een schokkend of bizar verhaal te vertellen. Iemand nog tips van documentaires die het tegendeel bewijzen?

Bedoel je specifiek documentaire over schokkende onderwerpen die sober en zonder sensatiezucht worden gebracht, of documentaires in het algemeen?

In deze documentaires wordt het met grote klasse gedaan:

Im Toten Winkel - Hitlers Sekretärin (2002)

Grey Gardens (1975)

Crazy (1999)

SergioMalick

• 746 berichten
  • 1348 stemmen

Ik heb het bewust niet meer zo gevolgd.

Ik denk dan wel dat het beter is als het op de publieke omroep een plek krijgt dan op een commerciële zender.

Het is een te groot verhaal om te laten liggen, dus hoe dan ook zullen ze hier een documentaire over maken. Die kinderen zijn uitermate kwetsbaar, maar misschien willen ze juist graag hun verhaal vertellen.

Ging het initiatief uit van de oudere kinderen of de jongsten, die de vader nog steunen? Weet je dat?

Dat maakt voor mij wel verschil, die jongsten zijn een stuk kwetsbaarder nog.

Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad beter dat de publieke omroep dit uitzendt in plaats van de commerciële, dat zonder twijfel. Volgens mij ging het hier om de oudere kinderen die volgens de documentairemaakster hierom hadden gevraagd, dus dat gaat nog wel. Wat me vooral een beetje stoorde is dat het nu lijkt alsof de oudere kinderen dit zelf hebben bedacht. Mij lijkt dat samen met de BNN-Vara een aantal opties zijn besproken, waar een docuserie als beste uit is gekomen, waarbij de sturing van de omroep wel wat groter zal zijn dan door de regisseur beweerd werd.

Het is inderdaad een te grote zaak om te laten liggen, maar waarom toch zo snel? De verbijstering van deze zaak is nauwelijks nog voorbij en er ligt alweer een 4-delige documentaireserie klaar. In veel gevallen (zaak omtrent de villamoord) kan een documentaire veel beter als reminder gebruikt worden jaren later, in de juiste context zonder de huidige hype die nog om de zaak hangt. Juist door de hype lijkt het me dat de omroep hier voor kijkcijfers heeft gekozen in plaats van het laten rijpen van een uitzonderlijke zaak. Wat me vooral steekt is de timing. Argument daartegen is natuurlijk dat ik ook een paar jaar kan wachten met kijken...

Bedoel je specifiek documentaire over schokkende onderwerpen die sober en zonder sensatiezucht worden gebracht, of documentaires in het algemeen?

In deze documentaires wordt het met grote klasse gedaan:

Im Toten Winkel - Hitlers Sekretärin (2002)

Grey Gardens (1975)

Crazy (1999)

Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken of ik ze binnenkort kan kijken.

Wat ik probeerde te zeggen, is dat hele uitzonderlijke en schokkende onderwerpen vanzelfsprekend al een documentaire opleveren bij de publieke omroep. Maar het lijkt me veel uitdagender en knapper om een goede documentaire te maken van het kleinere menselijk leed, of van zaken waar je op voorhand geen documentaire in zou zien. Als documentairemaker wil je ook iets onderzoeken, ergens naartoe werken tijdens het filmen of tijdens de voorbereidingen. Of dat je een documentaire maakt over hele grote gebeurtenissen, maar vervolgens inzoomt op andere zaken, zoals muziek van Seal (afkomstig van jouw tip). Ik zie steeds vaker dat er al een hele zaak ligt, en dat daar maar een docu over wordt gemaakt. Documentaireluiheid wil ik het bij deze noemen. En zeker wanneer de hype nog groot is en de kijkcijfers potentieel hoog, steekt het bij mij een beetje.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.